Reklama

"Od kołyski aż po grób": REŻYSER I EKIPA FILMOWA

Reżyser ANDRZEJ BARTKOWIAK zadebiutował w tej roli filmem Romeo musi umrzeć, w którym wystąpili Jet Li i Aaliyah, jego drugim filmem był Mroczna dzielnica, z udziałem DMX.

Bartkowiak rozpoczął swoją karierę pracując jako operator przy realizacji reklamówek i filmów niezależnych, następnie nawiązał współpracę z reżyserem Jamesem Ivorym – wspólnie pracowali nad filmową adaptacją opowiadania Johna Cheevera The 5:48.

Bartkowiak od wielu lat współpracuje także z reżyserem Sidney’em Lumetem, nakręcił nominowany do Oskara dramat Werdykt, a także dziesięć innych filmów fabularnych, Prince of the City, Deathtrap, Daniel, Garbo Talks, Power, The Morning After, Family Business, Q & A, A Stranger Among Us i Guilty as Sin.

Reklama

Bartkowiak jest również autorem zdjęć do Filmu Czułe słówka, nagrodzonego Oskarem dla najlepszego filmu i nominowanego do Oskara klasycznego już Honoru Prizzich w reżyserii Johna Hustona. Inne filmy, nad którymi pracował, to: Good Man in Africa, Jade, Gatunek, Góra Dantego, Speed - niebezpieczna prędkość, Losing Isaiah, The Mirror Has Two Faces, Hard Promises, Twins, Nuts, Upadek, Adwokat diabła, U.S. Marshals, Zabójcza broń 4 i Trzynaście dni.

JOEL SILVER (producent) to jeden z najlepszych producentów działających obecnie w branży filmowej. Filmy, które wyprodukował, przyniosły dotąd ponad 3,7 miliarda dolarów dochodu na całym świecie, średnio ponad 100 milionów USD za film. Siedem ostatnio wyprodukowanych przez niego filmów znalazło się na pierwszym miejscu listy box office. Film z 1999 roku, Matrix, przyniósł dochód ponad 456 milionów dolarów na całym świecie, jest to najbardziej dochodowy film w historii studia. Matrix, powszechnie uważany za kamień milowy w swoim gatunku, zdobył także cztery Oskary, w tym nagrodę za najlepsze efekty wizualne, był też pierwszym filmem wydanym na DVD, który sprzedał się w nakładzie ponad miliona egzemplarzy.

Silver produkuje obecnie dwa kolejne filmy, niecierpliwie wyczekiwane kolejne części trylogii Matrix, Reaktywacje i Rewolucje. Pierwszy wejdzie na ekrany kin amerykańskich 15 maja 2003, natomiast Rewolucje będą miały premierę w listopadzie 2003 roku.

Silver zajmuje się także produkcją zbioru The Animatrix, liczącego dziewięć krótkich filmów, których akcja dzieje się w bogatym uniwersum Matriksa. W zbiorze tym znajdzie się także animowany komputerowo film Ostatni lot Ozyrysa, będący wstępem do filmu Matrix Reaktywacje. Ostatni lot Ozyrysa wyświetlany będzie również w kinach wraz z filmem Łowca snów, którego amerykańska premiera będzie miała miejsce 21 marca tego roku.

Silver nadzorował także wydanie The Matrix Revisited, specjalnej edycji DVD, w której znalazły się niepublikowane wcześniej zdjęcia z planu, a także reportaż o produkcji Matrixa, jak również materiały na temat produkcji dwóch kolejnych filmów z serii, Matrix Reaktywacje i Matrix Rewolucje.

Silver zajmuje się w tej chwili nadzorem nad produkcją filmu Gothika, w reżyserii Mathieu Kassovitz, z udziałem Halle Berry i Penelope Cruz. Film realizowany jest przez należącą do niego firmę Dark Castle Entertainment. Gothika wejdzie na ekrany w październiku 2003 roku. Silver wraz z Robertem Zemeckisem są twórcami firmy Dark Castle, której celem jest produkcja horrorów. Pierwszym filmem, który zrealizowała ta wytwórnia, jest Dom na przeklętym wzgórzu, który wszedł na ekrany kin w Halloween 1999 roku. Kolejne jej produkcje to Trzynaście duchów i Statek widmo.

Silver wyprodukował ostatnio następujące filmy: Kod dostępu, z udziałem Johna Travolty, Hugh Jackmana i Halle Berry, Mroczną dzielnicę, ze Stevenem Seagalem i DMX, a także Romeo musi umrzeć, w którym wystąpili Jet Li i Aaliyah.

Silver rozpoczął swą karierę w firmie Lawrence Gordon Productions, gdzie ostatecznie zajął stanowisko prezesa do spraw produkcji filmowej. Był w tym okresie współproducentem filmów The Warriors, 48 godzin, Streets of Fire i Brewster’s Millions.

Pierwszą produkcją, zrealizowaną pod agendą własnej firmy, Silver Pictures, było Commando, po których na ekrany weszły Jumpin’ Jack Flash i Predator. Następnie jego firma wyprodukowała Zabójczą broń, Zabójczą broń 2, Zabójczą broń 3 i Zabójczą broń 4, a także Szklana pułapkę, Szklana pułapkę 2, Ostatniego skauta, Człowieka demolkę, Richie Rich i Teorię spisku. Silver, wraz z Richardem Donnerem, Davidem Gilerem, Walterem Hillem i Robertem Zemeckisem, był producentem wykonawczym cieszącego się olbrzymią popularnością serialu Opowieści z krypty, jak również dwóch filmów fabularnych, opartych na motywach tej serii.

W 1967 roku, studiując w Columbia High School w Maplewood, w New Jersey, Silver i jego przyjaciele wymyślili grę, nazwaną Ultimate Frisbee. Ten szybki sport zespołowy zdobył sobie od tego czasu popularność na całym świecie. Turnieje tej gry rozgrywane są obecnie w 42 krajach. Ultimate Frisbee było dyscypliną medalową podczas Igrzysk Światowych, rozgrywanych w sierpniu zeszłego roku w mieście Akita w Japonii. W roku 2002 ponad dwa tysiące graczy z 24 krajów wzięło udział w mistrzostwach świata w Ultimate Frisbee, w Honolulu na Hawajach.

Producent wykonawczy HERBERT W. GAINS pracował ostatnio wraz z reżyserem Jake Kasdanem na planie filmu Orange County, był producentem wykonawczym filmu Tollina/Robbinsa Krótka piłka, z udziałem Keanu Reevesa i Diane Lane, to samo stanowisko zajmował podczas realizacji Letnia przygoda, z udziałem Freddiego Prinze’a juniora. Wcześniej pracował jako współproducent filmów Luz Blues, Kibice do działa, Tunel i Ostatni smok.

Gains był także kierownikiem produkcji filmów Negocjator i Polowanie na mysz. W swojej karierze zajmował także stanowisko asystenta reżysera, pracował w tej roli podczas kręcenia filmów Urodzeni mordercy, Między niebem a ziemią, Na fali, Wzgórza Pacyfiku, Dragon: The Bruce Lee Story, Wirujący seks i Fan.

Gains kończy obecnie prace jako producent filmu Michaela Tollina Radio, w którym występują Cuba Gooding junior i Ed Harris.

Od ponad 20 lat Mount Vernon jest prawdziwą Mekką dla muzyków. O sławie i bogactwie, jakie stało się udziałem ludzi zajmujących się muzyką, a mieszkających w tym hrabstwie, krążą prawdziwe legendy. Wśród nich znajdują się nazwiska największych producentów, piosenkarzy, autorów tekstów i właścicieli firm fonograficznych, zajmujących się rapem i hip hopem.

RAY COPELAND (producent wykonawczy) urodził się w Mount Vernon, uczęszczał do miejskiego liceum. Do jego szkolnych kolegów i znajomych należeli Eddie E., Heavy D., Pete Rock, C.L. Smooth, Sean ‘Puffy’ Combi. Nic więc dziwnego, że Copeland stał się jednym ze świadków ewolucji rapu i hip hopu. Choć podobał mu się nowy styl muzyczny, zadecydował, że sam pójdzie inną drogą – chciał studiować. Po ukończeniu liceum wstąpił na uniwersytet, gdzie rozpoczął naukę na wydziale psychologii. Po odebraniu dyplomu znalazł prace jako nauczyciel. Wrodzona troska o innych, a także chęć pomagania ludziom sprawiły, że zgłosił się do ochotniczego programu nauczania młodzieży z Westchester i z Rikers Island.

Podczas gdy Copeland w pocie czoła pracował w klasie, kształtując umysły i zachęcając młodzież do realizowania swoich marzeń, muzyka rap i hip hop przełamywała kolejne bariery. Wielu ze szkolnych znajomych Copelanda porobiło kariery w przemyśle muzycznym jako artyści, producenci, menedżerowie i agenci. Należeli do nich znajomi z Ruff Ryders Records, którym przewodzili bracia Dean i ich siostra Chivon. Deanowie także pochodzili z Westchester, od dawna przyjaźnili się z Ray’em Copelanddem – ich czołowy artysta DMX (który – przypadkowo – jest również siostrzeńcem Ray’a Copelanda) miał już ugruntowaną pozycję na rynku muzycznym. Oprócz Dark Mana X, Ruff Ryders podpisali kontrakty z dużą grupą innych muzyków, w tym z Drag-Onem, Eve i Parlem.

Potrzebowali kogoś, kto opiekowałby się artystami, znał ich i ich muzykę, a jednocześnie byłby na tyle uzdolnionym businessmanem, by móc doradzać im w sprawach dotyczących kariery. Idealnym kandydatem był Ray Copeland. Zostawił za sobą szkolną tablicę i kredę, zajął się natomiast stworzeniem firmy, której celem istnienia miała być troska o wykształcenie i dobrobyt muzyków.

Jako prezes firmy Bar Entertainment Ray Copeland znany jest z prawdziwej troski o dobro muzyków. Copelandowi udało się wykorzystać swoje doświadczenie w motywowaniu uczniów, obecnie wykorzystując te same metody pomaga swoim klientom. – Według mnie stosunki pomiędzy menedżerem a artystą to rodzaj związku. Obie strony mają pewne obowiązki. Jeśli tylko obie strony je wypełniają, związek jest udany i trwały – mówi Ray.

Bar Entertainment zajmuje się obecnie opieką nad DMX, Drag-Onem, Parlem, Yukmouthem i A+.

Od kołyski aż po grób to pierwszy scenariusz JOHNA O’BRIENA, jaki doczekał się realizacji. Jego kolejny scenariusz będzie realizowany przez firmę Warner Bros. Będzie to film Starsky & Hutch, z udziałem Bena Stillera i Owena Wilsona, którego produkcja rozpocznie się w tym roku.

O’Brien bierze obecnie udział w pracach nad dwoma innymi projektami, zatytułowanymi Jack’s Night i Stroke.

Absolwent uniwersytetu Yale, CHANNING GIBSON (scenarzysta), urodził się w Iowa, dorastał w Nebrasce. Początkowo zajmował się pisaniem na zamówienie dla potrzeb seriali telewizyjnych, takich jak Family, potem objął stanowisko redaktora, a w końcu producenta serialu St. Elsewhere, nominowanego do licznych nagród Emmy, Humanitas i nagrody gildii scenarzystów. Gibson był także scenarzystą i producentem seriali Tattinger’s i Nick and Hillary.

W roku 1991 Gibson zaczął współpracować ze Stevenem Bochco: wspólnie napisali i wyprodukowali dwa sezony serialu Civil Wars; stworzyli i objęli stanowisko producentów wykonawczych sezonu serialu The Byrds of Paradise; napisali scenariusz i zajmowali się produkcją wykonawczą sezonu NYPD Blue (otrzymał on wtedy nagrodę Emmy dla najlepszego serialu telewizyjnej), byli też współtwórcami serialu Murder One.

Od kołyski aż po grób to drugi film, podczas realizacji którego Gibbon współpracuje z producentem Joelem Silverem. Ich pierwszym wspólnym dziełem był hitowy Zabójcza broń 4, debiut Gibsona w roli scenarzysty filmu fabularnego.

W roku 1993 JOHN FRIZZELL (kompozytor) rozpisał na orkiestrę muzykę skomponowaną przez zdobywcę Oskara, Ryuichi Sakamoto, ilustrującą serial autorstwa Olivera Stone’a Wild Palms. Po usłyszeniu nowatorskiego brzmienia elektronicznych dźwięków syntezatorów, połączonych z brzmieniem tradycyjnej orkiestry, producent John Sacret Young zatrudnił go do napisania muzyki do serialu VR5.

Po przeprowadzce do Los Angeles kompozytor spotkał kolegę po fachu, Jamesa Newtona Howarda, który stał się dla niego kimś w rodzaju mentora. Howard komponował główne motywy muzyczne, które potem Frizzell wykorzystywał w muzyce napisanej do filmów The Rich Man’s Wife, z udziałem Halle Berry, i Góra Dantego, w reżyserii Rogera Donaldsona.

Dzięki tym kompozycjom Frizzelli napisał później muzykę do filmu Obcy 4: Przebudzenie, z udziałem Sigourney Weaver, w reżyserii jednego z najlepszych filmowców francuskich, Jean-Pierre’a Jeuneta. Frizzelli dwukrotnie współpracował z reżyserem Markiem Rydellem, pisząc muzykę do filmów telewizyjnych Crime of the Century i James Dean. W tym ostatnim wystąpił Jamek Franco, który za swoją błyskotliwą kreację otrzymał nagrodę Złotego Globu. Frizzell pracował także ze scenarzystą i reżyserem Mikem Judem, rezultatem ich wspólnej pracy jest przebojowy film animowany Beavis and Butt-Head Do America i klasyczna komedia Office Space, w której wystąpili Jennifer Aniston i Ron Livingston. Dodatkowo, Frizzell napisał muzykę do romantycznej komedii Sally Field Beautiful, Jak wykończyć panią T? Kevina Williamsona i Mafia!, komedii w reżyserii Jima Abrahamsa.

Ostatnim filmem, nad którym pracował kompozytor, było dzieło Joela Silvera, film Trzynaście duchów. Wcześniej napisał muzykę do Jossie and the Pussycats, z udziałem Tary Reid, Rachaeli Leigh Cook i Rosario Dawsona, a także filmu Scorched, komedii w reżyserii Gavina Grazera, w której wystąpili John Cleese, Woody Harrelson i Alicia Silverstone. Frizzell zakończył właśnie prace nad muzyką do epickiego obrazu Gods and Generals. Od kołyski aż po grób to trzeci już film, podczas realizacji którego kompozytor pracuje w producentem Joelem Silverem. Wcześniejsze to Trzynaście duchów i Statek widmo.

Od kołyski aż po grób to drugi film DAMONA „GREASE” BLACKMANA (współkompozytor), podczas realizacji którego pracuje on z producentem Joelem Silverem i reżyserem Andrzejem Bartkowiakiem. Wcześniej pracował wraz z nimi przy realizacji filmu Mroczna dzielnica.

DARYN OKADA (zdjęcia) rozpoczął pracę w przemyśle filmowym w wieku 16 lat, pracował praktycznie na każdym stanowisku przy produkcji niskobudżetowych filmów niezależnych, takich jak Phantasm napisany i wyreżyserowany przez Dona Coscarelliego. We wczesnych latach osiemdziesiątych Okada był autorem zdjęć do niezależnych filmów, takich jak Phantasm II i Survival Quest.

W 1989 Okada po raz pierwszy pracował dla reżysera Steve’a Minera, efektem ich współpracy był miniserial Elvis: Good Rockin’ Tonight. Operator pracował później z tym samym reżyserem przy kręceniu filmów Wild Hearts Can’t Be Broken, My Father the Hero, Big Bully, Halloween: H20, Lake Placid i Texas Rangers.

Inne filmy, przy których realizacji pracował Okada, to – między innymi: Doktor Doolittle 2, Joe Somebody, Captain Ron, Black Sheep, Airborne, Senseless, Anna Karenina i Martin Lawrence Live: Runeldat.

Za prace nad telewizyjnym serialem In a Child’s Name nominowano go do Nagrody Operatorów Amerykańskich. Dla potrzeb telewizji nakręcił także filmy Separated by Murder, piloty A Mother’s Instinct i Vanishing Point. Współpracował z Minerem i Kevinem Williamsonem podczas prac nad Dawson’s Creek.

DEREK G. BRECHIN (montażysta) pracował już wcześniej z reżyserem Bartkowiakiem i producentem Silverem jako montażysta filmu akcji Mroczna dzielnica, w którym wystąpili Steven Seagal i DMX, a także Romeo musi umrzeć, z udziałem Jeta Li i Aaliyah. Wcześniej był montażystą filmów Trzynaście duchów (producent Joel Silver), Piekielna głębia, Breakdown, Gwiezdne wrota w reżyserii Rolanda Emmericha.

Brechin zajmował się również montażem filmów Szklana pułapka, Pamięć absolutna i Nagi instynkt, był także drugim montażystą filmu Krytyczna decyzja.

SUSAN LEVIN (współproducent) zaczęła pracować w firmie Silver Pictures w 1999 roku, objęła wtedy stanowiska wiceprezesa do spraw produkcji. Nadzorowała powstawanie filmów, takich jak Statek widmo, Trzynaście duchów i Kod dostępu. Obecnie jest starszym wiceprezesem do spraw produkcji, nadzoruje także działalność Dark Castle Entertainment, firmy stworzonej przez Joela Silvera i Roberta Zemeckisa specjalnie do tworzenia horrorów. Przed rozpoczęciem pracy w Silver Pictures, Levin brała udział w produkcji przebojów Mortal Kombat i Mortal Kombat: Annihilation, nadzorowała też powstawanie serialu animowanego, opartego na tych filmach, była też pomocnikiem producenta filmu fabularnego Beowulf, zrealizowanego przez Dimension Films.

Levin ukończyła wydział filmowy Uniwersytetu Południowej Kalifornii.

Od kołyski aż po grób to pierwszy film MELINY KEVORKIAN (współproducent), podczas realizacji którego zajmowała się produkcją. Absolwentka uniwersytetu stanu Południowa Kalifornia, wcześniej pracowała wraz z producentem Joelem Silverem przy pracach nad filmami Mroczna dzielnica, Kod dostępu, Trzynaście duchów i Matrix Revisited, brała także udział w realizacji dwóch kolejnych części z tej serii, Matrix Reaktywacja i Matrix Rewolucje. Matrix Reaktywacja wchodzi na ekrany amerykańskich kin 15 maja tego roku, Rewolucje zobaczymy w listopadzie. Obecnie w stadium reprodukcji znajduje się kolejny film, współprodukowany przez Kevorkian – Gothika. W filmie wystąpią Halle Berry i Penelope Cruz.

materiały dystrybutora
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy