"Magiczna kostka": MILIMETROS, PRODUCENT I STUDIO W KTÓRYM POWSTAŁY ANIMACJE
Trochę historii
Na początku lat 60-tych Bill Hanna mówił z dumą, że Ángel Izquierdo był najmłodszym animatorem, który kiedykolwiek pracował dla Hanna Barbera.
Ten 15-letni chłopak z Madrytu zaczynał od słynnych seriali telewizyjnych: Jaskiniowcy, Miś Yogi, Top Cats, Scooby Doo, Jetsons, Tom i Jerry, The Lion, The Witch & The Wardrobe, a także Wait Till Your Father Gets Home, za którą otrzymał nagrodę Emmy..
Pod opieką Billa Hanny Ángel Izquierdo nauczył się zawodu, poznał tajniki produkcji serialu i filmu fabularnego. Warto pamiętać, Bill Hanna i Joe Barbera byli tymi ludźmi, którzy we wczesnych latach 50. wymyślili nowe metody pracy nad animacją.
W latach 80. Ángel Izquierdo pracował w studiu Moro, nadzorując prace nad francuską animacją Katy Caterpillar. Tu poznał Antonia Zurera.
Antonio Zurera przybył do Madrytu z Cordoby (Hiszpania), by ukończyć pracę nad serialem Don Kichot autorstwa Cruza Delgado. Kontynuując projekt, został zaangażowany do pracy z Moro Studios jako asystent Jose Luisa Moro przy filmie pt. Katy Caterpillar.
Tak właśnie zbiegły się drogi Ángela i Antonia. Po roku udanej współpracy przy tej produkcji panowie zdecydowali, że nadszedł właściwy moment, by założyć własne studio animacyjne.
Z wielkimi marzeniami i ogromnym zapałem oraz nie więcej niż 100.000 peset w kieszeni wynajęli studio w centrum Madrytu. Byli zgodni, że studio powinno nazywać się Milimetros (filmy w tym czasie były kręcone na taśmie 35 milimetrów). Nazwa ta spodobała się i tak już zostało? niezmiennie od 20 lat.
Natychmiast Bob Balser (reżyser słynnej Żółtej łodzi podwodnej) powierzył im animacje nowego serialu Billa Melendera pt. Charlie Brown & Snoopy. W tym czasie produkowali także reklamy i tworzyli kampanie promocyjne dla TVE.
Pewnego dnia Phillipe Grimmond, dyrektor d/s produkcji w wytwórni Gaumont (Paryż), zadzwonił do studia Milimetros (właśnie zaczęto produkcję pełnometrażowego filmu o przygodach Asterixa - Asterix kontra Cezar) z propozycją, aby Izquierdo i Zurera dołączyli do międzynarodowego zespołu grafików i przyjechali na kilka miesięcy do Francji. Propozycja była kusząca, tym bardziej że wówczas francuska animacja prawie nie istniała. Pomimo ogromu pracy nad zaplanowanym na 2 lata serialem dla TVE, francuska propozycja okazała się na tyle interesująca, że panowie zdecydowali się na wyjazd. Bez namysłu spakowali walizki i pojechali do Paryża jako "luksusowi emigranci".
W Paryżu spotkali la creme de la creme animacji z całego świata. Profesjonalistów, którzy później zostali reżyserami i dyrektorami generalnymi najważniejszych studiów animacyjnych na świecie (Disney, Don Bluth, ILM, Pixar i wielu innych.) Tam wyprodukowali nie jeden, ale dwa filmy o małym Galu - Asterix kontra Cezar i Asterix w Brytanii.
W czasie kiedy powstawał trzeci scenariusz do Asterixa, Ángel Izquierdo został zatrudniony przez Paula i Gaetena Brizzi (reżyserów pierwszej części Asterixa) do zarządzania ich studiem, które kupił właśnie Walt Disney, tworząc Walt Disney Studios Paris.
Jednak po pewnym czasie Ángel i Antonio wrócili do Hiszpanii, aby wskrzesić własne Milimetros. Musieli dokonać wyboru pomiędzy wieloma nowymi projektami, m.in. zleconą przez Gaumont w Madrycie 3 częścią Asterixa (Wróżbita) a produkcją wideo dla Hahnfilm (Benjamin Blumehen) oraz serialem o Donie Martinie (Don Martin Does It Again).
W tym samym czasie do Madrytu przyjechali prezesi Walta Disneya, aby kupić Milimetros. Oficjalnie chcieli produkować filmy w Europie, ale tak naprawdę chodziło o pozyskanie Ángela i Antonia. Pomimo fantastycznej oferty nie doszło do porozumienia, gdyż obie strony nie były w stanie pójść na wzajemne ustępstwa. Z tego powodu Disney musiał na krótko obyć się bez talentu Ángela i Antonia. W efekcie czwarta część przygód Asterixa - Asterix podbija Amerykę - została zrealizowana przez Milimetros we współpracy z Hahnfilm dla Extrafilm Gmgh, ale bez Gaumont.
Aby tego dokonać, Ángel i Antonio założyli trzy centra produkcyjne w Hiszpanii. Dwa z nich w Pozuelo de Alarcon w Madrycie, a trzecie w Cordobie z ponad 175 członkami ekipy produkcyjnej. Tak więc Milimetros stawał się coraz większy i większy?
Praca nie ustawała: 43 odcinki Różowej Pantery dla MGM, wiele odcinków dla DIC, serial dla DGT (Spanish Road Traffic Institution) - Los Senales tus Amigas, itd., itd.
Przez wszystkie te lata Milimetros wziął udział w najbardziej znanych produkcjach - Różowa Pantera, Charlie Brown, Pippi Longstocking, Doug, Sonic, Babar, Sabrina, Courage, The Cowardly Dog, All Dogs Go To Heaven, Super-Duper Sumos, Madeleine (z 4 nominacjami do nagrody Emmy i w końcu z nagrodą Emmy 2002) i tuzinie innych.
Ale Milimetros to nie tylko firma usługowa. Jej głównym celem od samego początku była produkcja własnych filmów. Pomimo że zaczęli tę działalność dość późno, to w 2001 roku wspólnie z hiszpańską TVE wyprodukowali swój pierwszy serial - D.fenders (13 x 26 min) z bohaterami wykreowanymi przez Miguelanxe Prado - dobrze znanego komika, który pracował z Barrym Sonnenfeldem i Stevenem Spielbergiem przy filmie Faceci w czerni. W Hiszpanii oglądalność serialu D.fenders wśród dzieci w wieku 6-12 sięgnęła 53%, co jest rekordowym wynikiem.
W 2002 roku Milimetros wyprodukował swój pierwszy pełnometrażowy film - Dragon Hill (Smocze Wzgórze), który wszedł na ekrany hiszpańskich kin na święta Bożego Narodzenia 2002 aż w 105 kopiach. Wyjątkowa i doborowa ekipa składająca się z ponad 200 najlepszych artystów od filmów rysunkowych, techników od tła oraz najlepszych ekspertów hiszpańskiej animacji pracowała 2 lata nad realizacją filmu w technice 2D i 3D, którego budżet wyniósł aż 3 miliony euro.
Na wideo i DVD Dragon Hill został wydany w Hiszpanii 23 kwietnia następnego roku przez Universal Picture Iberia. Również międzynarodowa dystrybucja filmu okazała się wielkim sukcesem. Prawa kinowe, wideo i DVD do filmu nabyły m.in. Portugalia, Holandia, Luksemburg i Belgia. Dzięki temu Milimetros mógł zaangażować się w kolejne projekty, jak Sing Wth Us At Dragon Hill i Dragon Hill 2, który jest koprodukcją z Universal Picture Iberia.
Milimetros przygotowuje ponadto pierwsze własne seriale telewizyjne (Violet And The Mouse Of The Full Moon, RH+, Bed & Breakfast), jak również drugi film fabularny Oskar Lion. Filmy te znajdują się obecnie na etapie przedprodukcyjnym.