Reklama

"I raz i dwa": TWÓRCY FILMU

Edward YANG (reżyser/autor scenariusza)

Urodzony w Szanghaju w 1947 r., Edward Yang przeniósł się wraz z rodziną do Tajpej w 1949 r. Jako nastolatek był twórcą komiksów i manga. Zrobił licencjat jako inżynier elektryk i wyjechał na studia do USA. Ukończył tam wydział Computer and Information Sciences.

Interesował go film, rozpoczął więc naukę na wydziale filmowym, ale przerwał ją już po pierwszym semestrze i rozpoczął pracę jako projektant systemów komputerowych w instytucie badawczym w Seattle. Pracował tam 7 lat. Wrócił do Tajwanu w 1981 r., żeby rozpocząć nową karierę – najpierw jako autor scenariuszy, potem jako reżyser.

Reklama

W 1989 r. założył niezależną firmę produkcyjną – Yang and his Gang, Filmmakers i zrobił film – „A Brighter Summer Day”. Firma rozszerzyła wkrótce działalność na przedstawienia teatralne i zmieniła nazwę na Atom Films & Theatre. Finansuje i produkuje filmy i sztuki teatralne, a także angażuje się coraz bardziej w multimedialne eksperymenty i nowe technologie w dziedzinie kinematograficznej.

Filmy i sztuki teatralne Edwarda Yanga:

1981: 1905-NIAN DE DONGTIAN (The Winter of 1905)

(scenariusz) Film fabularny

Oficjalna selekcja na festiwal w Cannes, 1982

1981: FUPING (Floating Weeds)

(scenariusz/reżyser) Dwuczęściowy film telewizyjny

1982: ZHIWANG (Expectations)

(scenariusz/reżyser) Film krótkometrażowy

Epizod Guangyin de Gushi (In Our Time)

1983: HAITAN DE YITIAN (That Day, On the Beach)

(scenariusz/reżyser) Film fabularny

Najlepszy film, Najlepszy reżyser, Najlepszy scenariusz (Nagrody Krytyków Taipei - Taipei Critics Awards)

Gold Award, Houston International Film Festival

1985: QINGMEI ZHUMA (Taipei Story)

(scenariusz/reżyser) Film fabularny

FIPRESCI prize, Locarno Film Festival 1985

1986: KONGBU FENZI (The Terroriser)

(scenariusz/reżyser) Film fabularny

Oficjalna selekcja na festiwal w Cannes, 1987

Grand Jury Prize, Locarno Film Festival 1987

Best Feature Film, Golden Horse Awards, Taiwan 1986

1991: GULING JIE SHAONIAN SHA REN SHIJIAN (A Brighter Summer Day)

(scenariusz/reżyser) Film fabularny

Grand Jury Prize oraz FIPRESCI prize, Tokyo Film Festival 1991

Best Director, Festival des 3 Continents, France 1991

Best Feature oraz Best Director, Singapore Film Festival 1992

1992: RUGUO (Likely Consequence)

(scenariusz/reżyser) Sztuka w jednym akcie

1993: CHENGZHANG JIJIE (Growth Period)

(scenariusz/reżyser) Sztuka w siedmiu aktach

1994: DULI SHIDAI (A Confucian Confusion)

(scenariusz/reżyser) Film fabularny

Oficjalna selekcja na festiwal w Cannes, 1994

Best Screenplay, Golden Horse Awards, Taiwan 1994

1996: MAJIANG (Mahjong)

(scenariusz/reżyser) Film fabularny

Special Jury Prize, Berlin Film Festival 1996

Best Director, Singapore Film Festival 1996

1997 JIU-GE YU LAO QI (A 1997 Rhapsody)

(scenariusz/reżyser) Sztuka w jednym akcie

Otwierająca London International Festival of Theatre

2000: YI YI (A One and a Two…)

(scenariusz/reżyser) Film fabularny

Oficjalna selekcja na festiwal w Cannes, 2000

2000: SHIJI ERSHIYI (Century 21)

(scenariusz/reżyser) Sztuka muzyczna w jednym akcie

Pokazywana w Zuni’s King Lear series, Hongkong


KAWAI Shinya (producent)

Urodzony w Osace w 1958 r. Ukończył prawo na Uniwersytecie Keio w 1981 r. i rozpoczął pracę dla Fuji TV jako producent wykonawczy The Antarctica.

W 1987 r. wyprodukował film „Take Me Skiing”, w reż. Baba Yasuo. Od tamtej pory wyprodukował wiele filmów, włączając to takie przeboje kasowe jak: „Going to Hospital” (1990), w reż. Takita Yojiro, „Love Lette” (1995), w reż. Iwai Shunji, „Swallowtail Butterfly” (1996), w reż. Iwai oraz horror thriller „Ring” (1998), w reż. Nakata Hideo.

Pracuje jako producent w Pony Canyon, jednej z największych firm w Japonii zajmujących się rozrywką muzyczną i wizualną. W 1999 r. otrzymał nagrodę Japan Cinema and Television Producer’s Association za osiągnięcia w dziedzinie produkcji.


TSUKEDA Naoko (producentka)

Urodzona w Hokkaido, w 1960 r. Ukończyła prawo na Uniwersytecie Hokkaido, a potem Cinema Studies na Nowojorskim Uniwersytecie (NYU). Wróciła do Japonii, gdzie pracowała dla dystrybutora filmów artystycznych Cine Saison.

A od 1990 r. organizowała Sundance Film Festiwal w Tokyo. Dołączyła do Pony Canyon w 1996 r. jako zastępca dyrektora. Zajmowała się tam akwizycją i dystrybucją. Jest członkiem rady doradczej Rotterdam Film Festival’s Cinemart. Po raz pierwszy była producentem filmowym przy filmach – „A One and a Two” i „The Island Tales” Stanleya Kwana.


YANG Weihan (zdjęcia)

Urodzony w 1949 r., pracował jako pierwszy asystent operatora Christophera Doyle’a w debiucie Edwarda Yanga „That Day, On the Beach”. W „Taipei Story” Yanga był już kierownikiem zdjęć. Jest uważany za jednego z najlepszych operatorów w Tajwanie. Jest członkiem kinematograficznego departamentu w Taiwan’s Central Motion Picture Corporation

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: I raz i dwa
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy