"Kocham Cię, Beth Cooper": O TWÓRCACH

CHRIS COLUMBUS (reżyseria/produkcja) pracuje w przemyśle filmowym od lat osiemdziesiątych. Na koncie ma takie filmy, jak "Goonies", "Gremliny", a także ekranizacje powieści o Harrym Potterze.

Reklama

Pochodzi z Pensylwani, wychowywał się w Ohio. Jako dzieciak marzył o byciu malarzem. Studiował malarstwo, pragnął być rysownikiem dla Marvel Comics. W końcu przyszły mu do głowy storyboardy. W liceum kręcił amatorskie filmy i rysował storyboardy (co robi po dziś dzień.) Skończywszy szkołę średnią studiował prestiżowej Tisch School of the Arts (ukończył Directors' Program) znajdującej się na New York University. Jeszcze jako student sprzedał swój pierwszy scenariusz - "Jocks" opowiadające o katolickim chłopcu, który przeżywa kryzys wiary i marzy o graniu w szkolnej lidze futbolowej. Po skończeniu NYU napisał scenariusz do filmu "Buntownik z Eberton" ("Reckless"). Wyreżyserował go James Foley, a główne role powierzono Aidanowi Quinnowi i Daryl Hannah.

Columbus zyskał sławę kilkoma oryginalnymi scenariuszami i współpracą ze Spielbergiem. Takie filmy jak "Gremliny" w reżyserii Joe Dantego, czy "Goonies" Richarda Donnera stały się kultowymi. Zaraz po nich Barry Levinson zrealizował "Młodego Sherlocka Holmesa"("Young Sherlock Holmes"). Scenariusze do tych produkcji napisał Chris Columbus.

Debiutem reżyserskim Columbusa była "Zwariowana noc" ("Adventures In Babysitting"; 1987) z Elizabeth Shue. W 1990 powstał "Kevin sam w domu" ("Home Alone") - pierwszy z trzech filmów jakie Chris zrealizował z Johnem Hughesem. W 1991 Chris wyreżyserował "Tylko samotnych"("Only the Lonely") na podstawie własnego scenariusza. W filmie zagrali John Candy i legendarna Maureen O'Hara.

W 1993 roku powstała przebojowa "Pani Doubtfire" ("Mrs. Doubtfire") z Robinem Williamsem i Sally field. Potem Chris zrealizował "Dziewięć miesięcy" ("Nine Months"; 1995) z Hugh Grantem i Julianne Moore, a także "Mamuśka" ("Stepmom"; 1998) z Julią Roberts i Susan Sarandon.

Największy sukces przyszedł z ekranizacją pierwszej z siedmiu książek o przygodach Harry'ego Pottera - "Harry Potter i Kamień Filozoficzny"(" Harry Potter and the Sorcerer's Stone"; 2001). Czytelnicy z całego świata wiązali z tym filmem wielkie oczekiwania. Columbus zatrudnił do odtwórców głównych ról nikomu nie znane brytyjskie dzieciaki - Daniela Radcliffe'a, Emmę Watson i Ruperta Grinta. Decyzja okazała się strzałem w dziesiątkę.

Columbus wyreżyserował i wyprodukował drugą część filmu, był producentem trzeciej. Wszystkie odniosły ogromny sukces komercyjny. Potem wyreżyserował broadwayowski musical "Rent" i komedię "I Love You, Beth Cooper" Z Hayden Panettiere i Paulem Rustem.

Obecnie pracuje nad filmem "Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy: Złodziej Pioruna" ("Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief") na podstawie powieści Ricka Riordana.

LARRY DOYLE (scenariusz/powieść/kierownictwo produkcji) w 1976 roku ukończył Buffalo Grave High School, w której rozgrywa się akcja jego powieści "I Love You, Beth Cooper". Niestety nie wygłaszał mowy na zakończenie szkoły.

W latach osiemdziesiątych pracował w różnych pismach (był twórcą pasków komiksowych) i pisywał scenariusze do seriali. Obecnie jest scenarzystą i felietonistą "The New Yorker".

Na początku kariery przez siedem lat pisywał do United Press International. Potem przez pewien czas był szefem "First Comics", jednego z największych wydawnictw komiksowych w kraju. Pisywał do wznowionego komiksu "Pogo"; był redaktorem "National Lampoon", a także "Spy" i "New York". Napisał scenariusze do kilku odcinków "Beavisa i Buttheada".

Przez cztery lata był scenarzystą i producentem "Simpsonów" ("The Simpsons"). W tym czasie serial zdobył dwie nagrody Emmy i jedną Annie Award. Był twórcą scenariusza i producentem wykonawczym "Looney Tunes znowu w akcji" ("Looney Tunes: Back in Action"), napisał też scenariusz do filmu "Starsza pani musi zniknąć" ("Duplex") z Benem Stillerem i Drew Barrymore.

Pisywał do takich pism, jak "Esquire", "GQ", "Rolling Stone", "Harpers" i "Time". W 2009 wydawnictwo "Harper-Collins" wyda jego drugą powieść zatytułowaną "Go Mutants!"

Mieszka niedaleko Baltimore razem z żoną Becky i trójką dzieci. Jego rodzice pochodzą z Irlandii i dopiero niedawno pogodzili się z myślą, że ich syn nie zostanie lekarzem.

MICHAEL BARNATHAN (produkcja) współpracuje z Chrisem Columbusem i Markiem Radcliffe'em w 1492 Pictures - firmie założonej w 1994 roku. Barnathan był producentem takich filmów, jak "Dziewięć miesięcy" ("Nine Months"), "Świąteczna gorączka"("Jingle All the Way"),"Mamuśka"("Stepmom"),"Fałszywa dwunastka"("Cheaper by the Dozen"), "Rent", "Noc w muzeum"("Night at the Museum"), czy "I Love You, Beth CooperBył producentem wykonawczych filmów "Harry Potter i Kamień Filozoficzny" ("Harry Potter and the Sorcerer's Stone"),"Harry Potter i Komnata Tajemnic" ("Harry Potter and the Chamber of Secrets") i "Harry Potter i więzień Azkabanu"("Harry Potter and the Prisoner of Azkaban"). Obecnie pracuje nad filmem ""Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy: Złodziej Pioruna" ("Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief") na podstawie powieści Ricka Riordana.

Zanim dołączył do 1492 Productions pracował w Largo Entertainment, przez cztery lata był tam wice-prezesem działy produkcji. Wcześniej pracował Edgar J. Scherick Associates, gdzie nadzorował realizację takich filmów, jak "The Kennedys of Massachusetts" (dziewięć nominacji do nagrody Emmy).

Jest absolwentem Tisch School of the Arts znajdującej się na NYU.

MARK RADCLIFFE (kierownictwo produkcji) Wyprodukował takie hity jak "Pani Doubtfire" ("Mrs. Doubtfire"), "Kevin sam w Nowym Jorku" ("Home Alone 2"), "Fantastyczna Czwórka"("Fantastic Four") i serię filmów o Harrym Potterze. Kilkakrotnie współpracował z Chrisem Columbusem, między innymi przy ekranizacjach powieści J.K Rowling, a także "Rent", "I Love You, Beth Cooper" i "Percy Jackson i Bogowie Olimpijscy: Złodziej Pioruna" ("Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief")".

Pochodzi z Oklahomy, zaczynał karierę od bycia asystentem reżysera przy "The Escape Artist" Francisa Forda Coppoli. Pracował z Coppolą przy "Rumble Fish" i "Peggy Sue wyszła za mąż" ("Peggy Sue Got Married").

JENNY BLUM (kierownictwo produkcji) jest wice-przewodniczącą działu produkcji 1492 Pictures. Pracuje w przemyśle filmowym od 1994 roku; pierwszą produkcją przy której pracowała było "Witch Hunt" dla HBO. Od tamtej pory asystowała reżyserom zarówno przy wysoko-budżetowych jak i niezależnych produkcjach.

Najnowsze filmy, przy których pracowała to "Indian Cowboy", "A Tale of Two Pizza", "Mr. Barrington", "Bacon Hill", "Session 9", "Reading Water" i "Sam the Man".

MICHAEL FLYNN (kierownictwo produkcji) zaczynał karierę od współpracy z Edwardem R. Pressmanem. Asystował mu przy takich filmach jak "Wall Street", "Rozmowy radiowe"("Talk Radio") czy "Druga prawda" ("Reversal of Fortune"). Wyprodukował "My New Gun" Stacy Cochran; odpowiadał za budżet takich filmów jak "Ed Wood", "Rome musi umrzeć"("Romeo Is Bleeding"), "Sposób na teściową"("Monster-In-Law"), czy "Hamlet 2". Jest producentem wykonawczym "Beastly" CBS Films.

PHIL ABRAHAM (zdjęcia) ma swoim koncie nominacje do nagrody Emmy za "Rodzinę Soprano" ("The Sopranos"). Pracuje także przy serialu "Mad Men, za który otrzymał statuetkę. Jego kariera trwa od 1987 roku - od tamtej pory pracował przy filmach i serialach jako operator zdjęć, kamerzysta, reżyser.

Odpowiada za zdjęcia do takich filmów jak "Annapolis" z Jamesem Franco, "Cherry", "Gloria" czy "Godzilla". Pracował przy filmach telewizyjnych, między innymi "Our Time", czy "M.O.N.Y", a także serialach - "Szósty stopień oddalenia"("Six Degrees"), "Brooklyn South" czy "Spin City".

HOWARD CUMMINGS (scenografia) pracował ostatnio przy "Ghost Town"Davida Koeppa, z którym współpracował przy "Mrocznym mieście" ("Trigger Effect") i "Sekretnym oknie"("Secret Window").

Jednym z najnowszych filmów, do którego zrobił scenografię jest adaptacją musicalu "Rent" Chrisa Columbusa.

Współpracował z takimi reżyserami jak Terry Zwigoff , Francis Ford Coppola, Steven Soderbergh, Greg Jacobs czy John Schlesinger.

Jest odpowiedzialny za scenografię do filmów "Długi pocałunek na dobranoc" ("The Long Kiss Goodnight"), "Podejrzani" ("The Ususal Suspects") i "Motywy zbrodni" ("Mortal Thoughts").

Stworzył scenografię do "Lemon Sky" Lanforda Wilsona, w którym zagrali Kevin Bacon, Kyra Sedgwick, Casey Affleck i Lindsay Crusoe oraz "On Valentine's Day" Hortona Foote'a.

Z telewizją współpracował także przy takich filmach jak "Indictment: The McMartin Trial", "A Dangerous Affair", "Assault at West Point: The Court-Martial of Johnson Whittaker".

PETER HONESS (montaż) zmontował ostatnio "Złoty kompas"("The Golden Compass") Chrisa Weitza. Wcześniej współpracował z Wolfgangiem Petersenem przy "Posejdonie" ("Poseidon") i "Troi"("Troy"). Karierę zaczynał od filmów nisko-budżetowych i dokumentalnych (w 1974 roku nominowano go do American Cinema Editors Eddie za montaż filmu "Following the Tundra Wolf"). W 198 1 roku asystował Johnowi Irvinowi przy "Psach wojny" ("Dog sof War").

Na swoim koncie ma współpracę z takimi twórcami jak John Schlesinger ("Wyzwancy zła"("The Believers"), "Madame Sousatzka", "Układ prawie idealny"("The Next Best Thing"), David Hare ("Obfitość" ("Plenty"), "Wydział Rosja" ("The Russia House"), "Baseballista"("Mr. Baseball"), Russell Mulcahy ("Nieśmiertelny"("Highlander"), "Rykoszet" ("Ricoshet"), "Cień"("The Shadow").

Współpracował z Curtisem Hansonem przy "Tajemnicach Los Angeles" ("L.A Confidential"); za montaż do tego filmu nominowano go do nagrody BAFTA.

Odpowiada za montaż takich filmów jak "Dzieciak" ("The Kid"), "Szybcy i wściekli"("Fast and the Furious"), czy "Aeon Flux".

KAREN MATTHEWS (kostiumy) odpowiada za kostiumy do filmów "Druga szansa"("Thing We Lost in the Fire"), "Memory", "Węże w samolocie" ("Snakes in a Plane"), "O wysoką stawkę"("High Stakes") i "Głosy" ("White Noise").

Zaprojektowała kostiumy do takich filmów telewizyjnych jak "Jack", "Return to Halloweentown", czy "Sterling Sinatra".

Pracowała przy mini-serialach "Dragon Boys" i "Voyage of the Unicorn", a także "The Pictures od Hollis Woods" i "The Mountain".

CHRISTOPHE BECK (kompozytor) skomponował muzykę do ponad czterdziestu filmów i niemal dwudziestu seriali. Zajmuje się tym od piętnastu lat; napisał muzykę do takich produkcji jak "W krainie czarów" ("Phoebe in Wonderland"), "Co się zdarzyło w Las Vegas" ("What Happens in Vegas"), "Ciemność rusza do boju" ("The Seeker: The Dark Is Rusing"), "Licencja na miłość" ("License to Wed"), "Fred Claus - Brat Świętego Mikołaja" ("Fred Claus"), "Różowa Pantera" ("The Pink Panter"), "Strażnik" ("The Sentinel"), "Zoom: Akademia superbohaterów"("Zoom"), "Garfield 2" ("Garfield: A Tail of Two Kitties"), "Męski sport" ("We Are Marshall"), "Szkoła dla drani"("School for Scoundrels"), "Elektra", "Idealny facet" ("The Perfect Man"), "Księżniczka na lodzie" ("Ice Princess") czy

"Podwójna gra" ("Two for the Money").

Zaczynał od współpracy z telewizją kanadyjską - komponował do serialu "Biały kieł" ("White Fang"), a także trzech sezonów "Buffy - postrach wampirów" (Buffy the Vampire Slayer"). Za muzykę do tego drugiego przyznano mu nagrodę Emmy.

PATRICK HOULIHAN (kierownictwo muzyczne) od piętnastu lat jest konsultantem muzycznym przy filmach. Niedawno był dyrektorem muzycznym produkcji "The Rocker". Na swoim koncie ma współpracę przy takich filmach jak "Mały Manhattan" ("Little Manhattan"), "Moja super eks-dziewczyna"("My Super Ex-Girlfriend"), "Wesołych świąt" ("Deck the Halls"),"Strażacki pies"("Firehouse Dog") czy "Szkoła uczuć" ("A Walk to Remember"). Najnowszym filmem, przy którym współpracował jest "Absolwentka" ("Post-Grad").

Dowiedz się więcej na temat: Kocham Cię, Beth Cooper

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Rekomendacje