"Hrabia Monte Christo": REALIZATORZY
Reżyser KEVIN REYNOLDS (ur. 17 I 1952 r. w San Antonio, stan Teksas) po ukończeniu studiów prawniczych był asystentem gubernatora Teksasu. Po kilku latach zdecydował się na karierę filmową, rozpoczynając studia najpierw na wydziale filmowym miejscowego uniwersytetu a następnie na słynnym Uniwersytecie Południowej Kalifornii. Jego praca dyplomowa ze scenopisarstwo stała się potem podstawą scenariusza filmy „Czerwony świt” Johna Miliusa. Film dyplomowy „Proof” zobaczył Steven Spielberg i zaproponował rozbudowanie go do rozmiarów pełnej fabuły. Utwór ten, „Fandango”, był reżyserskim debiutem Reynoldsa a zarazem początkiem współpracy z Kevinem Costnerem, która obejmuje filmy: „Robin Hood – Książę złodziei”, „Rapa Nui” i „Waterworld – Wodny świat”. Drugi film Reynoldsa, „Bestia wojny”, należał do ulubionych dokonań reżysera. Ma także w dorobku kontrowersyjny „187” z udziałem Samuela L. Jacksona.
Producent ROGER BIRNBAUM założył studio Spyglass Entertainment wraz Garym Barberem. Obaj piastują funkcje współprzewodniczących zarządu i dyrektorów wykonawczych firmy, należącej do grona czołowych producentów niezależnych.
Spyglass rozpoczęło swoją działalność od filmów „Instynkt” z Anthony Hopkinsem i Cubą Goodingiem Jr. oraz „Informator” Michaela Manna i „Szósty zmysł” z Brucem Willisem. W 2000 r. Spyglass wprowadził do kin filmy „Kowboj z Szanghaju”, „Zakazany owoc” i „Niezniszczalny”. Najnowsze dokonania Spyglass to komedia „Out Cold” Brendaya i Emmetta Malloyów, film akcji science-fiction „Reign of Fire” Roba Bowmana z Matthew McConaughym i Izabellą Scorupco, thriller „The Farm” Rogera Donaldsona z Alem Pacino oraz thriller psychologiczny „Dragonfly” Toma Shadyaka z Kevinem Costnerem.
Zanim Birnbaum założył Spyglass Ent., uczestniczył wraz z firmą Caravan Pictures w realizacji takich przebojów, jak: „Godziny szczytu”, „Sześć dni, siedem nocy”, „Inspektor Gadżet”, „Zabijanie na śniadanie”, „Trzech muszkieterów”. Wcześniej, działając w strukturach 20th Century Fox, brał udział w produkcji filmów: „Rain Man”, „Kevin sam w domu”, „Sypiając z wrogiem”, „Edward Nożycoręki”, „Hot Shots”, „Mój kuzyn Vinny”, „Ostatni Mohikanin”, „Szklana pułapka II” i „Pani Doubtfire”. Pracował także ze Stevenem Spielbergiem przy produkcji „Piramidy strachu”.
Urodzony w Teaneck, w stanie New Jersey, i wykształcony na Uniwersytecie w Denver, Roger Birnbaum działał na niwie przemysłu muzycznego zanim przeszedł do branży filmowej.
Producent GARY BARBER wraz z Rogerem Birnbaumem założył i kieruje wytwórnią Spyglass Entertainment, która zdobyła rozgłos dzięki filmowi „Szósty zmysł” z udziałem Bruce’a Willisa i Haleya Joela Osmenta (światowe zyski rzędu 660 mln dolarów).
W Spyglass Barber nadzorował produkcję filmów „Zakazany owoc” i „Kowboj z Szanghaju”, uczestniczył też w realizacji filmu „Niezniszczalny”. Kolejne realizacje studia obejmują „Hrabiego Monte Christo” Kevina Reynoldsa, thriller psychologiczny „Dragonfly” Toma Shadyaca z Kevinem Costnerem, film akcji science-fiction „Reign of Fire” Roba Bowmana, „The Farm” Rogera Donaldsona z Alem Pacino.
Barber działa w branży filmowej blisko od 20 lat, zajmując się produkcją i dystrybucją filmów, także telewizyjnych i na nośnikach elektronicznych, oraz dystrybucją płyt z muzyką filmową. Znany jest ze swej umiejętności wyszukiwania młodych talentów, a także z analitycznego spojrzenia na sprawy rynku mediów. W swoim dorobku ma cenione ekspertyzy z tego zakresu oraz 35 filmów, przy których realizacji współpracował – m.in. „Ace Ventura: psi detektyw”, „Robin Hood – Książę złodziei”, „Młode strzelby II” oraz „Wzgórze Pacyfiku”.
Producent JONATHAN GLICKMAN jest szefem produkcji filmowej Spyglass Entertainment. W 1993 r. podjął pracę w Caravan Pictures, by po czterech latach dojść do stanowiska prezesa zarządu. Uczestniczył w realizacji licznych filmów, m.in. „Zabijanie na śniadanie”, „Inspektor Gadżet” oraz „Godziny szczytu” i „Godziny szczytu II”. Od 1998 r. Glickman związany jest ze Spyglass, gdzie nadzorował różne etapy produkcji filmów: „Kowboj z Szanghaju”, „Cold Out”, „Zakazany owoc” oraz „Reign of Fire”.
Jonathan Glickman jest absolwent anglistyki Uniwersytetu Michigan oraz wydziału filmowego Uniwersytetu Południowej Kalifornii.
Scenarzysta JAY WOLPERT jest doświadczonym producentem telewizyjnym, który swoją karierę rozpoczął o uczestniczenia w teleturniejach i wygranej w turnieju mistrzów w 1969 r. Na początku lat 90. osiem z wyprodukowanych przez niego teleturniejów trafiło do telewizji ogólnokrajowej, a wraz z wersjami zagranicznymi były realizowane w 14 krajach na różnych kontynentach. Z czasem Wolpert coraz bardziej poświęcał się pisaniu, początkowo na potrzeby telewizji, potem na duży ekran. „Hrabia Monte Christo” jest jego kinowym debiutem. Wolpert wystąpił też w kilkunastu drobnych rolach filmowych, w tym w „Kocham kłopoty” oraz „Ojcu panny młodej II”, gdzie zagrał ginekologa Diane Keaton.
Filmografia scenografa MARKA GERAGHTY’EGO obejmuje m.in. tytuły: „Taniec ulotnych marzeń”, „Aleja Snajperów”, „Nieprawdopodobna historia” i „Kroniki młodego Indiany Jonesa”. Współpracował ze Stephenem Frearsem przy filmach „Furgonetka” i „Bękart”, z Mike’em Newellem przy „Na zachód”, z Alanem Parkerem przy „The Commitments”, z Donem Bluthem przy „Rock’n’rollowym kogucie” i Jimem Sheridanem przy „Mojej lewej stopie”.
Kostiumolog TOM RAND zaczynał karierę na angielskiej prowincji, następnie dostał angaż do renomowanych scen londyńskich Royal Court i National Theatre. Po okresie współpracy z BBC TV Rand zaczął projektować kostiumy do filmów fabularnych, w tym „Pojedynku” Ridleya Scotta, „Piratów z Penzance”, „Polowania”, „Eleni”. Rand był nominowany do Oscara za kostiumy do „Kochanicy Francuza”, jest także jedynym Brytyjczykiem, który projektował kostiumy dla Franco Zeffirellego („Młody Toscanini”). Inne jego filmy to „Kobieta i obcy”, „Księżniczka Caraboo”, „Jądro ciemności” i „Mirad”, reżyserski debiut Jeremy Ironsa oraz „Un pont entre deux rives”, którym jako reżyser zadebiutował Gerard Depardieu.
Równie imponująca jest lista teatralnych dokonań Randa, kostiumolog najwyżej ceni sobie współpracę z dramaturgiem i reżyserem Haroldem Pinterem.
Kompozytor EDWARD SHEARMUR jest twórcą cieszącym się uznaniem zarówno widowni, jak i krytyków. Jest autorem różnorodnych ścieżek dźwiękowych do filmów tak zróżnicowanych, jak „Aniołki Charliego”, „Miss agent”, „Miłość i śmierć w Wenecji”, „Szkoła uwodzenia”, „Jakub kłamca”, „Reign of Fire”. Zdarza się, że Sheamur jednocześnie pracuje nad kompozycjami tradycyjnymi takimi, jak na potrzeby „Hrabiego Monte Christo” i współczesną muzyką elektroniczną, jaką skomponował do „K-PAX”.
Kompozytor jest absolwentem Cambridge. Zaczynał od orkiestracji kompozycji Michaela Kamena, powstałych do serii „Szklana pułapka” i „Zabójcza broń”. Jako muzyk rockowy Shermur współpracował z Jimmy Page’em i Robertem Plantem, przygotowując ich koncert „Unplugged” dla MTV. Brał też udział w nagraniach Annie Lennox, Bryana Adamsa i grupy Pink Floyd.