"I raz i dwa": TWÓRCY FILMU
Edward YANG (reżyser/autor scenariusza)
Urodzony w Szanghaju w 1947 r., Edward Yang przeniósł się wraz z rodziną do Tajpej w 1949 r. Jako nastolatek był twórcą komiksów i manga. Zrobił licencjat jako inżynier elektryk i wyjechał na studia do USA. Ukończył tam wydział Computer and Information Sciences.
Interesował go film, rozpoczął więc naukę na wydziale filmowym, ale przerwał ją już po pierwszym semestrze i rozpoczął pracę jako projektant systemów komputerowych w instytucie badawczym w Seattle. Pracował tam 7 lat. Wrócił do Tajwanu w 1981 r., żeby rozpocząć nową karierę – najpierw jako autor scenariuszy, potem jako reżyser.
W 1989 r. założył niezależną firmę produkcyjną – Yang and his Gang, Filmmakers i zrobił film – „A Brighter Summer Day”. Firma rozszerzyła wkrótce działalność na przedstawienia teatralne i zmieniła nazwę na Atom Films & Theatre. Finansuje i produkuje filmy i sztuki teatralne, a także angażuje się coraz bardziej w multimedialne eksperymenty i nowe technologie w dziedzinie kinematograficznej.
Filmy i sztuki teatralne Edwarda Yanga:
1981: 1905-NIAN DE DONGTIAN (The Winter of 1905)
(scenariusz) Film fabularny
Oficjalna selekcja na festiwal w Cannes, 1982
1981: FUPING (Floating Weeds)
(scenariusz/reżyser) Dwuczęściowy film telewizyjny
1982: ZHIWANG (Expectations)
(scenariusz/reżyser) Film krótkometrażowy
Epizod Guangyin de Gushi (In Our Time)
1983: HAITAN DE YITIAN (That Day, On the Beach)
(scenariusz/reżyser) Film fabularny
Najlepszy film, Najlepszy reżyser, Najlepszy scenariusz (Nagrody Krytyków Taipei - Taipei Critics Awards)
Gold Award, Houston International Film Festival
1985: QINGMEI ZHUMA (Taipei Story)
(scenariusz/reżyser) Film fabularny
FIPRESCI prize, Locarno Film Festival 1985
1986: KONGBU FENZI (The Terroriser)
(scenariusz/reżyser) Film fabularny
Oficjalna selekcja na festiwal w Cannes, 1987
Grand Jury Prize, Locarno Film Festival 1987
Best Feature Film, Golden Horse Awards, Taiwan 1986
1991: GULING JIE SHAONIAN SHA REN SHIJIAN (A Brighter Summer Day)
(scenariusz/reżyser) Film fabularny
Grand Jury Prize oraz FIPRESCI prize, Tokyo Film Festival 1991
Best Director, Festival des 3 Continents, France 1991
Best Feature oraz Best Director, Singapore Film Festival 1992
1992: RUGUO (Likely Consequence)
(scenariusz/reżyser) Sztuka w jednym akcie
1993: CHENGZHANG JIJIE (Growth Period)
(scenariusz/reżyser) Sztuka w siedmiu aktach
1994: DULI SHIDAI (A Confucian Confusion)
(scenariusz/reżyser) Film fabularny
Oficjalna selekcja na festiwal w Cannes, 1994
Best Screenplay, Golden Horse Awards, Taiwan 1994
1996: MAJIANG (Mahjong)
(scenariusz/reżyser) Film fabularny
Special Jury Prize, Berlin Film Festival 1996
Best Director, Singapore Film Festival 1996
1997 JIU-GE YU LAO QI (A 1997 Rhapsody)
(scenariusz/reżyser) Sztuka w jednym akcie
Otwierająca London International Festival of Theatre
2000: YI YI (A One and a Two…)
(scenariusz/reżyser) Film fabularny
Oficjalna selekcja na festiwal w Cannes, 2000
2000: SHIJI ERSHIYI (Century 21)
(scenariusz/reżyser) Sztuka muzyczna w jednym akcie
Pokazywana w Zuni’s King Lear series, Hongkong
KAWAI Shinya (producent)
Urodzony w Osace w 1958 r. Ukończył prawo na Uniwersytecie Keio w 1981 r. i rozpoczął pracę dla Fuji TV jako producent wykonawczy The Antarctica.
W 1987 r. wyprodukował film „Take Me Skiing”, w reż. Baba Yasuo. Od tamtej pory wyprodukował wiele filmów, włączając to takie przeboje kasowe jak: „Going to Hospital” (1990), w reż. Takita Yojiro, „Love Lette” (1995), w reż. Iwai Shunji, „Swallowtail Butterfly” (1996), w reż. Iwai oraz horror thriller „Ring” (1998), w reż. Nakata Hideo.
Pracuje jako producent w Pony Canyon, jednej z największych firm w Japonii zajmujących się rozrywką muzyczną i wizualną. W 1999 r. otrzymał nagrodę Japan Cinema and Television Producer’s Association za osiągnięcia w dziedzinie produkcji.
TSUKEDA Naoko (producentka)
Urodzona w Hokkaido, w 1960 r. Ukończyła prawo na Uniwersytecie Hokkaido, a potem Cinema Studies na Nowojorskim Uniwersytecie (NYU). Wróciła do Japonii, gdzie pracowała dla dystrybutora filmów artystycznych Cine Saison.
A od 1990 r. organizowała Sundance Film Festiwal w Tokyo. Dołączyła do Pony Canyon w 1996 r. jako zastępca dyrektora. Zajmowała się tam akwizycją i dystrybucją. Jest członkiem rady doradczej Rotterdam Film Festival’s Cinemart. Po raz pierwszy była producentem filmowym przy filmach – „A One and a Two” i „The Island Tales” Stanleya Kwana.
YANG Weihan (zdjęcia)
Urodzony w 1949 r., pracował jako pierwszy asystent operatora Christophera Doyle’a w debiucie Edwarda Yanga „That Day, On the Beach”. W „Taipei Story” Yanga był już kierownikiem zdjęć. Jest uważany za jednego z najlepszych operatorów w Tajwanie. Jest członkiem kinematograficznego departamentu w Taiwan’s Central Motion Picture Corporation