"Listy z Iwo Jimy": INFORMACJE O FILMOWCACH
W 2005 roku CLINT EASTWOOD (reżyser/producent/kompozytor) otrzymał nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej w kategoriach "Najlepszy film" i "Najlepszy reżyser" - już po raz drugi w tych kategoriach - za film Za wszelką cenę. Film przyniósł także Oscary? dla Hilary Swank (najlepsza aktorka) i Morgana Freemana (najlepsza męska rola drugoplanowa), a także nominacje w trzech innych kategoriach (w kategorii "Najlepszy aktor" dla Eastwooda oraz za najlepszy montaż i najlepszą adaptację scenariusza). W 2003 roku doceniony przez krytyków dramat Eastwooda Rzeka tajemnic zadebiutował na Festiwalu Filmowym w Cannes, zdobywając tam nominację do Złotej Palmy i wyróżnienie Golden Coach (Złota Karoca). Rzeka tajemnic zdobyła potem sześć nominacji do nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej (za najlepszy film, najlepszą reżyserię, dla najlepszego aktora, za najlepszą męską rolę drugoplanową, najlepszą żeńską rolę drugoplanową i najlepszy scenariusz) i dwa Oscary? (dla najlepszego aktora i za najlepszą męską rolę drugoplanową). W 1993 roku złowróżbny, rewizjonistyczny western Eastwooda Bez przebaczenia zdobył dziewięć nominacji do Oscara (za najlepszy film, najlepszą reżyserię, dla najlepszego aktora, za najlepszą męską rolę drugoplanową, najlepszy scenariusz, najlepsze zdjęcia, najlepsze kierownictwo produkcji, najlepszy montaż i najlepszą ścieżkę dźwiękową) i cztery Oscary ? (najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepsza męska rola drugoplanowa i najlepszy montaż). W 1995 roku Eastwood otrzymał także od Amerykańskiej Akademii Filmowej nagrodę im. Irvinga Thalberga.
Eastwood po raz pierwszy otrzymał Złote Globy w 1971 roku oraz nagrodę Henrietty (World Film Favorite), w 1988 r. otrzymał nagrodę im. Cecila B. DeMille za całokształt pracy. W kolejnym roku otrzymał Złoty Glob za reżyserię filmu Bird, a w 1993 r. w tej samej kategorii za film Bez przebaczenia. Po nominacji w 2004 r. za reżyserię filmu Rzeka tajemnic Eastwood zgarnął trzeci Złoty Glob za reżyserię w 2005 roku za film Za wszelką cenę. W 2005 r. był także nominowany do tej nagrody w kategorii "Najlepsza muzyka filmowa" za ten sam film.
Poza nagrodami im. Thalberga i DeMille, wśród innych nagród za całokształt pracy, które otrzymał Eastwood, są także wyróżnienia przyznane przez Zrzeszenie Reżyserów Amerykańskich - Directors Guild of America, Zrzeszenie Producentów Amerykańskich - Producers Guild of America, Zrzeszenie Aktorów Kinowych - Screen Actors Guild, Amerykański Instytut Filmowy - American Film Institute, a także stowarzyszenie filmowe Film Society of Lincoln Center, Francuskie Zrzeszenie Filmowców, National Board of Review, Instytut im. Henry'ego Manciniego (nagroda Hank za wybitne osiągnięcia w muzyce amerykańskiej) oraz Festiwal Filmowy w Hamburgu (nagroda Douglasa Sirka). Otrzymał także wyróżnienie Kennedy Center Honor, nagrody amerykańskiego zrzeszenia American Cinema Editors and the Publicists' Guild, doktorat honoris causa od Wesleyan University, a także jako pięciokrotny zdobywca nagrody People's Choice dla ulubionego aktora filmowego - nominację w kategorii "Ulubiony gwiazdor filmowy wszechczasów" w 1999 r. W 1991 r. Eastwood otrzymał tytuł Człowieka Roku od stowarzyszenia teatralnego Hasty Pudding Theatrical Society z Harvardu, a w 1992 r. otrzymał nagrodę gubernatora stanu Kalifornia za osiągnięcia artystyczne
Doskonale zaznajomiony z Festiwalem Filmowym w Cannes Eastwood w 1994 r. był przewodniczącym jury, a w 1990 r. otrzymał nominację do Złotej Palmy za film Biały myśliwy, w 1988 r. za film Bird (który zdobył nagrodę w kategoriach "Najlepszy aktor" i "Najlepsza muzyka"), a także w 1985 r. za film Niesamowity jeździec.
Filmografia Clinta Eastwooda
Listy z Iwo Jimy (2007) - reżyser, producent
Sztandar chwały (2006) - reżyser, producent
Za wszelką cenę (2004) - reżyser, producent, odtwórca głównej roli
Rzeka tajemnic (2003) - reżyser, producent
Krwawa profesja (2002) - reżyser, producent, odtwórca głównej roli
Kosmiczni kowboje (2000) - reżyser, producent, odtwórca głównej roli
Prawdziwa zbrodnia (1999) - reżyser, producent, odtwórca głównej roli
Północ w ogrodzie dobra i zła (1997) - reżyser, producent
Władza absolutna (1997) - reżyser, producent, odtwórca głównej roli
Pod niebem Henrietty (1995) - producent
Co się wydarzyło w Madison County (1995) - reżyser, producent, odtwórca głównej roli
Doskonały świat (1993) - reżyser, producent, odtwórca głównej roli
Na linii ognia (1993) - odtwórca głównej roli
Bez przebaczenia (1992) - reżyser, producent, odtwórca głównej roli
Żółtodziób (1990) - reżyser, odtwórca głównej roli
Biały myśliwy (1990) - reżyser, producent, odtwórca głównej roli
Różowy cadillac (1989) - odtwórca głównej roli
Thelonius Monk: Straight, No Chaser (1988) - producent wykonawczy
Bird (1988) - reżyser, producent
Pula śmierci (1988) - odtwórca głównej roli
Wzgórze Złamanych Serc (1986) - reżyser, producent, odtwórca głównej roli
Niesamowity jeździec (1985) - reżyser, producent, odtwórca głównej roli
Gorący towar (1984) - odtwórca głównej roli
Lina (1984) - producent, odtwórca głównej roli
Nagłe zderzenie (1983) - reżyser, producent, odtwórca głównej roli
Honkytonk Man (1982) - reżyser, producent, odtwórca głównej roli
Firefox (1982) - reżyser, producent, odtwórca głównej roli
Jak tylko potrafisz (1980) - odtwórca głównej roli
Bronco Billy (1980) - reżyser, odtwórca głównej roli
Ucieczka z Alcatraz (1979) - odtwórca głównej roli
Każdy sposób jest dobry (1978) - odtwórca głównej roli
Wyzwanie (1977) - reżyser, odtwórca głównej roli
Strażnik prawa (1976) - odtwórca głównej roli
Wyjęty spod prawa Josey Wales (1976) - reżyser, odtwórca głównej roli
Akcja na Eigerze (1975) - reżyser, odtwórca głównej roli
Piorun i Lekka Stopa (1974) - odtwórca głównej roli
Siła magnum (1973) - odtwórca głównej roli
Breezy (1973) - reżyser
Mściciel (1973) - reżyser, odtwórca głównej roli
Joe Kidd (1972) - odtwórca głównej roli
Brudny Harry (1971) - odtwórca głównej roli
Zagraj dla mnie Misty (1971) - reżyser, odtwórca głównej roli
Główne role:
Oszukany (1971)
Złoto dla zuchwałych (1970)
Dwa muły dla siostry Sary (1970)
Pomaluj swój wóz (1969)
Tylko dla orłów (1968)
Blef Coogana (1968)
Powiesić go wysoko (1968)
Czarownice (1967)
Dobry, zły i brzydki (1966)
Za kilka dolarów więcej (1965)
Za garść dolarów (1964)
Role drugoplanowe i epizodyczne:
Lafayette Escadrille (1957)
Ambush at Cimarron Pass (1957)
Escapade in Japan (1957)
Star in the Dust (1956)
The First Traveling Saleslady (1956)
Away All Boats (1956)
Nigdy nie mów do widzenia (1956)
Tarantula (1955)
Lady Godiva (1955)
Franek marynarz (1955)
Zemsta potwora (1955)
Osiągnięcia telewizyjne:
Niesamowite historie (1985) - reżyser odcinka "Vanessa w ogrodzie"
Rawhide (1959-1966) - odtwórca głównej roli
Ed, koń, który mówi (1962) - odtwórca roli gościnnej
Maverick (1959) - odtwórca roli gościnnej
Highway Patrol (1958) - odtwórca roli gościnnej
West Point (1957) - odtwórca roli gościnnej
IRIS YAMASHITA (scenarzystka) Amerykanka japońskiego pochodzenia w drugim pokoleniu. Uwagę producenta wykonawczego Paula Haggisa zwróciła na siebie poprzez agencję talentów CAA po tym, jak jej scenariusz zatytułowany "Traveler in Tokyo" zajął pierwsze miejsce w konkursie scenarzystów Big Bear Lake Screenwriting Competition, w którego jury zasiadała agentka CAA Cathy Tarr.
Listy z Iwo Jimy to pierwszy zrealizowany scenariusz Yamashity.
5 marca 2006 r. Paul Haggis (producent wykonawczy/współautor fabuły) został pierwszym w historii nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej autorem scenariuszy do filmów, które rok po roku zdobyły tytuł najlepszych - Miasto gniewu i nagrodzonego rok wcześniej filmu Za wszelką cenę.
Miasto gniewu, film, w którym Haggis był współautorem scenariusza, reżyserem i producentem, był sześciokrotnie nominowany do nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej, a z rozdania nagród wyszedł z dwoma Oscarami? za najlepszy film i najlepszy oryginalny scenariusz. Zaledwie kilka tygodni wcześniej Miasto gniewu zdobyło najwyższe wyróżnienie SAG za całokształt, a Paul Haggis i Bobby Moresco zdobyli nagrody Writers' Guild, BAFTA i Critics' Choice za najlepszy oryginalny scenariusz. Haggis był także nominowany do nagrody zrzeszenia reżyserów Director's Guild Award, a film otrzymał również wiele innych nagród i wyróżnień, w tym nominację do Złotego Globu oraz Grand Prix na Festiwalu Filmowym w Deauville. Po premierze, która odbyła się w maju 2005 r., Miasto gniewu okazało się jednym z bardzo niewielu hitów kina niezależnego w tym roku. Budżet filmu wyniósł 6,5 mln USD, a do dziś obraz w samych tylko Stanach Zjednoczonych zarobił 55 mln USD.
Filmowa kariera Haggisa rozpoczęła się w 2000 r., po wielu latach sukcesów odnoszonych w telewizji, kiedy zdecydował się na napisanie opowiadania i w ciemno stworzył scenariusz do Za wszelką cenę. Kiedy partner Haggisa i jednocześnie producent pokazał scenariusz Clintowi Eastwoodowi, Za wszelką cenę nabrało realnych kształtów. W 2004 r. Eastwood nakręcił film według pierwotnego scenariusza Haggisa, nie wprowadzając żadnych zmian. Film zarobił brutto ponad 100 mln USD w Stanach Zjednoczonych i zdobył cztery nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej.
Poza pracą nad Listami z Iwo Jimy, Haggis był także współautorem scenariusza do Sztandaru chwały.
Ostatnio Haggis napisał adaptację do Przyjaciół, filmu opartego na włoskim Ostatnim pocałunku, do którego scenariusz napisał Gabriele Muccino.
W tej chwili Haggis jest zaangażowany w wiele różnorodnych projektów znajdujących się na różnych etapach realizacji, w tym w produkcję Against All Enemies na podstawie książki Richarda A. Clarke'a dla wytwórni Sony Pictures, Death and Dishonor z dziennikarzem Markiem Boalem dla wytwórni Warner Bros. Pictures oraz Honeymoon with Harry na podstawie książki Barta Bakera dla wytwórni New Line. Zaangażował się także w nowy serial obyczajowy The Black Donnellys, którego premiera ma odbyć się w stacji NBC jesienią tego roku.
Haggis jest autorem wielu programów telewizyjnych, a jego ulubionym jest chwalony przez krytyków serial telewizji CBS EZ Street. Choć przebywał on na antenie przez krótki czas, jego nazwa regularnie pojawia się w rankingach krytyków, a New York Times nazwał go ostatnio jednym z najbardziej wpływowych seriali telewizyjnych wszechczasów, stwierdzając, że "bez EZ Streets nie byłoby Rodziny Soprano".
W marcu 2003 r. Razor Magazine sporządził listę "nonkonformiści, opierający się dyktatom, obrazoburcy kurczowo trzymający się niezależnej myśli, radykałowie odrzucający przywiązanie - którzy skłaniają nas do myślenia. Tacy właśnie ludzie zostają legendami". Obok Sama Sheparda, Juliana Schnabela, Baza Luhrmanna, Lance'a Armstronga, Richarda Bransona, Roberta Shapiro, Johna Irvinga i Billa Clintona, Razor przyznał scenarzyście i reżyserowi Paulowi Haggisowi tytuł jednego z 25 Indywidualistów Roku.
Haggis otrzymał wiele nagród, w tym dwa Oscary?, jedną nagrodę WGA, jedną BAFTA, dwie nagrody Emmy, nagrodę Humanitas, nagrodę dla najlepszego programu roku od Zrzeszenia Krytyków Telewizyjnych (TV Critics Association), nagrodę jakości widzów Viewers For Quality Television Founders Award, nagrodę telewizyjną Banff TV Award, Columbia Mystery Writers Award, sześć nagród Gemini, dwie nagrody Houston Worldfest Gold Awards i nagrodę Prism. Przynano mu także nagrodę EMA Award, Genesis Award, nagrodę za służbę humanitarną Ethel Levitt Memorial Award for Humanitarian Service, nagrodę Hollywood Award dla przełomowego reżysera oraz prestiżową nagrodę Valentine Davies Award przyznaną Haggisowi za "przynoszenie czci i godności pisarzom całego świata".
Haggis jest współzałożycielem organizacji Artists for Peace and Justice, członkiem zarządu takich organizacji, jak The Hollywood Education and Literacy Project, For the Arts - For Every Child, Environmental Media Association, a także członkiem zarządu i założycielem ECO, Earth Communications Office. Jest także członkiem rady organizacji Defenders of Wildlife i członkiem rady doradców Center for the Advancement of Non-Violence.
Steven Spielberg (producent) jest głównym wspólnikiem w wytwórni Dream Works Studios, którą założył wspólnie z Jeffreyem Katzenbergiem i Davidem Geffenem w październiku 1994 roku, a która została sprzedana na początku 2006 r. wytwórni Paramount Pictures. Pod ich kierownictwem wytwórnia Dream Works odniosła sukces kinowy i komercyjny, a wśród jej dokonań są jedne z najbardziej utytułowanych filmów ostatnich lat, w tym trzy nagrodzone kolejno Oscarami? dla najlepszego filmu obrazy American Beauty, Gladiator i Piękny umysł (dwa ostatnie w koprodukcji z wytwórnią Universal).
Spielberg, będący jednym z najbardziej znanych i wpływowych filmowców w branży, był reżyserem, producentem lub producentem wykonawczym filmów, które znalazły się w czołówce wszechczasów pod względem uzyskanych przychodów, w tym takich jak Park Jurajski i E.T. Wśród niezliczonych nagród, jakie otrzymał, należy wspomnieć o trzech nagrodach Amerykańskiej Akademii Filmowej - dwóch za najlepszą reżyserię i dla najlepszego filmu za Listę Schindlera i jednym za najlepszą reżyserię za Szeregowca Ryana.
Będący koprodukcją DreamWorks/Paramount, chwalony przez krytyków dramat wojenny Szeregowiec Ryan, z Tomem Hanksem w roli głównej, był najbardziej zyskownym filmem (w USA) w 1998 roku. Film ten otrzymał także najwięcej nagród w tym roku, włączając w to pięć Oscarów (w tym jeden dla Spielberga w kategorii "Najlepszy reżyser") oraz dwa Złote Globy w kategorii "Najlepszy film (dramat)" i "Najlepszy reżyser". Spielberga docenili także nagrodą jego koledzy z Amerykańskiego Zrzeszenia Reżyserów Directors Guild of America (DGA) Award, a Amerykańskie Zrzeszenie Producentów Producers Guild of America's (PGA) przyznało mu i pozostałym producentom filmu nagrodę im. Darryla F. Zanucka w kategorii "Producent roku - film fabularny". W tym samym roku PGA przyznało także Spielbergowi prestiżową nagrodę Milestone Award za historyczny wkład w rozwój branży filmowej.
Szeregowiec Ryan otrzymał także tytuł Najlepszego Filmu od zrzeszeń krytyków z Nowego Jorku, Los Angeles, Chicago, Toronto, Brytyjskiego Zrzeszenia Krytyków i Zrzeszenia Krytyków Telewizyjnych (Broadcast Film Critics Association), przy czym organizacje z Los Angeles, Toronto i Zrzeszenie Krytyków Filmowych samemu Spielbergowi przyznały tytuł Najlepszego Reżysera.
W 1994 roku Spielberg zdobył dwie nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej (w kategorii "Najlepszy reżyser" i "Najlepszy film" za uznany na całym świecie film Lista Schindlera, który w sumie zebrał aż siedem Oscarów). Film otrzymał także tytuły Najlepszego Filmu od największych organizacji krytyków, a ponadto siedem nagród BAFTA, w tym dwie dla samego Spielberga. Reżyser otrzymał także Złoty Glob i drugą nagrodę DGA.
Pierwszą w swej karierze nagrodę DGA Spielberg otrzymał za swoją pracę przy Kolorze purpury. Został także uhonorowany nominacjami do Oscarów w kategorii "Najlepszy reżyser" za Monachium, E.T., Poszukiwaczy zaginionej arki i Bliskie spotkania trzeciego stopnia. Za te filmy oraz za Imperium słońca, Szczęki i Amistad otrzymał także nominacje do nagrody DGA. Mając w sumie na koncie dziesięć nominacji do nagród DGA, a więc więcej niż jakikolwiek reżyser w historii, Spielberg otrzymał w 2000 r. nagrodę DGA za całokształt dokonań filmowych. Jest także laureatem nagrody za całokształt pracy przyznanej przez American Film Institute oraz prestiżowej nagrody im. Irvinga G. Thalberga przyznanej przez Academy of Motion Picture Arts and Sciences.
W 2005 r. Spielberg wyreżyserował dwa filmy - Wojnę światów i Monachium - wyprodukował także Wyznania gejszy. Wojna światów, w której główną rolę zagrał Tom Cruise, jest współczesną interpretacją klasycznej powieści futurystycznej H.G. Wellsa. Monachium, thriller historyczny, którego akcja rozgrywa się po zabójstwie 11 sportowców izraelskich podczas igrzysk olimpijskich w Monachium w 1972 r., zdobył pięć nominacji do nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej, w tym w kategorii "Najlepszy film" i za najlepszą reżyserię dla Spielberga. W tej koprodukcji wytwórni Universal/DreamWorks główne role zagrali Eric Bana, Daniel Craig i Geoffrey Rush. Wyznania gejszy, wyreżyserowane przez Roba Marshalla i oparte na bestsellerze Arthura Goldena, zdobyły trzy Oscary - za najlepsze zdjęcia, kierownictwo produkcji i kostiumy. Wśród innych, nowszych filmów Spielberga należy wymienić Terminal, z Tomem Hanksem i Catherine Zetą-Jones w rolach głównych, oraz Złap mnie, jeśli potrafisz, z Leonardo DiCaprio i Tomem Hanksem. Spielberg był także autorem scenariusza, reżyserem i producentem filmu A.I. Sztuczna inteligencja, zrealizowanym na podstawie wizji nieżyjącego Stanleya Kubricka. W 2000 r. Spielberg otrzymał nagrodę Stanley Kubrick Britannia Award za dokonania filmowe, przyznaną przez BAFTA w Los Angeles.
Urodzony 18 grudnia 1946 r. w Cincinnati (Ohio) Spielberg wychował się na przedmieściach Haddonfield (New Jersey) i Scottsdale (Arizona). Amatorskie filmy zaczął kręcić jeszcze będąc nastolatkiem, po czym poszedł na studia filmowe na California State University w Long Beach. W 1969 r. jego 22-minutowy film krótkometrażowy Amblin został pokazany na Festiwalu Filmowym w Atlancie, dzięki któremu został najmłodszym w historii reżyserem, który podpisał długoterminowy kontrakt z jedną z największych wytwórni w Hollywood.
Cztery lata później wyreżyserował trzymający w napięciu film telewizyjny Pojedynek na szosie, którym zyskał sobie zainteresowanie zarówno krytyków, jak i widowni. Jego reżyserskim debiutem kinowym był film Sugarland Express, nakręcony na podstawie scenariusza, którego był współautorem. Do jego wczesnych dokonań reżyserskich należą Na zawsze, Hook oraz sequele Poszukiwaczy zaginionej arki - Indiana Jones i świątynia zagłady oraz Indiana Jones i ostatnia krucjata.
W 1984 r. Spielberg założył swoją własną spółkę produkcyjną, Amblin Entertainment. Pod marką Amblin wystąpił jako producent lub producent wykonawczy kilkunastu filmów, w tym takich przebojów, jak Gremliny, Goonies, Powrót do przyszłości I, II i III, Kto wrobił królika Rogera?, Amerykańska opowieść, Pradawny ląd: Pierwsza wielka przygoda, Flintstonowie, Kacper, Twister, Maska Zorro, Faceci w czerni oraz Faceci w czerni 2. Amblin Entertainment produkuje także przebój serialowy Ostry dyżur.
Innym z dokonań telewizyjnych Spielberga jest wyprodukowany wraz z Tomem Hanksem wielokrotnie nagradzany miniserial Kompania braci dla telewizji HBO i DreamWorks. Na podstawie książki pod tym samym tytułem, napisanej przez nieżyjącego już Stephena Ambrose'a, oparta na faktach produkcja wojenna zdobyła nagrody Emmy i Złote Globy w kategorii "Najlepszy miniserial". Nagrodę Emmy w tej samej kategorii zdobył także w 2002 r. serial Wybrańcy obcych, którego producentem wykonawczym był Spielberg dla telewizji DreamWorks i kanału Sci-Fi. W 2005 r. Spielberg i DreamWorks Television połączyli swe siły ze stacją TNT, by wyprodukować 12-godzinny serial Into the West, będący opowieścią o dwóch wielopokoleniowych rodzinach Amerykanów i Indian i o ich zmaganiach na Dzikim Zachodzie pokazanych z dwóch zdecydowanie odmiennych punktów widzenia. W 2007 r. na małe ekrany wejdzie nakręcony według zasad reality show serial On the Lot, w którym młodzi reżyserzy/filmowcy będą współzawodniczyć o kontrakt z wytwórnią DreamWorks. On the Lot produkują spółki Mark Burnett Productions, DreamWorks Television i Amblin Television. Autorami reality show, który nada telewizja Fox, są Spielberg i Mark Burnett, którzy wystąpią także w charakterze producentów wykonawczych.
Spielberg poświęcił także swój czas i środki na rzecz wielu akcji dobroczynnych. Wpływ, jaki wywarła na nim praca nad Listą Schindlera, skłonił go do założenia fundacji Righteous Persons Foundation, której przekazał cały swój zysk z filmu. Założył także fundację Survivors of the Shoah Visual History Foundation, która dotąd zebrała ponad 52 000 wspomnień osób, które przeżyły Holocaust. Spielberg był producentem wykonawczym Ostatnich dni, trzeciego filmu dokumentalnego Shoah Foundation, który w 1999 r. zdobył nagrodę Amerykańskiej Akademii Filmowej w kategorii "Najlepszy film dokumentalny". W 2005 r. archiwum wspomnień należące do fundacji zostało przeniesione do University of Southern California. Nowy instytut historii wizualnej i edukacji powołany przez USC i Shoah Foundation będzie zajmował się badaniami i przyznawaniem stypendiów w dziedzinie nauk humanistycznych i społecznych. Ponadto Spielberg jest emerytowanym prezesem Starlight Starbright Children's Foundation, która wspiera poważnie chore dzieci, łącząc w swoich wysiłkach opiekę pediatryczną, technologię i rozrywkę.
ROBERT LORENZ (producent) od ponad dziesięciu lat współpracuje z Clintem Eastwoodem, z którym nakręcił już 10 filmów, w tym Rzekę tajemnic, za którą Lorenz był nominowany do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej jako producent. Lorenz był także producentem wykonawczym nagrodzonego Oscarem? filmu Za wszelką cenę oraz Krwawej profesji. Oprócz Listów z Iwo Jimy wyprodukował wspólnie z Eastwoodem i Stevenem Spielbergiem towarzyszący obrazowi film Sztandar chwały.
Lorenz nadzoruje wszystkie aspekty filmów produkowanych przez spółkę Eastwooda, Malpaso Productions, od etapu opracowania, poprzez produkcję, postprodukcję, marketing, aż po dystrybucję. W tej chwili zajmuje się opracowaniem filmu Rails and Ties, który ma wyreżyserować Alison Eastwood. Zdjęcia do filmu, który ukaże się dzięki staraniom wytwórni Warner Independent Pictures, rozpoczną się na początku 2007 r., a jego producentem będzie właśnie Lorenz.
Lorenz przypisuje swoje udane relacje zawodowe z Clintem Eastwoodem wspólnemu zainteresowaniu ludzkimi dramatami i podobnemu, konkretnemu podejściu do sztuki filmowej. Jest dumny z tego, że ma swój wkład w zasłużoną reputację spółki Malpaso, która postrzegana jest jako wydajna, sprawnie działająca machina produkcyjna.
Lorenz wychował się na przedmieściach Chicago, a w 1989 r. przeprowadził się do Los Angeles, by tam rozpocząć swą karierę filmową. Na swoim koncie ma ponad dwadzieścia filmów jako asystent reżysera, a w tym samym charakterze współpracę z Eastwoodem rozpoczął w 1994 r. Od 1993 r. jest członkiem Amerykańskiego Zrzeszenia Reżyserów - Directors Guild of America, a od 2005 r. członkiem Amerykańskiego Zrzeszenia Producentów - Producers Guild of America. Lorenz poznał swoją żonę, Melissę, na planie zdjęciowym filmu Co się wydarzyło w Madison County. Oboje wraz z dwójką dzieci mieszkają w Los Angeles.
Tim Moore (współproducent) nadzorował od strony technicznej produkcję ostatnich czterech filmów Clinta Eastwooda - Sztandaru chwały, Listów z Iwo Jimy, nominowanej do Oscara Rzeki tajemnic i nagrodzonego Oscarem filmu Za wszelką cenę. Ponieważ ma swój udział w praktycznej realizacji legendarnego stylu filmowego Eastwooda - zakładającego niewiele ujęć, niewykorzystywanie całego budżetu, wcześniejsze kończenie zdjęć - Moore pod tym względem zdobył sobie reputację pierwszej klasy.
Poza Eastwoodem Moore'a łączy bliska współpraca z reżyserem Rowdym Herringtonem, którego wspierał przy filmach Powrót Kuby Rozpruwacza, Wykidajło i Wersety zbrodni.
Moore wyprodukował także Gniazdo os, ze Steve'em Buscemim w roli głównej, dla Franchise Pictures; był także współproducentem Parady oszustów dla producenta Eliego Samahy. Był kierownikiem produkcji na planie thrillera akcji o żołnierzach amerykańskiej piechoty morskiej Zawsze wierni dla wytwórni Dreamworks/NBC i producentem, wraz z legendarnym Leonardem Hillem, głośnego filmu Wyrwane z serca dla telewizji CBS.
Swoje zdolności menedżerskie szlifował na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles, gdzie w bractwie studenckim poznał Johna Shepherda. Shepherd i Moore wspólnie wyprodukowali cztery nagrodzone filmy niezależne: The Climb, The Ride, Eye of the Storm i ubiegłoroczny film nominowany do nagrody ESPY Bobby Jones: Zamach geniusza.
Moore mieszka w Hermosa Beach wraz ze swoją żoną i dwoma psami. Oboje czynnie działają w Armada Foundation, która promuje adopcję bezdomnych zwierząt w całym kraju.
Nieżyjący już HENRY BUMSTEAD (scenograf) był dwukrotnym laureatem nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej. Otrzymał Oscara? za Żądło i Zabić drozda, a na swoim koncie ma jedne z najgłośniejszych filmów w historii Hollywood. Ton jego dalszej pracy nadały pierwsze filmy, w których sprawował funkcję dyrektora artystycznego, m.in. Wróć, mała Shebo, Mosty Toko-Ri, Człowiek, który wiedział za dużo i Zawrót głowy, za który otrzymał nominację do nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej.
Na koncie Bumsteada znalazły się takie filmy, jak (w tym dwa nagrodzone Oscarami): Topaz, Joe Kidd, Mściciel, Rzeźnia nr 5, Wielki Waldo Pepper, Strona tytułowa, Intryga rodzinna, Slapshot, Ojciec Wirgiliusz, Za rok o tej samej porze, Mały romans, Świat według Garpa, Mała doboszka, Knock on Wood, Czas przeznaczenia, Wesoły domek, Jej alibi, Tata duch, Wizyty domowe i Przylądek strachu z Martinem Scorsese.
W ramach należącej do Eastwooda spółki Malpaso Productions Bumstead pracował nad Bez przebaczenia, za który to film został ponownie nominowany do Oscara, Doskonałym światem, Pod niebem Henrietty, Władzą absolutną, Północą w ogrodzie dobra i zła, Prawdziwą zbrodnią, Kosmicznymi kowbojami, Krwawą profesją, Rzeką tajemnic i Za wszelką cenę.
Ostatnim filmem w karierze Bumsteada jest wyreżyserowany przez Eastwooda obraz Listy z Iwo Jimy.
JAMES J. MURAKAMI (scenograf) poprzednio pracował z legendarnym scenografem Henrym Bumsteadem nad filmem Clinta Eastwooda Północ w ogrodzie dobra i zła; był także projektantem planu w arcydziele Eastwooda zatytułowanym Bez przebaczenia.
Murakami był dyrektorem artystycznym serialowego przeboju Deadwood i nadzorującym dyrektorem artystycznym przy filmie Davida Finchera Gra. Wśród dokonań filmowych w charakterze dyrektora artystycznego na jego koncie znalazły się: Wróg publiczny, Nic do stracenia, Relikt, Ucieczka o północy, Gliniarz z Beverly Hills i Gry wojenne. W ramach pracy w dziale artystycznym był między innymi projektantem planów do filmów: Król Skorpion, Pamiętnik księżniczki, Wysłannik przyszłości, Urwanie głowy, Kocham kłopoty i serial Czarodziejki. Szlifował swoje umiejętności jako asystent dyrektora artystycznego w legendarnych produkcjach Przybywa jeździec i Czas Apokalipsy.
JOEL COX (montażysta) współpracuje z Clintem Eastwoodem od ponad 30 lat i w tym czasie nakręcił z nim takie filmy, jak Sztandar chwały, Za wszelką cenę, Rzeka tajemnic, Krwawa profesja, Kosmiczni kowboje, Prawdziwa zbrodnia, Północ w ogrodzie dobra i zła, Władza absolutna, Co się wydarzyło w Madison County, Doskonały świat i Bez przebaczenia, za który to film otrzymał nagrodę Amerykańskiej Akademii Filmowej w kategorii "Najlepszy montaż".
Cox całą swą karierę spędził w wytwórni Warner Bros., zajmując się głównie filmami Eastwooda. Ich współpraca rozpoczęła się w 1975 r., kiedy Cox pracował jako asystent montażysty przy filmie Wyjęty spod prawa Josey Wales. Od tego czasu Cox zmontował ponad 20 filmów, w których Clint Eastwood był albo odtwórcą głównej roli, albo producentem, albo reżyserem.
Cox ma na swoim koncie filmy, które montował wraz ze swym nauczycielem, znanym montażystą Ferrisem Websterem: Strażnik prawa, Wyzwanie, Każdy sposób jest dobry, Ucieczka z Alcatraz, Bronco Billy i Honkytonk Man.
Pierwszym filmem Coxa jako montażysty było Nagłe zderzenie - potem w tym samym charakterze pracował między innymi przy filmach: Lina, Niesamowity jeździec, Wzgórze Złamanych Serc, Bird, Pula śmierci, Różowy cadillac, Biały myśliwy i Żółtodziób.
GARY D. ROACH (montażysta) poprzednio pracował z Joelem Coxem i reżyserem Clintem Eastwoodem jako asystent montażysty między innymi przy filmach Za wszelką cenę, Rzeka tajemnic, Kosmiczni kowboje, Prawdziwa zbrodnia i Północ w ogrodzie dobra i zła. Ponadto jako asystent montażysty brał udział w produkcji filmu Kobieta-Kot, miniserialu The Blues, Monterey Jazz Festival: 40 Legendary Years oraz Eastwood After Hours: Live at Carnegie Hall.
W charakterze montażysty pracował przy filmach Fuhgeddaboutit i Budd Boetticher: A Man Can Do That.
DEBORAH HOPPER (projektantka kostiumów) współpracę z Clintem Eastwoodem nawiązała ponad 20 lat temu, kiedy to nadzorowała kostiumy damskie w filmie Lina. Tym samym zajmowała się w wielu innych filmach Eastwooda: Niesamowity jeździec, Wzgórze Złamanych Serc, Bird, Pula śmierci, Różowy cadillac i Żółtodziób, po czym przejęła odpowiedzialność za wszystkie kostiumy w jego filmach - początkowo jako kierownik ds. kostiumów na planie Władzy absolutnej, Północy w ogrodzie dobra i zła oraz Prawdziwej zbrodni, a potem jako projektantka kostiumów w filmach Krwawa profesja, Rzeka tajemnic i Za wszelką cenę, a także w Sztandarze chwały i Listach z Iwo Jimy.
Hopper otrzymała nagrodę Emmy za pracę nad kostiumami damskimi w Shakedown on the Sunset Strip, filmie telewizyjnym, którego akcja rozgrywa się w latach 50. ubiegłego wieku. Innymi filmami, które ma na swoim koncie Hopper zarówno jako kierownik ds. kostiumów, jak i ds. kostiumów damskich, są między innymi: Nieugięci, Showgirls, Chaplin, Ucieczka do Edenu, Intersection, Nawiedzony - niektóre domy rodzą się złe, Dziwne dni, Najlepszy kumpel Pana Boga i Nagi instynkt.
Swą karierę w branży kostiumowej Hopper rozpoczęła od projektowania kostiumów do produkcji broadwayowskich, pokazów na lodzie, a także dla opery i baletu w Cincinnati. Pochodząca z tego miasta Hopper przeniosła się do San Francisco, gdzie podjęła pracę w dziale kostiumów w operze i balecie. Pracowała tam cztery lata, w czasie których angażowała się w wiele sezonowych produkcji miejscowych i wyjazdowych, w których udział brały takie światowe gwiazdy opery, jak Beverly Sills i Luciano Pavarotti, i takie legendy baletu, jak Michaił Barysznikow i Suzanne Farrell. Powróciwszy do domu, rozpoczęła karierę w branży filmowej, jako szwaczka na planie miniserialu Centennial, a wkrótce potem dostała angaż w wytwórni Universal Studios, w której najpierw projektowała kostiumy do produkcji telewizyjnych, a potem także kinowych. Następnie Hopper podjęła pracę w należącej do Eastwooda spółce produkcyjnej Malpaso, gdzie nadal pracuje przy filmach fabularnych.