"Ostatni samuraj": FILMOWCY
EDWARD ZWICK (reżyser/ scenarzysta/ producent)
Zaczął zajmować się reżyserią i aktorstwem jeszcze w liceum, pracował potem jako pomocnik podczas festiwalu akademickiego w mieście Lake Forest, w stanie Illinois. Studiując literaturę na Harvardzie, nie przestawał pisać scenariuszy, nie zarzucił także reżyserii - aktywnie udzielał się w miejscowym teatrze. Po ukończeniu nauki przyznano mu stypendium Rockefellera, dzięki któremu wyjechał do Europy, gdzie uczył się w najlepszych awangardowych trupach teatralnych Starego Kontynentu.
W 1975 roku Zwick objął posadę asystencką w Amerykańskim Instytucie Filmowym. Nakręcona przez niego nowela Timothy and the Angel zdobyła pierwsze miejsce na konkursie filmów studenckich, rozgrywanym w ramach festiwalu filmowego w Chicago w 1976roku. Przyciągnęła także uwagę producentów telewizyjnego serialu "Family". W wyniku tego Zwick został zatrudniony początkowo jako pomocnik scenarzysty, a następnie reżyser i producent tego serialu.
Za zrealizowanie telewizyjnego filmu "Special Bulletin" (był jego reżyserem, producentem i współautorem scenariusza), Zwick otrzymał dwie nagrody Emmy. Był to także początek jego współpracy z Marshallem Herskovitzem, z którym wspólnie stworzyli nagrodzony Emmy serial "thirtysomething". Wspólnie założyli firmę The Bedford Falls Company, która zajęła się produkcją ich filmów i seriali telewizyjnych, w tym doskonale przyjętych seriali "My So-Called Life", "Relativity" i nagrodzonego Emmy i Złotym Globem "Once and Again", w którym występowali Sela Ward i Billy Campbell.
Pierwszym filmem kinowym, jaki wyreżyserował Zwick, był "About Last Night". Kolejne filmy to nagrodzone Oskarami "Chwała" i "Wichry namiętności", a także "Leaving Normal" i "Szalona odwaga". Ostatnim filmem reżysera jest "Stan oblężenia", z Denzelem Washingtonem i Annette Bening. Zwick i Herskovitz wyprodukowali "Traffic", nagrodzony dwoma Złotymi Globami i czteroma nagrodami Akademii. Reżyserem tego filmu jest Steven Soderbergh, w rolach głównych wystąpili Michael Douglas i Benicio Del Toro. Pod szyldem Bedford Falls wyprodukowano także film "Sam", z udziałem Seana Penna i Michelle Pfeiffer.
Zwick trzykrotnie otrzymał nagrody Emmy, jest laureatem nagrody Humanitas Prize, nagrody Gildii Scenarzystów Amerykańskich, dwóch nagród Peabody Award, nagrody Gildii Reżyserów Amerykańskich, a także nagrody imienia Franklina J. Schaffnera, przyznawanej przez Amerykański Instytut Filmowy. Swojego pierwszego Oskara jako producent otrzymał w 1999 roku za film "Zakochany Szekspir".
MARSHALL HERSKOVITZ (producent / scenarzysta)
Zainteresował się filmem studiując na Uniwersytecie Brandeis, gdzie napisał, w ramach pracy semestralnej, scenariusz "Beowulfa". Po zakończeniu nauki napisał, wyprodukował i wyreżyserował nowelę zatytułowaną "In Footsteps", dzięki której w 1975 roku przyjęto go do Amerykańskiego Instytutu Filmowego, gdzie w 1978 roku otrzymał tytuł magistra sztuki.
Następne kilka lat Herskovitz spędził pisząc i reżyserując seriale telewizyjne, takie jak "Family" i "The White Shadow", po czym wspólnie z Edwardem Zwickiem stworzył obsypany nagrodami serial "Special Bulletin". Za swoje dzieło Herskovitz zdobył dwie nagrody Emmy, dla najlepszego filmu i za najlepszy scenariusz, otrzymał nagrodę Gildii Scenarzystów Amerykańskich i nagrodę Humanitas.
W 1985 Herskovitz wraz ze Zwickem stworzyli firmę The Bedford Falls Company, której nazwa pochodzi od miasta, pokazanego w "It’s a Wonderful Life". Firma zajmuje się produkcją ich filmów telewizyjnych i kinowych. Pierwszym projektem zrealizowanym w firmie był serial "thirtysomething". Herskovitz otrzymał za niego dwie kolejne nagrody Emmy, dwie nagrody Gildii Reżyserów Amerykańskich, nagrodę Gildii Scenarzystów, nagrodę Humanitas, Złoty Glob, nagrodę People’s Choice Award, nagrodę Peabody Award, i kilka innych wyróżnień.
Po zakończeniu produkcji "thirtysomething", Herskovitz wyreżyserował w 1992 roku film "Jack The Bear", z udziałem Danny’ego DeVito, a w 1993 roku wyprodukował "Wichry namiętności", film z udziałem Brada Pitta i Anthony’ego Hopkinsa. Rok później Herskovitz i Zwick wspólnie zajęli się produkcją nowego serialu, noszącego tytuł "My So-Called Life", w którym główną rolę grała nieznana wówczas Claire Danes. Kolejnym serialem był pochodzący z 1995 "Relativity". W 1996 Herskovitz wyprodukował i wyreżyserował historyczny dramat "Niebezpieczna kurtyzana". Był także producentem filmów: "Traffic", nagrodzonego dwoma Złotymi Globami i czterema Oskarami, którego reżyserem był Steven Soderberg, wystąpili w nim Michael Douglas, Catherine Zeta-Jones i Benicio Del Toro; Sam, z udziałem Seana Penna i Michelle Pfeiffer; a także "Women vs. Men", w którym zagrali Paul Reiser i Joe Mantegna.
Ostatnim dziełem Herskovitza i Zwicka jest produkcja serialu "Once and Again".
PAULA WAGNER (producentka)
Wraz z Tomem Cruisem założyła w 1993 roku firmę Cruise/Wagner Productions. W czasie dekady działalności firma zdobyła reputację lidera rynku rozrywki filmowej. Firma jest powiązana z wytwórnią Paramount Pictures, pierwszym filmem wyprodukowanym pod jej nazwą był "Mission: Impossible". Sukces tego filmu powtórzył sequel, "Mission: Impossible 2", najbardziej kasowy film roku 2000. Same umowy franczyzowe przyniosły łączny dochód przekraczający miliard dolarów.
Wśród licznych filmów wyprodukowanych przez spółkę Cruise/Wagner znajduje się doskonały "Without Limits" wyreżyserowany i napisany przez Roberta Towne’a. Magazyne Premiere określił go jednym z najlepszych filmów 1998 roku, znalazł się także w najlepszej dziesiątce filmów tamtego roku magazynu "Time". W roku 2001 Cruise i Wagner byli producentami wykonawczymi pełnego niepokoju filmu Alejandro Amenábara "Inni", zdobywcy siedmiu nagród Goya, w tym nagrody dla najlepszego filmu. Rok później spółka producencka Cruise’a i Wagner wyprodukowała w reżyserii i na podstawie scenariusza Camerona Crowe’a "Vanilla Sky", w którym w roli głównej wystąpił Tom Cruise. Film zarobił ponad 200 milionów dolarów, otrzymał dwie nominacje do nagrody Złotego Globu i nominację do nagrody Akademii.
Zarówno Wagner, jak i Cruise starają się pomagać młodym filmowcom, byli producentami wykonawczymi filmu "Narc", włączyli się także w kampanię reklamową tego tytułu prowadzoną przez Paramount Pictures. Celem kampanii było zwrócenie uwagi widzów na osobę reżysera Joe Carnahana i aktorów Jasona Patrica i Ray’a Liottę. W roku 2003 Wagner i Cruise objęli stanowiska producentów wykonawczych debiutu reżyserskiego Billy’ego Ray’a, "Shattered Glass", w którym w rolach głównych zagrali Hayden Christensen, Peter Sarsgaard, Choloe Sevigny, Steve Zahn i Hank Azaria.
Obecnie Cruise i Wagner zajmuję się preprodukcją kolejnego filmu z cyklu "Mission: Impossible", jego reżyserem ma być Carnahan, a także przygotowaniami do realizacji następnego filmu Camerona Crowe’a, "Elizabethtown". Zdjęcia do obu tytułów mają się rozpocząć w bieżącym roku. Spółka producencka ma później w planach realizację filmu Roberta Towne’a, zatytułowanego "Ask the Dust", w którym w roli głównej wystąpi Colin Farrell.
Oprócz zajmowania się bezpośrednio produkcją, Wagner od dziesięciu lat zarządza codzienną działalnością firmy C/W Productions. Firma znacznie rozrosła się, jest obecnie uważana za jedną z najważniejszych firm producenckich w Hollywood. W przyszłości firma zajmie się produkcją kolejnych filmów, w których wystąpią najbardziej znani i poszukiwani artyści ekranu.
Oprócz produkcji filmów Wagner udziela się w Radzie Absolwentów Carnegie Mellon University. Prowadzi wykłady w Harvard Business School, na Uniwersytecie Stanforda, Uniwersytecie Nowojorskim i w Amerykańskim Instytucie Filmowym. Wraz z Cruisem Wagner otrzymała w 1997 roku nagrodę gildii producentów, przeznaczoną dla najbardziej obiecujących producentów filmowych. Magazyn Premiere uznał ją za najbardziej wpływową kobietę Hollywood roku 2001.
Przed powstaniem firmy C/W Productions, Wagner pracowała 15 lat w jednej z najlepszych agencji talentów - Creative Artists Agency.Zajmowała się tam sprawami, między innymi, Toma Cruise’a, Olivera Stone’a, Demi Moore, Roberta Towne’a i Vala Kilmera. Karierę zawodową rozpoczęła jednak jako aktorka, występowała na scenie Yale Repertory Theater, grała także na Broadway’u. Jest współautorką sztuki "Out of Our Father’s House". Mieszka w Los Angeles wraz z mężem, Rickem Nicitą, współprezesem stowarzyszenia CAA i synem Zacharym, perkusistą obiecującej grupy Royal Orange.
SCOTT KROOPF (producent)
Jest prezesem i szefem produkcji firmy Radar Pictures. Od czasu założenia firmy, co miało miejsce 4 lata temu, wraz z drugim prezesem Tedem Fieldsem Kroopf zajmował się 25 projektami filmowymi, obejmującymi praktycznie wszystkie rodzaje działalności filmowej. Współpracował z najbardziej wybitnymi reżyserami naszych czasów. Wśród filmów, jakie powstały w jego firmie, znajdują się: "Le Divorce", w reżyserii Jamesa Ivory’ego, w którym wystąpiły Kate Hudson i Naomi Watts; "How To Deal", wyreżyserowany przez Clare Kelner, z udziałem Mandy Moore; "Teksańska masakra piłą mechaniczną", wyprodukowany przez Michaela Bay’a i "The Chronicles of Riddick", wyreżyserowany przez Davida Twohy’ego, z udziałem Vina Diesela.
Firma Radar powstała wskutek przekształcenia firmy Interscope Communications, w której Kroopf od 1985 roku zajmował stanowisko szefa produkcji i rozwoju. Interscope wyprodukowała ponad 50 filmów, w tym "Jumanji", "Bill and Ted’s Excellent Adventure", "Pitch Black", "Uciekająca panna młoda", "Gorzej być nie może", "Gridlock’d", "Symfonia życia" i "Outrageous Fortune". Pracując w Interscope Kroopf nadzorował bardzo różne projekty - od epickich opowieści historycznych, poprzez filmy akcji, aż do filmów niezależnych. Współpracował wtedy z reżyserami takimi jak Stephen Herek, Joe Johnson i Garry Marshall, i z aktorami takimi jak Julia Roberts, Richard Gere i Robin Williams. Kroopf znany jest z wyszukiwania młodych talentów, swoją kuratelą otoczył między innymi reżyserów Curtisa Hansona, Petera Berga, Chrisa Mathesona, Joe Carnahana i Ed Salomona, a także aktorów Keanu Reevesa i Vina Diesela.
Przed rozpoczęciem pracy w Interscope, w latach 1982-1985 Kroopf odpowiadał za dział produkcji w firmie Embassy Pictures, nadzorował tam realizację filmów "Stand By Me", "The Sure Thing" i "A Chorus Line". Karierę zawodową rozpoczął w firmie Robe-Ackerman, zajmującej się produkcją reklamówek telewizyjnych.
Kroopf ukończył wydział teatralny Uniwersytetu Kalifornijskiego w Irvine. Ma bardzo bogate doświadczenie w opracowywaniu oświetlenia teatralnego i projektowaniu sceny, reżyserował też przedstawienie "The Don Juan and the Non Don Juan", z udziałem Keitha Carradine'a, wystawiane przez Groundlings Theater w Los Angeles.
TOM ENGELMAN (producent)
Jest scenarzystą i producentem, który umiejętnie łączy powagę poruszanych tematów z oczekiwaniami widowni. Urodził się i dorastał w Los Angeles, początkowo pracował jako drugi i pierwszy pomocnik reżysera, po czym w 1983 roku ukończył studia na wydziale teatralnym uniwersytetu Stanforda. Pomiędzy zajęciami zajmował się pisaniem scenariuszy. W roku 1986 objął stanowisko szefa działu rozwoju w należącej do Foxa firmie Lawrence Mark Productions. Pracował tam z Tonym Gilroy’em, Wesley’em Strickiem i Scottem Frankiem.Trzy lata później założył własną firmę, produkującą filmy dla stacji Fox Television. Był scenarzystą i producentem filmu The Temp.
W 1991 Engelman zatrudnił się w Interscope Communications. Pierwszym projektem, nad którym pracował, była komedia akcji Na granicy ryzyka, po której zajął się realizacją filmu telewizyjnego Snow White: A Tale of Terror, który przyniósł nominację do nagrody Emmy dla Sigourney Weaver.Potem nastąpił sukces filmu Pitch Black. Engelman wyprodukował następnie biograficzne filmy telewizyjne - The Three Stooges i Wes Craven Presents They - ten ostatni był jednocześnie pierwszym filmem, wyprodukowanym pod nazwą Radar.Engelman współpracował blisko ze scenarzystami Davidem Ayerem, Dawidem Hayterem, Akivą Goldsmanem i Davidem Twohym - to dzięki nim powstają najważniejsze filmy wytwórni Radar.
Engelman jest członkiem Akademii Filmowej, należy też do Gildii Producentów Amerykańskich. Wraz z dwójką swoich dzieci mieszka w Los Angeles.
JOHN LOGAN (scenarzysta)
Jest autorem scenariusza epickiego filmu "Gladiator", za który nominowano go do Oskara. Spod jego pióra wyszły też scenariusze do filmów "Any Given Sunday", "Wehikuł czasu", "Sinbad", "Star Trek: Nemesis" i "RKO 281". Autor napisał scenariusz do filmu "Aviator", opowiadającego historię młodego Howarda Hughesa. Reżyserem tego filmu jest Martin Scorsese, w roli głównej wystąpił Leonardo DiCaprio. Film wejdzie na ekrany w 2004 roku. Scenarzysta zajmuje się także projektem "Gladiator II", przy którym współpracuje z Ridley’em Scottem, a także nad filmową adaptacją "Sweeney Todd" Stephena Sondheima, którą wyreżyseruje Sam Mendes.
Logan zaczął pracować początkowo jako autor sztuk scenicznych. Jedna z jego sztuk, "Never the Sinner", miała premierę w roku 1985 w Chicago, pięć lat później otwierała londyński festiwal teatralny na West Endzie. Latem tego roku sztuka na West Endzie wystawiono jego sztukę, będącą adaptacją dzieła Henrika Ibsena "The Master Builder".
TED FIELD (producent wykonawczy)
Jest właścicielem firmy Radar Pictures, której siedziba mieści się w Los Angeles. Firma nosiła wcześniej nazwę Interscope Communications. Od roku 1982 Field był prezesem tej firmy. Zajmował się produkcją ponad 50 filmów, które przyniosły łączny dochód na całym świecie przekraczający dwa i pół miliarda dolarów. Wśród filmów tych znajdują się takie przeboje, jak: "Uciekająca panna młoda", "Jumanji", "Pitch Black", "Symfonia życia", "The Hand that Rocks the Cradle", "Three Men and a Baby", "Cocktail", "Ptaszek na uwięzi", "Bill and Ted’s Excellent Adventure" i "Outrageous Fortune".
Od czasu stworzenia firmy Radar w 1999, Field i jego pracownicy brali udział w powstaniu ponad 25 filmów z rozmaitych gatunków, w tym "Le Divorce", z udziałem Kate Hudson i Naomi Watts, w reżyserii Jamesa Ivory’ego; "Teksańskiej masakry piłą mechaniczną", której producentem jest Michael Bay; "How to Deal", w którym występuje Mandy Moore; i "The Chronicles of Riddick", z udziałem Vina Diesela.
W 1990 roku Field i jego wspólnik Jimmy Iovine stworzyli Interscope Records, firmę fonograficzną, która odniosła olbrzymi sukces promując artystów takich jak Eminem, No Doubt, Dr. Dre, Snoop Dogg, The Wallflowers, Smash Mouth, BLACKstreet, 2Pac, Nine Inch Nails, Bush i 4 Non Blondes. Kiedy w 1999 roku Universal kupił Polygram, Interscope połączył siły z wytwórniami Geffen i A&M. Trzy lata później Field sprzedał wytwórnię i przyjął stanowisko prezesa sieciowej firmy muzycznej ARTISTdirect, Inc., promując jednocześnie nową markę, ARTISTdirect Records, która zajmuje się wydawaniem płyt z bardzo różnych styli muzycznych, od hip-hopu, poprzez rap, do muzyki alternatywnej i rockowej. Firma podpisała umowę dystrybucyjną z koncernem BMG.
Do roku 1984 Field był współwłaścicielem firmy Field Enterprises, Inc., koncernu medialnego, do którego należały liczne stacje telewizyjne, gazeta The Chicago Sun Limes i Panavision Inc.
Field dorastał w Chicago i Anchorage, w Południowej Kalifornii zamieszkał w wieku 21 lat, zajmował się w tym czasie wyścigami samochodowymi. W roku 1979 był członkiem trzyosobowego zespołu, który wygrał dwudziestoczterogodzinny wyścig Daytona.
Field jest znanym filantropem, wspiera Amerykańską Fundację Na Rzecz Badań Nad AIDS, Stowarzyszenie Chorych na Alzheimera, Instytut Sundance, Amerykańskie Muzeum Pamięci Holocaustu, Fundację Rainforest, Centrum Muzyczne Los Angeles i Rape Treatment Center.
RICK SOLOMON (producent wykonawczy)
W 1997 roku zaczął pracować w firmie Bedford Falls Company, został wtedy współwłaścicielem i prezesem firmy. W trakcie jego prezesury Bedford Falls wyprodukowała filmy "Stan oblężenia", Niebezpieczna kurtyzana i nagrodzony nagrodą Akademii film "Traffic", którego Solomon był producentem wykonawczym. Ostatnio Solomon wyprodukował film New Line Cinema "Sam", z udziałem Seana Penna i Michelle Pfeiffer, zajmował także stanowisko producenta wykonawczego komedii "Lone Star State of Mind" i wyreżyserowanego przez Chazza Palminteri’ego romantycznego filmu telewizyjnego "Women Vs. Men".
Przed rozpoczęciem pracy w Bedford Falls Company, Solomon był prezesem Donner-Shuler Productions, współprodukował filmy "Radio Flyer", "Uwolnić orkę", "Uwolnić orkę 2", "Zabójcy" i "Teoria spisku", współpracował też przy realizacji filmów "Dave", "Maverick" i "Męska gra", a także serii "Zabójcza broń".
VINCENT WARD (producent wykonawczy)
Wyreżyserował ostatnio romantyczny film fantasy "Między piekłem a niebem", w którym wystąpił Robin Williams.
W 1984 Ward napisał i wyreżyserował dramat "Vigil", za który otrzymał Nowozelandzką Nagrodę Filmowo-Telewizyjną w kategorii najlepszego scenariusza oryginalnego, a także nominację do Złotej Palmy na festiwalu w Cannes. Jednym z jego późniejszych sukcesów jest nagroda Australijskiego Instytutu Filmowego dla najlepszego reżysera, przyznana mu za film "The Navigator: A Medieval Odyssey", do którego napisał także scenariusz. Film nominowano do nagrody Złotej Palmy na festiwalu w Cannes, w roku 1988, otrzymał także Nowozelandzką Nagrodę Filmowo-Telewizyjną dla najlepszego reżysera i za najlepszy scenariusz oryginalny.
W 1992 Ward nakreślił pomysł, wyprodukował i wyreżyserował film "Map of the Human Heart", za który otrzymał nominacje do nagrody Australijskiego Instytutu Filmowego w kategorii najlepszego filmu i najlepszego reżysera.
Ward pomagał także przy pisaniu scenariusza trzeciej części cyklu Obcy, filmu "Obcy 3" z 1992 roku. Obecnie zajmuje się produkcją swojego nowego filmu, który nosi tytuł "River Queen".
CHARLES MULVEHILL (producent wykonawczy)
Dorastał w Honolulu, karierę w przemyśle filmowym zaczął w roku 1985 na stanowisku asystenta produkcji przy realizacji seriali "Hawaii" i "The Hawaiians". Po pięciu latach zajmował już stanowisko szefa produkcji firmy Mirisch Company. Pracując tam nadzorował realizację filmu "The Landlord" w reżyserii Hala Ashby’ego, co było początkiem długiej i owocnej współpracy obu panów. To właśnie Mulvehill wyprodukował później kultowy film Ashby’ego "Harold and Maude". Mulvehill był współproducentem filmów "Wystarczy być", "Powrót do domu", "Urodzony dla chwały" i "Ostatni rozkaz". Wraz z Ashbym wyprodukował film "Eight Million Ways to Die".
W latach osiemdziesiątych ubiegłego stulecia Mulvehill wyprodukował film Boba Rafaelsona "Listonosz zawsze dzwoni dwa razy", w którym w rolach głównych wystąpili Jessica Lange i Jack Nicholson. Przy produkcji filmu "Swing Shift", z udziałem Goldie Hawn, w reżyserii Jonathana Demme’a, zajmował stanowisko współproducenta. To samo stanowisko piastował podczas realizacji filmu Roberta Redforda "The Milagro Beanfield War", był producentem wykonawczym filmu Normana Jewisona "Byli tam", w którym zagrał Bruce Willis.
W ciągu minionej dekady Mulvehill produkował filmy będące rozrywką dla widzów w każdej grupie wiekowej. Był producentem wykonawczym filmu "Frankie i Johnny", z udziałem Michelle Pfeiffer i Ala Pacino, wraz z Francisem Fordem Coppolą i Fredem Fuchsem wyprodukował film "Drakula". Z Copollą współpracował już wcześniej, był współproducentem trzeciej części filmu "Ojciec chrzestny". Był producentem filmu "Tylko ty", z udziałem Roberta Downey’a Jr. i Marisy Tomei, "Malice", w którym wystąpili Alec Baldwin i Nicole Kidman, "City Hall - ludzie miasta", z udziałem Ala Pacino, "Fatalna namiętność", z udziałem Richarda Gere‘a i "Mickey Niebieskie Oko", w którym w roli głównej zagrał Hugh Grant.
Mulvehill wraz z reżyserem Taylorem Hackfordem wyprodukowali w 1995 roku film "Dolores Claiborne", z udziałem Kathy Bates i Jennifer Jason Leigh, pięć lat później pracowali też wspólnie nad filmem "Dowód życia", w którym w rolach głównych wystąpili Meg Ryan i Russell Crowe.
JOHN TOLL (operator)
Zdobył nagrodę Akademii za najlepsze zdjęcia dwa razy z rzędu - po raz pierwszy w 1995 za zdjęcia do romantycznego dramatu Edwarda Zwicka "Wichry namiętności", a po raz drugi za pracę włożoną w realizację monumentalnego dramatu w reżyserii Mela Gibsona "Braveheart - Waleczne serce".Nominowano go także do Oskara za zdjęcia do dramatu wojennego Terrence’a Malicka "Cienka czerwona linia", za ten sam film otrzymał nagrody Koła Nowojorskich Krytyków Filmowych, Specjalne Wyróżnienie Jury na Berlińskim Festiwalu Filmowym i nominację do nagrody BAFTA.
Toll dwukrotnie pracował z reżyserem i scenarzystą Cameronem Crowe, jego autorstwa są zdjęcia do filmów "U progu sławy" i "Vanilla Sky".Toll nakręcił także romantyczny film "Kapitan Corelli". Brał udział w realizacji filmów "Simpatico", "Zaklinacz deszczu" i "Jack" Francisa Forda Coppoli oraz "Wiatr" w reżyserii Carrolla Ballarda.
LILLY KILVERT (scenograf)
Pracowała wcześniej z Edwardem Zwickiem przy realizacji filmu "Wichry namiętności", za który otrzymała nominację do Oskara, a także przy filmie "Stan oblężenia" tego samego reżysera. Kilvert pracowała ostatnio nad filmem z okresu II Wojny Światowej "Wojna Harta", wktórym zagrali Bruce Willis i Colin Farrell.
Kilvert czterokrotnie pracowała u boku Roba Reinera, odpowiadała za przygotowanie produkcji "Tylko miłość", "Prezydent - miłość w Białym Domu", "Duchy Mississippi" i "The Sure Thing". Inne filmy, przy których pracowała, to "Heartbreakers"; "Miasto aniołów" Brada Siberlinga; "Czarownice z Salem" Nicholasa Hytnera, za który była nominowana do nagrody Gildii Scenografów; thriller Kathryn Bigelow "Dziwne dni"; "Na linii ognia" Wolfganga Petersena; "Jack The Bear" Marshalla Herskovitza; "Late for Dinner" W.D. Richtera; "Kocham cię na zabój" Lawrence’a Kasdana; komedia braci Zucker i Jima Abrahamsa "Bezlitośni ludzie" i film Williama Friedkina "Żyć i umrzeć w Los Angeles".
Kilvert pochodzi z Rhode Island, ale początek jej kariery miał miejsce w Nowym Jorku, gdzie pracowała jako scenograf przy realizacji kilku filmów niezależnych. Za swego mentora uważa zmarłego niedawno, znanego scenografa Mela Bourne’a.
STEVEN ROSENBLUM (montażysta)
Był dwukrotnie nominowany do nagrody Akademii, za film Mela Gibsona "Braveheart - Waleczne serce" i za film Edwarda Zwicka "Chwała".Jest trzykrotnym zdobywcą nagrody Stowarzyszenia Amerykańskich Montażystów filmowych, przyznanych mu za filmy Braveheart- Waleczne serce, "Chwała" i za odcinek serialu "thirtysomething" (wraz z Victorem Du Bois), znanego dzieła Zwicka i jego partnera Marshalla Herskovitza.
Rosenblum od dawna współpracuje z reżyserem Edwardem Zwitkiem, początek ich znajomości datuje się na przełom lat 1976-77, gdy obaj uczęszczali na zajęcia Amerykańskiego Instytutu Filmowego. Oprócz współpracy przy realizacji filmu "Chwała", pracowali razem przy produkcji filmów "Stan oblężenia", "Szalona odwaga", "Wichry namiętności" i "thirtysomething".
Inne filmy, do których powstania przyczynił się Rosenblum, to "Cena honoru"; epicki film wojenny "Pearl Harbor"; przebojowe "X-Men"; "Niebezpieczna kurtyzana" i "Jack The Bear", oba w reżyserii Marshalla Herskovitza; a także "Steele Justice", "Dzikie żądze" i "The Journey of Natty Gann".
VICTOR du BOIS (montażysta)
Urodził się w Meksyku, jego rodzice wyemigrowali do USA kiedy miał siedem lat. Dorastał w Los Angeles. Początkowo studiował architekturę i fotografię, ostatecznie zwyciężyła jednak jego miłość do filmów, zapisał się na zajęcia prowadzone w Kalifornijskim Instytucie Sztuki i wykłady Amerykańskiego Instytutu Filmowego.
Po ukończeniu studiów du Bois zaczął pracować w firmie Hal Ashby Productions, gdzie jego kierownikiem medialnym był reżyser Pablo Ferro, pracował przy kampanii reklamowej "Wystarczy być" i "Second Hand Hearts". Du Bois przyznaje, że to zasługą Ashby’ego jest zwrócenie jego uwagi na montaż filmowy, uczynił to opłacając jego członkostwo w gildii montażystów. Du Bois pracował później ze swoim kolegą ze studiów, montażystą Steven Rosenblumem, wraz z którym zajmowali się montowaniem serialu Edwarda Zwicka/Marshalla Herskovitza "thirtysomething". Za montaż tego serialu Du Bois otrzymał nominację do nagrody Emmy i nagrodę amerykańskich montażystów filmowych Eddie Award. Kolejną nominację do Emmy uzyskał za reżyserię kilku odcinków tego popularnego serialu.
Du Bois montował film sieci USA Network "Rudy: The Rudy Giuliani Story". Inne filmy, przy których realizacji brał udział, to "Braveheart: Waleczne serce" i "Anna Karenina", oba zrealizowane przez wytwórnię Icon Productions Mela Gibsona; "Cahoots"; "Leaving Normal" Edwarda Zwicka; "JFK" i "Grzechy ojców"; seriale "That’s Life", "Profiler" i "Roswell"; "Soul of the Game"; a także liczne filmy telewizyjne. Wyreżyserował liczne odcinki seriali "thirtysomething", "Sirens", "My So-Called Life", "Second Noah" i film telewizyjny "Rock the Vote".
HANS ZIMMER (kompozytor)
"Ostatni Samuraj" to setny film fabularny, do którego muzykę napisał ten utalentowany kompozytor. Zimmer to zdobywca nagrody Akademii dla najlepszego utworu oryginalnego za muzykę do filmu wytwórni Disney’a "Król Lew", jest także laureatem nagrody Złotego Globu, dwukrotnym zdobywcą Grammy, nagrody Tony (za muzykę do inscenizacji teatralnej wspomnianego filmu).Doskonała muzyka do filmu "Gladiator" Ridley’a Scotta przyniosła mu nagrody Złotego Globu i Broadcast Film Critics Award, otrzymał także za nią nominację do Oskara. Album z muzyką z filmu sprzedał się w ogólnoświatowym nakładzie ponad 3 milionów egzemplarzy, wydano także drugą część tej płyty, zatytułowaną "Gladiator: More Music From the Motion Picture". Znany kompozytor był wcześniej pięciokrotnie nominowany do Oskara, za muzykę do filmów "Rain Man", "Lepiej być nie może", "Cienka czerwona linia", "The Preacher’s Wife" i "Książe Egiptu".
Zimmer napisał muzykę do bardzo licznych i bardzo różnych filmów, w tym do "Wożąc panią Daisy", "Mission:Impossible 2", "Droga do El Dorado", "Zielona karta" Barry’ego Levinsona, "Spirit: Stallion of the Cimarron", "Twierdza", a także epickiego dramatu wojennego "Pearl Harbor" i - ostatnio - filmu Ridley’a Scotta "Naciągacze".
Zimmer od dawna uznawany jest za jednego z najbardziej kreatywnych kompozytorów filmowych pracujących w Hollywood. Artysta urodził się w Niemczech, pierwszy smak sławy poznał jako członek grupy muzycznej The Buggles. Hit zespołu z 1982 roku, "Video Killed the Radio Star", przeszedł do historii jako pierwszy teledysk nadany przez MTV. W tym samym roku Zimmer wkroczył do świata muzyki filmowej, nawiązując współpracę ze znanym kompozytorem Stanley’em Myersem ("Łowca jeleni"). Wraz z nim napisał muzykę do znanego filmu "Fucha" Jerzego Skolimowskiego. Kontynuował współpracę z Myersem przy opracowywaniu muzyki do filmów "My Beautiful Laundrette" Stephena Frearsa i "Insignificance" Nicholasa Roega. Właśnie wtedy nabrał upodobania do łączenia współcześnie brzmiącej perkusji elektronicznej z dźwiękami instrumentów klasycznych. Zimmer wraz z Myersem napisali muzykę do 15 filmów, po czym Zimmer rozpoczął karierę solową. Pierwszym filmem, do którego ścieżkę dźwiękową napisał sam, był pochodzący z 1988 "A World Apart".
Zimmer współpracował ze znanymi filmowcami, takimi jak Ron Howard ("Backdraft"), John Badham ("Drop Zone", "Ptaszek na uwięzi"), Peter Weir ("Zielona karta"), Mike Nichols ("Regarding Henry"), Jon Schlesinger ("Pacific Heights"), James Brooks ("Lepiej być nie może", "I’ll Do Anything"), John Boorman ("Beyond Rangoon") i Mimi Leder ("Deep Impact", "The Peacemaker"). Jest ulubionym kompozytorem Penny Marshall ("Ich własna liga", "Riding in Cars With Boys", "Renaissance Man") i braci Ridley’a ("Hannibal", "Thelma i Louise", "Black Rain", "Helikopter w ogniu") i Tony’ego Scottów ("Days of Thunder", "Karmazynowy przypływ", "True Romance", "Fan").
Zimmer nadal zadziwia nowymi pomysłami. Jest pionierem wykorzystania w muzyce filmowej syntezatorów elektronicznych i najnowszej technologii komputerowej, uważany jest za pomysłodawcę łączenia muzyki elektronicznej z tradycyjną aranżacją orkiestrową.
Jedno z jego najnowszych osiągnięć na tym polu słychać w filmie "Hannibal", gdzie wykorzystał liczne instrumenty tradycyjne, specjalnie dla potrzeb realizacji tego tytułu pisząc fragment opery. Ścieżka dźwiękowa z tym nagraniem doszła do pierwszego miejsca listy Classical Crossover Billboardu, to samo miejsce zajęła na liście najlepszych ścieżek dźwiękowych tego magazynu.
NGILA DICKSON (projektantka kostiumów)
Odpowiada za niesamowite kostiumy w trylogii Petera Jacksona "Władca Pierścieni". Za tę pracę otrzymała nominacje do nagród BAFTA i Akademii, współdzieli je z Richardem Tylerem. "Władca Pierścieni" to drugi film, podczas realizacji którego projektantka współpracowała z Jacksonem - wcześniej pracowali przy realizacji filmu "Niebiańskie istoty".
Dickson urodziła się w Dunedin na Nowej Zelandii, w latach 1997 i 1998 otrzymała nagrodę nowozelandzkiej telewizji dla najlepszego projektanta kostiumów.
Jej praca przy przygotowywaniu popularnych seriali telewizyjnych, takich jak Xena: Wojownicza księżniczka", przyniosła jej nagrodę dla najlepszych kostiumów na 4 Międzynarodowym Zlocie Miłośników Kultowych Seriali. Inne filmy, przy których realizacji brała udział, to: "Jack Be Nimble", "Crush" z udziałem Marcii Gay Harden, "Grampire", "Ruby and Rata" i "User Friendly", a także nowela "Peach", w której wystąpiła Lucy Lawless.
Dla telewizji zaprojektowała kostiumy do seriali "Herkules", "Wysoka fala", "Mrs. Piggle Wiggle" i "The Ray Bradbury Series", a także do telewizyjnego filmu "The Rainbow Warrior".