"Mroczne cienie": TWÓRCY FILMU (2)
RICK HEINRICHS (scenograf)
To jeden z najbardziej oryginalnych i innowacyjnych artystów, który tworzy inne światy na potrzeby fabuł filmowych. Ostatnio był autorem scenografii do filmu Kapitan Ameryka w reżyserii Joe Johnstona, z którym współpracował już przy okazji Wilkołaka, a także do animowanego Frankenweenie w technice stop-motion dla Tima Burtona. Zaprojektował też monumentalne plany i okręty do filmów Piraci z Karaibów: Skrzynia umarlaka oraz Piraci z Karaibów: Na krańcu świata, obu w reżyserii Gore'a Verbinskiego. Za scenografię do Skrzyni umarlaka otrzymał nominację do Oscara, nagrody BAFTA oraz nagrody Art Directors Guild (ADG). Scenografia do Na krańcu świata była również nominowana do nagrody ADG. Oscara zdobył za swój wkład w produkcję Jeźdźca bez głowy Tima Burtona, za który otrzymał także nagrody BAFTA i ADG. Kolejną nominację do Oscara oraz nagrodę ADG przyniosły mu pomysłowe projekty do filmu Lemony Snicket: Seria niefortunnych zdarzeń.
W latach 80. Heinrichs wspólnie z Timem Burtonem pracował w Disney Studio nad jego wczesnymi projektami. Były to między innymi filmy krótkometrażowe: Vincent oraz Frankenweenie. Pracował też w zespołach artystycznych zajmujących się filmami reżysera takimi jak Wielka przygoda Pee Wee Hermana, Sok z żuka oraz Edward Nożycoręki. W 1992 r. awansował na dyrektora artystycznego produkcji Powrót Batmana w reżyserii Burtona, po tym jak wcześniej pełnił funkcję asystenta dyrektora artystycznego na planie Babki z zakalcem. Był też konsultantem ds. efektów wizualnych na planie Miasteczka Halloween tego samego reżysera. Następnie zaprojektował scenografię do Planety małp - również Burtona. Zaprojektował też scenografię do klasyków braci Coenów: Fargo i Big Lebowski oraz Hulka Anga Lee. Mieszka z żoną i dwójką dzieci w Los Angeles i Londynie.
COLLEEN ATWOOD (projektantka kostiumów)
Karierę jako projektantka kostiumów rozpoczęła na planie Pierworodnego Michaela Apteda z udziałem Sarah Jessiki Parker i Roberta Downey Jr. Kiedy mieszkała w Nowym Jorku miała okazję współpracować z Jonathanem Demme'em przy okazji filmu Poślubiona mafii, Milczenie owiec, Filadelfia oraz Pokochać.
Po koniec lat 80. Atwood przeprowadziła się do Los Angeles i zaczęła współpracować z Timem Burtonem na planie Edwarda Nożycorękiego. Współpracę z nim kontynuowała podczas produkcji filmów Marsjanie atakują!, Jeździec bez głowy, Duża ryba, Sweeney Todd oraz ostatnio - Mroczne Cienie. Często angażowała się też w produkcje Roba Marshalla, między innymi: Chicago, Wyznania gejszy oraz Nine - Dziewięć.
Colleen Atwood była nominowana do 10 Oscarów, trzykrotnie to jej ostatecznie przypadła nagroda, za filmy Wyznania gejszy, Chicago oraz Alicja w Krainie Czarów. Ponadto Atwood zgromadziła nominacje do ponad 50 nagród za osiągnięcia w dziedzinie projektowania kostiumów.
CHRIS LEBENZON (montażysta/producent wykonawczy)
Współpracował z Timem Burtonem przez ostatnie 20 lat przy okazji filmów: Alicja w Krainie Czarów, Sweeney Todd: Demoniczny golibroda z Fleet Street, Charlie i fabryka czekolady, Gnijąca Panna Młoda Tima Burtona, Duża ryba, Planeta małp, Jeździec bez głowy, Marsjanie atakują!, Ed Wood, Miasteczko Halloween oraz Powrót Batmana.
Lebenzon wielokrotnie współpracował też z nagradzanym producentem Jerrym Bruckheimerem na planie filmów Pearl Harbor, 60 sekund, Wróg publiczny, Armageddon, Con Air - lot skazańców, Karmazynowy przypływ, Szybki jak błyskawica, Gliniarz z Beverly Hills II oraz Top Gun, a także reżyserami Michaelem Bayem oraz Tonym Scottem. Lebenzon był dwukrotnie nominowany do Oscara za Karmazynowy przypływ i Top Gun (jako jeden z montażystów). Inne filmy w jego dorobku to: Deja Vu, xXx, Radio, Ostatni skaut, Odwet, Zdążyć przed północą, Dziewczyna z komputera oraz Wilkołaki.
Ostatnio Lebenzon pracował razem z Tonym Scottem nad produkcją Niepowstrzymany oraz Metro strachu, obiema z udziałem Denzela Washingtona, a obecnie zaangażowany jest w produkcję Frankenweenie z Timem Burtonem.
DANNY ELFMAN (kompozytor)
Otrzymał wiele wyróżnień, w tym nominacje do Oscara, nagrodę Grammy, Emmy oraz trzy nominacje do Złotego Globu. W 1998 r. otrzymał podwójną nominację za najlepszą oryginalną ścieżkę dźwiękową do filmu Faceci w czerni Barry'ego Sonnenfelda oraz Buntownik z wyboru Gusa Van Santa. Trzecią nominację przyznano mu za muzykę do docenianego przez krytyków filmu fantasy Duża ryba Tima Burtona. Ostatnią oscarową nominację przyniosła mu ścieżka do uznanego filmu biograficznego Obywatel Milk w reżyserii Gusa Van Santa, a ostatnią nominację do Złotego Globu - muzyka do Alicji w Krainie Czarów Tima Burtona.
Elfman skomponował w swojej karierze ponad 60 ścieżek dźwiękowych dla różnych reżyserów, w tym Tima Butrona, Gusa Van Santa, Sama Raimiego, Shawna Levy'ego, Paula Haggisa, Anga Lee, Taylora Hackforda, Paula Haggisa, Errola Morrisa, Roba Marshalla, Bretta Ratnera, Guillermo del Toro, Wayne's Wanga, Timura Bekmambetova, Barry'ego Sonnenfelda, Briana De Palmy, Petera Jacksona, braci Hughes, Richarda Donnera, Jona Amiela, Martina Bresta oraz Warrena Beatty.
Brał udział w produkcji filmów z wszelkich możliwych gatunków, między innymi Spidermana (1 i 2), Batmana i Powrotu Batmana, Facetów w czerni (1 i 2), Edwarda Nożycorękiego, Soku z żuka, Za wszelką cenę, Prostego planu, Mission: Impossible, Miasteczka Halloween, Family Man, Wanted - Ściganych, Zdobyć Woodstock, Dick Tracy, Człowieka ciemności oraz Chicago.
Elfman otrzymał też nagrodę Emmy za swój temat do popularnego serialu Gotowe na wszystko oraz nominację do Emmy za temat do Simpsonów - najdłuższego serialu komediowego w historii.
Urodził się w Los Angeles. Pierwsze doświadczenia jako muzyk i kompozytor zdobywał w wieku 18 lat, współpracując z francuską grupą teatralną Le Grand Magic Circus. Rok później razem z bratem Richardem występowali ze swoim teatrem muzycznym na ulicach Kalifornii. Następnie przez sześć lat współpracował z "surrealistycznym kabaretem muzycznym", odkrywając przeróżne gatunki muzyczne.
Przez 17 lat komponował muzykę dla zespołu rockowego Oingo Boingo, z którym również występował. Wyprodukował takie przeboje jak "Weird Science" i "Dead Man's Party".
Pierwszy utwór na orkiestrę "Serenada Schizophrana" Elfmana po raz pierwszy wykonano w Carnagie Hall. Natomiast pierwszy utwór skomponowany dla baletu "Rabbit and Rogue" światową premierę miał w The Metropolitan Opera House w Lincoln Center w Nowym Jorku w wykonaniu American Ballet Theatre (ABT) w czerwcu 2008 r. Choreografię do baletu na zlecenie ABT opracowała Twyla Tharp.
Ostatnio Elfman skomponował muzykę do wielkiego przeboju Alicja w Krainie Czarów oraz ukazujących się wkrótce Gigantów ze stali w reżyserii Shawna Levyego, Restless Gusa Van Santa, Frankenweenie oraz Mroczne Cienie.
Spektakl "Iris" jego autorstwa wykonywany przez grupę Cirque du Soleil po raz pierwszy zostanie zaprezentowany w Kodak Theater w Hollywood w 2011 r.