Reklama

"Niewidzialny": TWÓRCY FILMU

ROB COHEN (Reżyseria)

Może pochwalić się prawie trzydziestoletnim doświadczeniem w przemyśle filmowym. Był pracownikiem szczebla kierowniczego, producentem, by w końcu stać się jednym z najbardziej wszechstronnych i znanych reżyserów.

Jego dwa kolejne przeboje kasowe, Szybcy i Wściekli (The Fast and The Furious) oraz XXX udowadniają, że Cohen często wyznacza nowe trendy w popkulturze oraz w rozwoju techniki filmowej. Obrazy Cohena (jako reżysera i producenta) poruszają szeroki zakres tematów i odzwierciedlają rozszerzanie jego horyzontów. Dwa wspomniane filmy przyniosły ponad miliard dolarów zysku.

Reklama

Najnowszy przebój (rok 2002) w reżyserii Cohena, thriller akcji XXX, w którym wystąpili Vin Diesel, Samuel L. Jackson oraz Asia Argento, zarobił na całym świecie ponad 275 milionów dolarów i pobił rekordy sprzedaży oraz wypożyczania na kasetach i płytach DVD. Nakręcony w Pradze, Alpach austriackich, na wyspie Bora-Bora i w Los Angeles film z powodzeniem wskrzesił gatunek poświęcony tajnym agentom. Wielką popularność wśród młodego pokolenia obraz zawdzięcza imponującym popisom kaskaderskim oraz sarkastycznemu poczuciu humoru.

Hit Szybcy i Wściekli (The Fast and the Furious), opowiadający o wyścigach ulicznych w Los Angeles, trafił do kin w roku 2001. Wyznaczający nowe trendy film, w którym wystąpili Vin Diesel oraz Paul Walker, tylko w USA zarobił ponad 145 milionów dolarów. Stał się także przebojem wypożyczalni kaset video i płyt DVD.

W roku 2000 prowokacyjny thriller Cohena Sekta (The Skulls) ujawnił machinacje w tajnych stowarzyszeniach Ivy League (grupy ośmiu prestiżowych uniwersytetów w USA). W filmie wystąpili Joshua Jackson, Paul Walker oraz Leslie Bibb. Uznanie krytyki zdobył nakręcony dla HBO obraz Ludzie Rozrywki (The Rat Pack), gdzie zagrali: Ray Liotta jako Frank Sinatra, Joe Mantegna jako Dean Martin oraz Don Cheadle jako Sammy Davis, Jr. Film był kroniką całej epoki w historii Hollywood i Las Vegas i przedstawił złoty okres znanych wykonawców muzyki swing. Obraz uhonorowano 11 nominacjami do Nagrody Emmy (ostatecznie zdobył trzy statuetki). Za swą rolę Don Cheadle otrzymał Złoty Glob.

Reżyserskim debiutem Cohena był film Więzy Przyjaźni (Small Circle of Friends), romans, którego akcja toczy się wśród politycznej zawieruchy lat 60. na Harvardzie. Obraz Smok: Historia Bruce’a Lee (Dragon: The Bruce Lee Story) ukazał ludzką stronę legendy sztuk walki. Film Tunel (Daylight) z Sylvestrem Stallone to z rozmachem zrealizowany thriller z najnowocześniejszymi efektami specjalnymi. W tej właśnie kategorii Tunel nominowano do Oscara®.

Jeszcze bardziej zaawansowane efekty specjalne można podziwiać w filmie Ostatni Smok (Dragonheart), opowieści o niezwykłym przymierzu między rycerzem (Dennis Quaid) i strasznym, ale szlachetnym smokiem obdarzonym ludzkim głosem (którego użyczył mu Sean Connery). Ostatni Smok jest pierwszym filmem, w którym sylwetkę głównego bohatera stworzono wyłącznie przy pomocy techniki cyfrowej. Obraz zdobył nominację do Oscara® w kategorii Najlepsze Efekty Specjalne.

Rob Cohen urodził się w stanie Nowy Jork. Ukończył wydział antropologii na Uniwersytecie Harvard. Pracę w przemyśle filmowym zaczął już podczas studiów, a po ich ukończeniu przeniósł się do Los Angeles, gdzie rozpoczął pracę w studiu 20th Century Fox Television. Nadzorował realizację projektów telewizyjnych, takich jak „Mrs. Sundance” czy „Stowaway to the Moon”. Marzeniem Cohena była realizacja filmów fabularnych. Dlatego też niedługo potem objął stanowisko wiceprezesa działu filmowego w wytwórni Motown.

W barwach Motown Cohen wyprodukował kilka głośnych filmów lat 70., m. in. Mahogany oraz Czarnoksiężnik z Krainy Oz (The Wiz), w których zagrała Diana Ross. Motyw muzyczny z filmu Mahogany otrzymał nominację do Oscara®. W Motown Cohen wyprodukował także poświęcony muzyce disco obraz Thank God It’s Friday. W filmie zagrała piosenkarka Donna Summer oraz młodzi aktorzy: Jeff Goldblum, Debra Winger i Terri Nunn (później wokalistka grupy Berlin).

W roku 1978 Cohen założył swą własną firmę producencką, która wyprodukowała liczne przeboje kasowe, np.: Chwasty (Ironweed) z Jackiem Nicholsonem i Meryl Streep, Światło Dnia (Light of Day), gdzie wystąpił Michael J. Fox; nominowane do Oscara® Czarownice z Eastwick (The Witches of Eastwick) z gwiazdorską obsadą: Jack Nicholson, Michelle Pfeiffer, Susan Sarandon, Cher; Uciekinier (The Running Man) z Arnoldem Schwarzeneggerem, Wąż i Tęcza (The Serpent and The Rainbow) z Billem Pullmanem, Ciężka Próba (The Hard Way) z Michaelem J. Foxem i Jamesem Woodsem oraz Ptaszek Na Uwięzi (Bird On Wire), w którym wystąpili Mel Gibson i Goldie Hawn.

Cohen wyreżyserował także kilka filmów i seriali telewizyjnych, m. in. nominowany do Nagrody Emmy odcinek „Policjantów z Miami” (Miami Vice), czy odcinki seriali „A Year in the Life” i „Private Eye”. Był również pomysłodawcą, scenarzystą i producentem wykonawczym serialu „Zaginiony” (Vanishing Son), w którym wszystkie role zagrali azjatyccy aktorzy.

Hobby reżysera to surfing i kolekcjonowanie książek. Cohen ma domy w Wenecji, Malibu oraz na wyspie Bali w Indonezji.

W.D. RICHTER (Scenariusz)

To doświadczony scenarzysta, producent i reżyser filmowy. Napisał scenariusze do obrazów: Sklepik z Marzeniami (Needful Things), Wakacje w Domu (Home for the Holidays), który wyreżyserowała Jodie Foster; Wielka Draka w Chińskiej Dzielnicy (Big Trouble in Little China), Hard Feelings, Niepokorni (All Night Long), Więzień Brubaker (Brubaker), który przyniósł scenarzyście nominację do Oscara®; Dracula, Nickelodeon, Peeper, Inwazja Porywaczy Ciał (Invasion of the Body Snatchers) oraz Śliska Sprawa (Slither). Za dwa ostatnie filmy nominowano go do nagrody Stowarzyszenia Scenarzystów.

Richter był także reżyserem i producentem komedii Late for Dinner oraz Przygody Buckaroo Banzai (The Adventures of Buckaroo Banzai).

LAURA ZISKIN (Producent)

Zyskała sobie opinię jednego z najważniejszych niezależnych producentów Hollywood. Jej pasją jest odkrywanie i promocja nowych talentów.

W roku 2002 Columbia wprowadziła na ekrany film Spider-Man, produkcję Marvel Entertainment i Laury Ziskin. W obrazie, którego reżyserem był Sam Raimi, wystąpili Tobey Maguire, Kirsten Dunst i Willem Dafoe. Podczas pierwszego weekendu w kinach Spider-Man zarobił 115 milionów dolarów, co było absolutnym rekordem. Zyski z wyświetlania filmu na świecie wyniosły około 820 milionów dolarów. W zeszłym roku Ziskin ponownie podjęła współpracę z Raimi’m przy obrazie Spider-Man 2, który przyniósł około 780 milionów dolarów. Obecnie Ziskin i Raimi intensywnie pracują nad trzecią częścią kinowego przeboju, którego premiera przewidziana jest na 2007 rok.

W roku 2003 Ziskin pełniła funkcję producenta wykonawczego serialu „Tarzan”.

W marcu 2002 Ziskin wyprodukowała 74. ceremonię wręczenia Nagród Akademii® (była pierwszą kobietą, która samodzielnie podjęła się produkcji widowiska). Ceremonię wręczenia Oscarów® nominowano do Nagrody Emmy w ośmiu kategoriach.

Ziskin była także producentem wykonawczym wyreżyserowanego przez Normana Jewisona filmu HBO „Kolacja z Przyjaciółmi” (Dinner With Friends), w którym zagrali Dennis Quaid, Andie MacDowell, Greg Kinnear i Toni Collette. Obraz zdobył dwie nominacje do Nagrody Emmy.

W roku 1984 Ziskin wyprodukowała Romans Murphy’ego (Murphy’s Romance), który uhonorowano nominacją do Oscara® dla najlepszego aktora w roli głównej – Jamesa Garnera. Wyprodukowała także film Bez Wyjścia (No Way Out), gdzie zagrali Kevin Costner i Gene Hackman. W roku 1990 była producentem wykonawczym obrazu Pretty Woman, który do dziś pozostaje jednym z najbardziej kasowych filmów w historii wytwórni Disney’a.

W roku 1991 Ziskin wyprodukowała dwa obrazy: oparty na pomyśle jej i Alvina Sargenta Co z Tym Bobem? (What About Bob?), gdzie wystąpili Bill Murray i Richard Dreyfuss, oraz dobrze przyjęty przez krytykę The Doctor Randy Haines z Williamem Hurtem i Christine Lahti. Rok później wyprodukowała film Przypadkowy Bohater (Hero), również oparty na pomyśle jej i Sargenta. W wyreżyserowanym przez Stephena Frearsa filmie zagrali Dustin Hoffman, Andy Garcia oraz Geena Davis. W roku 1994 Ziskin wyprodukowała Za Wszelką Cenę (To Die For) Gusa van Santa z Nicole Kidman, którą za rolę w tym obrazie nagrodzono Złotym Globem dla najlepszej aktorki. Ponadto Ziskin była producentem wykonawczym filmu Lepiej Być Nie Może (As Good As It Gets), który przyniósł Oscary® odtwórcom głównych ról – Jackowi Nicholsonowi i Helen Hunt.

W roku 1994 Ziskin objęła funkcję prezesa Fox 2000 Pictures. Pod jej rządami Fox 2000 wprowadził na ekrany kin takie przeboje, jak: Szalona Odwaga (Courage Under Fire), Szczęśliwy Dzień (One Fine Day), Abbottowie Prawdziwi (Inventing the Abbotts), Wulkan (Volcano), Przepis na Życie (Soul Food), Ten Pierwszy Raz (Never Been Kissed), Podziemny Krąg (Fight Club), Wszędzie Byle Nie Tu (Anywhere But Here), Anna i Król (Anna and the King) oraz Cienka Czerwona Linia (The Thin Red Line), która zdobyła siedem nominacji do Oscara®, w tym nominację dla najlepszego filmu.

Oprócz pracy w przemyśle filmowym Ziskin angażuje się w działalność społeczną i charytatywną.

MIKE MEDAVOY (Producent)

Jako agent, szef studia lub producent brał udział w realizacji około 300 filmów, wśród których znalazły się najlepsze amerykańskie obrazy minionego ćwierćwiecza.

Medavoy rozpoczął karierę w przemyśle filmowym w Universal Studios w roku 1964, awansując od pracownika sekretariatu do kierownika obsady. W roku 1965 został agentem aktorskim, pracując najpierw dla General Artists Corporation, a potem objął funkcję wiceprezesa w Creative Management Agency. W roku 1971 rozpoczął pracę jako wiceprezes odpowiedzialny za produkcję filmową w International Famous Agency. Wśród jego słynnych klientów znaleźli się m. in. Steven Spielberg, Francis Ford Coppola, Terrence Malick, Jane Fonda, Donald Sutherland i wiele innych sław. W roku 1974 Medavoy został starszym wiceprezesem produkcji w United Artists, gdzie nadzorował produkcję obrazów, które w kolejnych trzech latach zdobyły Nagrodę Akademii® dla najlepszego filmu – Lot Nad Kukułczym Gniazdem (One Flew Over The Cuckoo’s Nest), Rocky i Annie Hall.

Medavoy jest jednym z założycieli powstałego w 1978 roku studia Orion Pictures. W czasie jego szefowania studio wprowadziło na ekrany kin wiele filmów, które odniosły artystyczny i kasowy sukces, m. in. Pluton (Platoon), Amadeusz (Amadeus), RoboCop, Hannah i Jej Siostry (Hannah and Her Sisters), Terminator (The Terminator), Tańczący z Wilkami (Dances With Wolves) oraz Milczenie Owiec (Silence of the Lambs). W roku 1990, po 12 latach owocnej pracy dla Orion Pictures, Medavoy objął funkcję prezesa TriStar Pictures. Pod jego kierownictwem studio zrealizowało takie przeboje, jak: Filadelfia (Philadelphia), Terminator 2: Ostateczna Rozgrywka (Terminator 2: Judgment Day), Bezsenność w Seattle (Sleepless in Seattle), Na Krawędzi (Cliffhanger), Fisher King, Wichry Namiętności (Legends of the Fall) oraz Hook Stevena Spielberga.

Medavoy uczestniczył w produkcji szesnastu obrazów, które zdobyły nominację do Oscara® w kategorii Najlepszy Film. Siedem z nich otrzymało cenne statuetki.

Obecnie, jako prezes i współzałożyciel Phoenix Pictures, Mike Medavoy wprowadził na ekrany kin następujące obrazy: Skandalista Larry Flint (The People vs. Larry Flint), Miłość Ma Dwie Twarze (The Mirror Has Two Faces), Droga Przez Piekło (U-Turn), Uczeń Szatana (Apt Pupil), Cienka Czerwona Linia (The Thin Red Line), Ulice Strachu (Urban Legend) i Szósty Dzień (The Sixth Day), oraz wiele innych. Cienką Czerwoną Linię (The Thin Red Line) uhonorowano siedmioma nominacjami do Oscara® i pięcioma nominacjami do nagrody przyznawanej przez krytyków filmowych z Chicago. Film otrzymał pięć nagród Golden Satellite Awards oraz Złotego Niedźwiedzia na Festiwalu Filmowym w Berlinie.

W roku 2003 studio Phoenix Pictures wyprodukowało obrazy: Sekcja 8 (Basic) w reżyserii Johna McTiemana z Johnem Travoltą i Samuelem L. Jacksonem oraz Kto Pod Kim Dołki Kopie ... (Holes) Andrew Davisa, gdzie wystąpili Sigourney Weaver i Jon Voight. Na rok 2005 przewidziana jest ponadto premiera filmów: In My Country w reżyserii Johna Bormana z Samuelem L. Jacksonem i Juliette Binoche, a także wyreżyserowana przez Steve’a Zailliana adaptacja Wszystkich Ludzi Króla (All The King’s Men). W filmie tym wystąpili Sean Connery, Jude Law, Kate Winslet oraz Anthony Hopkins. Na premierę czekają jeszcze obrazy: Skellig, Black Autumn i Pathfinder.

Za swą działalność w przemyśle filmowym Medavoy otrzymał liczne wyróżnienia, m. in. Nagrodę Producentów na Festiwalu Filmowym w Cannes oraz Motion Picture Pioneer Award. Medavoy zajmuje się także polityką. Brał udział w kampanii wyborczej Billa Clintona w 1992 i w 1996 roku.

Medavoy urodził się w Szanghaju w Chinach w 1941 roku. W latach 1947-1957 mieszkał w Chile. W 1963 ukończył z wyróżnieniem wydział historii na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles. Jego żona, Irene Medavoy, jest wiceprzewodniczącą organizacji charytatywnej Coach for Kids, zajmującej się zapewnianiem dzieciom z ubogich rodzin opieki medycznej. Medavoy ma dwóch synów, Briana i Nicholasa. Mieszka w Beverly Hills w Kalifornii.

NEAL H. MORITZ (Producent)

Jest właścicielem firmy Original Film, zajmującej się produkcją filmową i telewizyjną. Moritz ukończył ekonomię na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles.

Moritz wyprodukował takie przeboje, jak: Dziewczyna z Alabamy (Sweet Home Alabama) z Reese Witherspoon, Za Szybcy Za Wściekli (2 Fast 2 Furious) z Paulem Walkerem i Tyrese, S. W. A. T. – Jednostka Specjalna (S. W. A. T.), gdzie zagrali Samuel L. Jackson i Colin Farrell oraz zrealizowany przez Revolution Studios film XXX, w którym wystąpili Vin Diesel i Samuel L. Jackson, a także jego sequel XXX: Następny Poziom (XXX: State of the Union) z Jacksonem oraz Ice Cube. Niewidzialny (Stealth) to już piąty film, przy którym Moritz pracuje z reżyserem Robem Cohenem. Efekty ich wcześniejszej współpracy to: hit kasowy Szybcy i Wściekli (The Fast and the Furious), gdzie zagrali Diesel, Walker, Michelle Rodriguez oraz Jordana Brewster; ponadto: XXX, Sekta (The Skulls), w której wystąpili Walker i Joshua Jackson oraz film HBO „Ludzie Rozrywki” (The Rat Pack) z Ray’em Liottą oraz Donem Cheadle. Obraz ten nominowano w 11 kategoriach do Nagrody Emmy. Kolejnym wspólnym przedsięwzięciem Moritza i Cohena będzie film przygodowy Columbia Pictures Ósma Podróż Sindbada (The 8th Voyage of Sinbad), gdzie wystąpi Keanu Reeves.

Moritz wyprodukował niedawno thriller Carla Franklina Wyścig z Czasem (Out of Time) z Denzelem Washingtonem oraz Torque – Jazda na Krawędzi (Torque), film akcji autorstwa weterana reżyserii teledysków Josepha Kahna.

Dzięki swym wcześniejszym filmom Moritz zyskał sobie opinię jednego z najbardziej kasowych producentów Hollywood. Moritz ma na swoim koncie m. in. przebój Columbia Pictures Koszmar Minionego Lata (I Know What You Did Last Summer), który przyniósł rozgłos Jennifer Love Hewitt, Sarah Michelle Gellar, Ryanowi Phillippe oraz Freddie’mu Prinze, Jr., a także jego udaną kontynuację, Koszmar Następnego Lata (I Still Know What You Did Last Summer), do obsady której dołączyła piosenkarka pop Brandy. Moritz wyprodukował ponadto: Ulice Strachu (Urban Legend) oraz jego sequel Ulice Strachu: Ostatnia Odsłona (Urban Legends: Final Cut). Dramat młodzieżowy Szkoła Uwodzenia (Cruel Intentions) to pierwszy obraz samodzielnie sfinansowany przez Original Film.

Wśród najnowszych produkcji Moritza znalazły się także filmy: To Nie Jest Kolejna Komedia Dla Kretynów (Not Another Teen Movie), Luzacy (Slackers), Diamentowa Afera (Blue Streak) z Martinem Lawrence oraz Dom Glassów (The Glass House), gdzie zagrała Leelee Sobieski.

E. BENNETT WALSH (Producent wykonawczy)

Pracował już jako producent i operator filmowy. Ostatnio wyprodukował dwie części filmu Kill Bill Quentina Tarantino. Wcześniej był producentem wykonawczym obrazu Columbia Pictures Nigdy Więcej (Enough), koproducentem Glitter, Za Wszelką Cenę (Turn It Up), który wyprodukował razem z Madonną oraz dobrze ocenionego thrillera Ryzyko (Boiler Room). Walsh miał także swój udział w produkcji filmów: Już Wkrótce (Coming Soon), Too Tired To Die, Braterski Pocałunek (A Brother’s Kiss). Obecnie zajmuje się produkcją filmu Columbia Pictures Ghost Rider, gdzie występują Nicolas Cage i Eva Mendes.

ARNOLD W. MESSER (Producent wykonawczy)

Jest obecnie prezesem studia Phoenix Pictures.

Messer urodził się w Lincoln w stanie Nebraska. Jest absolwentem prawa na Uniwersytecie Harvard. Karierę w przemyśle rozrywkowym rozpoczął w roku 1979 jako doradca w Columbia Pictures Television. Przez krótki czas był także wiceprezesem Viacom International. Po powrocie do studia Columbia objął w nim funkcję starszego wiceprezesa. W roku 1983 został prezesem TriStar Pictures’ Telecommunications Group, gdzie nadzorował produkcję kinową, a także pomocniczą działalność marketingową firmy.

W roku 1987 Messer powrócił do Columbia Pictures, gdzie objął stanowisko wiceprezesa wykonawczego. Nadzorował czynności związane z produkcją telewizyjną i dystrybucją, a także negocjował duże międzynarodowe umowy. W roku 1989 został prezesem dystrybucji międzynarodowej w Sony Pictures Entertainment.

W roku 1994 Messer i jego przyjaciel Mike Medavoy utworzyli studio Phoenix Pictures.

DEAN SEMLER, ACS, ASC (Zdjęcia)

Pochodzi z Australii. Za swe zdjęcia do obrazu Tańczący z Wilkami (Dances With Wolves) otrzymał Oscara® i nagrodę Amerykańskiego Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych. Ponadto uhonorowano go nominacją do Nagrody BAFTA i nagrody Brytyjskiego Stowarzyszenia Operatorów Filmowych.

Semler jest autorem zdjęć do filmów: Najdłuższy Jard (The Longest Yard), XXX Roba Cohena, Alamo (The Alamo), Bruce Wszechmogący (Bruce Almighty), Byliśmy Żołnierzami (We Were Soldiers), Znamię (Dragonfly), Gruby i Chudszy 2: Rodzina Klumpów (The Nutty Professor II: The Klump Family), Kolekcjoner Kości (The Bone Collector) Phillipa Noyce’a, Wielki Podryw (Heartbreakers), Przygoda na Rybach (Gone Fishin’), Wodny Świat (Waterworld), Rodeo w Nowym Jorku (The Cowboy Way), Trzej Muszkieterowie (The Three Musketeers), Bohater Ostatniej Akcji (The Last Action Hero), Super Mario Bros, Zew Wolności (The Power of One), Złoto dla Naiwnych (City Slickers), Młode Strzelby 2 (Young Guns II), K9, Martwa Cisza (Dead Calm), za którą otrzymał nagrodę Australijskiego Instytutu Filmowego, Pożegnanie z Królem (Farewell to the King), Mad Max Pod Kopułą Gromu (Mad Max Beyond Thunderdome), Mad Max 2: Wojownik Szos (Mad Max 2: The Road Warrior).

W roku 2002 Semler otrzymał Order Australii za wkład w rozwój sztuki filmowej jako uznany na całym świecie operator.

STEPHEN RIVKIN, A.C.E. (Montaż)

Niedawno otrzymał nagrodę Eddie przyznawaną przez Stowarzyszenie Amerykańskich Montażystów Filmowych. Wyróżniono go za montaż filmu Piraci z Karaibów: Klątwa Czarnej Perły (Pirates of the Carribean: The Curse of the Black Pearl) w reżyserii Gore Verbinskiego z Johnnym Deppem, który za rolę otrzymał nominację do Oscara® w kategorii Najlepszy Aktor. Rivkin był także jednym z montażystów filmu Michaela Manna Ali, który przyniósł Willowi Smithowi nominację do Nagrody Akademii® za najlepszą pierwszoplanową rolę męską.

Dziełem Rivkina jest także montaż thrillera akcji Kod Dostępu (Swordfish), w którym wystąpili John Travolta, Hugh Jackman i Halle Berry. Rivkin pracował z reżyserem Normanem Jewisonem przy czterech obrazach: Huragan (The Hurricane), za rolę w którym Denzel Washington otrzymał nominację do Oscara® i Złoty Glob, Deklaracja (The Statement) z Michaelem Caine; Bogus, Mój Przyjaciel (Bogus) z Whoopi Goldberg, a także Tylko ty (Only You), w którym wystąpili Robert Downey Jr i Marisa Tomei.

Rivkin był ponadto montażystą obrazów: Zręczne Ręce (Idle Hands), Nadbagaż (Excess Baggage), Robin Hood: Faceci w Rajtuzach (Robin Hood: Men in Tights) w reżyserii Mela Brooksa, Bat-21, a także filmów telewizyjnych: „Towarzysze Słońca” (The Comrades of Summer), czy „Dziki Kwiat” (Wildflower), który wyreżyserowała Diane Keaton.

J. MICHAEL RIVA (Scenografia)

Otrzymał nominację do Nagrody Akademii® za scenografię do filmu Kolor Purpury (The Color Purple). Jego dziełem jest także scenografia do filmów: Aniołki Charliego (Charlie’s Angels) i Aniołki Charliego: Zawrotna Szybkość (Charlie’s Angels: Full Throttle), a także do Ewolucji (Evolution) Ivana Reitmana.

Riva był również scenografem i osobnym reżyserem obrazów: Ludzie Honoru (A Few Good Men); Marzyciele, Czyli Potęga Wyobraźni (Radio Flyer), Wigilijny Show (Scrooged) oraz Goonies. Ponadto zaprojektował scenografię do produkcji: Dave, Sześć Dni Siedem Nocy (Six Days Seven Nights), Kongo (Congo), Śmiertelna Broń (Lethal Weapon), Zwyczajni Ludzie (Ordinary People), Bad Boys oraz Więzień Brubaker (Brubaker).

Dziełem Rivy jest scenografia do nagrodzonego Emmy filmu telewizyjnego „Wtorki z Morriem” (Tuesdays with Morrie), a także do 74. ceremonii wręczenia Nagród Akademii®, za którą nominowano go do Nagrody Emmy.

JONATHAN LEE (Scenografia)

Ostatnio projektował scenografię do serialu „The Vice” i filmu Head in the Clouds. Ponadto sprawował opiekę artystyczną nad obrazami: Gwiezdne Wojny: Atak Klonów (Star Wars: Episode II – Attack of the Clones), Ali, Nawiedzony (The Haunting) i Jutro Nie Umiera Nigdy (Tomorrow Never Dies).

JOEL HYNEK (Efekty specjalne)

Cieszy się opinią jednego z najlepszych ekspertów od efektów specjalnych w przemyśle filmowym.

Hynek otrzymał Nagrodę Akademii® za najlepsze efekty specjalne do filmu Między Piekłem A Niebem (What Dreams May Come). Stworzone przez Hynka efekty są uważane za jedno z najwybitniejszych osiągnięć w tej dziedzinie.

Joel Silver i bracia Wachowscy poprosili Hynka o przygotowanie efektów specjalnych do ich filmu Matrix, który uważany jest za kamień milowy w rozwoju najnowocześniejszych technologii.

Za nowatorskie rozwiązania zastosowane w filmie Predator uhonorowano Hynka nominacją do Oscara®.

Hynek połączył swe siły z Digital Domain, aby przygotować efekty wizualne do filmu akcji Roba Cohena XXX. Cohen poprosił Hynka o stworzenie efektów do ponad 400 ujęć.

Dziełem eksperta są także efekty wizualne do filmów: Próba Sił (Bless the Child), Egzekutor (Eraser), Sędzia Dredd (Judge Dredd), Zaklęta w Sokoła (Ladyhawke), Predator 2, Szklana Pułapka 3 (Die Hard 3) oraz Zelig. Za świetne efekty specjalne do filmu Zelig, Hynek otrzymał nominację do Nagrody BAFTA.

LIZZY GARDINER (Kostiumy)

Jest jednym z najbardziej uznanych kostiumografów australijskich. Wśród jej dokonań znajdują się m. in. nagrodzone Oscarem® kostiumy do filmu Priscilla, Królowa Pustyni (The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert), a także kostiumy do Mission Impossible II, w którym wystąpił Tom Cruise, The Great Raid, Gone Fishin’ (Przygoda na Rybach), gdzie zagrali Danny Glover i Joe Pesci, Brudne Pieniądze (Bound) braci Wachowskich, Oko Obserwatora (Eye of the Beholder) z Ewanem McGregorem oraz Woundings, gdzie wystąpili Noah Taylor i Guy Pierce.

Gardiner jest absolwentką wydziału projektowania na Akademii Sztuk Pięknych we Florencji.

BT (Muzyka)

Jest jednym z pionierów muzyki trance. Oprócz tego jest producentem muzycznym i kompozytorem. Na swoim koncie ma muzykę do filmu Szybcy i Wściekli (The Fast and the Furious), współpracę ze Stingiem na jego najnowszej płycie, a także remiksy utworów Sarah McLachlan, Madonny i Seala.

BT wydał kilka albumów: „IMA”, „ESCM”, „Movement In Still Life”, i ostatnio „Emotional Technology”. Jego kariera muzyczna trwa już od ponad dziesięciu lat.

Zdobył także renomę jako utalentowany i wszechstronny kompozytor muzyki filmowej. Poza ścieżką dźwiękową do Szybkich i Wściekłych (The Fast and the Furious) napisał muzykę do obrazów: Go Douga Limana, Podejrzany (Under Suspicion), gdzie wystąpili Morgan Freeman i Gene Hackman, oraz do nagrodzonego Oscarem® Monstera z Charlize Theron. Za płytę ze ścieżką dźwiękową z tego filmu BT otrzymał nagrodę Surround Maverick. Ostatnio skomponował muzykę do obrazu Tajniak z Klasą (The Underclassman), a także do gry komputerowej „Tiger Woods Legends”.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Niewidzialny
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy