"Shrek": ŚWIAT POWIEŚCI
Pierwsza komputerowo animowana baśń, “Shrek” zabiera widzów do świata fantazji, który składa się z 36 odrębnych lokalizacji – dużo więcej niż w do tej pory komputerowo zrealizowanych filmach. “Kiedy rozpoczynaliśmy realizację “Shreka” chcieliśmy, aby bajka ożyła... otwieramy książkę i wchodzimy w baśniowy świat,” mówi Adamson.
“Wymyśliliśmy pełne magii otoczenie, w które łatwo można się wtopić,” kontynuuje Warner. “Każdy liść na drzewie, każde źdźbło trawy... Można to prawie poczuć.”
Widzowie docenią to, że Warner tylko żartuje mówiąc o zapachu, jako że pierwsza scena filmu rozpoczyna się na bagnie zamieszkanym przez Shreka. Scenograf James Hegedus twierdzi, “Bagno miało być bardzo organiczne, tak jak siedziba, którą zbudował Shrek używając materiałów znalezionych w bagnie. Jest ona wilgotna, brudna i za duża – w sam raz dla niego.”
Aby oddać naturalny wygląd bagna, kierownik artystyczny Douglas Rogers udał się na plantację magnolii w pobliżu Charleston w Płd. Karolinie. Znalazł się trochę zbyt blisko natury, kiedy musiał uciekać przed aligatorem. Rogers wspólnie z Guillaume Aretosem zwiedzili także takie lokalizacje jak zamek Hearst, Stratford-On-Avon i Dordogne we Francji – inspiracja dla Duloc.
Kontrastem dla miękkich krawędzi i gorących tonów domu Shreka jest królestwo Duloc rządzone przez Lorda Farquaada. “Duloc to miejsce człowieka, który ma obsesję porządku,” mówi Aretos. “Ulice są idealne, kwiaty zostały usunięte, a pośrodku wyrasta olbrzymi trójkątny zamek.”
“Jest bardzo kanciasty w zimnych kolorach,” dodaje Hegedus. “Chcieliśmy, aby charakter danej postaci odzwierciedlało otoczenie, w którym przebywa. Shrek jest związany z ziemią, Farquaad z bardziej kontrolowaną przestrzenią, a księżniczka Fiona znajduje się gdzieś pomiędzy tymi dwoma światami.”
Shrek i Osioł po raz pierwszy spotkali Fionę w mrocznym zamczysku, gdzie była więziona przez ziejącego ogniem smoka. Zespól scenografów zaprojektował zamek jako przerażający cień, który wydaje się wyrastać ze skalistej wyspy. Wygląda podobnie do wysokiej góry otoczonej ciemnościami i głębokim rowem wypełnionym lawą.
Aby dostać się do zamku Shrek i Osioł muszą przejść przez zrobiony z lin mostek przerzucony nad spienioną lawą – wyzwanie dla zespołu ds. układu kompozycyjnego filmu kierowanego przez Simona J. Smitha. Kompozycja, która jest równoważna ze zdjęciami do filmu aktorskiego jest pierwszym krokiem do przekształcenia dwuwymiarowego scenopisu obrazkowego w trójwymiarowe obrazy.
Dla pokazania niebezpiecznej wędrówki po moście, zespół kompozycji obrazu wykorzystał technikę podobną do tej przy użyciu kamery Steadicam. Dzięki temu także widzowie mają wrażenie przebywania na moście co potęguje napięcie. Już wewnątrz zamku Shrek i Osioł walczą ze smokiem, uwalniają księżniczkę i salwują się ucieczką, która przypomina sekwencję kina akcji z szybkim, dynamicznym montażem.
Postaci występujące w filmie „Shrek” stanowiły nowy rodzaj wyzwania dla zespołu ds. układu kompozycyjnego. Podczas gdy w „Mrówce Z” (Antz) wszyscy byli mniej więcej tego samego wzrostu, Shrek, Osioł, Fiona i Farquaad nie mogliby być jeszcze bardziej różni. „Shrek jest olbrzymi, Fiona jest drobna i smukła, Osioł jest też nieduży. Dlatego też trudno było znaleźć właściwy kąt ustawienia kamery dla wszystkich,” wyjaśnia Smith. Wyjawia także, że czasami musiano używać klasycznych trików filmowych, aby kompozycja była w miarę zrównoważona – szczególnie w scenach, kiedy podróżują we trójkę.
Bohaterom filmu towarzyszy w ich przygodach muzyka skomponowana przez Harry’ego Gregson-Williamsa i Johna Powella, którzy wcześniej współpracowali z DreamWorks podczas realizacji „Mrówki Z” (Antz) i „Uciekających kurczaków” (Chicken Run). Obok nagrań wykonywanych przez orkiestrę, w filmie wykorzystano utwory takich zespołów i wykonawców jak Baha Men, Smash Mouth, Joan Jett, Rupert Holmes, Herb Alpert i Tijuana Brass oraz artystów nagrywających dla DreamWorks - Self, Leslie Carter i Dany Glover. Piosenka Glover “It Is You (I Have Loved)” była początkowo kompozycją Gregson-Williamsa i Powella, do której Glover napisała słowa.
Tak jak cała opowiedziana w filmie historia, tak i piosenki będą różnie przyjmowane przez widzów, w zależności od ich wieku i gustów muzycznych, ale jak mówi Katzenberg, “Tak jak każdy z filmów nad którymi pracowałem przez ostatnie 20 lat, także i ten oferuje coś dla każdego. To komedia opowiedziana z sercem. Mówi o tym, że dla każdego z nas jest miejsce na świecie, które może dzielić z drugą osobą.”
Warner zgadza się, „Uważam, że temat filmu jest bardzo ważny w dzisiejszych czasach – piękno to nie wszystko, a czasem wręcz może się okazać niczym. Żyjemy w świecie, który ma obsesję na punkcie wyglądu. Bardzo podoba mi się to, że możemy opowiedzieć historię, w której tak zwani piękni ludzie nie zawsze wygrywają.”
Katzenberg wnioskuje, “To alegoria, w której każdy może znaleźć coś na temat swojego życia. Każdy z bohaterów dochodzi do wniosku, że jest w nim coś wspaniałego. Uważam, że to prawda dla nas wszystkich: ludzie, którzy nas poznają i pokochają są w stanie dojrzeć nasze mocne strony. Nieważne czy jest się księżniczką, osłem, czy dużym, zielonym i śmierdzącym olbrzymem, każdy może znaleźć miłość i szczęście.”