Reklama

"Mambomania": TWÓRCY

JOHN FORTE (scenarzysta/reżyser)

Reklama

Urodzony w Północnej Irlandii John Forte pracował jako dziennikarz i fotograf podczas studiów na Bristol University School i w National Film and Television School (w Beaconsfield).

Pierwsze wielkie zlecenie na napisanie scenariusza do filmu otrzymał od BBC, a film nosił tytuł „Henri”. Film miał swoją premierę podczas London Film Festival, a następnie zdobył kilka nagród, w tym za najlepszy oryginalny dramat podczas Celtic Film Festival. Reżyserski debiut Forte to zrealizowany na zamówienie BBC „Skin Tight, do którego także napisał scenariusz. Producentem tego krótkometrażowego filmu został David P. Kelly, późniejszy producent MAMBOMANII. Po tej próbie sił Forte rozpoczął pisanie scenariusza do pierwszych kilkunastu odcinków gorąco przyjętego serialu BBC „Ballykissangel”.

Kolejny scenariusz autorstwa Forte został wyreżyserowany przez Michaela Winterbottoma, film ten nosił tytuł „Z ciebie lub bez ciebie” i wyprodukowany został przez Andrew Eatona.

Ostatnio swoją premierę miał najnowszy film według scenariusza Forte, „No Man’s Land”, wyprodukowany przez Rogera Randalla-Cutlera.

DAVID P. KELLY (producent)

David P. Kelly swą karierę w branży filmowej rozpoczął od napisania scenariusza do dokumentalnego dramatu zrealizowanego dla Channel Four, „Ten Years in an Open-Necked Shirt”. Przez kolejne lata Kelly zdobywał doświadczenie producenta, współpracując z tak słynnymi firmami jak Ridley Scott Associates i Working Title Films. W 1990 roku był jednym z producentów filmu Aki Kurasmaki „I Hired a Contract Killer”. Pierwszym jego samodzielnie wyprodukowanym filmem był „High Boot Benny” irlandzkiego reżysera Joe Comerforda.

W 1991 roku Kelly wraz z Martinem Bruce-Claytonem założył firmę producencką First City i w kolejnym roku wyprodukował krótki film Johna Forte „Skin Tight” dla BBC, potem przyszedł czas na kolejny projekt: „The Disappearance of Finbar”.

Kelly ukończył też prestiżowy kurs producencki odbywający się w studiach MGM w Kalifornii. Zostało do niego dopuszczonych jedynie dwóch Europejczyków, w tym właśnie Kelly.

Jego najnowsze dokonania jako producenta to „Tower” (we współpracy z Working Title Films), do którego scenariusz napisał laureat Oscara za „Rydwany ognia” Colin Welland, a reżyserem był Marc Evans. Kolejny tytuł w jego dorobku to „The Measure of My Dreams”, którego autorem scenariusza jest Shelagh Delaney („Dance With a Stranger”).

Ostatnio Kelly ponownie połączył siły z Johnem Forte we wspólnej produkcji „Like Father Like Son”, której patronuje ich firma Mad About Mambo Ltd.

GABRIEL BYRNE (producent wykonawczy)

Gabriel Byrne to nie tylko uznany aktor, ale także aktywny i odnoszący sukcesy producent.

Producencka firma tego rodowitego dublińczyka, Plurabelle Films, przygotowuje do wejścia na ekrany wiele fabularnych filmów wyprodukowanych przez Phoenix Pictures, z którą Plurabelle zawarła dwuletni kontrakt.

Byrne był producentem wykonawczym nominowanego do kilku Oscarów, w tym za najlepszy film, obrazu Jima Sheridana, „W imię ojca”, a także producentem i odtwórcą jednej z ról w filmie Mike’a Newella „In To the West”, był też współautorem scenariusza oraz jednym z producentów wykonawczych „Last of the High Kings” Davida Keatinga.

Byrne zajął się także działalnością dokumentalną. Wraz z National Geographic wyprodukował film o Wielkim Głodzie w Irlandii „When Ireland Starved”. Brał udział w obchodach poświęconych temu tragicznemu okresowi w historii i został wybrany do publicznego odczytania listu przepraszającego, wystosowanego w imieniu rządu brytyjskiego przez premiera Tony’ego Blaira. Byrne planuje też powstanie dokumentalnego serialu telewizyjnego poświęconego tematyce Wielkiego Głodu w Irlandii.

Byrne jest też znakomitym pisarzem – napisał scenariusz w języku gaelickim do filmu dla nowo powstałej irlandzkojęzycznej stacji telewizyjnej Magic. Jego pierwsza książka, „Pictures in My Head”, została opublikowana w 1996 roku w Irlandii, otrzymała świetne recenzje i szybko stała się bestsellerem. Byrne’owi nie można też odmówić talentów aktorskich. Ostatnio zadebiutował na Broadwayu, występując w sztuce Eugene’a O’Neilla „A Moon for the Misbegotten” u boku Cherry Jones i Roya Dotrice.

Swą aktorską karierę Byrne rozpoczął od współpracy z Abbey Theatre, po czym przyłączył się do londyńskiego Royal Court Theatre. W filmie zadebiutował rolą w „Excaliburze” Johna Boormana, a następnie występował w wielu produkcjach europejskich: „Hannie K.” Costy-Gavrasa, „Defence of the Realm” Davida Drury i „Gotyku” Kena Russella.

Jego kariera nabrała tempa po amerykańskim debiucie w filmie braci Joela i Ethana Coenów - „Ścieżka strachu”. Potem przyszły role we „Wspaniałym świecie” u boku Kim Basinger, „Małych kobietkach” z Winoną Ryder, „Kryptonim: Nina” z Bridget Fondą, uhonorowanych Oscarem „Podejrzanych”, niezależnym „Truposzu” Jima Jarmusha, kostiumowym „Człowieku w żelaznej masce”, sensacyjnym „Wrogu publicznym”. Ostatnio zagrał w kontrowersyjnym filmie „Stigmata” oraz u boku Arnolda Schwarzeneggera „I stanie się koniec”.

Byrne jest członkiem The Irish Film Board.

MARTIN BRUCE-CLAYTON (producent wykonawczy)

Martin Bruce-Clayton zajmuje się produkcją filmów od roku 1980. Występował jako producent wykonawczy oraz producent przy wielu różnych projektach na terenie całej Europy. W 1991 roku, wychodząc naprzeciw potrzebom brytyjskiego rynku filmowego, założył wraz z Davidem Kelly własną firmę produkującą filmy, First City.

W bogatej filmografii Bruce-Claytona znalazły się następujące produkcje: „I Hired A Contract Killer” Aki Kaurismaki, „A Demon In My View” (z Anthony Perkinsem), „Appointment in Liverpool” Marco Tulio Giordana i zrealizowany we współpracy z Film Four oraz Pandora Cinema „The Disappearance of Finbar” Sue Clayton.

Na liście filmów nie brakuje także przedsięwzięć dokumentalnych, z których najgłośniejszy to „The Uncle Jack” Johna T. Davisa, który miał swą premierę podczas Cork Film Festival. Oprócz tego, Bruce-Clayton nadzorował produkcję „The Inner Circle” Andrieja Konczałowskiego. Jego pomoc okazała się też nieoceniona przy produkcji realizowanego w Toskanii filmu Kennetha Branagha „Wiele hałasu o nic”.

W 1996 roku wyprodukował 30-minutowy dramat, sfinansowany przez RAI Uno, zatytułowany „The White Shoes (Landmines in Angola)”, który zwrócił uwagę świata na tragiczną sytuację dzieci w tym objętym od 30 lat wojną rejonie. Film powstał z okazji 50. rocznicy powstania UNICEF-u i miał specjalną premierę podczas London Film Festival.

W chwili obecnej Bruce-Clayton ukończył pracę nad kolejnymi dwoma projektami: „A Very Domestic War” (scenariusz Jill Edwards) oraz „Shakespeare in Naples”.

Jest też autorem setek spotów reklamowych, realizowanych w plenerach na całym świecie.

ASHLEY ROWE B.S.C. (zdjęcia)

Jeden z najwybitniejszych operatorów w Wielkiej Brytanii. Dwukrotnie współpracował z Shane Meadows: przy czarno-białym „TwentyFourSeven” oraz przy „A Room For Romeo Brass”.

W 1998 roku Rowe zdobył w Londynie Evening Standard, nagrodę za wybitne osiągnięcia techniczne w zdjęciach do filmów: „The Woodlanders”, „The Governess”, „Still Crazy” oraz „TwentyFourSeven”.

Wśród jego prac znajdują się również zdjęcia do „Widow’s Peak”, „Second Best”, „A Man of No Importance”, „B Monkey” oraz do „Bedrooms and Hallways”.

Rowe jest też laureatem kilku nagród BAFTA za najlepsze zdjęcia do swoich telewizyjnych filmów: „Karaoke” Dennisa Pottera, „Fab FM” Harry’ego Enfielda, „Friday on My Mind” Marka Evansa i „Thicker Than Water”, a także za „Murder in Mind” i „The Cormorant”.

materiały dystrybutora

Reklama

Dowiedz się więcej na temat: Mambomania

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje