"Mustang z Dzikiej Doliny": TWÓRCY
KELLY ASBURY (Reżyseria)
Kelly Asbury już od dziewiętnastu lat zajmuje się produkcjami animowanymi. Prezentowany Państwu obecnie "Mustang z Dzikiej Doliny" jest jednak jego pierwszym filmem w charakterze reżysera. Wcześniej twórca pracował jako story supervisor przy pierwszym filmie wytwórni DreamWorks wykonanym tradycyjną techniką animacyjną. Mowa tu o "Księciu Egiptu", przy którym pracowała również Lorna Cook. Asbury pracował jako story artist animowanych hitów ostatnich lat - "Shrek" i "Uciekające kurczaki" /Chicken Run/.
Asbury zaczynał swoją karierę w 1983 roku w dziale Animacji Fabularnej wytwórni Walta Disney'a. Pracował tam przez dwanaście lat. W tym czasie zajmował początkowo stanowisko rysownika storyboardów filmów "Mała Syrenka" /The Little Marmaid/, "Piękna i Bestia" /Beauty and the Beast/, "Toy Story" oraz "James and the Giant Peach". Już jako art director nakręcił film krótkometrażowy z Królikiem Rogerem - "Roller Coaster Rabbit", współpracował również jako asystent art directora przy filmie Tima Burtona "The Nightmare Before Christmas".
Oprócz pracy w filmie, Asbury prowadzi również działalność literacko-ilustratorską dla dzieci. Wynikiem jego pracy są takie książeczki jak Witch Dot, Frankensquare oraz Candy Corn, wydana na jesieni 2001. Artysta napisał również i zilustrował książeczki Where Is Snowy's Nose?, Rusty's Red Vacation, Bonnie's Blue House i Yolanda's Yellow School. Jego ilustracjami opatrzone zostały również książki Turkey Time i Thanksgiving Parade. Jego najnowsza książka Dummy Days: America's Favorite Ventriloquists From Radio and Early TV ma ukazać się na jesieni 2002 roku. Tym razem jest to fotograficzny album dla dorosłych, będący komentarzem krytyka filmowego i historyka rozrywki Leonarda Maltina.
LORNA COOK (Reżyseria)
Lorna Cook związana jest ze światem animacji już od dwudziestu pięciu lat. Wcześniej w charakterze story supervisora współpracowała w zespole z Kellym Asbury przy pierwszym filmie wytwórni DreamWorks wykonanym tradycyjną techniką animacyjną - "Księciu Egiptu". "Mustang z Dzikiej Doliny" jest jednak jej debiutem reżyserskim.
Zanim dołączyła do zespołu animacyjnego DreamWorks pracowała jako story artist przy kilku przebojach animowanych, w tym "Mulanie" i "Królu Lwie" /The Lion King/. Jako animator prowadzący nadzór nad pierwszoplanową postacią Belle pracowała przy "Pięknej i Bestii" /Beauty and the Beast/, jak również filmie "The Secret of Nymph".
Cook ma na swoim koncie także takie produkcje jak "All Dogs Go to Heaven," "The Land Before Time" i "An American Tail." Zaczynała karierę jako asystentka animacji sekcji postaci Elliota Smoka w fabularyzowanym musicalu "Pete's Dragon", w którym animowany Elliot współgrał z żywymi aktorami.
JOHN FUSCO (Scenariusz)
Dla Johna Fusco pisanie historii o amerykańskim Dzikim Zachodzie nie jest niczym nowym. Miał on już wcześniej swój wkład pisarski w tworzenie kilku scenariuszy westernowych w tym "Young Guns" i "Young Guns II". Przy obu filmach Fusco pracował również jako producent wykonawczy. Fusco jest także autorem i producentem biograficzno-epickiego obrazu "The Babe" z Johnem Goodmanem w roli legendarnego Babe Rutha. Spod pióra Fusco wyszły także scenariusze politycznego thrillera "Thunderheart" i "Loch Ness", na podstawie którego nakręcono film z udziałem Teda Dansona.
Pierwszy napisany przez Johna Fusco w 1983 roku scenariusz, kiedy jeszcze studiował na Uniwersytecie Nowojorskim, wyróżniony został jako najlepszy tekst Nagrodą National Focus. Następny rok przyniósł kolejną Nagrodę Focus, tym razem za scenariusz zatytułowany "Crossroads". Na podstawie tego tekstu powstał niedawno wyreżyserowany przez Waltera Hilla film pod tym samym tytułem.
Trzy z projektów Johna Fusco znajdują się obecnie na etapie produkcji. Są to miniserial o rdzennej ludności amerykańskiej "DreamKeeper", fabularny obraz "Hildago" oraz epicki film wojenny "Rebels".
HANS ZIMMER (Muzyka)
W zeszłym roku Hans Zimmer uhonorowany został najwyższym wyróżnieniem świata filmowego - Oscarem, za swoje kompozycje do epickiego obrazu z czasów cesarstwa rzymskiego - "Gladiator". Film ten otrzymał w sumie siedem nominacji do tej prestiżowej nagrody. W 1994 roku Zimmer zgarnął zarówno Oscara, jak i Nagrodę Złotego Globu za muzykę do przebojowej produkcji animowanej "Król Lew" /The Lion King/. Album z muzyką do tego właśnie filmu został sprzedany na całym świecie w ponad 12 milionach egzemplarzy. Za swoją twórczość filmową kompozytor nominowany był wielokrotnie do Oscara i Złotego Globu, w tym między innymi za "Księcia Egiptu" /The Prince of Egypt/, "Cienką czerwoną linię", /The Thin Red Line/, "Lepiej być nie może" /As Good As It Gets/, "Rain Mana", "Żonę pastora" /The Preacher's Wife/ i "Pearl Harbor."
Hans Zimmer jest niezwykle płodnym artystą. W ciągu ostatnich tylko piętnastu lat skomponował muzykę do ponad 70 filmów fabularnych, jak również produkcji telewizyjnych. Ma na swoim koncie między innymi takie tytuły jak: "Helikopter w ogniu" /Black Hawk Down/ i "Hannibal" w reżyserii Ridley'a Scotta, "The Peacemaker", "Twierdza" /The Rock/, "Dziewięć miesięcy" /Nine Months/, "Karmazynowy przypływ" /Crimson Tide/, za który zdobył nagrodę Grammy, "Wożąc Miss Daisy" /Driving Miss Daisy/, "Thelma i Louise", "Mission: Impossible 2", "Broken Arrow", "Beyond Rangoon," "Cool Runnings", "A League of Their Own", "Black Rain", "Backdraft", "Green Card," "Prawdziwy romans" /True Romance/, "Days of Thunder", "My Beautiful Launderette" oraz wiele innych.
Oprócz pracy kompozytorskiej Zimmer stoi na czele działu muzyki filmowej wytwórni DreamWorks.
BRYAN ADAMS (Kompozycje piosenek)
Wielbicielom współczesnej muzyki rozrywkowej Bryana Adamsa nie trzeba przedstawiać. Artysta już od ponad 25 lat cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem fanów, dając wiele koncertów, nagrywając płyty z czołówek list przebojów i komponując utwory filmowe nagradzane wieloma prestiżowymi wyróżnieniami. Nagrany w 1992 roku do filmu "Robin Hood: Książę złodziei" /Robin Hood: Prince of Thieves/ utwór "(Everything I Do) I Do It for You" otrzymał po trzy nominacje do nagrody Akademii® oraz Złotego Globu jako najlepszy utwór filmowy. Rok 1996 przyniósł z kolei nominacje do Oscara i Złotego Globu za "Have You Ever Really Loved a Woman" z filmu "Don Juan DeMarco". Nie rozczarował wielbicieli talentu Adamsa również kolejny rok, kiedy to nominację otrzymał przebój "I've Finally Found Someone," wykonany w duecie z Barbrą Streisand do filmu "The Mirror Has Two Faces."
Wspomniany wcześniej hit list przebojów "(Everything I Do) I Do It for You" przyniósł Adamsowi Nagrodę Grammy oraz MTV Award za Najlepszy Filmowy Utwór Muzyczny. Utwór ten do tej pory jest najdłużej utrzymującą się w czołówce brytyjskiej listy przebojów kompozycją. Świetnie przyjęty był także za Oceanem, gdzie popularnością dorównywał wcześniejszym kompozycjom Adamsa - "Heaven," "All For Love" (wykonywana z Rodem Stewartem i Stingiem) oraz "Have You Ever Really Loved a Woman." Wśród licznych wyróżnień muzyka warto wymienić cztery Nagrody ASCAP, American Music Award oraz 17 Canadian Juno Awards. Bryan Adams jest Kanadyjczykiem. Za swoje osiągnięcia w dziedzinie kultury uhonorowany został tytułem Officer of the Order of Canada, a w 1990 roku ogłoszony został kanadyjskim Artystą Dziesięciolecia (Artist of the Decade).
Sumując dorobek artystyczny Adamsa można powiedzieć, że na całym świecie sprzedał on do tej pory ponad 60 milionów egzemplarzy swoich płyt, na których znalazły się takie przeboje jak "Summer of '69", "Run to You", "Straight From the Heart" oraz "Cuts Like a Knife." Artysta prowadzi również szeroko zakrojoną działalność filantropijną. Udziela się w organizacjach i stowarzyszeniach The Prince's Trust, Greenpeace, Amnesty International oraz fundacji powołanej do zwalczania raka piersi. Talenty Adamsa nie ograniczają się tylko do muzyki - artysta wydał bowiem dwa albumy z biało-czarnymi fotografiami znanych kanadyjskich i brytyjskich kobiet. Dochód z ich sprzedaży przekazany został właśnie fundacji do walki z rakiem piersi oraz Heaven Trust (hospicjum dla kobiet z rakiem piersi).
KATHY ALTIERI (Scenografia)
Kathy Altieri dołączyła do grupy pracowników wytwórni DreamWorks w 1994 roku. Jej pierwszym projektem w nowym zespole był epicki obraz "Książę Egiptu" /The Prince of Egypt", pracowała przy nim jako art director. Wcześniej zajmowała się animacją filmów "Alladyn", "Książę i Żebrak" /The Prince and The Pauper/ oraz przygód królika Rogera - "Tummy Trouble". W charakterze rysownika pracowała przy filmach "Król Lew" /The Lion King/, "Mała Syrenka" /The Little Mermaid/, "Dzwonnik z Notre Dame" /The Hunchback of Notre Dame/ oraz kolejnych krótkometrażowych animowanych perypetiach królika Rogera - "Roller Coaster Rabbit."
Altieri studiowała na University of California w Los Angeles, kształciła się w również w kierunku artystycznym w Pasadena's Art Center College of Design.
NICK FLETCHER (Nadzór nad montażem)
Nick Fletcher pracował wcześniej w charakterze osoby sprawującej nadzór nad montażem przy innej wielkiej produkcji DreamWorks - "Książę Egiptu" /The Prince of Egypt/. Do zespołu pracowników wytwórni DreamWorks dołączył w 1995 roku, wcześniej pracując z Amblimation w Londynie, gdzie nadzorował montaż filmu "An American Tail: Fievel Goes West". Fletcher współpracował również przy filmach animowanych "We're Back! A Dinosaur's Story", "Balto" oraz "Kto wrobił Królika Rogera?".
Urodził się w Walii, a swoją karierę w branży filmowej rozpoczynał pracując przy kręceniu filmów reklamowych w John Wood Sound Studio w Londynie. W 1981 roku przeniósł się do Richard Williams Animation.
JAMES BAXTER (Nadzór animacyjny - Spirit)
James Baxter jest jednym z najbardziej uznanych i szanowanych specjalistów w branży animacyjnej. Przed rozpoczęciem pracy przy filmie "Mustang z Dzikiej Doliny" zajmował stanowisko osoby nadzorującej animację głównego bohatera filmu "Droga do El Dorado" /The Road to El Dorado/. Był również animatorem głównej postaci Mojżesza we wcześniejszej produkcji DreamWorks, "Książę Egiptu".
Baxter zajmował się animacją postaci Belle w "Pięknej i Bestii", Rafiki w "Królu Lwie" oraz Quasimodo w "Dzwonniku z Notre Dame". Jego filmografia to również "The Rescuers Down Under" oraz "Mała Syrenka".
Urodzony w Anglii, Baxter uczęszczał an West Surrey College of Art and Design. Karierę animatora rozpoczynał w londyńskim studio wytwórni Walta Disney'a, gdzie pracował nad "Kto wrobił królika Rogera?" /Who Framed Roger Rabbit/.
FABIO LIGNINI (Nadzór animacyjny - Pułkownik)
Fabio Lignini pracował wcześniej w charakterze osoby sprawującej nadzór nad montażem przy innej wielkiej produkcji DreamWorks - "Książę Egiptu" /The Prince of Egypt. Zajmował się tam postacią brata głównego bohatera - Arona. Był również jednym z głównych animatorów filmu "Droga do El Dorado" /The Road to El Dorado/. Obecnie pracuje już nad nowym przedsięwzięciem wytwórni DreamWorks - "Sinbad".
Przed dołączeniem do zespołu DreamWorks Lignini zatrudniony był w Amblimation Animation Studios w Londynie, gdzie pracował przy filmach: "Balto," "We're Back: A Dinosaur's Story" oraz "An American Tail: Fievel Goes West."
Jeszcze wcześniej jako niezależny animator nakręcił (współreżyserował) w rodzinnej Brazylii kilka wyróżnianych branżowymi nagrodami filmów, w tym "Alex", "When Bats Are Silent". Zdobył między innymi wyróżnienia Caracol Award za najlepszy krótkometrażowy film animowany na dziewiątym międzynarodowym festiwalu Latin American Cinema w Hawanie na Kubie, Debut Prize na Los Angeles International Animation Celebration, Debut Prize na Hiroshima International Animation Festival w Japonii, Best Animated Film Award na Fest Rio w Rio de Janeiro oraz Coral Negro Award na Festival of Latin American Cinema.
WILLIAM SALAZAR (Nadzór animacyjny - Rain)
Przed rozpoczęciem pracy przy filmie "Mustang z Dzikiej Doliny" Salazar zajmował stanowisko osoby nadzorującej animację postaci młodego Mojżesza w filmie "Książę Egiptu". Był również jednym z głównych animatorów filmu "Droga do El Dorado" /The Road to El Dorado/. Obecnie pracuje już nad nowym przedsięwzięciem wytwórni DreamWorks - "Sinbad".
Pochodzący z Korsyki Salazar ukończył paryską szkołę animacji CFT-Gobelins w 1980 roku. Pierwszą pracę podjął w Amblimation w Londynie, gdzie asystował przy animacjach takich tytułów jak "An American Tail: Fievel Goes West", "We're Back! A Dinosaur's Story" oraz "Balto".
PRES ANTONIO ROMANILLOS (Nadzór animacyjny - Mały Strumyk)
Pres Antonio Romanilos był jednym z głównych animatorów wcześniejszej produkcji wytwórni DreamWorks - "Droga do El Dorado" /The Road to El Dorado/. Przed dołączeniem do zespołu tej wytwórni pracował miedzy innymi przy takich produkcjach jak "Mulan" i "Dzwonnik z Notre Dame".
Romanillos w 1988 roku ukończył New York City's School of Visual Arts. Pracował następnie w studiach animacji wytwórni Walta Disney'a. W tym czasie powstały przy jego udziale takie tytuły jak: "Mała Syrenka", "The Rescuers Down Under", "Piękna i Bestia" oraz "Alladyn".
DR DEB BENNETT (Konsultant ds. koni)
Dr. Deb Bennett jest uznaną specjalistką w dziedzinie koni i jeździectwa. Jej zainteresowania dotyczą również anatomii i biomechaniki zwierząt, jak również udomowienia i hodowli niektórych gatunków koni. Dr. Bennett piastuje obecnie stanowisko dyrektora Equine Studies Institute (Instytutu prowadzącego studia nad końmi)
DR STUART SUMIDA (Konsultant ds. koni)
Dr. Stuart Sumida jest profesorem paleontologii na California State University w San Bernardino. Specjalizuje się w paleontologii, anatomii komparatywnej i biomechanice. Jest doktorem Uniwersytetu UCLA.
MIREILLE SORIA (Producent)
Dla Mireille Sorii "Mustang z Dzikiej Doliny" jest pierwszym projektem animowanym, w który zaangażowała się w charakterze producenta, chociaż ma na swoim koncie wiele filmów fabularnych i telewizyjnych.
Przed rozpoczęciem pracy nad "Mustangiem" Soria trzymała producencki ster Fox Family Pictures, gdzie powstał między innymi film "Ever After" z Drew Barrymore i Anjelicą Huston. Dla Disney Channel pracowała jako producent wykonawczy komediowego horroru "Under Wraps". Od 1990 do 1995 roku Mireille Soria zajmowała stanowisko wiceprezesa produkcji wytwórni Walta Disney'a. W czasie jej kadencji powstały między innymi takie projekty jak "The Mighty Ducks" oraz jego dwa sequele, "Cool Runnings" i w 1994 roku przygodowa wersja książki Rudyarda Kiplinga "Księga dżungli" /The Jungle Book/. Do Disney'a Soria przeszła ze Steve Tisch Company, gdzie pracowała na stanowisku wiceprezesa, jak również zajmowała się osobiście produkcją kilku filmów. W tym czasie do jej dorobku doszły takie projekty jak: trzynaście odcinków telewizyjnego serialu "Dirty Dancing" oraz filmy "Victim of Love" i "Out on the Edge," jak również program CBS Afterschool Special "Lies of the Heart." Soria zaczynała swoją karierę w show biznesie w 1982 roku w stacji ABC. Dwa lata później jako dyrektor programowy dołączyła do zespołu telewizyjnej stacji Columbia Pictures. W 1985 powróciła do ABC, gdzie zajmowała się opracowywaniem nowych seriali dramatycznych.
Obecnie Mireille Soria zaangażowana jest w nową produkcję DreamWorks wykonaną tradycyjną techniką animacyjną - "Sinbad".
JEFFREY KATZENBERG (Producent)
Jeffey Katzenberg jest jednym z głównych udziałowców wytwórni DreamWorks SKG, prowadzącej wszechstronną działalność firmy branży rozrywkowej, którą założył wraz ze Stevenem Spielbergiem i Davidem Geffenem w październiku 1994 roku. Jednym z ostatnich absolutnych hitów kasowych wytwórni jest film "Shrek", który oprócz niezwykłej popularności na całym świecie zdobył również pierwszego w historii kina Oscara w kategorii Najlepszy Animowany Film Fabularny. "Shrek" jest również jedną z najbardziej kasowych produkcji zeszłego roku oraz drugą najbardziej dochodową produkcją animowaną wszech czasów. Ten niezwykle zabawny film wyróżniony został wieloma prestiżowymi nagrodami branżowymi, w tym między innymi stowarzyszeń Broadcast Film Critics i Los Angeles Film Critics. Nominowany był do Złotego Globu i Nagrody Gildii Amerykańskich Producentów.
Katzenberg pracował wcześniej jako producent wykonawczy animowanego hitu DreamWorks "Uciekające kurczaki" /Chicken Run/, animowanego musicalu "The Road to El Dorado", jak również epickiej opowieści "Książe Egiptu" /The Prince of Egypt/, która uhonorowana została Oscarem za oryginalny temat muzyczny "When You Believe".