Reklama

"Rzymska opowieść": TWÓRCY

BERNARDO BERTOLLUCCI – scenariusz/reżyseria

Urodził się w Parmie w 1941 jako syn poety i krytyka literackiego Attilo Bertolucciego. W wieku 15 lat zrealizował swój pierwszy film krótkometrażowy. Podczas studiów w Rzymie poznał Pier Paolo Pasoliniego, co zaowocowało wspólnym scenariuszem i asystą przy realizacji filmu „Włóczykij” (1961). Rok później wyreżyserował swój pierwszy samodzielny film fabularny – „The Grim Reaper”. Obraz odniósł spektakularny sukces na Festiwalu Filmowym w Wenecji, zwracając uwagę na młodego, nieznanego twórcę. Dzięki temu Bertolucci dwa lata później zrealizował jego kontynuację, „Przed rewolucją”.

Reklama

W 1967 roku Sergio Leone poprosił go o napisanie scenariusza do filmu „Dawno temu na Dzikim Zachodzie”. W 1970 roku powstały dwa kolejne znaczące filmy Bertolucciego – "Strategia pająka" i „Konformista”, adaptacja powieści Alberto Moravii. Następne dzieło - "Ostatnie tango w Paryżu" z Marlonem Brando i Marią Schneider odniosło wielki sukces finansowy i zdobyło uznanie krytyki, a jednocześnie wywołało skandal i interwencję cenzury na całym świecie.

W 1976 roku przystąpił do reżyserii filmu „1900” – epickiej opowieści przedstawiającej walkę pomiędzy włoską lewicą i ruchem faszystowskich na przestrzeni dwóch pokoleń. W rolach głównych wystąpili Robert De Niro i Gérard Depardieu. Trzy lata później powstały filmy „Księżyc” i „The Tragedy of a Ridiculus Man”.

W 1985 roku, po pięciu latach żmudnych przygotowań, Bertolucci zaprezentował najbardziej ambitny ze swoich projektów – „Ostatniego cesarza” – prawdziwą, historię ostatniego cesarza Chin – Pu Yi. Obraz odniósł międzynarodowy sukces, został również doceniony przez Amerykańską Akademię Filmową, która przyznała mu aż 9 Oscarów, w tym również za Najlepszą Reżyserię i Najlepszy Film.

Kolejny film reżysera okazał się równie udany. W 1990 roku przeniósł na ekran słynną powieść Paula Bowlesa – „Pod osłoną nieba”, przepięknie sfotografowaną przez Vittorio Storaro historię małżeństwa podróżującego przez Afrykę.

W 1992 roku Bertolucci powrócił do swoich zainteresowań kulturą Wschodu. W klasztorach himalajskiego Buthanu powstał zrobiony z niezwykłym rozmachem film „Mały Budda”. Trzy lata później zrealizował „Ukryte pragnienia” z debiutującą Liv Tyler, której partnerował Jeremy Irons.

„Rzymska opowieść”, historia miłości młodej Afrykanki i angielskiego muzyka, powstała w 1998 roku. W styczniu 2004 roku obraz pojawi się na ekranach polskich kin w ramach cyklu Klub Koneserów.

Wybrana filmografia:

1955, LA TELEFERICA (film krótkometrażowy)

1956, MORTE DE UN MAIALE (film krótkometrażowy)

1962, THE GRIM REAPER

1964, PRZED REVOLUCJˇ (BEFORE THE REVOLUTION)

1966, LA VE DEL PETROLIO (dokument)

IL CANALE (film krótkometrażowy)

1967, AGONIA (epizod w „Amore e Rabbia”)

1968, PARTNER

1970, STRATEGIA PAJˇKA (THE SPIDERS STRATEGEM)

KONFORMISTA (THE CONFORMIST)

1971, LA SALUTE E MALATA

1972, OSTANIE TANGO W PARYŻU (LAST TANGO IN PARIS)

1976, 1990

1979, KSIĘŻYC (LA LUNA)

1981, TRAGEDY OF A RIDCULUS MAN

1987, OSTATNI CESARZ (THE LAST EMPEROR)

1990, POD OSŁONˇ NIEBA (THE SHELTERING SKY)

1993, MAŁY BUDDA (LITTLE BUDDHA)

1996, UKRYTE PRAGNIENIA (STEALING BEAUTY)

1998, RZYMSKA OPOWIEŚC (BESIEGED)

2002, 10 MINUT PÓŹNIEJ. WIOLONCZELA (TEN MINUTES LATER. THE CELLO)

2003, MARZYCIELE (THE DREAMERS)

CLARE PEPLOE – scenariusz

Urodziła się w Tanzanii. Studiowała romanistykę na paryskiej Sorbonie i italianistykę w Perugii. Do filmu trafiła przez przypadek. Legendarny włoski reżyser Michaelangelo Antonioni zaprosił ją do współpracy przy „Zabirskie Point”. Przy filmach „1900” i „Księżyc” pracowała jako asystent Bernardo Bertolucciego.

W podwójnej roli, jako reżyser i autor scenariusza zadebiutowała krótkometrażówką „Couples and Robbers”, za którą otrzymała nominacje do nagród Brytyjskiej Akademii Filmowej oraz do Oscara. Pierwszy film fabularny – „High Season” przyniósł jej Srebrną Muszlę na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w San Sebastian, kolejny – „Sauce for the Goose” - Nagrodę Publiczności na Festiwalu Filmowym w Cognac. Ostatnio powstał trzeci film – „Rough Magic”, w którym zagrali Bridget Fonda i Russell Crowe.

FABIO CIANCHETTI – zdjęcia

1997, VIOLA BACIA TUTTI, reż. Egido Eronico

1997, NEL PROFONDO PAESE STRANIERO, reż. F. Carpi

1996, L’AMORE NECESSARIO, reż. F. Carpi

1996, TROPPO SOLE, reż. Giuseppe Bertolucci

1992, SABBATO ITALIANO, reż. L. Manuzzi

1991, LA DOMENICA SPECIALMENTE, reż. Giuseppe Bertolucci

1989, AMORI IN CORSO, reż. Giuseppe Bertolucci

1988, I CAMMELLI, reż. Giuseppe Bertolucci

GIANNI SILVESTRI – scenografia

Scenograf Gianni Silvestri pracował z Bertoluccim przy wielu jego filmach, m.in. przy „Księżycu”, „The Tragedy of a Ridiculous Man”, „Pod osłoną nieba” i „Ukrytych pragnieniach”. Przez wiele lat był asystentem legendarnego włoskiego scenografa Bernardo Scarfiottiego, który zaprojektował scenografię, między innymi, do „Ostatniego cesarza”.

ALESSIO VLAD – muzyka

Alessio Vlad przez wiele lat był asystentem Leonarda Bernsteina, później pracował jako dyrygent z najlepszymi europejskimi orkiestrami, w tym z Saint Cecylia Chamber Orchestra, turyńską orkiestrą symfoniczną włoskiej telewizji RAI, z filharmonią Scleswig-Holstein, drezdeńską filharmonią i Capital Orchestra w Tuluzie. Komponował także muzykę filmową. Oprócz Bertolucciego, pracował z Andreą Barzinim, Maurizio Zaccaro i Franco Zefirellim.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Rzymska opowieść
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy