"Lepiej późno niż później: Something's Gotta Give": FILMOWCY
NANCY MEYERS (reżyser, scenarzystka, producentka) jest od dawna znana jako pierwszorzędna scenarzysta, producentka i reżyser znakomitych komedii romantycznych. Meyers zadebiutowała ostatnio jako reżyser remake’u klasycznego filmu Disney’a The Parent Trap, z udziałem Dennisa Quaida i Lindsay Lohan, była także współautorką scenariusza tego filmu. Wyreżyserowała popularny film Czego pragną kobiety, w którym zagrali Mel Gibson i Helen Hunt. Film ten zarobił na całym świecie 372 miliony dolarów. Za rolę w tym filmie Gibson otrzymał nominację do nagrody Złotego Globu dla najlepszego aktora komediowego lub musicalowego.
Pierwszym filmem, nad którym Meyers pracowała jako autorka scenariusza i producent był Szeregowy Benjamin, w którym w roli głównej wystąpiła Goldie Hawn. Meyers wyprodukowała ten film, a scenariusz napisała wspólnie z Charlesem Shyerem. Film trafił na ekrany w 1980 roku, przełamał dotychczasową zasadę, która mówiła, że w filmie w roli głównej nie może występować jedynie kobieta. Opowieść o młodej kobiecie, która wstępuje do armii, przyniosła na całym świecie ogółem ponad 150 milionów dolarów zysku. Scenariusz został nagrodzony wyróżnieniem amerykańskiej gildii scenarzystów filmowych, film otrzymał trzy nominacje do Oskara, za najlepszy scenariusz oryginalny, dla najlepszej aktorki i dla najlepszej aktorki drugoplanowej. Film otrzymał także kilka nominacji do nagrody Złotego Globu, w tym dla najlepszego filmu, komedii lub musicalu, najlepszej aktorki komediowej lub musicalowej. Po sukcesie filmu Szeregowy Benjamin, Meyers była współautorką scenariusza i producentką doskonałego filmu Irreconcilable Differences, a potem Baby Boom z udziałem Diane Keaton i przebojowych hitów Ojciec panny młodej i Ojciec panny młodej II, w których wystąpili Steve Martin i Diane Keaton. Film był uwspólcześnioną wersją filmu z lat pięćdziesiątych.
BRUCE A. BLOCK (producent) to jedna z najciekawszych osób w amerykańskim świecie filmowym, ma bogate doświadczenie zarówno jako producent, jak i reżyser, konsultant filmowy, specjalista od efektów, ekspert ad animacji, pisarz i nauczyciel.
Block urodził się w Cincinnati, uczęszczał do Carnegie-Mellon a następnie na wykłady uniwersytetu stanu Południowa Kalifornia. Wyreżyserował, wystąpił i zaprojektował scenografię i oświetlenie kilku sztuk w miejscowym teatrze, po czym zajął się pracą w reklamie, gdzie specjalizował się w animacji i efektach specjalnych. W 1981 Block poznał Nancy Meyers i jej ówczesnego partnera, Charlesa Shyera, od tej pory brał udział w realizacji wszystkich jej filmów – był konsultantem podczas prac nad Irreconcilable Differences, producentem towarzyszącym filmu Baby Boom, współproducentem Ojca panny młodej, Ojca panny młodej II i Kocham kłopoty (wszystkie były napisane przez Shyera i Meyers i wyreżyserowane przez Shyera), potem był współproducentem filmów The Parent Trap i Czego pragną kobiety, obu wyreżyserowanych przez Meyers.
Block był także konsultantem podczas realizacji filmów Howarda Deutcha Pretty in Pink, Some Kind of Wonderful i The Great Outdoors, zajmował stanowisko specjalnego konsultanta podczas prac nad filmami Lepiej być nie może Jamesa L. Brooka i Stuart Malutki Roba Minkoffa.
Block zajmował się także nauczaniem, w trakcie 25 lat pracy na uniwersytecie wykształcił całe pokolenie filmowców. Jego podręcznik, The Visual Story, był czterokrotnie wznawiany. Block wykładał także w Europie, był konsultantem do spraw animacji wytwórni The Walt Disney Studios, Nickelodeon i Pixar.
MICHAEL BALLHAUS (operator) pracował z sukcesami po obu stronach Atlantyku. W tym roku uhonorowano go nominacją do Oskara za pracę przy realizacji filmu Martina Scorsese Gangi Nowego Jorku. Wcześniej nominowano go do tej nagrody za zdjęcia do filmów Telepasja i Wspaniali Baker Boys.
Operator urodził się w Eichelsdorfie, w Niemczech, w rodzinie aktorów teatralnych. Ballhaus zakochał się w filmie, gdy w 1955 roku widział, jak legendarny reżyser Max Ophuls kręci film Lola Montes. Od tego czasu z uporem szukał dla siebie miejsca w tej dziedzinie sztuki. W latach 60. minionego wieku pracował jako operator niemieckich filmów telewizyjnych i fabularnych. W tym czasie nawiązał współpracę z Rainerem Wernerem Fassbinderem, dla którego nakręcił zdjęcia do 15 filmów, w tym do Beware of a Holy Whore, The Bitter Tears of Petra von Kant, Mother Kusters Goes to Heaven, Satan’s Brew, Despair i The Marriage of Maria Braun.
W 1982 roku Ballhaus wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, gdzie wkrótce zatrudniono go do wykonania zdjęć do filmu Johna Saylesa Baby, It’s You. Film Po godzinach Martina Scorsese, do którego Ballhaus zrealizował zdjęcia, był początkiem kolejnej długoletniej współpracy. Ich kolejne wspólne filmy to: Kolor pieniędzy, Ostatnie kuszenie Chrystusa, Chłopcy z ferajny, Wiek niewinności i Gangi Nowego Jorku. Za pracę na planie tego ostatniego filmu Ballhaus był nominowany do nagród BAFTA i Amerykańskiego Stowarzyszenia Operatorów Filmowych.
Inne filmy, jakie Ballhaus zrealizował w USA, to: Pracująca dziewczyna Mike’a Nicholsa, Pocztówki znad krawędzi, Barwy kampanii i What Planet Are You From?, Drakula Francisa Forda Coppoli, Epidemia Wolfganga Petersena, Air Force One, Quiz Show Roberta Redforda i Nazywał się Bagger Vance, a także The Glass Menagerie, Dirty Rotten Scoundrels, Guilty By Suspicion, What About Bob?, Królowie Mambo i Uptown Girls.
Ballhaus posiada wiele nagród i wyróżnień, w tym nominacje do nagrody BAFTA za Gangi Nowego Jorku, Chłopców z ferajny i Wiek niewinności, nagrodę stowarzyszenia krytyków filmowych Los Angeles za filmy Wspaniali Baker Boys Chłopcy z ferajny, a także nagrodę narodowego Stowarzyszenia Krytyków Filmowych za film Wspaniali Baker Boys.
JON HUTMAN (kierownik produkcji) współpracował wcześniej z Nancy Meyers przy pracy nad filmem Czego pragną kobiety. Hutman pracuje zarówno dla filmu, jak i telewizji. Za kierownictwo produkcji serialu The West Wing otrzymał nagrodę Emmy. Był także kierownikiem produkcji, producentem i reżyserem serialu Gideon’s Crossing.
Hutman był ostatnio kierownikiem produkcji i współproducentem filmu Lawrence’a Kasdana Łowca snów. Wcześniej podobne stanowiska zajmował podczas realizacji filmu Mumford tego samego reżysera, był także kierownikiem produkcji jego dwóch wcześniejszych filmów, Kocham cię na zabój i Francuski pocałunek. Hutman współpracował także z Robertem Redfordem, był kierownikiem produkcji filmów Zaklinacz koni, Quiz Show i Rzeka życia.
Inne filmy, przy których realizacji Hutman brał udział, to Wygrane marzenia, Lolita, Nell (z koleżanką z Yale Jodie Foster, z którą współpracował także na planie reżyserskiego debiutu Foster, Tate – mały geniusz), Flesh & Bone, Taking Care of Business, Trespass, Meet the Applegates and Heathers. Hutman brał udział w pracach nad filmami Worth Winning, Shag, Siesta, Wanted: Dead or Alive jako kierownik artystyczny i – jako konsultant – nad filmem Boxing Helena.
Hutman posiada stopień magistra wydziału architektury uniwersytetu Yale, uczył się także projektowania scenicznego na wydziale teatralnym. Po zakończeniu studiów wrócił do rodzinnego Los Angeles, gdzie znalazł pracę jako asystent w dziale artystycznym. Jego pierwszym filmem, przy którego realizacji brał udział, był Żyć i umrzeć w Los Angeles. Hutman zadebiutował jako reżyser filmem Surrender.
JOE HUTSHING (montażysta) jest dwukrotnym zdobywcą Oskara, nagrody otrzymał za filmy Olivera Stone’a Urodzony czwartego lipca i JFK, otrzymał także nominację do Oskara za filmy Camerona Crowe’a Jerry Maguire i U progu sławy. Niedawno zdobył nagrodę Emmy za montaż telewizyjnego filmu HBO Live from Baghdad.
Montażysta zaczął pracować w przemyśle filmowym na stanowisku asystenta montażysty filmu Valley Girl, następnie Stone zaproponował mu to samo stanowisko podczas realizacji filmu Wall Street a – potem – stanowisko współmontażysty filmu Talk Radio. Hutshing był montażystą filmów Stone’a: Urodzony czwartego lipca, The Doors i JFK, pracował także przy realizacji filmów: Niemoralna propozycja Adriana Lyne’a, Francuski pocałunek Lawrence’a Kasdana, Joe Black Martina Bresta i wyreżyserowanego przez Crowe’a Vanilla Sky. Hutshing był także dodatkowym montażystą filmu Spike’a Jonze’a Być jak John Malkovich.
Hutshing otrzymał nagrodę Amerykańskiego Stowarzyszenia Montażystów Filmowych Eddie za filmy JFK i U progu sławy, a także nominacje do tej nagrody za filmy Urodzony czwartego lipca i Live From Baghdad. Jest laureatem nagrody BAFTA za film JFK.
ALAN SILVESTRI (muzyka), to jeden z najbardziej wszechstronnych, utalentowanych i znanych kompozytorów muzyki filmowej, po raz kolejny wspópracuje z Nancy Meyers. Wcześniej napisał muzykę do jej filmów The Parent Trap i Czego pragną kobiety, jak również Ojciec panny młodej i Ojciec panny młodej II.
Silvestri otrzymał nominacje do nagród Akademii i Złotego Globu za muzykę, jaką skomponował do filmu Roberta Zemeckisa Forrest Gump. Dla tego samego reżysera Silvestri napisał muzykę do filmów Romancing the Stone, trylogii Powrót do przyszłości, Kto wrobił królika Rogera, Kontakt, Co skrywa prawda?, Cast Away: Poza światem i wchodzący wkrótce do kin The Polar Express.
Wśród ponad 100 filmów, do jakich Silvestri napisał muzykę, znajdują się następujące tytuły: Predator i Predator 2, Głębia, Młode strzelby II, Soapdish, Diner, The Bodyguard, Grumpy Old Men and Grumpier Old Men, Szybcy i martwi, Eraser, Długi pocałunek na dobranoc, Wulkan, Polowanie na mysz, The Odd Couple II, Stuart Malutki i Stuart Malutki 2, Reindeer Games, The Mexican, Mumia powraca, Serendipity, Showtime, Lilo i Stitch, Pokojówka na Manhattanie, Tożsamość, Lara Croft Tomb Raider: Kolebka życia i wchodzący niedługo na ekrany Van Helsing.
SUZANNE McCABE (projektantka kostiumów) po raz kolejny pracuje na planie z Nancy Meyers, poprzednio zajmowała to same stanowisko w trakcie prac nad filmem Czego pragną kobiety. McCabe projektowała kostiumy dla potrzeb filmów Woody’ego Allena Drobne cwaniaczki i Klątwa skorpiona, a także Carolina i – ostatnio - Godsend i Agent Cody Banks. Była asystentką projektanta kostiumów filmów Allena Tajemnica morderstwa na Manhatannie, Strzały na Broadway’u i Wszyscy mówią kocham cię, a także Ich własna liga, Szklana pułapka II, In Dreams i Mickey Niebieskie Oko. Karierę w przemyśle filmowym zaczęła jako asystentka garderobianej w filmach 84 Charing Cross Road i Mississippi w ogniu.