"Ryś i spółka": TWÓRCY FILMU
Antonio Banderas (producent) Ryś i spółka jest pierwszym animowanym filmem Banderasa zrealizowanym w Hiszpanii. Zaangażował się w ten projekt z tą samą bezgraniczną pasją, która uczyniła go gwiazdą kina. "Filmy animowane to dla mnie wielkie wyzwanie. Jestem przekonany, że ta gałąź branży wzbogaca cały hiszpański przemysł filmowy", mówi Banderas o swej nowo odkrytej miłości do animacji. Antonio Banderas -- bez wątpienia największa gwiazda światowego kina rodem z Hiszpanii -- urodził się w Maladze w 1960 i studiował w tamtejszej Szkole Sztuk Dramatycznych. Początkowo grał w wielu lokalnych trupach teatralnych, po czym, by kontynuować karierę, wyjechał do Madrytu. Dzięki staraniom i wytrwałości udało mu się zagrać wiele różnorodnych ról w Narodowym Centrum Dramatycznym w Madrycie, jednym z najbardziej prestiżowych teatrów w Hiszpanii. Jednocześnie próbował szczęścia na planie filmowym. W 1982 roku zabłysnął pierwszą główną rolą w Labiryncie namiętności Pedro Almodovara. Filmy takie jak Dwór Faraona, Réquiem por un campesino espan~ol (Requiem dla hiszpańskiego chłopa) czy Casea cerrado (z 1985 roku) zwróciły na niego uwagę krytyki; uhonorowano go też nagrodą Silver Fotogramas dla najlepszego aktora. Udział w głośnym filmie Pedro Almodovara Kobiety na skraju załamania nerwowego przyniósł Banderasowi popularność na całym świecie, do czego przyczyniła się nominacja do Oscara w kategorii najlepszy film zagraniczny w 1989 roku. Role w Zwiąż mnie Pedro Almodovara i Białej gołębicy Juana Min~ona przypieczętowały renomę Banderasa jako aktora wszechstronnego, charyzmatycznego i lubianego przez widzów. Dzięki muzycznemu przebojowi Królowie Mambo (Arne Glimcher, 1992) Banderas stał się rozpoznawalny dla szerokiej amerykańskiej publiczności, a jego nietuzinkowy talent potwierdziły takie obrazy, jak: Dom dusz (Bille August, 1993), Filadelfia (Jonathan Demme, 1993), Wywiad z wampirem (Neil Jordan, 1994), Desperado (Robert Rodriguez, 1995), Zbyt wiele (Fernando Trueba, 1995), Evita (Alan Parker, 1996), Maska Zorro (Martin Campbell, 1998), Mali Agenci (Robert Rodriguez, 2001), Femme Fatale (Brian de Palma, 2002) i Mroczna Argentyna (Christopher Hampton, 2003). Antonio Banderas był nominowany do prestiżowego Złotego Globu za kreacje w Evitcie, Masce Zorro i rolę w filmie telewizyjnym And Starring Pancho Villa as Himself. Spróbował też szczęścia po drugiej strony kamery, reżyserując film Wariatka z Alabamy (1999), który spotkał się z uznaniem krytyki. W roku 2006 Banderas zrealizował swój drugi film, Letni deszcz, nakręcony w Maladze pod flagą jego własnej spółki produkcyjnej, Green Moon. Animacja nie jest całkowicie nieznanym lądem dla sławnego Hiszpana. Zabłysnął brawurową kreacją Kota w Butach w przebojowej serii Shrek. Manuel Sicilia (współreżyser i autor scenariusza) jest założycielem i dyrektorem Kandor Graphics oraz partnerem Kandor Moon, spółki joint venture z firmą produkcyjną Antonio Banderasa -- Green Moon. Ryś i spółka jest jego debiutem w roli współreżysera i współautora scenariusza oraz pierwszym animowanym komputerowo filmem fabularnym w całości wyprodukowanym w Kandor Graphics. W 1992 roku Sicilia stworzył (z partnerami Juanem Moliną i Marcelino Almansa) Melkor, firmę grafiki komputerowej, która w 1995 roku rozwinęła się w Kandor Graphics, projekt będący spełnieniem jego marzeń o studiu animacji CGI. Początki studia były skromne; zlecenia obejmowały prezentacje multimedialne dla Muzeum Nauki w Granadzie, telewizyjne loga i animowane reklamy dla takich klientów jak -- między innymi -- NASA, FBI, Lola Films, Puleva i Zara. Zainteresowanie Manuela Sicilii przemysłem rozrywkowym doprowadziło do współpracy z Raulem Garcią, hiszpańskim animatorem działającym na rynku międzynarodowym. Zapoczątkowało to twórczy związek, w wyniku którego powstał film krótkometrażowy Serce oskarżycielem (Sicilia był kierownikiem artystycznym i producentem) oraz kilka fabularnych filmów animowanych, w tym Ryś i spółka stanowiący pierwszy wspólny projekt duetu Sicilia/Garcia. Raul Garcia (współreżyser i autor scenariusza) jest dyrektorem kreatywnym w Kandor Graphics i współzałożycielem Kandor Moon. Garcia zalicza się do najbardziej aktywnych twórców animacji w Hiszpanii. Ryś i spółka jest jego pierwszą hiszpańską produkcją, przy realizacji której wystąpił w roli współreżysera i autora scenariusza.
Raul Garcia pochodzi z Madrytu i był pierwszym hiszpańskim artystą zatrudnionym przez studio Disneya jako główny animator, co zapoczątkowało jego międzynarodową karierę w Europie i Azji. Najpierw pracował w Londynie przy realizacji Kto wrobił królika Rogera (koprodukcja Amblin--Disney; Oscar za osiągnięcia w dziedzinie animacji w roku 1989), potem w Disney Studios w Stanach Zjednoczonych, gdzie współpracował przy filmach takich jak: Piękna i Bestia, Aladyn, Król Lew, Pocahontas, Dzwonnik z Notre Dame, Herkules, Tarzan i Fantazja 2000. Garcia studiował sztukę filmową na Uniwersytecie Complutense w Madrycie. Rozpoczął swoją karierę zawodową w Hiszpanii, animując popularne seriale telewizyjne Hanna Barbera: Smerfy i Flintstonowie. Pracował na planie filmów fabularnych: Asterix kontra Cezar i Asterix w Bretanii dla Gaumont w Paryżu, The Chipmunks' Great Adventure w Seulu, Pradawny ląd w Dublinie, i Amerykańska opowieść. Feiwel rusza na Zachód w Londynie. Zatrudniony przez Disneya, kontynuował karierę, animując niezapomnianą postać dżina, której głosu użyczył Robin Williams w Aladynie oraz Meeko w Pocahontas i Phila w Herkulesie. W roku 1999 studio Paramount zatrudniło Raula Garcię na stanowisku sequence director w filmach: Rugratsy w Paryżu, Dzika rodzinka i Jimmy Neutron: mały geniusz, który został nominowany do Oscara w kategorii najlepszy film animowany w 2002 roku.
W 2001 roku Garcia założył spółkę produkcyjną R&R Communications, aby realizować własne projekty, dzięki czemu powstał Sian Ka'an -- film animowany 2D, w którym głosów użyczyły tak utalentowane gwiazdy, jak Salma Hayek, Placido Domingo, czy Alfred Molina. Jego współpraca z Kandor Graphics zaowocowała krótkometrażowym filmem animowanym Serce oskarżycielem, będącym adaptacją noweli Edgara Allana Poe. Film zdobył 35 międzynarodowych nagród, ubiegał się też o nominację do Oscara w 2005 r. Ryś i spółka to pierwszy pełnometrażowy film zrealizowany przez Raula Garcię dla Kandor Graphics.
Wieloletnia kariera zawodowa Raula Garcii obejmuje pracę reżysera reklam, filmów krótkometrażowych oraz czołówek do filmów. Pracował przy późnych filmach Chucka Jonesa, twórcy Kojota i Strusia Pędziwiatra, uczył się klasycznej animacji od legendarnych artystów animacji, takich jak Art Babbitt, Marc Davis, Ward Kimball czy Frank Thomas i Ollie Johnston, twórców klasycznych filmów Disneya Królewna Śnieżka i Księga dżungli.