"Opór": TWÓRCY
EDWARD ZWICK (Reżyseria, produkcja, scenariusz)
Urodzony w Winnetka, w stanie Illinois, studiował na Harvardzie, a po otrzymaniu stypendium Rockefellera uczył się reżyserii w najbardziej nowatorskich kompaniach teatralnych w Europie. Po przyznaniu stypendium przez Amerykański Instytut Filmowy w 1975 roku wyreżyserował swój krótkometrażowy debiut "Timothy and the Angel", który wygrał konkurs etiud na Chicago Film Festival w 1976 roku. Wyreżyserowany i wyprodukowany przez niego film telewizyjny "Special Bulletin" otrzymał dwie nagrody Emmy. Podobnie uhonorowano seriale, nad którymi pracował z Marshallem Herskovitzem - "Życie zaczyna się po trzydziestce", "Moje tak zwane życie" oraz "Miłość czy kochanie". Jego debiutem kinowym była "Ta ostatnia noc". Kolejnymi projektami Zwicka były oscarowe "Chwała", "Wichry namiętności" oraz kasowe "Szalona odwaga", "Stan oblężenia", "Ostatni samuraj" i "Krwawy diament". Wraz z Herskovitzem wyprodukował filmy "Sam" i "Traffic". Jest laureatem trzech Emmy, Humanitas Prize, nagrody Gildii Scenarzystów i Reżyserów oraz Oscara za wyprodukowanie najlepszego filmu 1999 roku - "Zakochany Szekspir".
CLAYTON FROHMAN (Scenariusz, współprodukcja)
Urodzony w Chicago, absolwent Wahington University w St. Louis, pisał dla magazynu The Rolling Stone. Jest autorem scenariuszy do filmów "Szalona odwaga", "Jackie Robinson" i "Niemoralni".
PETER JAN BRUGGE (Produkcja)
Pochodzący z Holandii, absolwent Akademii Filmowej i Telewizyjnej w Amsterdamie, który po przyznaniu stypendium Ministerstwa Kultury, kontynuował studia w USA. Pierwszymi wyprodukowanymi przez Brugge'a filmami były "Chwała" Edwarda Zwicka, "Raport Pelikana" Alana J. Pakuli i "Senator Bulworth" Warrena Beatty. Był producentem wykonawczym obrazów Michaela Manna: "Gorączka", "Miami Vice" oraz siedmiokrotnie nominowanego do Oscara "Informatora". W 2004 roku wyreżyserował i wyprodukował "Rozrachunek" z Robertem Redfordem, Helen Mirren i Willemem Dafoe.
EDUARDO SERRA (Zdjęcia)
Współpracował z Edwardem Zwickiem przy "Krwawym diamencie", a za "Miłość i śmierć w Wenecji" (nagrodzoną za zdjęcia BAFTą) oraz "Dziewczynę z perłą" otrzymał nominacje do Oscara. Za ten ostatni tytuł został wyróżniony Europejską Nagrodą Filmową, a także przez Stowarzyszenie Krytyków Los Angeles. Urodzony w Portugalii, pracuje równie chętnie w Hollywood jak i w Europie. Za jeden z ośmiu filmów nakręconych z Patrice'em Lecontem - "Męża fryzjerki" - dostał nominację do Cezara. Ostatnio często współpracuje z Claudem Chabrolem, o czym świadczą "La Fille coupée en deux" i "Bellamy".
DAN WEIL (Scenografia)
W jego dorobku można znaleźć takie filmy jak "Krwawy diament", "Syriana" Stephena Gaghana (nominacja Gildii Scenografów USA), "Tożsamość Bourne'a" Douga Limana., "Król Artur", "Rozpustnik" i "Całkowite zaćmienie" Agnieszki Holland. Pochodzi z Francji i tam otrzymał Cezara za "Piąty element" Luca Besona, a wcześniej nominację za poprzednie dzieło reżysera "Nikita" (pozostałe wspólne tytuły twórców to "Wielki błękit" i "Leon zawodowiec").
STEVE ROSENBLUM (Montaż)
Współpracuje ze Zwickiem od czasu serialu "Życie zaczyna się po trzydziestce", za który został uhonorowany nagrodą Emmy. Nominowany do Oscara za "Chwałę", powtórzył ten wyczyn za sprawą "Braveheart - Waleczne serce" Mela Gibsona oraz "Krwawego diamentu" Zwicka. Pozostałe przeboje zmontowane przez Rosenbluma to "Szalona odwaga", "Ostatni samuraj", "Miłość na zamówienie", "Cena honoru", "Pearl Harbour", "X-Men" i "Wichry namiętności". Dodatkowo pracował przy "Niezniszczalnym" M.Night Shyamalana, "Miedzy niebem i piekłem" oraz "Podróży do wnętrza ziemi 3D".
JENNY BEAVAN (Kostiumy)
Najważniejsze osiągnięcia Beavan to BAFTA za "Gosford Park" Roberta Altmana, "Rozważna i romantyczna" Anga Lee, "Herbatka z Mussolinim" Franco Zefirellego oraz uhonorowane Oscarem kostiumy do "Pokoju z widokiem" Jamesa Ivory. Zaprojektowała stroje do sztuki "Present Laughter" Howarda Daviesa, wystawionej w londyńskim National Theatre oraz serialu "Cranford" dla BBC.
JAMES NEWTON HOWARD (Muzyka)
Siedmiokrotnie nominowany do Oscara (m.in. za "Michaela Claytona","Osadę", "Mój chłopak się żeni", "Ściganego" i "Księcia przypływów"), jeden z najbardziej pracowitych kompozytorów filmowych, który ma na koncie ponad 100 produkcji. Od "Szóstego zmysłu" stale współpracuje z M. Nightem Shyamalanem. Skomponowane przez Howarda piosenki "Look What Love Has Done" (do filmu "Junior") i "For the First Time" (do "Szczęśliwego dnia") również znalazły się na liście nominowanych do nagrody Akademii. Emmy powędrowało do Howarda za temat do serialu "Gideon's Crossing", nominacja do tego wyróżnienia dotyczyła także kompozycji do "Ostrego dyżuru". Inne znaczące tytuły w dorobku Jamesa Newtona Howarda to "Krwawy diament", "Batman - Początek", "Zakładnik", "Hidalgo", "Ulubieńcy Ameryki", "Uciekająca panna młoda", "Lęk pierwotny", "Epidemia", "Wyatt Earp", "Dave", "Upadek", "Moja dziewczyna" oraz "Pretty Woman". Jego ostatnie kompozycje można znaleźć w "Jestem legendą", "Zdarzeniu" i "Mrocznym rycerzu".
JOSHUA BELL (Skrzypce)
Jeden z najbardziej wyjątkowych współczesnych instrumentalistów. Zadebiutował przed szeroką publicznością w wieku 14 lat z Riccardo Muti oraz Orkiestrą Filadelfijską. Wkrótce po tym podpisał kontrakt z Sony Classical. W zeszłym roku wydał "Vivaldi: The Four Seasons", nagrane z Academy of St. Martin in the Fields, zaczął wykładać na swojej rodzimej uczelni - University of Indiana, a także świętował dziesięciolecie publikacji płyty z oscarową muzyką do filmu "Purpurowe skrzypce". Jedna z jego ostatnich płyt - "Romance of the Violin", została uznana przez Billboard za najlepszą płytę z muzyką klasyczną 2004 roku, a sam Bell za artystę roku w dziedzinie muzyki klasycznej. Poza estradą Bell często poświęca się współpracy z muzykami popowymi, takimi jak James Taylor, Josh Groban i Sting. Jego interpretacje odnajdziemy na ścieżkach dźwiękowych takich filmów jak "Lawendowe wzgórze", "Iris" oraz "Koncert na 50 serc".