"Meksykanin": TWÓRCY
Gore Verbinski (reżyser)
Zadebiutował komedią wyreżyserowaną dla Dreamworks Pictures "Mouse Hunt"/Polowanie na mysz z udziałem Nathan Lane'a. Film ten przyniósł 134 miliony dolarów wpływów na całym świecie.
Zanim zaczął reżyserować filmy fabularne, był cenionym twórcą filmów reklamowych. Za pracę w reklamie otrzymał nagrody Clio i Cannes Silver Lion.
Verbinski jest absolwentem UCLA z 1987 r. na wydziale Motion Pictures & Television. Po studiach zaczął reżyserowanie muzycznych video dla Limelight Pictures.
Obecnie jest reprezentowany przez Anonymous. Jego nagradzane filmy reklamowe, to m.in. "100 Foot Hoop" (dla Nike) z udziałem Michaela Jordana czy "Frogs" (Budweiser.) Tworzył też filmy reklamowe dla Coca-Coli, 7-Up, Canona i United Airlines. Verbinski napisał też scenariusz i wyreżyserował nisko-budżetowy, krótkometrażowy film "The Ritual."
Lawrence Bender (producent)
Był dwukrotnie nominowany do Nagród Akademii (r) w kategorii Najlepszy Film. Ostatnią nominację otrzymał za film zrealizowany w 1998 r., "Good Will Hunting"/Buntownik z wyboru, który w sumie otrzymał dziewięć nominacji i dwa Oscary za Najlepszy Scenariusz i dla Najlepszego Aktora Drugoplanowego. Film ten uhonorowano też czterema nominacjami do Złotych Globów, z czego otrzymał jedną nagrodę, w kategorii Najlepszy Scenariusz. Bender otrzymał też nominację do Producers Guild Award za ten sam film. Uprzednio był nominowany do Oscara za film w reżyserii Quentina Tarantino "Pulp Fiction". Poza siedmioma nominacjami do Nagród Akademii, "Pulp Fiction" został nagrodzony Złotą Palmą na Festiwalu w Cannes w 1993 r.
"Pulp Fiction" był kolejnym po "Reservoir Dogs" (1992) wspólnym przedwsięwzięciem Bendera i Tarantino. "Reservoir Dogs" otrzymał włoską Raymond Chandler Award i został ogłoszony Najlepszym Filmem przez Australian Film Critics. Bender wyprodukował też "Four Rooms"/Cztery pokoje, antologię czterech nowel filmowych, do których scenariusze napisali i wyreżyserowali Quentin Tarantino, Robert Rodriguez, Alex Rockwell i Allison Anders. Inne filmy, których Bender był producentem, to: "From Dusk Till Dawn"/Od zmierzchu do świtu (scenariusz Tarantino, reżyseria
Rodrigueza), "Jackie Brown" w reżyserii Tarantino. Bender był jedynym producentem, którego dwa filmy prezentowane były w konkursie festiwalu berlińskiego w tym samym roku, były to: "Good Will Hunting" i "Jackie Brown."
Inne filmy wyprodukowane przez Lawrence'a Bendera, to: "Anna and the King"/Anna i król, z Jodie Foster, "A Price Above Rubies", "White Man's Burden", “Killing Zoe", "Fresh." Wkrótce wejdzie na ekrany kin jego nowy film "Knockaround Boys" z Johnem Malkovichem i Dennisem Hopperem, napisany i wspólnie wyreżyserowany przez Davida Leviena i Briana Koppelmana.
Bender rozpoczynał karierę w show-biznesie jako tancerz i aktor. Odbywał trasę koncertową z Ralph Robertson Ballet Company i po przeniesieniu się do Nowego Jorku, Zdobył stypendium Louis Falco's Dance Academy. Po doznaniu poważnej odnawiającej się kontuzji, przerzucił się na aktorstwo. W 1985 r. rozpoczął pracę na stanowisku asystenta ds. produkcji w American film Institute. Trzy lata później, zadebiutował jako producent horroru "The Intruder", współpracował też z reżyserem i scenarzystą filmu, Scottem Spiegelem przy pisaniu scenariusza.
Poza pracą w dziedzinie filmu fabularnego, Bender jest też uznanym producentem filmów reklamowych i muzycznych video, przez własną firmę produkcyjną A Band Apart. Firma ta współpracuje z takim reżyserami jak Tim Burton czy John Woo. W 2000 r. A Band Apart wyprodukowała 82 filmy reklamowe i muzyczne video i zdobyła 20 nominacji MTV Music Video Award.
John Baldecchi (producent)
Ostatnio był producentem wykonawczym docenionego przez krytyków filmu "Simon Birch" z udziałem Ashley Judd, Olivera Platta i Davida Straithairna. Film wyreżyserował Mark Steven Johnson, napisał też do niego scenariusz w oparciu o powieść "A Prayer For Owen Meany"/Modlitwa za Owena Meany Johna Irvinga.
Baldecchi rozpoczął karierę filmową po ukończeniu studiów w UCLA na wydziale ekonomii i finansów. Kolejno podejmował pracę w Moffit-Lee Productions (jako stażysta), Wizan/Black, Laurence Mark Productions (prezes firmy).
Pierwszym filmem współ-produkowanym przez Baldecchi'ego był "The Adventures of Huck Finn"/Przygody Hucka Finna z udziałem Elijaha Wooda, w reżyserii Stephena Sommersa. Następnie był współ-producentem filmu akcji "Gunmen" z Christopherem Lambertem i Mario Van Peeblesem. Następnie wyprodukował "Tom i Huck" z Bradem Renfro i Jonathanem Taylorem Thomasem, w reżyserii Petera Hewitta.
Dla telewizji, Baldecchi wyprodukował "Olivera Twista" dla ABC, w reżyserii Tony'ego Billa, z udziałem Richarda Dreyfussa i Elijaha Wooda.
Baldecchi był też reżyserem drugiego planu "Deep Rising" i "Simon Birch." Dla telewizji wyreżyserował fragmenty czterogodzinnego dramatu "Beyond Belief" (Fox Tv).
J.H. Wyman (scenarzysta/producent wykonawczy)
Uprzednio napisał scenariusz popularnego filmu "Pale Saints", który był też jego debiutem reżyserskim. Film ten otrzymał Glass Bear Award na festiwalu w Berlinie i zdobył pięć nominacji do Genie Award.
Wyman napisał też scenariusz niezależnego filmu "Mr.Rice's Secret" z udziałem Davida Bowie. Wyman urodził się w Oakland, w Kalifornii, ale dorastał w Montrealu, w Quebeku. W wieku 17 lat opuścił Kanadę i wstąpił do American Academy of Dramatic Art i wystąpił w kilku reklamach telewizyjnych, włączając w to rolę młodego gitarzysty w jednej z najbardziej popularnych i wielokrotnie nagradzanych reklamówek Coca-coli. Wyman wystapił w kilku filmach, m.in.: "Highlander", "Lonesome Dove: The Outlaw Years" i "Pacific Palisades."
William Tyrer (producent wykonawczy)
Jest prezesem firmy Newmarket Capital Group, którą utworzył w 1994 r. Newmarket jest kreatywnie i finansowo odpowiedzialny za tak cenione filmy, jak "Topsy-Turvy", "Velvet Goldmine" czy oczekującego na premierę "Memento" z udziałem Guya Pearce'a i Carrie Ann Moss. Tyrer był producentem wykonawczym "Cruel Intentions" z Sarah Michelle Gellar, Ryanem Philippe i Reese Witherspoon i "Skulls" z Joshuą Jacksonem i Paulem Walkerem.
Przed założeniem Newmarket, Tyrer przez ponad 18 lat pracował kolejno w Lloyds Bank i Daiwa Bank. Jako manager, a następnie wiceprezes biura Daiwa Bank w Los Angeles, Tyrer ustanowił i rozwijał oddział banku odpowiedzialny za kredyty przeznaczone na finansowanie produkcji filmowej. Podczas jego kadencji, Daiwa Bank sfinansował produkcję ponad 40.filmów. Wykształcony w Anglii, Tyrer jest absolwentem wydziału Business and Management Uniwersytetu Bradford.
Chris J. Ball (producent wykonawczy)
Jest C.E.O. i współzałożycielem Newmarket Capital Group. Wraz z Williamem Tyrerem jest odpowiedzialny za wyprodukowanie "Topsy-Turvy", "Velvet Goldmine" i innych w/w filmów. Przed utworzeniem Newmarket, przez ponad15.lat pracował w Lloyds Bank International i Daiwa Bank. W Daiwa Bank pełnił funkcję wiceprezesa odpowiedzialnego za oddział filmowy, który był najzyskowniejszym departamentem Daiwa Bank w całych Stanach Zjednoczonych. Ball kształcił się w Anglii, gdzie uzyskał najwyższe bankowe kwalifikacje DipFS i ACIB, przyznawane przez The Chartered Institute of Bankers.
Aaron Ryder (producent wykonawczy)
Jest szefem produkcji i rozwoju w Newmarket Capital Group. Od początku istnienia tj. od1974 r., Newmarket zaangażowane było w finansowanie ponad 70 filmów.
Uprzednio, Aaron Ryder pracował dla Working Title Films, gdzie zaangażowany był w produkcję takich filmów, jak: "French Kiss"/Francuski pocałunek, "Bean"/Jaś Fasola: nadciąga totalny kataklizm i
"The Big Lebowski."
Ryder jest absolwentem wydziału sztuk pięknych Emerson College w Bostonie.
William S. Beasley (koproducent)
Od ponad 25.lat pracuje w przemyśle filmowym, przy jego udziale powstało więcej niż 40 filmów. Był producentem wykonawczym kasowego "I Know What You Did Last Summer", a następnie jego sequela "I Still Know What You Did Last Summer." Wcześniej, był producentem wykonawczym "Miracle on 34th Street"/Cud na 34 ulicy, współproducentem "The Cable Guy"/Telemaniak, "Something To Talk About", "Baby's Day Out"/Brzdąc w opałach i "Fearless"/Bez leku Petera Weira, w przypadku tego ostatniego filmu Beasley był też drugim reżyserem. Beasley współpracował też przy produkcji "Falling Down"/Upadek, "Fearless"/Bez lęku, "Basic Instinct/Nagi instynkt, "Arachnophobia" i "National Lampoon's Christmas Vacation."
Urodzony w San Francisco, dorastał w Los Angeles, gdzie ukończył Univeristy of Southern California, wydział filmu. Następnie wstąpił do United States Air Force, gdzie pełnił funkcję pilota-ratownika. Po odbyciu służby wojskowej, kontynuował studia w California State University, w Northridge, następnie został praktykantem Directors Guild. Pracował jako drugi asystent reżysera przy takich filmach, jak: "American Gigolo", "Personal Best", "My Favorite Year", "Racing With the Moon", "Johnny Dangerously", "Ruthless People", "The Lost Boys" i wielu innych.
Dariusz Wolski (operator)
Współpracował z wieloma reżyserami przy takich filmach, jak: "A Perfect Murder" Andrew Davisa, "Dark City" Alexa Proyasa, "The Crow", "The Fan" i "Crimson Tide" Tony'ego Scotta, "Romeo Is Beeding" Petera Medaka.
Urodzony w Warszawie, studiował w Szkole Filmowej w Łodzi. Po przybyciu do Nowego Jorku, w 1979 r., pracował przy filmach dokumentalnych i nisko- budżetowych niezależnych produkcjach filmowych. Przełom w jego karierze nastąpił w 1986 r., kiedy zastąpił operatora filmu "Heart". Po zakończeniu pracy na planie tego filmu, Wolski przeniósł się do Los Angeles, gdzie współpracował m.in. z Davidem Fincherem, Alexem Proyasem i Jake'm Scottem przy produkcji wideoklipów. Był następnie operatorem filmu produkcji Rogera Cormana "Nightfall" i "Land of little Rain" dla PBS.
Cecilia Montiel (scenograf)
Lawrence Bender poznał ją przy okazji produkcji "From Dusk Till Dawn"/Od zmierzchu do świtu Roberta Rodrigueza. Wcześniej pracowała z Rodriguezem jako scenograf "Desperado", a następnie była odpowiedzialna za scenografię filmu "The Mask of Zorro"/Maska Zorro. Kiedy Antonio Banderas pracował nad swoim debiutem reżyserskim, filmem "Crazy in Alabama", zatrudnił Cecilię Montiel. Ostatnio, pracowała przy "Under Suspicion"/Podejrzany z Gene'm Hackmanem i Morganem Freemanem.
Pochodząca z Peru, Montiel ukończyła w Limie Escuela de Diseno. Po osiedleniu w Stanach Zjednoczonych, Montiel otrzymała pracę przy tworzeniu scenografii do filmu "Walker" Alexa Coxa. Inne filmy, przy których pracowała, to "Highway Patrolmen" Alexa Coxa, Death and the Compass" i "The Winner."
Colleen Atwood (kostiumograf)
Była trzykrotnie nominowana do Nagród Akademii, ostatnio za "Sleepy Hollow"/Jeździec bez głowy Tima Burtona. Za ten film otrzymała ponadto Nagrodę BAFTA i Costume Designers Guild Award. Uprzednio, otrzymała nominacje do Oscara za kostiumy do "Beloved" Jonathana Demme'a i "Little Women"/ Małe kobietki Gillian Armstrong.
Poza kostiumami do "Sleepy Hollow", Atwood zaprojektowała kostiumy do trzech innych filmów Tima Burtona: "Mars attacks !/Marsjanie atakują, " Ed Wood", "Edward Scissorhands"/Edward Nożycoręki. Obecnie, pracuje z Timem Burtonem przy produkcji remake'u "Planet of the Apes"/Planeta małp. Z Jonathanem Demme'm pracowała nad: "Philadelphia", "The Silence of the Lambs"/Milczenie owiec, "Married to the Mob"/Poślubiona mafii.
Inne filmy, do których Colleen Atwood zaprojektowała kostiumy, to: "That Thing You Do!", "Gattaca"/Szok przyszłości, "Wyatt Earp", "Love Field", "Lorenzo's Oil"/Olej Lorenza, "Joe Versus the Volcano", "Torch Song Trilogy", "Someone to Watch Over Me", "Manhunter"/Czerwony smok.
Craig Wood (montaż)
Od dawna współpracuje z Gore'm Verbinski'm. Montował pierwszy fabularny film Verbinski'ego "Mouse Hunt"/Polowanie na mysz i pracował z reżyserem przy ponad 12 filmach reklamowych, włączając w to nagrodzony Clio "Frogs." Wood był też autorem montażu filmu krótkometrażowego "The Ritual" i wideoklipu grupy Monster Magnet "Negasonic Teenage Warhead."
Ostatnio, Wood montował romantyczną komedię Bronwen Hughes "Forces of Nature"/ Podróż przedślubna z Sandrą Bullock i Benem Afflekiem. Inne filmy, które montował Wood, to m.in. "Spirits of the Air, Gremlins of the Clouds" Alexa Proyasa i "Highway" Jamesa Coxa.
Urodzony w Sydney w Australii, Wood rozpoczynał karierę jako asystent montażysty w dziale dokumentu Australian Broadcasting Corporation Television Network. Pracował przy montażu wielu muzycznych wideoklipów, m.in. "Today" Smashing Pumpkins, "Big Time Sensuality" Bjork, "Sleep to Dream" Fiony Apple, "Milk" Garbage, "Whatever You Want" Tiny Turner, "Last Dance for Mary Jane" Toma Petty'ego, "Bring Me Your Cup" UB40, "Anytime, Anyplace" i "Twenty Foreplay" Janet Jackson, "Put Yourself in My Place" i "Where Is the Feeling" Kylie Minogue.
Alan Silvestri (kompozytor)
Jeden z najbardziej płodnych kompozytorów muzyki filmowej, napisał tematy muzyczne do ponad 50 filmów. Ostatnio do "What Women Want" /Czego pragną kobiety i sequelu "The Mummy"/Mumia, "The Mummy Returns"/Mumia powraca.
Z Gore'm Verbinski'm pracował uprzednio przy "Mouse Hunt"/Polowanie na mysz.
Silvestri bardzo często współpracuje z Robertem Zemeckisem, otrzymał Oscara i był nominowany do Złotego Globu za muzykę do "Forresta Gumpa." Wcześniej, napisał tematy do serii "Back to the Future"/Powrót do przyszłości, "Who Framed Roger Rabbit"/Kto wrobił królika Rogera, "Romacing the Stone"/Miłość, szmaragd i krokodyl, "Death Becomes Her"/Ze śmiercią jej do twarzy, "Contact"/Kontakt, "What Lies Beneath"/Co kryje prawda i, ostatnio "Cast Away"/Poza światem.
Inne filmy, do których skomponował muzykę, to: "Stuart Little"/Stuart Malutki, "Reindeer Games", "Practical Magic/Totalna magia, "The Parent Trap", "Volcano"/Wulkan, "Grumpy Old Men", "Grumpier Old Men", "Father of the Bride"/Ojciec panny młodej, "Father of the Bride II", "The Quick and the Dead"/Szybcy i martwi, "Blown Away"/Eksplozja, "The Bodyguard", "Ferngully: The Last Rainforest", "Ricochet", "Soapdish", "Young Guns II", "The Abyss", "Predator."