"Niania": JAK POWSTAWAŁ FILM
Opowieści na Dobranoc: Spotkanie Thompson i Doran z Nianią Matyldą
Współpraca Emmy Thompson i Lindsay Doran rozpoczęła się w roku 1990 przy realizacji filmu Umrzeć Powtórnie (Dead Again), którego producentką była Doran. Emma Thompson natomiast grała jedną z głównych ról. W owym czasie Doran poszukiwała osoby, która mogłaby zaadaptować powieść Jane Austen Rozważna i Romantyczna (Sense and Sensibility) na scenariusz filmowy. Zwróciła się z tym do Emmy Thompson, której wcześniejszy scenariusz do serialu komediowego bardzo się Doran spodobał.
Thompson, entuzjastka twórczości Austen, podjęła się napisania scenariusza. Pięć lat później na ekrany kin wszedł film Rozważna i Romantyczna (Sense and Sensibility). Obraz odniósł wielki sukces kasowy i artystyczny, zdobywając siedem nominacji do Nagrody Akademii® i przynosząc Thompson statuetkę za najlepszy scenariusz adaptowany. Film wyróżniono także Złotym Globem oraz Nagrodą BAFTA.
Po sukcesie Rozważnej i Romantycznej Thompson i Doran szukały kolejnego projektu, przy którym mogłyby razem pracować. Jednak żadna z propozycji nie okazała się tym, czego chciały. Dopiero w 1997 roku Thompson powiedziała Doran o serii książek dla dzieci Niania Matylda. „Nigdy o nich nie słyszałam”, wspomina Doran, która w owym czasie była prezesem wytwórni United Artists Pictures. „Nawet w Anglii nie są zbyt popularne.”
„Miałam te książki na swojej półce”, mówi Thompson. „Nigdy nie należały do moich ulubionych książek, ale zawsze bardzo je lubiłam. Są ironiczne, a zarazem urocze. Pomyślałam, że są godne uwagi.”
„Emma przedstawiła mi zarys fabuły”, dodaje Doran. „Już na tej podstawie, przed zapoznaniem się z treścią książki, stwierdziłam, że to świetny pomysł na film. Z biegiem czasu nowy projekt podobał mi się coraz bardziej. Wyobrażałam sobie, że film będzie zabawny, a jednocześnie wzruszający.”
Thompson znalazła w bibliotece kolejne pozycje z serii: Niania Matylda, Niania Matylda w Mieście i Niania Matylda w Szpitalu i rozpoczęła pracę nad scenariuszem.
Książki, napisane w latach 60. ubiegłego wieku przez Christiannę Brand, opowiadają historię brzydkiej, obdarzonej magicznymi zdolnościami niani, której udaje się ujarzmić gromadkę nieposłusznych dzieciaków. Niania korzysta ze swych niezwykłych mocy, aby dać urwisom nauczkę. W tym samym czasie jej odrażający wygląd ulega korzystnym zmianom. Opowieści o Niani Matyldzie były w rodzinie późniejszej autorki książek przekazywane w formie ustnej z pokolenia na pokolenie.
Thompson i Doran dostrzegły w opowieściach o Niani Matyldzie pewne uniwersalne wartości. „Chyba wszyscy rodzice marzą o niani, która mogłaby uderzyć czarodziejską różdżką i sprawić, że ich dzieci staną się grzeczne”, twierdzi Doran. „Z kolei wszystkie dzieci chciałyby mieć w domu osobę obdarzoną magicznymi zdolnościami, nawet jeśli początkowo same miałyby stać się ofiarami jej magii. To zabawne, gdy ktoś za pomocą czarodziejskiej różdżki może sprawić, że osioł zatańczy.”
Praca nad scenariuszem nie należała do najłatwiejszych. Thompson musiała stworzyć swą własną wizję filmu, gdyż książki o Niani Matyldzie łączą w sobie elementy dramatu, komedii i farsy, lecz nie posiadają zarysowanej fabuły. Pisząc scenariusz Thompson wielokrotnie konsultowała się z Doran, podobnie jak wcześniej przy Rozważnej i Romantycznej (Sense and Sensibility). „Lindsay ma ogromny wkład w ostateczny kształt scenariusza”, twierdzi Thompson.
Po pięciu latach prac, w roku 2002, scenariusz był gotowy. Następnym krokiem było znalezienie odpowiedniego reżysera.