Reklama

"Pierwsze oczarowanie": SYLWETKI

HUGH HUDSON (reżyser)

Zyskał międzynarodowy rozgłos dzięki swemu filmowi ("Rydwany ognia"), który opowiadał o dwóch brytyjskich biegaczach uczestniczących w Igrzyskach Olimpijskich 1924 roku i uzyskał cztery Oscary'91 (na osiem nominacji do tej nagrody): za najlepszy film roku, scenariusz, kostiumy i muzykę.

Następny film Hudsona - "Greystoke: legenda Tarzana, władcy małp" (1984), oparty na klasycznej opowieści Edwarda Burroughsa - był nominowany do Oscara w pięciu kategoriach.

W historycznym dramacie "Revolution" (1985; TV: "Rewolucja") wystąpili: Al. Pacino, Donald Sutherland i Nastassja Kinski.

Reklama

W 1989 r. Hudson nakręcił w USA film "Lost Angels".

Hugh Hudson rozpoczął pracę w przemyśle filmowym w roku 1962. W dwa lata później, po zrobieniu filmów krótkometrażowych i dokumentalnych w Paryżu i Londynie, wyreżyserował i wyprodukował swój pierwszy film reklamowy.

W 1966 r. przyszły reżyser "Pierwszego oczarowania" otrzymał na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji nagrodę za dokument "Tortoise and Hare".

Hudson realizował jeszcze wiele dokumentów. Ukoronowaniem całej serii był półtoragodzinny film "Fangio", ukazujący największy motocyklowy wyścig świata.


COLIN FIRTH (Edward Pettigrew)

Popularny aktor brytyjski, zagrał w latach 90. w dwóch filmach obsypanych Oscarami i cieszących się dużym powodzeniem wśród publiczności. Mowa o "Angielskim pacjencie" i "Zakochanym Szekspirze".

Firth wystąpił również w innych sławnych filmach, takich jak "Valmont" Milosa Formana (główna rola), "Adwokat", "W kręgu przyjaciół", czy "A Month In The Country" (TV: "Miesiąc na wsi"; nominacja do nagrody Evening Standard dla najlepszego aktora).

Spośród pozostałych filmów z udziałem Firtha wymieńmy "Tysiąc akrów", "Apartment Zero", "Fever Pitch" oraz "The Secret Language of Woman".

Colin Firth odnosi ponadto sukcesy w teatrze i telewizji. Na szklanym ekranie kreował m.in. pana Darcy'ego w serialu "Duma i uprzedzenie" opartym na powieści Jane Austen; za tę rolę otrzymał nominację do nagrody British Academy of Film & Television (BAFTA) dla najlepszego aktora.


MARY ELIZABETH MASTRANTONIO (Moira Pettigrew)

Po efektownym debiucie w "Człowieku z blizną" Briana De Palmy, stała się jedną z najczęściej oglądanych na ekranie aktorek amerykańskich. Wystąpiła w wielu filmach kasowych, nie pozbawionych przy tym wartości artystycznych. Mowa o takich utworach jak "The Color of Money" (TV, wideo: "Kolor pieniędzy"), "Otchłań", "Robin Hood: książę złodziei", "White Sands", a ostatnio "Gniew oceanu".

W filmografii aktorki znajdziemy ponadto następujące tytuły: "Consenting Adults", "Three Wishes", "Slamdance", "Class Action", "Two Bits", "The January Man", "Limbo". Artystka współpracowała z reżyserami tej miary, co Alan Pakula, John Sayles, James Cameron, Martin Scorsese, czy Wayne Wang.


MALCOLM MCDOWELL (Wujek Morris Macintosh)

Na przełomie lat 60. i 70. zyskał sławę jednego z najciekawszych aktorów brytyjskich ówczesnego młodego pokolenia. Występował w filmach kojarzonych z kontestacją i kontrkulturą, takich jak "If..." ("Jeżeli...") Lindasya Andersona (w którym oficjalnie debiutował; faktyczny debiut miał w dramacie społecznym Kena Loacha "Czekając na życie", ale sceny z jego udziałem zostały usunięte), "Mechaniczna pomarańcza" Stanleya Kubricka i tegoż Andersona "Szczęśliwy człowiek".

Z Andersonem McDowell współpracował jeszcze raz, u progu kolejnej dekady, grając w grotesce "Szpital Britannia".

Spośród innych filmów z udziałem Malcolma McDowella wymieńmy następujące: "Figures in a Landscape", "Voyage of the Damned", "Fałszywy król", "Asy przestworzy", "Assassin of the Tsar" (TV: "Zabójstwo cara"), "Caligula", "Błekitny Grom", "Bopha!", "Tank Girl", "Beings", "The Gardner", "Class of 1999", "Love Lies Bleeding".


IRENE JACOB (Heloise)

Aktorka francuska o międzynarodowej renomie, debiutowała w okupacyjnym dramacie Louisa Malle'a "Do zobaczenia chłopcy". Rozgłos zdobyła dzięki kreacji w psychologicznym obrazie Krzysztofa Kieślowskiego "Podwójne życie Weroniki", za którą otrzymała nagrodę dla najlepszej aktorki na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes w 1991 r.

Z Krzysztofem Kieślowskim młoda, obdarzona nadzwyczajną wrażliwością artystka współpracowała jeszcze raz, grając główną rolę w filmie, który miał się okazać ostatnim dziełem zmarłego wkrótce potem reżysera: "Trzech kolorach. Czerwonym".

Kieślowski nie był jedynym polskim reżyserem, który do swego filmu zaangażował Irene Jacob. W jego ślady poszedł Sławomir Idziak, kompletując obsadę fantastyczno-naukowego filmu "Enak".

Jacob wystąpiła ponadto w takich filmach jak "Po tamtej stronie chmur" (w reżyserii Michealangelo Antonioniego i Wima Wendersa), "Victory" (wideo: "Zwycięstwo"; ekranizacja powieści Josepha Conrada pod tym samym tytułem), "Otello" Olivera Parkera, "La Prediction" Eldara Riazanowa, "Trusting Beatrice" Cindy Lou Johnson, "Le Secret de Sarah Tombelaine" Daniela Lacambre'a, "La Veillee" (reż. Sami Pavel), "La Bande Des Quatre" Jacquesa Rivette'a, "Wydział pościgowy", "The Big Brass Ring", "American Cuisine", "History Is Made At Night".


ROSEMARY HARRIS (Gamma Macintosh)

Jest weteranką brytyjskiego teatru, telewizji i kina. Za drugoplanową rolę żeńską w filmie "Tom and Viv" otrzymała nominację do Oscara. Na dużym ekranie podziwiano ją także w filmach "The Boys From Brazil" (TV: "Chłopcy z Brazylii) i "The Ploughman's Lunch", a także w filmie twórcy "Pierwszego oczarowania", Hugha Hudsona, "Rydwany ognia".

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Pierwsze oczarowanie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy