"Opowieści cygańskiego taboru": Twórcy
REŻYSERIA
Jasmine Dellal rozpoczęła karierę dokumentalistki jako reżyserka, producentka, autorka scenariusza i montażystka nagrodzonego filmu zatytułowanego American Gypsy: A Stranger in Everybody's Land. Wychowana w Anglii Dellal spędziła również sporą część swojego dzieciństwa u dziadków w Indiach. Studiowała język francuski i hiszpański na uniwersytecie w Oksfordzie i zdobyła tytuł magistra dziennikarstwa na uniwersytecie w Berkeley. Tam też otrzymała studencką nagrodę Emmy za film zatytułowany IN HIS OWN IMAGE o bezdomnym fotografie oraz wyprodukowała SHE SAYS, krótki film o Amerykankach i feminizmie. Następnie rozpoczęła pracę z uznanym reżyserem Marlonem Riggsem nad filmem fabularnym Black is? Black Ain't. Zaangażowana w społeczne kino artystyczne, Dellal stworzyła i obecnie prowadzi firmę produkcyjną Little Dust Productions. Dellal jest producentką filmu Searching For The Fourth Nail, reżyserskiego debiutu George'a Eli oraz współproducentką Freedom Writers, filmu realizowanego przez nominowanych do Oskara Roko i Adriana Belica.
ZDJĘCIA
Albert Maysles został uznany w 1999 roku przez Eastman Kodak za jednego ze 100 najlepszych operatorów filmowych, co stanowiło ukoronowanie dowodów uznania, które otrzymał w całym życiu. Wraz z nieżyjącym już bratem Davidem, Mayslesa uznaje się za twórcę "kina bezpośredniego", amerykańskiej wersji "cinéma vérité". Słynie on z filmowania koncertów wielu wykonawców, począwszy od the Rolling Stones, a skończywszy na the Beatles i Jennifer Lopez. W swojej 40-letniej karierze Maysles, geniusz i symbol kina dokumentalnego, zrealizował takie filmy, jak m.in. Gimme Shelter, Salesman, Grey Gardens, a ostatnio Lalee's Kin: the Legacy of Cotton, który został nagrodzony za najlepsze zdjęcia na festiwalu Sundance w 2001 roku.
Maysles jest laureatem nagrody Smoka Smoków w Krakowie.
www.mayslesfilms.com
Alain de Halleux jest uznanym belgijskim reżyserem i fotografem, który wnosi do tego filmu piękne wyczucie kompozycji i dynamiczny styl wizualny. De Halleux zrealizował już ponad dziesięć filmów dokumentalnych i fabularnych. Otrzymał szereg prestiżowych nagród, łącznie z Prix de la Qualité en France, specjalną nagrodą jury Festival International de Bruxelles oraz Międzynarodową Nagrodą Krytyków we Flandrii w 2000 roku za film fabularny Pleure Pas Germanie. Jako fotograf prasowy podróżował m.in. do Afganistanu i Libanu.
MONTAŻ
Carol Dysinger jest wziętą montażystką, co zawdzięcza swej kreatywności i szerokiemu doświadczeniu w pracy zarówno nad filmami fabularnymi jak i dokumentalnymi. Pracowała dla takich luminarzy filmu jak Martin Scorsese i John Sayles. Dysinger jest znana tego, że potrafi na ekranie tchnąć życie w muzykę, czego dowodzą takie filmy jak Punk (1995-1996) z serii o historii rock and rolla oraz The other Side of Nashville, fabularny dokument muzyczny. Jako reżyser zrealizowała następujące fabularne filmy muzyczne: John Lennon Live in New York City (1985) oraz Yoko Ono Behind the Iron Curtain (1986). Dysinger pracowała przez wiele lat jako scenarzystka, a obecnie jest profesorem Tisch School for the Arts na New York University, jednej z najlepszych szkół filmowych w USA.
Roko Belic zaczął robić filmy w trzeciej klasie wraz ze swoim bratem Adrianem, kiedy ich sąsiad (Christopher Nolan) pożyczył od rodziców kamerę filmową typu super-8. Pozostając pod ogromnym wpływem Gwiezdnych wojen młoda ekipa eksperymentowała z efektami specjalnymi i surrealizmem. Na uniwersytecie kalifornijskim w Santa Barbara ukończył sztuki plastyczne i uczył się rosyjskiego, suahili i arabskiego. Jego pierwszy profesjonalny film fabularny, Genghis Blues, został nominowany do Nagrody Akademii Filmowej w 2000 roku, a w 1999 roku wygrał Nagrodę Publiczności Sundance otrzymując również wiele innych międzynarodowych wyróżnień.