"Johnny English": O FILMOWCACH
Peter Howitt (reżyser) zadebiutował jako scenarzysta i reżyser filmem Sliding Doors z Gwyneth Paltrow i Johnem Hannah w rolach głównych. Za ten film Howitt otrzymał Europejską Nagrodę Filmową (Najlepszy Scenariusz) oraz nagrodę Empire dla Najlepszego Reżysera Brytyjskiego.
Dorobek reżyserski Howitta obejmuje – AntiTrust z Timem Robbinsem, Ryanem Phillippem i Rachael Leigh Cook (Golden Goblet dla Najlepszego Reżysera i Najlepszego Filmu na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Szanghaju) oraz pilotowy odcinek serii Going To California dla sieci telewizyjnej Showtime. Jego kolejne projekty obejmują wyreżyserowanie filmu The Other Half; do którego napisał scenariusz, a także będzie jego producentem.
Howitt jest ponadto utalentowanym aktorem. Brał udział w ważnych filmach irlandzkich – W imię ojca (In The Name of the Father) z Danielem Day Lewisem w roli głównej oraz Some Mother’s Son z Helen Mirren. Zagrał także w Stone Cold, oraz Sliding Doors. Jego liczne role telewizyjne to role w filmach Kiss and Tell, Eleven Men Against Eleven, Killing Me Softly, The Magician, Royal Celebration i Civvies, a także w serialu Tears Before Bedtime. W teatrze można go było oglądać w The Caretaker z Donaldem Pleasence i Party Time (zagrał także w telewizyjnej wersji tej sztuki - 1992). Oba spektakle zostały wyreżyserowane przez ich autora, legendarnego brytyjskiego dramaturga Harolda Pintera.
Working Title, zarządzane przez Tima Bevana (producent) i Erica Fellnera (producent) od 1992 roku, stało się czołową europejską firmą produkcyjną. Zrealizowali wspólnie ponad 60 filmów, które na całym świecie zarobiły ponad dwa miliardy dolarów. Filmy Working Title zdobyły 4 nagrody Akademii – za Elizabeth, Fargo i Przed egzekucją (Dead Man Walking), 18 nagród BAFTA za takie filmy jak Billy Elliot i Cztery wesela i pogrzeb (Four Weddings and a Funeral) miedzy innymi, a także prestiżowe nagrody na festiwalach filmowych w Cannes i Berlinie.
Bevan i Fellner od długiego czasu współpracują z pisarzem Richardem Curtisem i aktorem Hugh Grantem. Wspólnie stworzyli trzy największe przeboje kasowe firmy – wszystkie komedie romantyczne – Cztery wesela i pogrzeb (Four Weddings and A Funeral), Notting Hill i Dziennik Bridget Jones (Bridget Jones’s Diary). Notting Hill dzierży tytuł najlepiej zarabiającego filmu brytyjskiego na świecie. Curtis napisał także scenariusz do przebojowej komedii Jaś Fasola (Bean), z Rowanem Atkinsonem w roli głównej, a także właśnie ukończył reżyserowanie swojego pierwszego filmu – wg własnego scenariusza - Love Actually z obsadą zawierającą takie nazwiska jak Hugh Grant, Emma Thompson, Laura Linney, Liam Neeson, Rowan Atkinson, Alan Rickman, Colin Firth i Martine McCutcheon. Hugh Grant wystąpił ostatnio w filmie Był sobie chłopiec (About A Boy), którego scenariusz powstał w oparciu o powieść Nicka Hornby. Film wyreżyserowali Chris i Paul Weitzowie.
Bracia Coen także od dłuższego już czasu współpracują z Working Title. Zrealizowali razem pięć filmów – nagrodzony Oscarem Fargo, The Hudsucker Proxy, Bracie, gdzie jesteś? (O Brother, Where Art Thou?), The Big Lebowski i Człowiek, którego nie było (Man Who Wasn’t There), za który Joel Coen otrzymał nagrodę dla Najlepszego Reżysera na Festiwalu Filmowym w Cannes w 2001 roku.
W 1999 roku została założona firma WT² zarządzana przez Nataschę Wharton. Jej zadaniem jest produkcja filmów o niższych budżetach. Pierwszy film WT2 Billy Elliot, w reżyserii Stephena Daldry'ego stał się międzynarodowym komercyjnym sukcesem. Był także bardzo dobrze przyjęty przez krytyków. Firma wyprodukowała ponadto Ali G Indahouse – olbrzymi sukces w Wielkiej Brytanii, Long Time Dead i My Little Eye. WT² zajmuje się obecnie post-produkcją filmu The Calcium Kid z Orlando Bloomem w roli głównej w reżyserii Alexa de Rakoff.
Adaptowanie dla potrzeb dużego ekranu popularnych i oryginalnych powieści jest manifestem Working Title. Film na podstawie powieści Helen Fielding Dziennik Bridget Jones (Bridget Jones’s Diary) zwrócił uwagę widzów całego świata na Renee Zellweger w tytułowej roli. Stephen Frears przeniósł na ekran powieść Nicka Hornby'ego Wierność w stereo (High Fidelity, tytuł filmu – Przeboje i podboje), a Chris i Paul Weitz wyreżyserowali bestseller Hornby’ego Był sobie chłopiec (About A Boy). Inne ważne adaptacje to m.in. Kapitan Corelli (Captain Corelli’s Mandolin) Johna Maddena z Nicolasem Cage i Penelope Cruz, Przed egzekucją (Dead Man Walking) Tima Robbinsa z Susan Sarandon i Seanem Pennem, a także klasyka dziecięca Pożyczalscy (The Borrowers).
W zeszłym roku Working Title otworzył swoje biuro w Australii (WTA) prowadzone przez Tima White'a. Ich pierwszym filmem jest Ned Kelly z Heathem Ledgerem jako legendarnym poszukiwanym przez prawo. Obsadę stanowią również Orlando Bloom, Geoffrey Rush, Naomi Watts i Rachel Griffiths. Drugi film australijskiego oddziału Working Title to komedia Gettin’ Square, z Timothym Spallem – jest obecnie na etapie post-produkcji.
Ostatnie filmy WT to The Guru, romantyczna komedia z Jimim Mistry, Heather Graham i Marisą Tomei w rolach głównych w reżyserii Daisy von Scherler Mayer; a także 40 dni, 40 nocy (40 Days & 40 Nights) z Joshem Hartnettem w reżyserii Michaela Lehmanna.
Produkcje, które znajdą się w kinach w 2003 roku to dramat Thirteen, z Holly Hunter; i The Shape Of Things, filmowa adaptacja sztuki Neila Labute z Rachel Weisz w głównej roli.
Na etapie przygotowawczym znajdują się - Thunderbirds, film zrealizowany na podstawie przeboju brytyjskiej telewizji z lat 60. w reżyserii Jonathana Frakesa z Billem Paxtonem i Sir Benem Kingsley'em; oraz Wimbledon, romantyczna komedia w reżyserii Richarda Loncraine z Kirsten Dunst i Paulem Bettany.
Przed rozpoczęciem produkcji filmu "Johnny English", Mark Huffam (producent) pełnił funkcję producenta wykonawczego podczas produkcji filmu Godziny (The Hours), w reżyserii Stephena Daldry'ego – produkcja Scotta Rudina i Roberta Foxa z Meryl Streep, Julianne Moore i Nicole Kidman w rolach głównych.
Huffam wyprodukował także film Johna Maddena Kapitan Corelli (Captain Corelli’s Mandolin), a obecnie zajmuje się produkcją Thunderbirds.
Huffam był także koproducentem Zatrutego pióra (Quills) – nominowanego do Oscara filmu Philipa Kaufmana i The Closer You Get (produkcja Uberto Pasoliniego). W dorobku producenta znajdują się także takie filmy, jak nagrodzony Oscarem Szeregowiec Ryan (Saving Private Ryan) – funkcja producenta stowarzyszonego; The Revengers’ Comedies, White Squall, The Secret of Roan Inish, The Playboys i December Bride. Dla telewizji zrealizował m.in. Runway One.
Neal Purvis (scenarzysta) & Robert Wade (scenarzysta) pracują razem od 1991 roku, kiedy napisali scenariusz do brytyjskiego thrillera Let Him Have It – opartego na kontrowersyjnej historii dwóch mężczyzn oskarżonych o zabicie policjanta podczas napadu z bronią w ręku. Film wyreżyserował Peter Medak.
Dwa lata później napisali scenariusz do The Puppet Masters, a w 1995 – pięć scenariuszy: An American Werewolf in Paris, Killing Me (dla reżysera Johna Mackenzie), Return to Sender, Lying Doggo i The Wasp Factory (adaptacja powieści Iaina Banksa).
W 1997 roku, napisali Mabus dla Oxford Film Company; The Devil Has No Sympathy dla Scala/Miramax; oraz Plunkett & Macleane i Gridiron, dla Working Title. Ich autorstwa jest także scenariusz do filmu Skin dla Lumiere International (1998).
Ostatnio Purvis i Wade napisali scenariusze do dwóch filmów o przygodach Jamesa Bonda: Świat to za mało (The World Is Not Enough) i Śmierć nadejdzie jutro (Die Another Day).
William Davies (scenarzysta) rozpoczynał karierę jako dziennikarz zanim dołączył do swojego przyjaciela, pisarza Willa Osborne'a. Wspólnie napisali scenariusze do następujących filmów: Bliźniaki (Twins) (z Arnoldem Schwarzeneggerem), Stop Or My Mom Will Shoot (z Sylvestrem Stallone), Ghost in the Machine (w reżyserii Rachel Talalay), The Real McCoy (z Kim Basinger i Valem Kilmerem) i Dr. Jekyll and Ms. Hyde (z Sean Young i Timothy’m Daly).
Po pięciu latach współpracy, Osborne i Davies zdecydowali się pisać oddzielnie. Od tego czasu Davies napisał American Girl, Ali G Indahouse, Two Strangers, The Poetess, Fool on the Hill, The Queen and I, Adios, Truth or Dare i Death in High Heels. Davies adaptował ostatnio na potrzeby filmy powieść byłego dziennikarza London Times Bena Macintyre - Foreign Field.
Davies prowadzi firmę produkcyjną wspólnie z Sarah Wilson. Wyprodukowali razem serię BBC Red Cap, z Tamzin Outhwaite.
Wśród ostatnich filmów Remi Aderarasina, B.S.C. (zdjęcia) znajdują się takie tytuły jak Był sobie chłopiec (About a Boy), w reżyserii Paula Weitza & Chrisa Weitza; House of Mirth, w reżyserii Terence'a Daviesa; Onegin Marthy Fiennes z Ralphem Fiennesem w roli głównej; Elizabeth – nagroda BAFTA za Najlepsze Zdjęcia w 1999 oraz nominacja do nagrody Akademii za Najlepsze Zdjęcia; Przypadkowa dziewczyna (Sliding Doors) Petera Howitta z Gwyneth Paltrow; nagrodzony Oscarem Angielski pacjent (The English Patient) Anthony’ego Minghelli; Jeździec bez głowy (Hollow Reed) i Captives, oba w reżyserii Angeli Pope. Remi jest zdobywcą dwóch dodatkowych nominacji do nagrody BAFTA za Memento Mori i Christabel.
Adefarasin zrealizował ponadto zdjęcia do serii telewizyjnej Kompania braci (Band of Brothers) wyreżyserowanej przez Richarda Loncraine'a, Toma Hanksa i Davida Lelanda. Jego dorobek telewizyjny obejmuje także – film Anthony’ego Minghelli Truly Madly Deeply, dla BBC Films; Children Crossing Angeli Pope, Dream Baby i Sweet As You Are; Four Days in July, Home Sweet Home i Grown Ups Mike’a Leigh oraz film Steve’a Barona Arabian Nights dla kanału Hallmark.
"Johnny English" jest drugim filmem Chrisa Seagersa (scenografia) jako scenografa. Pierwszym był Zawód: Szpieg (Spy Game) Tony’ego Scotta. W dorobku Seagersa jako kierownika artystycznego znajdują się - Double Down Neila Jordana, Kapitan Corelli (Captain Corelli’s Mandolin) Johna Maddena, Koniec romansu (End of the Affair) Neila Jordana, Onegin w reżyserii Marthya Fiennes, Maybe Baby Bena Eltona, Felicia’s Journey Atoma Egoyana; Szeregowiec Ryan (Saving Private Ryan) Stevena Spielberga, The Man Who Knew Too Little Johna Amiela, Copycat, Tune in Tomorrow; W kręgu przyjaciół (Circle of Friends) Pata O’Connora; War of the Buttons Johna Robertsa; Year of the Comet Petera Yatesa; Gra pozorów (The Crying Game) Neila Jordana, Pocałunek przed śmiercią (A Kiss Before Dying) Jamesa Deardena. Wkrótce na ekrany wejdzie kolejny film, na potrzeby którego Seagers zaprojektował scenografię - Man of Fire Tony’ego Scotta.
W dorobku Jill Taylor (kostiumograf) znajdują się następujące tytuły - Two Men Went to War, z Jamesem Fleetem w reżyserii Johna Hendersona; The One and Only, z Patsy Kensit w reżyserii Simona Cellana Jonesa; Last Orders Freda Schepisi z Michaelem Caine; Crush, Johna McKay z Andie Macdowell; Born Romantic Davida Kane'a; The Full Monty Petera Cattaneo; i Ksiądz (Priest) Antonii Bird. "Johnny English" jest drugim filmem podczas realizacji którego Taylor współpracowała z Howittem – zaprojektowała stroje do Przypadkowej dziewczyny (Sliding Doors).
Dorobek telewizyjny Taylor obejmuje - The Tenth Kingdom dla Carnival i Hallmark; nominowany do nagrody BAFTA Mill on the Floss, w reżyserii Grahama Theaksona; Stone Cold i Killing Me Softly Stephena Whittakera; Miss Julie Patricka Marbera; Loved Up Petera Cattaneo; oraz In the Cold Light of Day w reżyserii Richarda Monksa.
Filmy w dorobku Grahama Johnstona (charakteryzacja) to Był sobie chłopiec (About a Boy), w reżyserii Paula Weitza & Chrisa Weitza; Dziennik Bridget Jones (Bridget Jones’s Diary) z Renée Zellweger, Hugh Grantem i Colinem Firthem w rolach głównych, Born Romantic Davida Kane; Gladiator Ridley'a Scotta (fryzury) – nominacja do nagrody BAFTA za Najlepszy Makijaż i Fryzury (wspólnie z Paulem Engelenem); With or Without You Michaela Winterbottoma; Greenwich Meantime Johna Stricklanda; Plunkett & Macleane Jake’a Scotta; Spiceworld The Movie Boba Spiersa; Twin Town Kevina Allena; Prince Valiant (makijaż); The Leading Man Johna Duigana (makijaż); Trainspotting i Płytki grób (Shallow Grave) Danny’ego Boyle'a; Small Faces Gilliesa McKinnona i When Saturday Comes (makijaż).
Na małym ekranie prace Johnstona można oglądać w The Railway Children, Bombay Blue, Imogen’s Face oraz Truth or Dare Johna Maddena. Johnston brał udział w ostatniej kampanii reklamowej firmy Max Factor.