"Mordercze lato": TWÓRCY FILMU
Spike Lee (reżyseria/ scenariusz/ produkcja) to jeden z najbardziej uznanych talentów przemysłu filmowego. "Mordercze Lato" to trzynasty film w karierze Lee, która rozpoczęła się ponad dziesięć lat temu i która przyniosła mu sławę i podziw. Jego filmy fabularne, takie jak: "Malcolm X", "Clockers", "Do The Right Thing" i "Get On The Bus" wywołały entuzjazm krytyków, podobnie zresztą jak "4 Little Girls" - jego pierwszy film dokumentalny, który wyreżyserował i wyprodukował dla HBO i za który dostał nominację do Oskara. Urodzony jako Shelton Jackson Lee w Atlancie, w stanie Georgia, oraz wychowany w dzielnicy Brooklynu - Ford Greene, Spike jest synem muzyka jazzowego i nauczycielki. Od najmłodszych lat był zagorzałym fanem sportu. Ukończył Morehouse College w Atlancie. Powrócił do Nowego Jorku, by kontynuować edukację na Tisch School of Arts New York University. Ukończył szkołę z tytułem magistra sztuk pięknych na wydziale produkcji filmowej. Na studiach nakręcił film "Joe's Bed-Stuy Barbershop: We Cut Heads", który wygrał Student Academy Award. W 1986 r. Spike Lee napisał, wyreżyserował i wyprodukował komedię, która stała się jego debiutem fabularnym. Był to film pod tytułem "She's Gotta Have It" i Spike wystąpił w nim w roli Marsa Blackmana. Film ten zdobył nagrodę Prix De Jeunesse na Festiwalu Filmowym w Cannes, jak również był inspiracją i propagatorem dla Black New Wave w kinie amerykańskim. Drugi filmfabularny Spike'a "School Daze" był przebojem i przełomowym filmem w karierze wielu afro-amerykańskich aktorów. W 1989 r. Lee otrzymał nominację do Złotego Globu i Nagrody Akademii Filmowej za demaskatorski film społeczny "Do The Right Thing". Film wyróżniono również nagrodami dla najlepszego filmu i za najlepszą reżyserię od Stowarzyszenia Krytyków w Los Angeles. Następne filmy "Jungle Fever" i "Mo' Better Blues" podobnie nawiązywały do poważnych rasowych kwestii społecznych. W 1992 r. Lee zekranizował życiorys Malcolma X. Osadzony w roli charyzmatycznego bojownika o prawa obywatelskie Dazel Washington otrzymał za tą rolę nominację do Nagrody Akademii Filmowej. Film uznano za jeden z najlepszych filmów 1992 roku. Poza tworzeniem pełnometrażowych produkcji Spike Lee zajmuje się również kręceniem video-clipów dla tak różnych artystów jak: Miles Davis, Chaka Khan, Tracy Chapman, Anita Baker, Public Enemy, Bruce Hornsby i Michael Jackson. Lee znany jest również ze swych filmów reklamowych dla Nike Air Jordan. Współpracując z Michaelem Jordanem w kilku z nich, Lee wskrzesił postać Marsa Blackmana z "She's Gotta Have It". Stworzył również kilka reklam społecznych dla United Negro College Fund, w których również występuje Michael Jordan. Lee był też reżyserem kilku krótkich filmów dla MTV, Spot Shorts, oraz krótkiego filmiku z udziałem Branforda Marsalisa i Dianne Abott dla "Saturday Night Live". Za swe programy na temat walk Tysona i Thompsona otrzymał kilka nagród Emmy. Lee jest autorem sześciu książek. Piąta - "Five for Five" była retrospektywą dotyczącą jego pięciu pierwszych filmów. Najnowsza – „Best Seat in the House” mówi o miłości reżysera do koszykówki i została opublikowana przez Crown Publishers, Inc. Ostatnio Spike Lee zainteresował się kolejną dziedziną, a mianowicie wraz z DDB Needhamem stworzył Spike/DDB – agencję reklamową.
Jon Kilik (produkcja) rozpoczął swą współpracę ze Spike'em Lee w 1988 r. od "Do The Right Thing". Od tamtej pory wspólnie wyprodukowali "He Got Game", "Malcolm X", "Clockers", "Girl 6", "Crooklyn", "Jungle Fever" i "Mo'Better Blues". Najnowszym przedsięwzięciem Kilika jest debiut reżyserski Gary Rossa "Pleasantville". Był również producentem debiutu reżyserskiego Roberta De Niro "A Bronx Tale" i Juliana Schnabela "Basquiat". Do innych produkcji Kilika należą: nagrodzony Oskarem "Dead Man Walking" Tima Robbinsa z Susan Sarandon i Seanem Pennem, i satyryczny obraz świata mody "Pret a Porter (Ready to Wear)" Roberta Altmana. Urodzony w Milburn, w stanie New Jersey, Kilik ukończył University of Vermont, a potem przeprowadził się do Nowego Jorku. Doświadczenie w dziedzinie produkcji Kilik zdobył będąc asystentem reżysera przy takich filmach jak: "Maria's Lovers", "Crocodile Dundee" i "Rising Arizona", oraz producentem wykonawczym przy zdjęciach do filmu Johna Hustona "Prizzi's Honor". W 1987 roku Kilik wyprodukował wraz z Julią Philips i Nickem Wechslerem film "The Beat" Paula Monesa. Był to jego debiut w dziedzinie produkcji filmów fabularnych.
Victor Colicchio (scenariusz) pisze scenariusze oraz pracuje jako aktor teatralny w nowym Jorku od ponad 10 lat. Jest autorem bardzo wielu jednoaktówek, w tym: "The Picnic" i "Guidelines for Murder", które wystawiano w West Bank w Nowym Jorku. Sztuka autorstwa Colicchio "The Maestro" jest obecnie przerabiana na scenariusz filmowy. Colicchio jest uznanym aktorem. Do przedstawień z jego udziałem należą przeboje off- Broadway: "Wrong Turn at Lungfish", w reżyserii Garry Marchalla, thriller Roberto Moresco "Half Deserted Streets", gdzie za rolę Bugsa aktor zebrał rewelacyjne opinie krytyków. Długą listę ról filmowych Colicchio otwiera występ w filmie Martina Scorsese "GoodFellas". Potem były role w takich filmachjak: "Celebrity" i "Bullets Over Broadway" Woody Allena, "Arresting Gina", "West New York", "Two For the Road", "Night and the City", "Q&A", "Crocodile Dundee 2", "Second Chance", "True Identity" i "Rocky Point". Do najbardziej znanych ról telewizyjnych Colicchio należą: występy w serialach "New York Undercover" i "Dream Street", kilku odcinkach "Law&Order", "The Sopranos" i "Prince Street" Pojawił się również w dramatach "All My Children" i "One Life to Live". Colicchio jest również autorem wielu piosenek dla takich gwiazd jak: Doc Pomus i Otis Blackwell. Michael Imperioli (scenariusz/kierownictwo produkcji) pojawił się w ponad trzydziestu filmach, w tym w czterech wcześniejszych filmach Spike'a Lee: "Jungle Fever", "Malcolm X", "Clockers" i "Girl 6". Do innych ról filmowych należą: rola Spidera w "GoodFellas" Martina Scorsese, udział w "Dead Presidents", "Household Saints", "Bad Boys", "Basketball Diaries", "I Shot Andy Warhol", "Girlstown", "Last Man Standing", "Sweet Nothing", "Office Killer" i "The River Made to Drown In". W telewizji Imperioli występuje obecnie w bardzo popularnym serialu HBO "The Sopranos". Zagrał również w mini serialu "Witness to the Mob" oraz gościnnie pojawił się w odcinkach takich seriali jak: "Law&Order", "NYPD Blue" i "Under Suspicion". Imperioli zajmuje się produkcją, reżyserią i grą w teatrze od ponad dziesięciu lat. Jego praca aktorska obejmuje takie przedstawienia jak: chwalony przez krytyków "Aven'U Boys" w reżyserii Frederica Zollo, "Displaced Persons" (u boku Marthy Pimpton), "Half Deserted Street", "The Writing on the Wall" Setha Zvi Rosenfelda i "Little Blood Brother". Jako producent i reżyser Imperioli jest współzałożycielem Machine Full (eksperymentalny teatr), tworząc ponad dwadzieścia teatralnych sztuk z pisarzem Tomem Gilroy i Lili Tylor.
Ellen Kuras (zdjęcia) to dwukrotna zdobywczyni nagrody na Festiwalu w Sundance za najlepsze zdjęcia, najszerzej znana jest widzom jako twórczyni biało-czarnych zdjęć do "Swoon". Jest to niezależny film Toma Kalina, który został bardzo ciepło przyjęty przez międzynarodową krytykę i który opowiada o sprawie morderstwa Leopolda i Loeba z 1920 r. Jej praca nad tym tytułem została wyróżniona nagrodą za najlepsze zdjęcia filmowe na Festiwalu w Sundance w 1992 r. i nominowana do IFP Independent Spirit Award. W późniejszym czasie ona i Tom Kalin zrobili razem film pod tytułem "30", półgodzinny film zlecony przez Geoffrey’a Beene’a. Następne filmy fabularne ze zdjęciami Kuras to: "Postcards From America", w reżyserii Steve'a McCleana i wyprodukowany przez Christina Vachon, oraz monodram Rona Vawtera "Roy Cohn/ Jack Smith", które otworzyły nowojorski festiwal filmowy w 1994 r. Zdjęcia Kuras do filmu "Angela", w reżyserii Rebecci Miller zostały wyróżnione nagrodą za najlepsze zdjęcia na festiwalu w Sundance w 1995 roku. Był to pierwszy raz, gdy nagroda ta trafiła po raz drugi w ręce tej samej osoby. W tym samym roku Kuras została nominowana do nagrody Emmy za jej pracę nad filmem "Century of Women". Kuras rozpoczęła swą karierę w 1987 roku, kręcąc zdjęcia do "Samsary" Ellen Bruno, filmu wyróżnionego 25 międzynarodowymi nagrodami, w tym nagrodą jury na festiwalu w Sundance. Jej zdjęcia zostały wyróżnione Eastman Kodak Best Documentary Cinematography Focus Award w 1990 roku. Do innych produkcji ze zdjęciami Kuras należą: prowokacyjny obraz świata mody Isaaca Mizrahi, "I Shot andy Warhol", w reżyserii Mary Harron i z udziałem Lili Tylor, "Niggericans" w reżyserii Spike'a Lee, odcinek "Subway Stories" HBO i film HBO "If These Walls Could Talk, Part I" w reżyserii Nancy Savoca z udziałem Demi Moore. W zeszłym roku, Kuras nakręciła zdjęcia do nominowanego do nagrody Akademii Filmowej dokumentu "4 Little Girls", za które dostała nominację do nagrody Emmy. Najnowszymi filmami przy których współpracowała Kuras są: "Just the Ticket" Richarda Wenksa z udziałem Andy Garcii i Andie McDowell oraz film "The Mod Squad".