"Rysiek Lwie Serce": ŚWIAT RYŚKA
Świat Ryśka Lwie Serce to kraina pełna wizualnego bogactwa. Dowodem na to powinno być aż czterdzieści różnych środowisk wykreowanych przez twórców oraz ponad sto postaci zapełniających kadry filmu. Posiadając tak wielki potencjał wizualny, departament scenograficzny został postawiony przed nie lada wyzwaniem.
DWA ŚWIATY: RYCERZE I PRAWNICY
Naszym głównym założeniem było poszukiwanie wyrazistych elementów ukazujących różnice pomiędzy dwoma filmowymi światami - światem rycerzy oraz światem prawników. Ta dwoistość zostaje odzwierciedlona przez naszych protagonistów, Ryśka oraz jego ojca Reginalda. "Świat bohaterów jest pełen kolorów i nasyconych barw, przypomina trochę klasyczne filmy kręcone w technicolorze, takie jak Robin Hood, Ivanhoe czy Trzej muszkieterowie", mówi reżyser "Ryśka Lwie Serce", Manuel Sicilia. "Jego rewersem jest świat prawników, dla którego inspiracji szukałem w Brazil Terry'ego Gilliama. Zapełniliśmy go całkowicie szarymi odcieniami, smutną tonacją, wizualną monotonnością, wszystkie kadry były idealnie symetryczne, ażeby podkreślić brak jakiejkolwiek spontaniczności, radości, zabawy".
W filmie pojawia się wiele wizualnych odnośników do krajobrazów oraz konkretnych miejsc położonych w hiszpańskim regionie Castilla y Leon. Zamek królewski został, przykładowo, oparty niemalże całkowicie na słynnym Alcazar of Segovia.
Choć filmowa historia rozgrywa się w czasach średniowiecznych, styl "Ryśka Lwie Serce" został oparty na różnych okresach historycznych oraz odmiennych ruchach artystycznych, które zmieniały postrzeganie ludzi na przestrzeni wieków. Departament scenograficzny nie podążał ścieżką rygorystycznego trzymania się historycznych detali, z tego względu ekranowa rzeczywistość zawiera w sobie zarówno inspiracje przeszłością, jak i zdecydowanie współczesne elementy, które nadają jej ciekawego zabarwienia i oryginalności. "Świat bohaterów został wykreowany gdzieś na granicy pomiędzy okresem rzymskim a gotykiem. Jest w nim trochę atrakcyjnych ruin, ale także mnóstwo ciekawej natury, co bardzo zbliża go do stylistyki epoki romantyzmu, ale zdecydowanie w naszej autorskiej interpretacji", dodaje Oscar J. Vargas, który pracował jako dekorator planów oraz projektował poszczególne postaci. "Świat prawników oparliśmy głównie na inspiracjach renesansem, z lekką nutką baroku, co widać, przykładowo, w postaci Lary".
WYGLĄD KRÓLESTWA
Na potrzeby jednej z najbardziej widowiskowych filmowych lokacji, karczmy, w której pracuje Natalia, zaprojektowano mocno rustykalny, wiejski wręcz wygląd, poparty subtelnymi nawiązaniami do typowej współczesnej sieci restauracji typu fast-food. W ten sposób ekipa odniosła się do faktu, że było to niegdyś miejsce dla każdego awanturnika i poszukiwacza przygód, jednakże niełaskawy czas i trudne okoliczności sprawiły, że powstała tam rodzinna knajpa zachęcająca klientów masowymi promocjami cenowymi. "Wiejski plac, który jest integralną częścią świata bohaterów, został zainspirowany okresem średniowiecza, jest pełen kolorowych domostw i szybko zbierających się tłumów ludzi", kontynuuje Francis Porcel, główny artysta konceptualny na planie. "Na potrzeby kreacji takiego otoczenia poszukiwaliśmy różnego rodzaju architektonicznego chaosu, modyfikowaliśmy budynki i ich dachy, dodawaliśmy im zielonych obszarów z rosnącą roślinnością, kwiatkami oraz słabym natężeniem światła - chodziło o to, że gdy się na to miejsce patrzy, człowiek czuje się tak, jakby przechadzał się po rynku lub bazarze".
Kolejną nietypową i trudną z perspektywy animatorów cechą Królestwa były ogromne otwarte przestrzenie. "Najbardziej skomplikowaną lokacją, z jaką musieliśmy sobie poradzić w okresie pre-wizualizacji, była bez wątpienia góra z opactwem", opowiada Joaquin Catala, współreżyser ds. pre-wizualizacji. "Co więcej, musieliśmy później zebrać wszystkie zbudowane lokacje w jednym miejscu! Wielkie jezioro, majestatyczne góry, ogromną skałę oraz budynki - wszystkie w wersji ujednoliconej oraz tej samej skali! Jednakże dzięki wytężonej pracy ekipy mogliśmy filmować z niejaką elastycznością oraz wielką szybkością, a także tworzyć ujęcia z każdego możliwego kąta kamery oraz eksplorować nowe możliwości".
TWORZENIE POSTACI
Na potrzeby kreacji poszczególnych bohaterów stworzono dwa odmienne style. W świecie prawników króluje szarość oraz wszechobecna równowaga. Najlepszymi przykładami są Reginald oraz postaci sędziów, których praktycznie nie da się od siebie odróżnić. Nic więcej nie da się także o nich powiedzieć. Koncepcja wszechogarniającej nudy oraz monotonii została przekazana również za pomocą eleganckich, acz boleśnie chłodnych industrialnych elementów. Po drugiej stronie wizualnej barykady powstał świat bohaterów, w którym przynależne do tego uniwersum postaci noszą kostiumy złożone z wielu różnych kolorów. I nie są to jedyne cechy, które pomagają ich od siebie odróżnić. Ludzie są tam o wiele żywsi, dosłownie tryskają energią. Tak sprawa się ma przykładowo z mieszkańcami opactwa: Morlinem, Braulio oraz Brukwiejem, których sylwetki różnią się tak mocno, jak ich diametralnie odmienne osobowości.
Ogromny wpływ na proces kreacji poszczególnych postaci miały również inne czynniki. "Gdy rozwijaliśmy naszych bohaterów, staraliśmy się korzystać z rysunków i szkiców stworzonych w czasach, kiedy powstawały pierwsze koncepcje dotyczące tego projektu", wyjaśnia Oscar J. Vargas. "Niektóre z cech charakterystycznych Ryśka - jego zbroja, szerokie spodnie czy specyficzne pomarańczowe włosy symbolizujące energię i witalność tej postaci - powstały wiele, wiele lat temu. Przy okazji tworzenia osobowości Ryśka inspirowaliśmy się również Jamiem Bellem, aktorem, który zagrał Billy'ego Elliota, chłopca promieniejącego siłą i charyzmą". Sylwetka Ryśka ewoluuje wraz z kolejnymi minutami filmu. Na samym początku opowieści jest bezdyskusyjnie częścią świata prawników, więc jego wygląd nie jest imponujący - chłopak prezentuje się chuderlawo. Jednakże później, gdy zaczyna przechodzić charakterologiczną przemianę, nawet jego fizjonomia ulega modyfikacji, zbliżając go wizualnie do świata rycerzy. Najważniejszym aspektem projektu Ryśka była jego fryzura, która również ulega przemianie w takt kolejnych etapów życiowej przygody protagonisty. Na ekranie zobaczycie aż sześć różnych fryzur Ryśka!