Reklama

"Koszmar z ulicy Wiązów": INFORMACJE O EKIPIE FILMOWEJ

SAMUEL BAYER (reżyser) jest reżyserem i autorem zdjęć do setek teledysków i filmów reklamowych nakręconych w ciągu ostatnich 15 lat. Zyskał miano jednego z najbardziej twórczych i rozchwytywanych specjalistów w swojej branży. Bayer jest znany z oryginalnego stylu i wyjątkowych pomysłów. W dążeniu do zdobycia ważnego miejsca w świecie filmu jego talent niejednokrotnie prześciga technologię.

Bayer jest absolwentem nowojorskiej szkoły School of Visual Arts. Zaczął karierę jako malarz, jednak szybko odkrył, że filmy są idealnym medium, które pozwala na prezentowanie twórczości szerszej publiczności. Jako domorosły operator zdjęć, który sam zajmuje się zdjęciami i oświetleniem swoich teledysków i reklam, Bayer rozpoczął karierę kultowym teledyskiem "Smells Like Teen Spirit" zespołu Nirvana. Film ten jest wciąż uznawany za jeden z najbardziej wpływowych teledysków wszechczasów. Praktyczne podejście Bayera do tworzenia filmów wniosło do teledysku Nirvany oryginalny styl i nowe spojrzenie.

Reklama

Bayer współpracował z różnymi artystami, takimi jak na przykład: zespół The Rolling Stones, Sheryl Crow, John Lee Hooker, Marilyn Manson, zespół Metallica, grupa Smashing Pumpkins, David Bowie, zespół Aerosmith, Lenny Kravitz, zespół Green Day i Justin Timberlake.

Jego praca w reklamie zaowocowała kampaniami dla marek Nike, Coke, Pepsi, Nissan, Lexus i Mountain Dew. Bayer ugruntował swoją pozycję wizualnego rewolucjonisty, uzyskawszy nagrodę AICP za zdjęcia, reżyserię i scenografię, oraz nagrody Clio za najlepszą reżyserię i najlepsze zdjęcia. Reklamy Bayera są prezentowane w stałej ekspozycji filmowej w nowojorskim Muzeum Sztuki Współczesnej.

W roku 2005 otrzymał nagrodę Kodak Lifetime Achievement Award za całokształt pracy i zdjęcia do teledysków. W roku 2006 stowarzyszenie producentów teledysków Music Video Producers Association przyznało Bayerowi drugą nagrodę Lifetime Achievement Award. Na przestrzeni lat otrzymał za swoje teledyski wiele nagród MTV Moon Men.

Koszmar z ulicy Wiązów to pierwszy film fabularny w reżyserii Bayera.

MICHAEL BAY (producent) po raz pierwszy zainteresował się pracą reżysera w wieku piętnastu lat, pracując w czasie wakacji dla firmy George'a Lucasa przy segregowaniu ilustracji do filmu Gwiezdne wojny i scenopisów obrazkowych do filmu Indiana Jones. Bay słynie z oszałamiającej akcji, krzykliwej stylistyki wizualnej oraz wykorzystania najnowocześniejszych technologii w procesie tworzenia filmów. Jego przygoda z kinemtografią rozpoczęła się w dniu, kiedy jako dziecko wysadził w powietrze kolejkę na potrzeby swojego filmu. W ten sposób omal nie spalił swojego pokoju, konieczna była interwencja straży pożarnej.

Niespełna dziesięć lat po zakończeniu wakacyjnej pracy dla George'a Lucasa, w wieku dwudziestu czterech lat i zaledwie tydzień po ukończeniu Art Center College of Design, Bay rozpoczął karierę jako reżyser reklam i teledysków. W niedługim czasie zdobył wszystkie ważne nagrody tej branży, między innymi nagrodę MTV dla najlepszego teledysku oraz nagrodę Grand Prix Clio dla reklamy roku. Kampania reklamowa Baya "Got Milk?" zawierająca słynny spot "Aaron Burr" jest częścią stałej kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej.

Bay wszedł do świata filmu fabularnego, gdy Jerry Bruckheimer zaproponował mu wyreżyserowanie filmu akcji Bad Boys z budżetem dziewiętnastu milionów dolarów. Ten film uczynił gwiazdą filmową Willa Smitha i był kluczowym momentem kariery Baya. Stanowił początek drogi, która wkrótce doprowadziła go do miana jednego z najbardziej śmiałych i kasowych reżyserów Hollywoodu. Później Bay był reżyserem i producentem kilku hitów, między innymi filmów Twierdza, Armageddon, Bad Boys II, Wyspa, Transformers oraz Transformers: Zemsta upadłych. Bay jest reżyserem, który jako pierwszy w historii w tak krótkim czasie osiągnął dochody w wysokości miliarda dolarów.

Bay jest również uznanym producentem. Jego firma producencka Bay Films, jest obecnie jedną z najnowocześniejszych w Hollywood. W roku 2003 określił strategię spółki Platinum Dunes. Platinum Dunes daje początkującym reżyserom szansę, jaką niegdyś otrzymał Bay od Jerry'ego Bruckheimera - daje możliwość tworzenia niskobudżetowych filmów realizowanych na wysokim poziomie, które mają szansę trafić do szerokiej publiczności. Spółka Platinum Dunes rozpoczęła działalność spektakularnym sukcesem remake'u filmu Teksańska masakra piłą mechaniczną, po nim wyprodukowała kolejne hity, takie jak druga część Teksańskiej masakry piłą mechaniczną, Amityville, Autostopowicz, Nienarodzony i Piątek 13-go.

Zyski ze sprzedaży biletów w wysokości 3,5 miliarda dolarów stawiają Baya na szóstym miejscu wśród najlepiej zarabiających reżyserów wszech czasów, tuż za George'em Lucasem, jego byłym szefem. Obecnie trwa faza przedprodukcyjna trzeciej części filmu Transformers, której premiera ma się odbyć latem 2011 roku.

ANDREW FORM i BRAD FULLER (producenci) są partnerami w Platinum Dunes. Spółka, którą założyli wspólnie z Michelem Bayem w roku 2001, daje debiutującym reżyserom możliwość tworzenia koncepcyjnych filmów komercyjnych dla szerokiej publiczności przy wykorzystaniu niewielkiego budżetu. Ich najnowsza produkcja to Nienarodzony z 2009 roku. W filmie wystąpił Gary Oldman, reżyserem był David S. Goyer. Ponadto wyprodukowali film Piątek 13-go w reżyserii Marcusa Nispela. Film ten zarobił ponad 43 miliony dolarów podczas premierowego weekendu. Byłą to najbardziej dochodowa premiera w historii horroru.

Pierwszą produkcją spółki był remake Teksańskiej masakry piłą mechaniczną z 2003 roku, w reżyserii Nispela. Film zarobił ponad 110 milionów dolarów na całym świecie, otrzymał nagrodę Teen Choice Award dla najlepszego thrillera i był nominowany do dwóch nagród filmowych MTV. Ich drugim projektem był remake filmu Horror Amityville, który ukazał się w 2005 roku. Film zarobił na świecie ponad 110 milionów dolarów, jego reżyserem był Andrew Douglas.

Wkrótce stworzyli dwa kolejne filmy. Był to film Teksańska masakra piłą mechaniczną: Początek, w reżyserii Jonathana Liebesmana, i nowa wersja thrillera Autostopowicz z 1986 roku. To wtedy spółka Platinum Dunes podpisała kontrakt producencki na wyłączność z wytwórnią Rogue Pictures.

W roku 2004 dziennik Daily Variety umieścił Forma i Fullera na liście dziesięciu godnych uwagi producentów (10 Producers to Watch), a w roku 2005 magazyn Fade In umieścił ich na liście stu osób w Hollywood, które trzeba znać (100 People in Hollywood You Need to Know).

Przed podjęciem współpracy z Platinum Dunes Form wyprodukował kilka własnych filmów fabularnych, między innymi Z kozetki na fotel, w reżyserii Richarda Benjamina, z Courteney Cox Arquette i Davidem Arquette, oraz Narzeczona dla dwóch w reżyserii Douga Ellina z Jasonem Lee i Davidem Schwimmerem. Był także producentem filmów dokumentalnych dotyczących powstawania filmu Tony'ego Scotta Karmazynowy przypływ i filmu Bad Boys Baya.

Fuller pracował wcześniej jako łowca talentów i wyprodukował filmy Śmiertelna pułapka w reżyserii Kevina Snydera, z udziałem Gabriela Byrne'a, Tima Rotha i Scotta Wolfa, oraz Żyć nie umierać Scotta Wipera z Natashą Henstridge i Andre Braugherem.

Form zdobył tytuł licencjata na University of Arizona, i ukończył studia na Wesleyan University.

WESLEY STRICK (scenarzysta i autor fabuły) otrzymał nominację do nagrody imienia Edgada Allana Poe dla najlepszego filmu sensacyjnego (Best Mystery Motion Picture) za swój pierwszy film, dramat sądowy Samotny w obliczu prawa z Jamesem Woodsem i Robertem Downeyem Jr. Następnie stworzył film Arachnofobia z Jeffem Danielsem, Przylądek strachu w reżyserii Martina Scorsese, z udziałem Roberta De Niro, Diagnoza zbrodni z Richardem Gere'em i Kim Basinger oraz film Mike'a Nicholsa Wilk, z Jackiem Nicholsonem i Michelle Pfeiffer. W roku 1994 film Wilk otrzymał nagrodę Saturn Award dla najlepszego filmu w kategorii science fiction, fantasy lub horror.

Filmografia Stricka obejmuje również film Philipa Noyce'a Święty, w którym zagrał Val Kilmer, Powrót do raju, w którym zagrali Vince Vaughn, Anne Heche i Joaquin Phoenix, film Dom Glassów z Leelee Sobieski i Diane Lane, a także filmową adaptację gry wideo Doom z 2005 roku.

Strick rozpoczął karierę scenarzysty pod koniec lat siedemdziesiątych jako krytyk rockowy i dziennikarz. Pisał artykuły dla magazynów Circus, Creem i Rolling Stone. Był jednym z pierwszych, którzy nagrywali na scenie klubu rockowego CBGB. Przeprowadzał wywiady ze znanymi grupami punkowymi założonymi w nowojorskiej dzielnicy Lower East Side, takimi jak Talking Heads, Ramones, Television oraz Blondie. Strick przez piętnaście lat był doradcą kreatywnym warsztatów scenopisarskich Instytutu Sundance, ponadto pracował nad powieściami "Out There in the Dark" i "Whirlybird".

ERIC HEISSERER (scenarzysta) napisał niedawno scenariusz do filmu The Thing, którego reżyserem jest Matthijs van Heijningen, a producentem Marc Abraham.

Heisserer pracuje obecnie nad filmem The Occupants, produkcji Davida Heymana, który powstaje na podstawie powieści epistolarnej online "Dionaea House", opowiadającej o nawiedzonych domach. Obecnie trwają również prace nad filmem Heisserera Inhuman, którego producentem jest Taka Ichise.

Heisserer pisał również scenariusze do serialu Stranger Adventures, interaktywnego show, któremu przyznano nominację do nagrody Emmy za wybitne osiągnięcia w dziedzinie programów zaawansowanych lub interaktywnych w kategorii - nowe platformy dostawcze (Outstanding Achievement for Enchanced or Interactive Programming: New Delivery Platforms), oraz nagrodę Daytime Emmy za wybitne osiągnięcia filmowe w udostępnianiu treści filmowych za pośrednictwem nietradycyjnych platform dostawczych (Outstanding Achievement in Video Content for Non-Traditional Delivery Platforms).

Heisserer dorastał w Oklahomie i przeniósł się do Houston po ukończeniu szkoły średniej. Pracował w NASA (Space Industries) jako grafik komputerowy przy opracowywaniu technologii dla programów kosmicznych. Później zajął się kreatywnym pisaniem i został autorem gier fabularnych takich jak Cyberpunk 2020.

MIKE DRAKE (producent wykonawczy) działa w branży od dziesięciu lat i zajmował się rozmaitymi projektami. Był producentem wykonawczym filmu Repo Men, w którym zagrali Jude Law i Forest Whitaker. Wcześniej Drake był producentem wykonawczym wielu filmów, w tym dramatu Chłopiec z Marsa, z Johnem Cusackiem, thrillera psychologicznego Numer 23, w którym wystąpił Jim Carrey, i filmu Porwanie na żądanie, w którym zagrali Anthony Anderson i Jay Mohr. Obecnie jest producentem wykonawczym thrillera Dream House, z udziałem Daniela Craiga, Rachel Weisz i Naomi Watts, w reżyserii Jima Sheridana.

Drake rozpoczął karierę jako kierownik produkcji w latach dziewięćdziesiątych. Następnie nadzorował produkcję wielu filmów, w tym komedii Jak ugryźć dziesięć milionów, w której wystąpili Bruce Willis i Matthew Perry.

W roku 2004 Drake był współproducentem filmu Królowa ringu z Meg Ryan. W tym samym roku wyprodukował film W rękach Boga. Ten doceniony przez krytyków film telewizyjny stacji HBO otrzymał wiele prestiżowych nagród, w tym nagrody Primetime Emmy, nominację do Złotego Globu, nagrodę Peabody za wybitne osiągnięcia transmisyjne (Peabody Award for Excellence in Broadcasting), nagrodę NAACP Image Award i nagrodę Amerykańskiego Instytutu Filmowego. Drake był także nominowany do prestiżowej nagrody imienia Davida L. Wolpera dla najlepszego producenta roku.

ROBERT SHAYE (producent wykonawczy) jest obecnie dyrektorem Unique Features, niezależnej wytwórni filmowej, którą stworzył wspólnie z wieloletnim partnerem z New Line - Michaelem Lynne'em. Wytwórnia podpisała umowę pierwokupu z Warner Bros i będzie opracowywać i produkować projekty wielu gatunków i o różnym budżecie.

Shaye to reżyser, były założyciel, prezes, członek zarządu i jeden z dyrektorów naczelnych wytwórni New Line Cinema. W ciągu ostatnich czterdziestu lat opracowywał i rozpowszechnił wiele odnoszących sukcesy filmów, ustanawiając tym samym normy obowiązujące w branży filmowej.

Shaye zaczął interesować się dystrybucją filmów podczas pracy w Muzeum Sztuki Nowoczesnej. W roku 1967 założył wytwórnię New Line Cinema w swoim mieszkaniu w nowojorskiej dzielnicy Greenwich Village. Wytwórnia zbudowała swoją pozycję na reedycjach filmów takich jak Narkotykowe szaleństwo i rozpowszechnianiu filmów zagranicznych, a największy sukces komercyjny odniosła, wprowadziwszy na ekrany filmy z popularnych serii, takich jak Street Fighter, Wojownicze żółwie ninja i Koszmar z ulicy Wiązów. Te popularne serie przygotowały grunt dla kolejnych hitów studia New Line, takich jak Godziny szczytu, seria Austin Powers, Głupi i głupszy, Od wesela do wesela, Siedem, Boogie Nights i Blade.

Z Shaye'em na czele studio New Line zyskało reputację "cudotwórcy" rynków niszowych, gdyż przetarło nowe szlaki przy użyciu niekonwencjonalnych strategii biznesowych, z których wiele zostało normami tej branży.

Niemożliwy do podrobienia styl studia był najbardziej wyraźny w roku 1998, kiedy scenarzysta i reżyser Peter Jackson przyniósł do siedziby studia 25-minutową taśmę z kinową wersją klasyka J.R.R. Tolkiena Władca Pierścieni z zamiarem przekształcenia trzech tomów powieści w dwa filmy. Jako wierny fan książki, Shaye zaproponował, by Jackson stworzył trzy filmy i dał zielone światło późniejszej bezprecedensowej jednoczesnej produkcji wszystkich trzech części.

Efekty tej pracy były zdumiewające. Łącznie trylogia Władca Pierścieni była nominowana do trzydziestu Oscarów i zdobyła siedemnaście z nich. Lekką ręką zgarnęła jedenaście Oscarów za Powrót Króla, w tym nagrodę dla najlepszego filmu, najlepszego reżysera, i najlepszego scenariusza adaptowanego. Powrót Króla jest trzecim pod względem uzyskanych dochodów filmem wszech czasów na świecie, a pozostałe części zajmują miejsca w pierwszej dwudziestce. Władca Pierścieni zarobił w sumie prawie trzy miliardy dolarów na całym świecie.

Pozostałe przełomowe filmy studia to między innymi: Elf, Freddy kontra Jason, Teksańska masakra piłą mechaniczną, Polowanie na druhny, Sposób na teściową, Pamiętnik i Lakier do włosów. Inne tytuły to między innymi prowokacyjny film Historia przemocy, nominowany do Oscara, i film Małe dzieci, za który Kate Winslet otrzymała swoją piątą nominację do Oscara.

Studio New Line przez lata angażowało się również w produkcję filmów artystycznych. Utworzony w 1990 roku oddział Fine Line Features wyprodukował takie cenione prze krytyków filmy, jak Amerykański splendor, Blask, Słodkie jutro i Tańcząc w ciemnościach.

W roku 2005 studio New Line podjęło współpracę z HBO Films, powołując wspólnie spółkę Picturehouse, która stworzyła filmy takie jak Labirynt fauna i Ostatnia audycja.

MICHAEL LYNNE (producent wykonawczy) wspólnie z wieloletnim partnerem biznesowym Bobem Shaye'em prowadzi firmę producencką Unique Features LLC z siedzibą w Nowym Jorku i Los Angeles, działającą na podstawie umowy pierwokupu z wytwórnią Warner Bros.

Przed założeniem Unique Features Lynne przez prawie dwadzieścia pięć lat był członkiem zarządu i jednym z dyrektorów studia New Line Cinema Corporation. Był siłą napędową firmy. To dzięki niemu studio zostało w pełni zintegrowanym i niezależnym przedsiębiorstwem filmowym, odnoszącym największe sukcesy na świecie. W firmie funkcjonują działy zajmujące się produkcją, marketingiem i dystrybucją filmów kinowych, rozrywki filmowej, a także telewizją, muzyką, teatrem, licencjonowaniem i sprzedażą.

Lynne był producentem wykonawczym jednego z największych sukcesów w historii New Line - trylogii Władca Pierścieni. Ostatnia cześć serii, film Powrót Króla, zdobyła aż jedenaście Oscarów, w tym dla najlepszego filmu, wyrównując tym samym rekord największej liczby zdobytych nagród, należący do Titanica.

Za kadencji Lynna New Line studio wyprodukowało i zajmowało się rozpowszechnianiem wielu popularnych i cenionych przez krytyków filmów. Były to miedzy innymi: Elf, Schmidt, Gracz, trylogia Austin Powers, trylogia Blade, Godziny szczytu, Magnolia, Blask, Siedem, Głupi i głupszy, Fakty i akty, Maska, Wojownicze żółwie ninja i seria Koszmar z ulicy Wiązów.

Film Lakier do włosów odniósł potrójny sukces. Bił rekordy popularności w dniu premiery, później studio New Line wyprodukowało jego broadwayowską wersję, która została uhonorowana nagrodą Tony. Następnie musical został wyprodukowany jako film, z Johnem Travoltą grającym jedną z głównych bohaterek.

Przed rozpoczęciem pracy w New Line Lynne był partnerem w firmie Blumenthal & Lynne przez dwadzieścia lat. Współpracował również z firmą prawniczą Barovick & Konecky, a także pracował jako doradca prawny firmy Embassy Pictures.

Lynn jest członkiem zarządów Muzeum Sztuki Nowoczesnej, organizacji Citymeals-on-Wheels i muzeum filmowego Museum of the Moving Image. Przewodniczy komitetowi muzealnemu Guild Hall of East Hampton, jest też członkiem zarządu szkoły prawniczej Visitors of Columbia Law School oraz Kolegium Dziekańskiego na uniwersytecie Columbia i wieloletnim opiekunem fundacji Brooklyn College Foundation. Jest również członkiem zarządu będącego w publicznym obrocie funduszu inwestycyjnego REIT - Vornado Realty Trust.

Lynn jest członkiem stowarzyszenia adwokatów New York Bar i ukończył studia prawnicze w Columbia Law School w 1964 roku. W roku 1961 ukończył naukę na Brooklyn College, gdzie studiował literaturę angielską.

RICHARD BRENER (producent wykonawczy) od ponad dziesięciu lat pracuje w New Line Cinema, obecnie pełni funkcję prezesa do spraw produkcji.

Podczas pracy w New Line Brener nadzorował powstawanie i był producentem wykonawczym wielu udanych filmów wytwórni, m.in. takich hitów jak Seks w wielkim mieście, serii przygód Harolda i Kumara, a także filmów Polowanie na druhny, Austin Powers i Złoty Członek, Od wesela do wesela, Sposób na teściową i serii Oszukać przeznaczenie. Inne popularne filmy, przy których pracował Brener, to Efekt motyla i Ryzyko.

Obecnie Brener nadzoruje produkcję kilku głośnych filmów dla New Line, w tym mającego się wkrótce ukazać filmu Seks w wielkim mieście 2.

Brener dołączył do New Line jako pracownik tymczasowy w 1995 roku. Szybko awansował z pozycji montażysty na stanowisko starszego wiceprezesa. W ciągu swojej kariery Brener nadzorował współpracę studia z wieloma popularnymi aktorami, między innymi z Adamem Sandlerem, Benem Stillerem i Tedem Demme.

Brener urodził się i dorastał w Short Hills w New Jersey. Ukończył studia licencjackie na kierunku historia na Uniwersytecie Yale w 1994 roku.

WALTER HAMADA (producent wykonawczy) obecnie pracuje jako starszy wiceprezes ds. produkcji w firmie New Line Cinema. Jest odpowiedzialny za rozwój kilku projektów, w tym filmu Gears of War, stworzonego na podstawie popularnej gry video na konsolę XBOX. Hamada nadzorował także produkcję filmu Oszukać przeznaczenie: Death Trip, który został nakręcony w cyfrowej technologii 3D, oraz filmu Piątek z 13-go.

Przed rozpoczęciem pracy w New Line w 2007 roku, Hamada przez cztery lata współpracował z Chrisem Fentonem w H2F Entertainment, firmie produkcyjno-menedżerskiej. Tam Hamada pomagał w rozwoju kariery takim scenarzystom jak Chris Morgan (Szybcy i wściekli: Tokyo Drift, Komórka), Rob McKittrick (Kelnerzy), Greg Coolidge (Pracownik miesiąca), Brad Gann (Vince niepokonany), oraz Matt Allen i Caleb Wilson (Cztery gwiazdki).

Hamada był producentem filmu Stuarta Hendlera Zabójczy szept, najnowszego obrazu Coxblocker, którego autorem scenariusza i reżyserem jest Greg Coolidge, a w rolach głównych wystąpią Seann William Scott i Topher Grace, filmu Tough Love Thomasa Cartera, w którym zagrał Ice Cube, oraz filmu Carla Rinscha 47 Ronin. Przed rozpoczęciem pracy w H2F Hamada zajmował się rozwojem firmy MBST Entertainment.

Hamada jest absolwentem Uniwersytetu Kalifornijskiego. Rozpoczął karierę jako asystent w wytwórni TriStar Pictures. Wkrótce został wiceprezesem do spraw produkcji w wytwórni Columbia Pictures. Tam nadzorował rozwój i produkcję takich filmów jak Mocne uderzenie, Granice wytrzymałości, Godzilla i S.W.A.T. Jednostka specjalna.

DAVE NEUSTÄDTER (producent wykonawczy) od 2003 roku był dyrektorem ds. rozwoju w studiu New Line. Obecnie pracuje w New Line jako szef produkcji. Ostatnio zajmował się zarządzaniem produkcją mającego wkrótce wejść na ekrany filmu Going the Distance, w którym wystąpią Drew Barrymore i Justin Long.

Neustädter rozpoczął karierę w New Line jako stażysta w dziale rozwoju, a następnie pracował jako asystent wykonawczy Richarda Brenera. Jest absolwentem Indiana University.

JEFF CUTTER (operator zdjęć) zadebiutował w filmie fabularnym jako operator zdjęć w filmie Gang z boiska Phila Joanou, z udziałem Dwayne'a Johnsona. Swoją karierę rozpoczął jako asystent operatora, a następnie jako operator zdjęć w projektach telewizyjnych, takich jak Rhythm City Volume One i kilku pilotażowych odcinkach seriali.

Ostatnio Cutter pracował jako operator zdjęć w filmie Sierota. Producentami filmu byli Joel Silver i Leonardo DiCaprio a w rolach głównych wystąpili Peter Sarsgaard, Vera Farmiga i Isabelle Fuhrman. W 2009 roku film był nominowany do nagrody Teen Choice Award.

Ponadto pracował również jako operator zdjęć w serialu Kings oraz jako fotograf pomocniczy przy thrillerze science fiction Constantine.

PATRICK LUMB (scenograf) ostatnio pracował jako nadzorujący dyrektor artystyczny przy filmie Michaela Manna Wrogowie publiczni, w którym wystąpili Johnny Depp i Christian Bale.

Wcześniej pracował jako scenograf przy filmie Bryana Songera Walkiria z Tomem Cruise'em i współpracował z Johnem Moore'em przy tworzeniu filmów Omen, z udziałem Lieva Schreibera i Julii Stiles, oraz Lot Feniksa, z udziałem Dennisa Quaida.

Lumb był także dyrektorem artystycznym w wielu innych filmach, między innymi w filmie Christophera Nolana Batman - Początek, w którym zagrali Christian Bale, Liam Neeson, Katie Holmes, Michael Caine i Gary Oldman, filmie Joela Schumachera Veronica Guerin z Cate Blanchett, filmie Za linią wroga, z udziałem Owena Wilsona i Gene'a Hackmana w reżyserii Johna Moore'a, a także filmie Davida L. Cunninghama Droga do Wolności z Kieferem Sutherlandem.

GLEN SCANTLEBURY (montażysta) pracował przy wielu filmach Michaela Baya. Był montażystą takich superprodukcji jak Transformers i Armageddon, a ostatnio zajmował się także montażem kontynuacji filmu Transformers - Transformers: Zemsta upadłych.

Scantlebury kilkukrotnie współpracował z Marcusem Nispelem. Był montażystą filmu Tropiciel i wyprodukowanego w 2003 roku remake'u filmu Teksańska masakra piłą mechaniczną, a także montażystą pomocniczym filmu Piątek 13-go. Wiele razy pracował również dla reżysera Simona Westa, zajmując się montażem takich filmów jak Lara Croft: Tomb Raider, Sprawa honoru i Con Air - lot skazańców.

Poza tym pracował przy filmie Podwójna gra, którego reżyserem był D.J. Caruso, i thrillerze Johna Dahla Prześladowca.

MARI-AN CEO (projektantka kostiumów) po raz kolejny współpracuje ze spółką Platinum Dunes. Wcześniej tworzyła kostiumy do filmów Piątek 13-go i Teksańska masakra piłą mechaniczną: Początek.

Niedawno pracowała jako projektantka kostiumów w komedii Bill, z Jessicą Albą, i w filmie Jima Hanona End of the Spear. Była także asystentką projektanta kostiumów do filmu Olivera Stone'a Aleksander, w którym zagrali Angelina Jolie i Colin Farrell, oraz głównym kostiumografem filmów Ostatni samuraj, z Tomem Cruise'em i Łzy słońca Antoine'a Fuqua z Bruce'em Willisem.

Inne filmy, przy których pracowała Ceo w latach dziewięćdziesiątych, to: Powrót z piekła z Keithem Carradine'em, Szarada śmierci z udziałem Eriki Eleniak i Jamesa Wildera, reżyserski debiut Steve'a Buscemiego Trees Lounge, komedia The Shot z Mo Gaffney, Mordercza rozgrywka z udziałem Willa Pattona, W dniu mojej śmierci ocknąłem się wcześnie, w którym wystąpili Billy Zane, Ron Perlman i Christina Ricci, a także Piętno wspomnień z Michaelem Madsenem i Garrettem Morrisem.

W telewizji Ceo tworzyła kostiumy do serialu stacji ABC Flash Forward: Przebłysk jutra i pracowała jako asystentka projektanta kostiumów do serialu stacji HBO 61, którego reżyserem był Billy Crystal.

STEVE JABLONSKY (kompozytor) Ostatnio napisał muzykę do popularnego filmu Michaela Baya Transformers: Zemsta upadłych, a wcześniej do pierwszej części Transformers. Współpracował już wcześniej z Bayem przy filmie Wyspa, napisał też dodatkową ścieżkę muzyczną do filmów Bad Boys II, Pearl Harbor i Armagedon tego samego reżysera.

Wcześniej współpracował z reżyserem Marcusem Nispelem nad kolejnymi częściami Piątku 13 go i Teksańskiej masakry piłą mechaniczną. Skomponował również muzykę do filmów Amityville, Teksańska masakra piłą mechaniczną: Początek i Autostopowicz. Jablonsky jest także autorem muzyki do kilku produkcji niezależnych, m.in. Border to Border, Sorrow's Child, a także do japońskiego filmu z gatunku anime pod tytułem Steamboy.

W telewizji można usłyszeć jago muzykę w ogromnie popularnym serialu Gotowe na wszystko stacji ABC. Skomponował także muzykę do nagradzanego filmu telewizyjnego Na żywo z Bagdadu i do kilku innych seriali.

Jablonsky ukończył studia muzyczne na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley. Swój talent rozwijał, pracując z takimi uznanymi kompozytorami jak Hans Zimmer i Harry Gregson-Williams. Na początku swojej kariery Jablonsky skomponował dodatkową ścieżkę muzyczną do filmów Biały labirynt, Mrówka Z, Uciekające kurczaki, Tygrys i przyjaciele, Mustang z Dzikiej Doliny, Łzy słońca oraz Piraci z Karaibów: Zemsta Czarnej Perły.

SEAN FADEN (kierownik ds. efektów wizualnych) niedawno dołączył do zespołu Method Studios i objął stanowisko kierownika ds. efektów wizualnych.

Wcześniej Faden pracował na tym samym stanowisku w Asylum Visual Effects przy filmach takich jak Amityville i reklamach: Hallway dla Apple, Fate dla Nike autorstwa Davida Fischera oraz Leave Nothing Michaela Mana również dla firmy Nike.

W trakcie pięcioletniej pracy w Asylum Visual Effects Sean Faden pracował jako kierownik ds. grafiki komputerowej m.in. przy filmach Terminator: Ocalenie, Skarb narodów, Upiór w operze i Piraci z Karaibów: Skrzynia umarlaka.

Zanim rozpoczął współpracę z Asylum, przez siedem lat pracował dla Digital Domain, gdzie zajmował się grafiką komputerową w filmach Pojutrze i XXX, a także Wehikuł czasu, Fight club oraz Titanic.

Po ukończeniu kolegium technicznego na Uniwersytecie Kalifornijskim w Los Angeles Sean Faden rozpoczął swoją karierę w modelarni firmy Digital Domain, gdzie stworzył modele do filmów Piąty element i Titanic.

JOHN MILINAC (koordynator ds. efektów specjalnych) od lat współpracuje z Platinum Dunes. Pracował już przy kilku horrorach tej wytwórni: Piątek 13-go, Autostopowicz, Horsemen - jeźdźcy Apokalipsy, Nienarodzony, Teksańska masakra piłą mechaniczną: Początek oraz Amityville.

W trakcie dwudziestoletniej kariery Milinac tworzył wyjątkowe efekty specjalne do takich filmów jak: Sekretariat; Wanted - Ścigani; Sztuka zrywania; Prognoza na życie; 8 Mila; Nowokaina; Poza świadomością; Opętanie; Prosty plan; Wczoraj i dziś; Cud na 34. ulicy; Olej Lorenza; No God, No Master; The Express; Dom nad jeziorem; Łowcy nagród II; W rytmie hip-hopu; Cudowni chłopcy; Miłosna rozgrywka; Z honorami oraz Babe.

Jako koordynator ds. efektów specjalnych pracował również przy produkcjach telewizyjnych takich jak Normalny dla stacji HBO, Bestia dla stacji A&E i Skazany na śmierć dla stacji Fox.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Koszmar z ulicy Wiązów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy