Reklama

"Nieustraszeni bracia Grimm": TWÓRCY FILMU

TERRY GILLIAM (Reżyseria)

Terry Gilliam po raz pierwszy zdobył uznanie w 1969 roku jako jedyny Amerykanin w ekipie serialu „Latający cyrk Monty Pythona”. Nad tym projektem współpracowali z nim Terry Jones, Mike Palin, Eric Idle, John Cleese i Graham Chapman. Gilliam był odpowiedzialny za scenariusz, dopracowanie scen oraz sekwencje animowane, czasem również sam pojawiał się jako aktor. Serial zdobył olbrzymią popularność. Swój pierwszy film fabularny „Monty Python i Święty Graal” Gilliam wyreżyserował wspólnie z Terrym Jonesem, potem nakręcił już samodzielnie „Jabberwocky”. Następnie Gilliam wyreżyserował „Bandytów czasu”- surrealistyczną opowieść o chłopcu który podróżuje w czasie w towarzystwie kilku krasnoludków. W filmie wystąpił John Cleese.

Reklama

Po „The Crimson Permanent Assurance”, scenie otwierającej „Sens życia według Monty Pythona”, Gilliam nakręcił „Brazil” z Robertem de Niro - film uważany za arcydzieło. Obraz zdobył Los Angles Critics Award za najlepszy film, a Gilliam otrzymał nominację do Oskara za najlepszy scenariusz. Było to cztery lata przed nakręceniem „Przygód barona Munchausena”- powrotu do gatunku historycznego fantasy. Kolejnym filmem Gilliama był „Fisher King” w którym zagrał Jeff Bridges. Za ten film Gilliam otrzymał nominację do Złotego Globu dla najlepszego reżysera. „Fisher King” zdobył również Srebrnego Lwa na Międzynarodowym Festiwalu Filmów w Wenecji.

W 1995 roku Gilliam ponownie zajął się reżyserowaniem i nakręcił „12 małp”, które miało premierę na Festiwalu Filmów w Berlinie. Kolejnym filmem był „Las Vegas parano”, adaptacja powieści Huntera S. Thompsona z 1971 roku. Do tego obrazu napisał również scenariusz. W filmie wystąpili Johnny Depp i Benicio del Toro, „Las Vegas parano” został zakwalifikowany do konkursu podczas Festiwalu Filmowego w Cannes w 1998 roku.

W 2000 roku Gilliam rozpoczął produkcję, o której marzył od dawna - „The Man Who Killed Don Quixote”, po raz drugi współpracując z Johnnym Deppem. Niestety z powodu poważnych problemów, wbrew woli reżysera produkcję trzeba było zatrzymać. Najnowszym filmem Gilliama jest film fantasy dla dzieci – „Tideland”

EHREN KRUGER (Scenariusz)

Ehren Kruger pochodzi z Alexandrii w Virginii i w 1993 roku ukończył nowojorską Tisch School of the Arts. W 1996 roku otrzymał nagrodę Nicholl Fellowship za scenariusz do filmu „Arlington Road” przyznawaną przez Academy of Motion Picture Arts and Sciences. Film został wyprodukowany przez Sony Screen Gems i Lakeshore Entertainment, wyreżyserowany przez Marka Pellingtona, a zagrali w nim Jeff Bridges i Tim Robbins.

Jego inne filmy to „Klucz do koszmaru” wyreżyserowany przez Iana Softley’a z Kate Hudson, Geną Rowlands i Peterem Sarsgaardem w rolach głównych, „Krąg” wyreżyserowany przez Gore’a Verbinski’ego z Naomi Watts; „Krąg 2”Hideo Nakaty; „Uwikłany”reżysera Johna Frankenheimera z Benem Affleckiem i Chalize Theron; „Krzyk 3” Wesa Cravena z Neve Campbell i Courteney Cox oraz „Impostor- test na człowieczeństwo” (był współautorem scenariusza), nakręcony przez Gary’ego Fledera z Garym Sinise w roli głównej.

Kruger mieszka w San Francisco i zajmuje się obecnie adaptacją powieści Anette Curtis Klause „Blood and Chocolate”, reżyserowanym przez Katię von Garnier dla Lakeshore Entertainment.

CHARLES ROVEN (Producent)

Znany od ponad 20 lat producent filmów, które zarobiły ponad 1,7 miliarda dolarów na całym świecie, Charles Roven jest współzałożycielem firmy Atlas EIntertainment i stowarzyszonej z nią Atlas/Third Rail Management, która w 1989 roku stała się częścią Mosaic Media Group, multimedialnej firmy zajmującej się filmem, telewizją i zarządzaniem. Jako jeden z założycieli, Roven stanął na czele firmy.

Ostatnio Roven wyprodukował „Batman - początek”, który od samego wejścia na ekrany bił rekordy oglądalności, a po dwóch tygodniach zarobił na całym świecie ponad 300 milionów dolarów. Roven był również producentem kręconej przez Universal komedii familijnej „Kicking and Screaming” z Willem Ferrellem w roli głównej, która zarobiła w Stanach 20 milionów dolarów. Wcześniej Roven wyprodukował „Scooby Doo”, który odniósł światowy sukces i zarobił ponad 275 milionów dolarów na całym świecie. W filmie zagrali Freddie Prinze Jr, Sarah Michelle Gellar, Matthew Lillard i Linda Cardellini. Sequel „Scooby Doo 2 –potwory na gigancie” również odniósł kasowy sukces. Obecnie Roven zajmuje się post produkcją anachronicznego musicalu HBO (jeszcze bez tytułu), w którym występują zdobywcy nagrody Grammy- muzycy z Outcast (Andre 3000 i Big Boi).

Roven to również jeden z najbardziej różnorodnych producentów w przemyśle filmowym. Wcześniej jako niezależny producent zajął się filmami takimi jak „Sprzedawca Cadilaców”, „Przystojniak”, „Krew bohaterów”, „Made in USA”, „Heart Like a Wheel”. Zajmując się wieloma projektami, Roven nadzorował produkcję, bądź był producentem filmów takich jak „Diagnoza zbrodni”, „Kochanie, zwiększyłem dzieciaki”, „Reggae na lodzie”, „Man’s Best Friend”, „Zakonnica w przebraniu 2”, „Angus” oraz nominowany do Oskara i zdobywca Złotego Globu „12 małp”, owoc wcześniejszej współpracy z Gilliamem, która przyniosła ponad 180 milionów dolarów zysku. Roven wyprodukował również „W sieci zła”, „Kuloodporny” oraz romans fantasy „Miasto Aniołów’, które przyniosło 200 milionowy zysk. Był producentem „Złota pustyni”, opowiadającego o fikcyjnych wydarzeniach tuż po zakończeniu wojny w Zatoce Perskiej, film zdobył sporą popularność.

Roven przejął stery w Atlasie po ponad ośmioletniej współpracy z managerem muzycznym Robertem Cavallo, który odszedł w 1998 roku aby zostać prezesem Buena Vista Music Group i Hollywood Records. Firma zawdzięcza swe sukcesy również talentowi zmarłej już żony Rovena- Dawn Steel, która wcześniej była prezesem Columbia Pictures. Roven rozpoczął swą karierę jako talent manager równocześnie umiejętnie dopasowując wrażliwość niezbędną do pracy z artystami do zasad panujących w świecie produkcji.

DANIEL BOBKER (Producent)

Daniel Bobker współpracuje ze scenarzystą „Nieustraszonych braci Grimm” Ehren Kruger nad kilkoma obecnymi i przyszłymi projektami, między innymi „Kluczem do koszmaru” wyreżyserowanym przez Iaina Softley’a w którym zagrali Kate Hudson, Gena Rowlands i Peter Sarsgaard; produkowaną przez Lakeshore Entertainment adaptacją powieści Annette Curtis Klause „Blood and Chocolate” z Agnes Bruckner w roli głównej,

Bobker rozpoczął swą karierę pracując w wydawnictwie, gdzie nawiązywał kontakty z redaktorami książek i magazynów oraz z pisarzami w Nowym Jorku i Londynie. Dało mu to świetny dostęp do różnorodnego materiału literackiego, który można było świetnie wykorzystać przy produkcji filmów fabularnych. Jego doświadczenie redaktorskie w znanych wydawnictwach takich jak Farrar, Straus and Giraux oraz Harper Collins obejmuje pracę nad tytułami popularnymi zarówno wśród dzieci jak i dorosłych tak zróżnicowanymi jak ulubiony przez wszystkich „Shrek!” Williama Steiga oraz poezje zdobywcy nagrody Nobla - Seamusa Heaney’a.

NEWTON THOMAS SIGEL (Zdjęcia)

Newton Thomas Sigel rozpoczął życie artystyczne jako malarz i awangardowy filmowiec. Studiował malarstwo w nowojorskim Whitney Museum, następnie zwrócił się ku filmom. Jego awangardowe filmy krótkometrażowe przekształciły się w filmy dokumentalne, często kręcone w rozmaitych miejscach objętych konfliktami . Dwa z jego filmów były nominowane do Oskara, „Witness to War” zdobył tę prestiżową nagrodę.

Film ten zwrócił uwagę znanego hollywoodzkiego filmowca Haskella Wexlera, który dał Sigelowi szansę nakręcenia pierwszego pełnometrażowego filmu - „Latino”, opowieści o wojnie w Nikaragui, opartego na osobistych przeżyciach Sigela i Yatesa. „Latino” był początkiem ciągu filmów fabularnych, filmografia Sigela to między innymi: „Podejrzani”, „Złoto pustyni”, „X-men”, „Niebezpieczny umysł”, „W sieci zła”, „X-men 2”. Niedługo owoce jego pracy ujrzymy w „Superman Returns”

Sigel wyreżyserował „Punkt zapalny”, film fabularny produkowany przez HBO z Ray’em Liotta i Johnem Leguizamo w rolach głównych. Wraz z Pamelą Yates wyreżyserował film „When the Mountains Tremble”.

GUY HENDRIX DYAS (Kierownictwo produkcji)

Guy Dyas rozpoczął karierę w Japonii jako projektant wzornictwa przemysłowego dla Akio Morita i jego Sony Corporation. Przeprowadził się do Tokio zaraz po uzyskaniu dyplomu na wydziale wzornictwa przemysłowego w londyńskim Royal College of Art. Mieszkając w Japonii, Dyas szybko stał się najbardziej aktywnym i wyróżniającym się nowym członkiem międzynarodowego świata wzornictwa. Przykłady jego prac można oglądać w Design Museum w Londynie oraz w Muzeum Sztuki Wakita w Tokyo.

W 1994 roku zamiłowanie do filmów oraz zaproszenie z Industrial Light and Magic (ILM) aby przyłączyć się do ich zespołu twórczego jako dyrektor artystyczny, zachęciło Dyas do przeprowadzki do USA i poświęcenia się całkowicie produkcji filmów. Od tego momentu Dyas pracował jako grafik koncepcyjny przy „Królu Arturze”, „Planecie małp”, „Matrix - Reaktywacja”, „Vanilla Sky” i „Pearl Harbor”. Był asystentem dyrektora artystycznego przy „Kodzie dostępu” i „Celi”, pracował jako konsultant wizualny przy „Grzmocie”, oraz jako VFX supervisor przy filmie „Twister”. Debiutował w kierownictwie produkcji przy „X-men 2”, a obecnie pracuje nad „Superman Returns”.

GABRIELLA PESCUCCI (Kostiumy)

Gabriella Pescucci zaprojektowała kostiumy do wielu filmów, dla telewizji, opery i teatru. Otrzymała Oskara za kostiumy do „Wieku niewinności” Martina Scorsese’a. Była nominowana do Oskara za „Przygody barona Munchausena” Terry’ego Gilliama. Jej inne znane produkcje to „Nędznicy”, „Piękna kurtyzana”, „Kuzynka Bette”, „Szkarłatna litera”, „Pewnego razu z Ameryce”, „Indochiny”, „Imię Róży” oraz filmy Felliniego takie jak „Próba orkiestry” i „Miasto kobiet”. Najnowsze obrazy Pescucci to „Charlie i fabryka czekolady” Tima Burtona, „Van Helsing”, „Sen nocy letniej”, „Le temps retrouvé” oraz „Ścigane przez inkwizycje” Pescucci zaprojektowała kostiumy do oper takich jak „Norma”, „Manon Lescaut”, „Il Trovatore”, „Traviata”, „Cyganeria”, „Pajace” i wiele innych. Projektowała również kostiumy do sztuk teatralnych takich jak „Mahagonny”, „Napoli Chi Resta e Chi Parte”, „Fior di Pisello”

i „Strano interludio”.

CARLO POGGIOLI (Projektant kostiumów)

Carlo Poggioli otrzymał (wspólnie z Ann Roth) nagrodę Brytyjskiej Akademii Sztuki Filmowej i Telewizyjnej (BAFTA) za najlepsze kostiumy do filmu Anthony’ego Minghelli „Wzgórze nadziei”. Współpracował z Gabriellą Pescucci nad filmem fabularnym Terry’ego Gilliama „Przygody barona Munchausena”, „Splendorem”, „Indochinami”, „Szkarłatną literą”, „Piękną kurtyzaną”, „Nędznikami”, „Snem nocy letniej”a ostatnio nad „Ściganymi przez inkwizycję” i „Van Helsingiem”. Poggioli zaprojektował również kostiumy do filmu Johna Irvina „The Grooming” oraz thrillera science-fiction „Doom”

Poggioli projektował także kostiumy do filmów fabularnych „Il Giardino dei ciliege”, „Ilungo silenzio” oraz „Marquise”. Dla telewizji pracował przy: „Falstaff”; „Mgły Avalonu” (nominacja do nagrody Emmy za kostiumy do serialu), „Jason and the Argonauts” i „Nina, o sia La pazza per amore”.

Poggioli pracował również przy obrazie „Angielski pacjent” (w charakterze asystenta projektanta kostiumów), przy „Occhio Pinocchio”, „Per amore,solo per amore” i „La Vove della luna”. Pełnił funkcję stowarzyszonego projektanta kostiumów przy „Utalentowanym panu Ripley”

DARIO MARIANELLI (Muzyka)

Dario Marianelli urodził się w Pizie, studiował grę na fortepianie i kompozycję we Florencji I Londynie. Po studiach spędził rok jako kompozytor w Guildhall School of Music and Drama, gdzie był również przewodniczącym Contemporary Music Society, następnie otrzymał stypendium Gulbenkian Foundation na uczestnictwo w kursie na temat kompozycji i choreografii Judith Weir i Lloyda Newsona w Bretton University College. Dzięki innym stypendiom mógł wyjechać do Niemiec by uczestniczyć w serii warsztatów dotyczących Europejskiej Muzyki Filmowej oraz odbyć trzyletnie studia w National Film and Television School, którą ukończył w 1997 roku.

Przez ostatnich kilka lat Marianelli pisał muzykę do filmów fabularnych, telewizyjnych, dokumentalnych i animowanych, jak również do sztuk teatralnych, tańca współczesnego i koncertów. Jego filmografia to „Wojownik” i „The Sheep Thief” Asifa Kapadii, „I Capture the Castle” Tima Fyewella oraz „Na tym świecie” Michaela Winterbottoma. Kompozycje Marianelli można będzie usłyszeć w „Dumie i uprzedzeniu” z Keirą Knightley, „Shooting Dogs” Michaela Caton-Jonesa oraz w „Pobby and Dingan” Petera Cattaneo.

Marianelli komponował dla BBC Symphony Orchestra i dla Britten-Pears Orchestra oraz dla BBC Singers, pisał też podkłady muzyczne dla Royal Shakespeare Company. W 1997 roku zdobył Benjamin Britten International Composition Prize; jego utwory nadawało BBC Radio 3, wykonywano je również podczas wielu festiwali i koncertów.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Nieustraszeni bracia Grimm
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy