Reklama

"Shrek": O FILMOWCACH

ANDREW ADAMSON (reżyser) właśnie filmem „Shrek” debiutuje jako reżyser. Pracę w PDI – teraz PDI/DreamWorks – rozpoczął w 1991 roku. Ma już spore doświadczenie w dziedzinie efektów wizualnych. W jego dorobku jako specjalisty ds. efektów specjalnych w firmie PDI/DreamWorks znajdują się następujące filmy “Angels in the Outfield” i “Double Dragon”. Pracował także podczas realizacji “Prawdziwych kłamstw” (True Lies), “Heart and Souls” i “Toys”.

Adamson był członkiem ekipy działu PDI/DreamWorks zajmującego się realizacją wielokrotnie nagradzanych spotów reklamowych - Converse “Planet Kevin”, Dow “Scrubbing Bubbles Greatest Show” i Miller Genuine Draft “Juke Box.”

Reklama

Poza pracą dla PDI/DreamWorks, Adamson realizował efekty wizualne do takich filmów jak “Batman Forever”, „Czas zabijania” (A Time to Kill) i “Batman & Robin”. Jego praca zawarta w dwóch filmach z serii “Batman” została nominowana do Oscara.

Adamson rozpoczął karierę w dziedzinie grafiki komputerowej około 15 lat temu w Auckland, Nowa Zelandia. W 1986 roku pełnił funkcję starszego animatora w Video Images Ltd., gdzie pracował nad licznymi reklamami telewizyjnymi.

VICKY JENSON (reżyser) zaczynała jako twórca tła w Hanna-Barbera Productions w 1977 roku, a następnie tworzyła scenopisy obrazkowe dla Marvel Productions, Disney Television i Warner Bros.

W 1986 roku Jenson rozpoczęła pracę z Ralphem Bakshi i Johnem Kricfalusi - tworzenie stylu wizualnego animowanych serii “Mighty Mouse” i “Ren & Stimpy”, a także teledysku Rolling Stones “The Harlem Shuffle”. Pracowała jako twórca scenopisów obrazkowych podczas realizacji licznych reklam i programów TV zanim przeniosła się na plan filmów pełnometrażowych Wayne’a Wanga “Slamdance” i “She’s Having a Baby” Johna Hughesa.

W 1990 roku Jenson zaprojektowała scenografię thrillera “Playroom”, a wkrótce potem została dyrektorem artystycznym filmu animowanego “Ferngully: The Last Rainforest”. W 1991 roku dołączyła do Universal Cartoons jako dyrektor artystyczny telewizyjnej serii Ivana Reitmana “Beethoven”.

Swoją współpracę z DreamWorks, Jenson rozpoczęła w 1996 roku od tradycyjnie animowanego filmu „Droga do El Dorado” (The Road to El Dorado), podczas realizacji którego pełniła funkcje scenografa. “Shrek” jest jej debiutem reżyserskim.

Szef PDI/DreamWorks ARON WARNER (producent) dołączył do firmy w 1997 roku jako producent komputerowo animowanego przeboju „Mrówka Z” (Antz), który był owocem pierwszej współpracy PDI z DreamWorks. Wcześniej Warner pełnił funkcję wiceprezydenta ds. produkcji w Twentieth Century Fox, gdzie nadzorował realizację takich filmów jak „Dzień niepodległości” (Independence Day), “The Ice Storm”, “Czarownice z Salem” (The Crucible), “Alien Resurrection”, „Wulkan” (Volcano) oraz przebój Jamesa Camerona “Titanic”.

Absolwent UCLA Film School, Warner rozpoczynał karierę zawodową jako koordynator ds. produkcji w Empire Pictures, zdobywając doświadczenie w dziedzinie produkcji niskobudżetowych horrorów i filmów science-fiction.

Karierę producenta Warner rozpoczął od horroru "Freddy's Dead: The Final Nightmare". Potem pełnił funkcję producenta filmu Johna Dahla "Red Rock West" zanim zawiązała się jego współpraca z Twentieth Century Fox - "Ghost in the Machine" Rachel Talalay, "Tank Girl".

JOHN H. WILLIAMS (producent) jest szefem Vanguard Films, które założył w 1981 roku po trzyletnim stażu w PBS. Pierwszą produkcja Vanguarda była nowojorska premiera Steppenwolf Theater “True West” z Johnem Malkovichem i Gary’m Sinisem. Firma wyprodukowała także “Grona gniewu” (The Grapes of Wrath) z Gary’m Sinise, “Rocket to the Moon” z Johnem Malkovichem i Judy Davis, “The Dining Room”, “Heartbreak House” G.B. Shawa z Rexem Harrisonem i Amy Irving, “The Rise and Rise of Daniel Rocket” z Tomem Hulce, “Balloon Farm” z Marą Wilson, Rip Torn i Laurie Metcalf, “Staggerlee”.

Ostatnie filmy wyprodukowane pod szyldem Vanguard to “Siedem dni w Tybecie” (Seven Years in Tibet) z Bradem Pittem, “Sarafina” oraz dokument “The Thin Blue Line”. Firma wyprodukowała także dokumenty o Johnie F. Kennedym, George’u Gershwinie i historii bluesa.

JEFFREY KATZENBERG (producent) wspólnie ze Stevenem Spielbergiem i Davidem Geffenem założył w październiku 1994 DreamWorks SKG.

Ostatnio pełnił funkcję producenta wykonawczego przeboju DreamWorks „Uciekające kurczaki” (Chicken Run), który w samych tylko Stanach Zjednoczonych zarobił ponad 100 milionów dolarów i stał się jednym z nielicznych filmów animowanych nominowanych do nagrody Złotego Globu jako Najlepszy Film.

Filmy podczas realizacji których Katzenberg pełnił funkcję producenta wykonawczego to także animowany „Książę Egiptu” (The Prince of Egypt) - 225 milionów dolarów wpływów na całym świecie oraz Oskar dla Najlepszej Piosenki “When You Believe”, “Droga do El Dorado” (The Road to El Dorado) – piosenki skomponowane przez Eltona Johna, Tima Rice i Hansa Zimmera.

PENNEY FINKELMAN COX (producent wykonawczy) pełniła ostatnio funkcję producenta wykonawczego podczas realizacji animowanej wersji “Joseph: King of Dreams” DreamWorks, wyprodukowała także przebój „Książę Egiptu” (The Prince of Egypt), a także pełniła funkcję producenta wykonawczego filmu „Mrówka Z” (Antz). Finkelman Cox była także zaangażowana w produkcję animowanej komedii „Uciekające kurczaki” (Chicken Run).

Ona i Rabins zawarły długoletnią umowę o współpracy z DreamWorks dotyczącą produkcji filmów animowanych, a także filmów aktorskich – te ostatnie będą produkowane pod szyldem Patchwork Productions. Patchwork realizuje także własne serie TV we współpracy z DreamWorks Television.

Finkelman Cox dołączając do DreamWorks miała już spore doświadczenie w produkcji filmowej – „Kochanie, zmniejszyłem dzieciaki” (Honey, I Shrunk the Kids)”, “Witaj w domu Roxie” (Welcome Home, Roxie Carmichae), “Till There Was You”, “I’ll Do Anything”, “Broadcast News” oraz nagrodzone Oskarem „Czułe słówka” (Terms of Endearment).

Urodzona w Haverton, Pensylwania, Finkelman Cox zadebiutowała na polu sztuki jako asystentka biura prasowego Joffrey Ballet. Wkrótce potem została menadżerem Performing Artservices, gdzie pracowała z licznymi zespołami tańca, teatru i muzyki. Produkcją filmową zajęła się kiedy przyjęto ją jako uczestniczkę programu szkoleniowego Gildii Reżyserów Amerykańskich odbywającego się w Nowym Jorku. W jej dorobku znajdują się między innymi „Czułe słówka” (Terms of Endearment).

SANDRA RABINS (producent wykonawczy) współpracowała z Penney Finkelman Cox podczas realizacji filmu „Mrówka Z” (Antz). Razem wyprodukowały także animowany film DreamWorks „Książę Egiptu” (The Prince of Egypt).

Poza pracą związaną z filmami animowanymi, Rabins i Finkelman Cox zajmują się produkcją filmów aktorskich w ramach swojej firmy Patchwork Productions.

Urodzona w Hollywood, Rabins pracowała początkowo w Paramount Pictures w dziale finansowym - “Flashdance”, “Czułe słówka” (Terms of Endearment) i “Witness”. Wkrótce potem została zaangażowana w Walt Disney Productions jako wiceprezydent ds. finansowych w dziale produkcji filmowej i telewizyjnej. Do jej obowiązków należało nadzorowanie działu animacji oraz filmów tematycznych “Captain Eo” i “Star Tours”.

Jako wiceprezydent ds. produkcji i finansów w wytwórni Buena Vista Pictures, Rabins brała udział w produkcji “The Ref”, “My Father, the Hero”, “Tim Burton’s The Nightmare Before Christmas”, “The Joy Luck Club” i “Blank Check”, a także “Dangerous Minds” z Michelle Pfeiffer.

TED ELLIOTT & TERRY ROSSIO (scenarzyści/koproducenci) byli ostatnio współautorami nagrodzonego Oskarem filmu animowanego “Aladdin” z Robinem Williamsem użyczającym głosu głównemu bohaterowi. Scenariusze, nad którymi pracowali dla DreamWorks to „Droga do El Dorado” (The Road to El Dorado), a także „Mrówka Z” (Antz) z Woody Allenem jako Z.

W dorobku pary scenarzystów znajdują się ponadto: “Maska Zorro” (The Mask of Zorro) w reżyserii Martina Campbella z Antonio Banderasem, Anthony Hopkinsem i Catherine Zeta-Jones, “Small Soldiers”, „Godzilla” Rolanda Emmericha, “The Puppet Masters” z Donaldem Sutherlandem.

W 1996, Elliott i Rossio zostali pierwszymi scenarzystami, którzy podpisali umowę o współpracy z DreamWorks SKG. Obecnie we współpracy z Digital Domain i Imagine zajęli się produkcją pełnej efektów specjalnych komedii “Instant Karma”.

HARRY GREGSON-WILLIAMS (kompozytor) współpracował z Johnem Powellem komponując muzykę do wielokrotnie nagradzanego w zeszłym roku animowanego przeboju „Uciekające kurczaki” (Chicken Run) z głosem Mela Gibsona. Wspólnie skomponowali także ścieżkę muzyczną do filmu „Mrówka Z” (Antz) wytwórni PDI/DreamWorks.

W dorobku samego Gregson-Williamsa znajduje się muzyka do “The Tigger Movie”, „Wróg publiczny” (Enemy of the State), “The Match”, „Pożyczalscy” (The Borrowers), “The Replacement Killers”, “Deceiver” i “Smilla’s Sense of Snow”.

Wkrótce muzykę autorstwa Gregson-Williamsa usłyszymy w filmach “Whatever Happened to Harold Smith?”, “King of the Jungle” i “The Magic of Marciano”. Kompozytor właśnie ukończył nagrywanie albumu z Peterem Distefano, gitarzystą grupy Porno for Pyros.

Urodzony w Anglii w rodzinie z tradycjami muzycznymi, Gregson-Williams w wieku siedmiu lat otrzymał stypendium szkoły muzycznej St. John’s College w Cambridge. Jeszcze przed ukończeniem trzynastego roku życia nagrywał z orkiestrami jako solista.

Swoją karierę w przemyśle filmowym rozpoczął jako współpracownik kompozytora Stanleya Myersa, swoje pierwsze kompozycje przygotował do filmów Nicolasa Roega “Full Body Massage” i “Hotel Paradise”.

Gregson-Williams często współpracował z innymi kompozytorami, czego rezultatem jest muzyka do „Twierdzy” (The Rock), „Tajnej broni” (Broken Arrow), “The Fan”, “Muppet Treasure Island”, “Armageddonu” i „Księcia Egiptu” (The Prince of Egypt).

JOHN POWELL (kompozytor) współpracował z Harry Gregson-Williamsem komponując muzykę do wielokrotnie nagradzanego w zeszłym roku animowanego przeboju „Uciekające kurczaki” (Chicken Run), a także filmu „Mrówka Z” (Antz) wytwórni PDI/DreamWorks.pozytor). Także dla DreamWorks, Powell skomponował muzykę do romantycznej komedii „Podróż przedślubna” (Forces of Nature) z Sandrą Bullock i Benem Affleckiem, animowanego filmu muzycznego „Droga do El Dorado” (The Road to El Dorado; z Hansem Zimmerem) oraz komedii sci-fi “Evolution” w reżyserii Ivana Reitmana.

Powell zadebiutował jako twórca muzyki do filmu thrillerem Johna Woo „Bez twarzy” (Face/Off) z Johnem Travoltą i Nicolasem Cage. Potem nastąpiły “Just Visiting,” “Pluto Nash” z Eddie Murphy’m i “Eye See You” z Sylvestrem Stallone.

Pochodzący z Anglii, Powell ukończył Trinity College of Music w Londynie. W 1988 rozpoczął komponować muzykę do reklam i programów telewizyjnych w Air-Edel Music. Tam właśnie po raz pierwszy zetknął się z filmem asystując Patrickowi Doyle podczas realizacji “Into the West” i pracując jako programista muzyki elektronicznej dla kompozytora Hansa Zimmera („Biały kieł”). W 1995 roku po opuszczeniu Air-Edel, Powell razem z Gavinem Greenawayem założył własne studio, w którym nagrano ponad 100 reklamówek i niezależnych filmów, a także operę “An Englishman, Irishman and Frenchman”.

Po przeniesieniu się do Stanów Zjednoczonych, Powell skomponował muzykę do serii DreamWorks Television “High Incident” oraz “For the People”. Zaaranżował także piosenki napisane przez Stephena Schwartza do filmu „Książę Egiptu” (The Prince of Egypt).

W dorobku SIMA EVAN-JONESA (montaż) znajdują się następujące filmy „Książę Egiptu” (The Prince of Egypt), „An American Tail”, “We’re Back” i “Balto”.

Pochodzący z Wielkiej Brytani, Evan-Jones ukończył wydział filmu i komunikacji na University of London.

Dla JAMESA HEGEDUSA (scenografia) “Shrek” jest pierwszym filmem animowanym, do którego przygotował scenografię. Wcześniej brał udział w realizacji takich filmów jak “Batman Forever”, “The Puppet Masters”, “The Haunting”, „Mars atakuje!” (Mars Attacks!) w reżyserii Tima Burtona, Roberta Zemeckisa “Forrest Gump”, “The Rocketeer”, “Defending Your Life”, „Always” Stevena Spielberga, “Wojna fasolowa w Milargo” (The Milagro Beanfield War) Roberta Redforda.

Urodzony w Amarillo, Texas, Hegedus ukończył College of Arts and Crafts w Oakland, Kalifornia.

KEN BIELENBERG (efekty wizualne) pracuje dla PDI/DreamWorks już od 1990 roku. Jest twórcą trójwymiarowego animowanego specjalnego odcinka serii „The Simpsons”, a także brał udział w realizacji “Angels in the Outfield”, “Eraser” i “Heart and Souls” oraz niezliczonej liczby reklam telewizyjnych.

Bielenberg, który ukończył Rochester Institute of Technology na wydziale nauk komputerowych, zajmował się w trakcie studiów animacją.

RAMAN HUI (główny animator) pracował uprzednio jako projektant postaci głównych bohaterów i główny animator podczas realizacji filmu „Mrówka Z” (Antz), pierwszego pełnometrażowego w pełni komputerowo animowanego filmu PDI/DreamWorks. W ciągu ostatnich dziesięciu lat pracy w PDI/DreamWorks, Hui zajmował się tworzeniem trójwymiarowych postaci, m.in. Myszki Miki dla “Muppetvision” Jima Hensona oraz Marsjanina w specjalnym telewizyjnym programie Hanna-Barbera “The Last Halloween.”

Hui także wyreżyserował, napisał i wyprodukował słynny film krótkometrażowy PDI/DreamWorks “Sleepy Guy”, który został nagrodzony na London Animation Festival oraz International Film & Video Festival, a także zdobył pierwszą nagrodę na Imagina w 1995 roku. Jego ostatni krótki film “Fat Cat on a Diet” był pokazywany na wielu festiwalach na całym świecie, m.in. na London Effects and Animation Festival (LEAF), Anima Mundi i Chicago International Children’s Film Festival.

Hui rozpoczął karierę w dziedzinie animacji w Hong Kongu w Quantum Studio. Po przeprowadzce do Kanady studiował animację komputerową w Sheridan College.

JANE HARTWELL (producent stowarzyszony) dołączyła do PDI/DreamWorks w 1996 roku jako kierownik produkcji komputerowo animowanego filmu „Mrówka Z” (Antz).

Absolwentka Columbia University, Hartwell rozpoczęła karierę producenta w Colossal Pictures z siedzibą w San Francisco w 1987. Następnie przez cztery lata pracowała w Rzymie zajmując się produkcją włoskich filmów dokumentalnych i reklamowych, a także lokalizacją filmu Francisa Forda Coppoli „Ojciec chrzestny III” (The Godfather III).

Po powrocie do Stanów, Hartwell ponownie pracowała w Colossal Pictures jako producent i kierownik produkcji kilku reklamówek. Jako producent stowarzyszony pracowała podczas realizacji „Jakuba i brzoskwini olbrzymki” (James and the Giant Peach).

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Shrek
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy