"Harry Potter i więzień Azkabanu": FILMOWCY
ALFONSO CUARÓN (reżyser)
Szybko stał się jednym z najsławniejszych reżyserów swojego pokolenia, zdobywając ostatnio uznanie krytyki jako twórca scenariusza do filmu Y Tu Mama También, za który otrzymał nominacje do Oskara w kategorii najlepszego scenariusza oryginalnego (napisał go do spółki z bratem Carlosem), film ten otrzymał także nominację do nagrody BAFTA dla najlepszego filmu zagranicznego oraz nominację do tej samej nagrody dla najlepszego scenariusza oryginalnego.
Reżyser urodził się i wychował w Meksyku, studiował tam sztukę filmową i filozofię na uniwersytecie National Autonomous University of Mexico. Pracował jako asystent reżysera przy realizacji kilku filmów i programów telewizyjnych, po czym zadebiutował jako reżyser filmem Solo Con Tu Pareja. W tej mrocznej komedii wystąpili Daniel Gimenez Cacho i Claudia Ramirez, w Meksyku była ona największym przebojem kinowym roku 1992, za scenariusz do niej Cuarón, który był jego współautorem, otrzymał nagrodę Ariel.
Kolejny film nosił tytuł Murder Obliquely, był to jeden z odcinków serialu Fallen Angels, pokazywanego na kanale Showtime. W filmie wystąpili Laura Dern i Alan Rickman. W 1993 roku reżyser otrzymał za niego nagrodę Cable ACE Award dla najlepszego reżysera.
Debiutem w USA był bardzo pozytywnie przyjęty film Mała księżniczka (nominowany do Oskara za najlepsze zdjęcia i kierownictwo artystyczne, film zdobył nagrodę LA Film Critics New Generation Award). W roku 1998 Cuarón nakręcił adaptację klasycznej powieści Karola Dickensa – Wielkie nadzieje, w filmie udział wzięli Gwyneth Paltrow, Robert De Niro, Anne Bancroft i Ethan Hawke.
Cuarón wraz z Jorge Vergarą-Anhelo założył własną firmę producencką, w której realizują filmy hiszpańskojęzyczne. Jego inna firma - Monsoon Entertainment – zajmuje się produkcją filmów anglojęzycznych.
DAVID HEYMAN (Producent)
Spędził wiele pracowitych lat w USA, w 1997 roku powrócił do Wielkiej Brytanii, z zamiarem założenia wytwórni Heyday Films, aby w oparciu o rozległe kontakty w Ameryce i Europie, produkować międzynarodowe filmy różnego rodzaju.
Po niezwykłym międzynarodowym sukcesie filmów Harry Potter i kamień filozoficzny oraz Harry Potter i komnata tajemnic, Heyday Films otworzyło biuro w Los Angeles i ostatnio wypuściło swój pierwszy film, Złodziej życia, z udziałem Angeliny Jolie and Ethana Hawke. Następnie Heyman zajmie się produkcją adaptacji komiksu The Exec, którego reżyserem będzie Chris Nolan (Memento) a także filmu The Curious Incident of the Dog in the Night-time, autorstwa i w reżyserii Steve’a Klovesa.
Heyman został właśnie wybrany Producentem Roku 2003 przez ShoWest, stając się pierwszym Anglikiem, uhonorowanym tym wyróżnieniem.
Hayman kształcił się w Anglii i w USA, swoją karierę rozpoczął na stanowisku młodszego producenta, pracował przy realizacji filmu Ragtime Milosza Formana, a także A Passage to India Davida Leana. Heyman w 1986 roku przeprowadził się do Los Angeles, otrzymał stanowisko kierownika kreatywnego wytwórni Warner Bros. Pictures. Pracował nad filmami, takimi jak Goryle we mgle i Chłopcy z ferajny. Pod koniec lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku przeniósł się do innej firmy, został wiceprezesem United Artists. Jeszcze później został producentem niezależnym. Pierwszym filmem, jaki zrealizowała jego firma, był Juice w reżyserii Ernesta Dickensona, w którym wystąpili Tupac Shakur i Omar Epps. Heyman zrealizował wtedy kilka filmów, w tym takie klasyki niskobudżetowego kina, jak The Daytrippers, w reżyserii Grega Mottoli, w którym wystąpili Liev Schreiber, Parker Posey, Hope Davis, Stanley Tucci i Campbell Scott.
CHRIS COLUMBUS (Producent)
Powraca po fenomenalnym, światowym sukcesie dwóch filmów o przygodach Harry’ego Pottera, Harry Potter i kamień filozoficzny i Harry Potter i komnata tajemnic, jako producent filmu Harry Potter i więzień Azkabanu. Columbus był wcześniej znany jako reżyser jednej z najbardziej zyskownych komedii wszechczasów, Kevin sam w domu, jak również jej niemniej udanej kontynuacji, Kevin sam w Nowym Jorku.
Columbus wyreżyserował później film Mamuśka, w którym wystąpiły Julia Roberts i Susan Sarandon. Inne filmy, których jest autorem, to: Dziewięć miesięcy (był również autorem scenariusza i producentem ego filmu), i przebojowa komedia Pani Doubtfire, z udziałem Robina Williamsa i Sally Field.
Columbus urodził się w Spangler, w Pensylwanii, dorastał w pobliżu Youngstown, w Ohio. W młodości interesował się komiksami, odkrył w końcu, że przypominają one tablice obrazkowe, wykorzystywane przy realizacji filmów. W liceum zainteresował się amatorskim filmowaniem, kręcił wtedy własne filmy na taśmie 8 mm, samodzielnie rysował też tablice (co zresztą robi do dziś dnia). Po ukończeniu szkoły rozpoczął naukę w prestiżowej, nowojorskiej Tisch School of the Arts.
Columbus po raz pierwszy odniósł sukces jako scenarzysta. Jeszcze będąc studentem sprzedał pierwszy scenariusz, Jocks, będący komedią o wątkach autobiograficznych, opowiadającego historię katolickiego chłopca, próbującego dostać się do szkolnej drużyny futbolowej.
Po ukończeniu uniwersytetu, Chris napisał dramat Reckless, którego akcja toczy się w małym mieście w Ohio. Również i ten scenariusz zawiera wątki autobiograficzne, Columbus pracował bowiem kiedyś w fabryce w tym stanie. Stopniowo zdobywał uznanie w Hollywood, napisał kilka scenariuszy dla Stevena Spielberga: w 1984 komediowy thriller Gremliny, w 1985 scenariusz do filmu przygodowego Goonies, jego autorstwa jest również scenariusz do Przygód młodego Sherlocka Holmesa, który to film wyreżyserował Barry Levinson.
Po napisaniu tych scenariuszy Chris wyreżyserował swój pierwszy film, Adventures in Babysitting. Po spotkaniu z Johnem Hughesem zaoferowano mu reżyserię filmu Kevin sam w domu, pierwszego z trzech filmów, wśród których był jeszcze Only the Lonely, do których napisał też scenariusze.
MARK RADCLIFFE (producent)
Zajmował stanowisko producenta wykonawczego podczas realizacji poprzednich dwóch filmów cyklu, Harry’ego Pottera i kamienia filozoficznego i Harry’ego Pottera i komnaty tajemnic. Długoletnia współpraca z Chrisem Columbusem znalazła obecnie wyraz w postaci produkcji filmu Harry Potter i więzień Azkabanu.
Poprzednio był producentem takich hitów, jak Pani Doubtfire, Mamuśka, Dziewięć miesięcy i Świąteczna gorączka, był także producentem wykonawczym filmu Kevin sam w Nowym Jorku, współproducentem Only the Lonely i producentem pomocniczym i asystentem reżysera przy realizacji filmu Kevin sam w domu. Wraz z Columbusem pracował przy realizacji filmu Heartbreak Hotel.
Pochodzący z Oklahomy Radcliffe rozpoczął swoją karierę w przemyśle filmowym jako asystent reżysera przy realizacji filmu Francisa Forda Coppoli The Escape Artist. Pracował jeszcze dla tego samego reżysera podczas kręcenia filmów Rumblefish i Peggy Sue wyszła za mąż.
Radcliffe pracował też jako asystent reżysera Hojna Hughesa przy pracach nad filmami She’s Having a Baby i Samoloty, pociągi i samochody; Duch Jerry’ego Zuckera, Mystic Pizza Donalda Petriego i Light of Day Paula Schradera.
MICHAEL BARNATHAN (producent wykonawczy)
Jest prezesem firmy 1492 Pictures, a także partnerem Chrisa Columbusa i Marka Radcliffe’a. Podczas realizacji filmów Harry Potter i kamień filozoficzny i Harry Potter i komnata tajemnic zajmował to samo stanowisko.
Przed przystąpieniem do 1492 Pictures, Barnathan był starszym wiceprezesem do spraw produkcji firmy Largo Entertainment. Stanowisko to piastował przez cztery lata. Do jego zadań należał nadzór nad produkcją i realizacją filmów Largo. Barnathan piastował stanowisko producenta wykonawczego podczas produkcji filmu Used People, nadzorował także produkcję Na fali, Dr. Giggles, Judgement Night i The Getaway.
Przed rozpoczęciem pracy w Largo, Barnathan pracował wraz z producentem Edgarem J. Scherickem. W tym czasie wyprodukował liczne filmy telewizyjne i seriale, w tym The Kennedys of Massachusetts, który otrzymał dziewięć nominacji do nagrody Emmy.
W firmie 1492 Pictures Barnathan produkował filmy Dziewięć miesięcy, Świąteczna gorączka, Mamuśka i Człowiek przyszłości.
Barnathan jest absolwentem nowojorskiej szkoły Tisch School of the Arts.
CALLUM MCDOUGALL (producent wykonawczy)
Zaczął pracować w przemyśle filmowym w roku 1978, był gońcem podczas realizacji filmu Victor/Victoria, a także przy produkcji serialu telewizyjnego Hammer House of Horror.
W roku 1982 został trzecim asystentem reżysera podczas produkcji filmu Klątwa Różowej Pantery, to same stanowisko zajmował przy realizacji kilku innych filmów, w tym Sensu życia według Monty’ego Pythona i The Keep. W roku 1985 objął posadę drugiego asystenta reżysera. W tej roli pracował przy realizacji ponad dwudziestu filmów, w tym Gothic; dwóch filmów o przygodach agenta Jamesa Bonda, W obliczu śmierci i Licencja na zabijanie; Air America; serialu telewizyjnego Inspector Morse; a także filmów The Storyteller, The Witches i The Muppet Christmas Carol, wszystkich wyprodukowanych przez firmę Jim Henson Productions. Był także drugim asystentem reżysera przy realizacji trzech sezonów doskonałego serialu George’a Lucasa Kroniki młodego Indiany Jonesa, to samo stanowisko zajmował przy realizacji wspólnego przedsięwzięcia Lucasfilm/Universal, filmu Radioland Murders.
McDougall objął następnie stanowisko asystenta produkcji filmu GoldenEye, tę samą pracę wykonywał podczas produkcji filmów Fierce Creatures i aktorskiego 101 dalmatyńczyków. Pracował na stanowisku kierowniczym przy realizacji filmów Jutro nie umiera nigdy i Alien Love Triangle, był współproducentem filmu Danny’ego Boyle’a Niebiańska plaża, w którym w roli głównej wystąpił Leonardo DiCaprio, a także piątego w swej karierze filmu z Jamesem Bondem, Śmierć nadejdzie jutro.
Był jednym z producentów wykonawczych filmów Beautiful Creatures, Strictly Sinatra i The Final Curtain zrealizowanych dla wytwórni DNA Films.
Wraz z Duncanem Kenworthym i Andrew Macdonaldem, McDougall wyprodukował komedię The Parole Officer z udzialem Steve’a Coogana.
TANYA SEGHATCHIAN (producentka wykonawcza)
Była wcześniej współproducentką filmów Chrisa Columbusa Harry Potter i kamień filozoficzny i Harry Potter i komnata tajemnic. W wyniku ścisłej współpracy z Alfonso Cuarón’em nad trzecią częścią Harry’ego Pottera, jest obecnie producentką wykonawczą tego filmu.
Poza Potterem, Seghatchian zajmowała się ostatnio produkcją filmu My Summer of Love nagradzanego reżysera Pawła Pawlikowskiego. Jest również uznaną dziennikarką, stworzyła i prowadzi wraz z laureatami Oscarów i nagród BAFTA kurs Orangeword Screenwriting Series.
Zanim wspólnie z Davidem Heymanem stworzyła jego firmę Heyday Films, a później odkryła znakomite książki J.K. Rowling, Seghatchian pracowała nad scenariuszami serialu produkcji BBC The Lasek, była także producentką i reżyserką kilku nominowanych do nagrody BAFTA filmów dokumentalnych zrealizowanych dla telewizji BBC..
Jest absolwentką uniwersytetu Cambridge, gdzie prowadziła legendarny Cambridge Footlights Theatre Company.
STEVE KLOVES (scenarzysta)
Jest autorem scenariuszy do wszystkich filmów z cyklu o Harrym Potterze.
Kloves rozpoczął swoją karierę w przemyśle filmowym w roku 1984, gdy sprzedał scenariusz do filmu Racing With The Moon, wyreżyserowanego później przez Richarda Beniamina. W filmie wystąpili Sean Penn, Elizabeth McGovern i Nicholas Cage w jednej ze swych najwcześniejszych i jednocześnie najbardziej znaczących ról.
W roku 1989 Kloves zadebiutował jako reżyser, realizując komediodramat Wspaniali Baker Boys, z udziałem Jeffa Bridgesa, Beau Bridgesa i Michelle Pfeiffer. Film, do którego Kloves napisał także scenariusz, otrzymał cztery nominacje do nagrody Akademii, a Michelle Pfeiffer zdobyła za swą rolę nagrody Złotego Globu i BAFTA.
Cztery lata później Kloves napisał i wyreżyserował psychologiczny thriller Flesh and Bone z udziałem Dennisa Quaida, Meg Ryan i Gwyneth Paltrow.
Kloves napisał ostatnio scenariusz do filmu Cudowni chłopcy, w którym wystąpili Michael Douglas, Tobey Maguire i Frances McDormand. Producentem i reżyserem filmu był Curtis Hanson, jego dzieło cieszyło się uznaniem zarówno publiczności, jak i krytyków. Kloves otrzymał nominację do Oskara w kategorii najlepszego scenariusza adaptowanego.
Kloves, jak już wspomnieliśmy, napisał też scenariusze do filmów Harry Potter i kamień filozoficzny i Harry Potter i komnata tajemnic, obecnie zakończył prace nad scenariuszem do czwartego filmu opowiadającego o przygodach Harry’ego, opartego na książce JK Rowling Harry Potter i czara ognia.
MICHAEL SERESIN (operator)
Po raz pierwszy bierze udział w realizacji filmu o przygodach Harry’ego Pottera, do ekipy dołączył jako operator.
Inspiracją dla niego są tacy sławni filmowcy jak Truffaut i Fellini. W roku 1966 Michael Seresin porzucił pracę jako asystent kamerzysty w swej ojczystej Nowej Zelandii i udał się do Europy. Po roku spędzonym w Rzymie przybył do Londynu, gdzie w ciągu dwóch lat zdobył reputację doskonałego autora zdjęć reklamowych, reputacja świetnego kamerzysty towarzyszy mu zresztą do dzisiaj.
W bogatym dorobku Seresina znajduje się, między innymi, dziewięć filmów reżysera Alana Parkera: Midnight Express; Bugsy Malone; Shoot the Moon; Ptasiek; Angel Heart; Come See the Paradise; Sława; Angela’s Ashes i The Life of David Gale.
Inne filmy, przy których realizacji brał udział, to cztery tytuły Harolda Beckera: The Ragman’s Daughter, Ludzie miasta, Kod Merkury i Teren prywatny; a także filmy francuskiego reżysera Gerarda Piresa Elle Court, Elle Court la Banlieue; film Rogera Donaldsona Sleeping Dogs i dzieło Adriana Lyne’a Foxes.
Pomimo licznych zajęć na planie filmowym, Seresin nadal zajmuje się reżyserią i realizacją zdjęć do reklamówek. Kiedy akurat nie stoi za kamerą, zajmuje się swoją sławną winnicą Seresin Estate w Marlborough na Nowej Zelandii. Świat wina jest dla niego odpoczynkiem po trudach i stresach pracy nad filmem.
STEVENA WEISBERGA (montażysta)
Harry Potter i więzień Azkabanu jest jego trzecim wspólnym projektem i reżysera Alfonso Cuaróna, wcześniej pracowali przy realizacji filmów Wielkie Nadzieje z Gwyneth Paltrow i Ethanem Hawke i uroczej Małej Księżniczce.
Weisberg wcześniej zmontował trzy filmy reżysera Barry’ego Sonnenfelda, w tym Faceci w czerni 2, a także film Neila LaBute’a Siostra Betty i Bena Stillera Telemaniak, w tym ostatnim wystąpił Jim Carrey.
Inne filmy, nad którymi pracował to: List w butelce Luisa Mandoki’ego, z udziałem Robina Wrighta Penna i Kevina Costnera; Permanent Midnight Davida Veloza (był współmontażystą tego filmu), w którym wystąpił Ben Stiller; Miami Rhapsody Davida Frankela i Mistress Barry’ego Primusa.
Dla potrzeb telewizji pracował nad filmem Kiefera Sutherlanda Last Night i Mrs Cage Roberta Alana Ackermana.
STUARTA CRAIGA (kierownik produkcji)
Stworzenie na ekranie magicznego świata Hogwarthu wymagało geniusza jednego z czołowych kierowników produkcji, siedmiokrotnie nominowanego do nagrody Akademii, trzykrotnego zdobywcy Oskara. Ostatnio nominowano go do tej najcenniejszej nagrody filmowej za projekt filmu Harry Potter i kamień filozoficzny.
Rewelacyjne plany pierwszego filmu serii przyniosły mu także nagrodę Evening Standard i nominacje do nagrody BAFTA.
Craig zdobywa rozliczne nagrody i wyróżnienia już od ponad 20 lat. W 1981 roku otrzymał pierwszego Oskara za kierownictwo produkcji (i nominację do nagrody BAFTA) filmu Richarda Attenborougha Ghandi.
Kolejną nagrodę Akademii zdobył w 1988, za film Stephena Freara Niebezpieczne związki (za niego również otrzymał nominację do nagrody BAFTA). Trzeciego Oskara otrzymał w 1996 za film Angielski pacjent Anthony’ego Minghella. Za pracę przy realizacji tego tytułu wyróżniono go także nominacją do nagrody BAFTA i nagrodą za specjalne osiągnięcia w realizacji filmowej Society of Motion Picture & Television Art Directors.
Craig otrzymał także trzy kolejne nominacje do Oskara: w 1979 roku za film Człowiek-słoń Davida Lyncha; Misja Rolanda Joffe’y (1986) i Chaplin Richarda Attenborougha (1991). Za pracę przy realizacji filmu Greystoke z roku 1982, w reżyserii Hugha Houstona, uhonorowano go nominacją do nagrody BAFTA.
Oprócz tych nagrodzonych filmów, artyzm Craiga można podziwiać w filmach: Cal (1983), którego był także producentem; Cry Freedom (1986); Ślicznotka z Memphis (1988); Tajemniczy ogród (1992); Cienista dolina (1993); Mary Reilly (1994); Miłość i wojna (1996); Rewolwer i melonik (1997) i – ostatnio – w Nazywał się Bagger Vance z roku 1999.
Craig otrzymał w tym roku nagrodę OBE..
JOHN WILLIAMS (kompozytor)
To jeden z najbardziej uhonorowanych i szanowanych kompozytorów, zdobywca pięciu Oskarów, 18 nagród Grammy, trzech Złotych Globów, trzech nagród Brytyjskiej Akademii Filmowej i czterech nagród Emmy. Był 41 razy nominowany do Oskara, w tym ostatnio, za muzykę, jaką napisał do filmu Harry Potter i kamień filozoficzny.
Williams skomponował muzykę lub nadzorował stronę muzyczną przy realizacji ponad 90 filmów fabularnych, w tym: A.I. Sztuczna inteligencja, Patriota; Gwiezdne wojny, część I: Mroczne widmo; Mamuśka; Szeregowiec Ryan (Grammy); Amistad; Siedem lat w Tybecie; Zaginiony świat; Rosewood w ogniu; Prochy Angeli (Grammy); Uśpieni; Nixon; Sabrina; Lista Schindlera (nagroda Akademii i Grammy); Park jurajski; Kevin sam w domu; Kevin sam w nowym Jorku; Za horyzontem; JFK; Hook; Uznany za niewinnego; Urodzony czwartego lipca; trylogia Indiana Jones (Grammy); Accidental Tourist; Imperium słońca (BAFTA); Czarownice z Eastwick; E.T. (Oskar, Złoty Glob, Grammy); Superman (Grammy); Bliskie spotkania trzeciego stopnia (Grammy); trylogia Gwiezdne Wojny (nagroda Akademii, Złoty Glob, Grammy), Szczęki (nagroda Akademii, Złoty Glob i Grammy); Skrzypek na dachu (Oskar) i Goodbye Mr. Chips. Jego ostatnim dziełem jest muzyka do drugiej filmu George’a Lucasa Gwiezdne wojny część II: Atak klonów.
W roku 1980 Williams został dziewiętnastym dyrygentem Boston Pops Orchestra. Obecnie posiada tytuł Boston Pops Laureate Conductor, który przyjął po przejściu na emeryturę w roku 1993. Posiada również tytuł Artist-in-Residence w Tanglewood.
Williams napisał liczne utwory koncertowe, w tym dwie symfonie, koncert wiolonczelowy, który po raz pierwszy wykonał Yo-Yo Ma i Bostońska Orkiestra Symfoniczna w Tanglewood, w roku 1994, koncerty na flet i skrzypce, nagrane przez Londyńską Orkiestrę Symfoniczną, koncerty na klarnet i tubę, koncert na trąbki, którego premierowe wykonanie odbyło się w 1996 roku. Jeden z jego koncertów, The Five Sacred Trees, miał premierowe wykonanie w roku 1995. Zagrali wtedy Judith LeClair i Orkiestra Filharmonii Nowojorskiej. Koncert ten został zarejestrowany, ukazał się niedawno nakładem Sony Classical. Williams jest także autorem czołówki muzycznej do serialu The Mission, Liberty Fanfare skomponowanej na uroczystość ponownego odsłonięcia Statuy Wolności, We’re Looking Good! – utworu skomponowanego na otwarcie Specjalnych Igrzysk Olimpijskich, tematów muzycznych letnich igrzysk olimpijskich z lat 84-86. Jeden z jego ostatnich koncertów, Seven for Luck, to siedmioczęściowy cykl pieśni, opartych na tekstach znanej amerykańskiej poetki Rity Dove, który miał premierę w Tanglewood w 1998 roku. Kilka lat temu Williams skomponował Celebration 2000, utwór na orkiestrę, napisany dla uczczenia nowego tysiąclecia – towarzyszył on pokazowi retrospektywnego filmu The Unfinished Journey w reżyserii Stevena Spielberga. Film i muzyka miały premierę podczas koncertu America’s Millennium w Waszyngtonie, w sylwestra roku 1999.
Wiele spośród napisanych przez Williamsa ścieżek muzycznych zostało wydanych w postaci płyt. Ścieżka dźwiękowa do filmu Gwiezdne wojny sprzedała się w liczbie ponad czterech milionów egzemplarzy. Williams nagrał także serię popularnych albumów, dyrygował wtedy bostońska orkiestrą Boston Pops Orchestra. Od 1980 roku to tej pory nagrał ponad 20 albumów z tej serii. Ostatnim, jak na razie, jest Summon the Heroes, z którego utwór tytułowy był oficjalnym motywem muzycznym letnich igrzysk olimpijskich w Atlancie w 1996 roku.
Williams dyrygował Boston Pops Esplanade Orchestra podczas tournee koncertowych w latach 1985, 1989 i 1992 w USA, i podczas tournee do Japonii, w 1987. Trzy lata później powrócił tam wraz z Boston Pops Orchestra. Japonię odwiedził z tą orkiestrą także w roku 1990 i 1993. Oprócz kierowania bostońską orkiestrą symfoniczną w Symphony Hall i w Tanglewood, Williams występował gościnnie jako dyrygent wielu dużych i znanych orkiestr, wśród nich London Symphony Orchestra, Cleveland Orchestra, Philadelphia Orchestra, Chicago Symphony Orchestra, Pittsburgh Symphony Orchestra, Dallas Symphony Orchestra, San Francisco Symphony Orchestra i Los Angeles Philharmonic Orchestra. Williams jest doktorem honoris causa 18 amerykańskich uniwersytetów, w tym Berklee College of Music w Bostonie, Boston College, Northeastern University, Tufts University, Boston University, New England Conservatory of Music, University of Massachusetts w Bostonie, Eastman School of Music i Oberlin Conservatory of Music.
STEVE HAMILTON (kierownik ekipy do spraw efektów specjalnych)
Zajmował to stanowisko wspólnie z Johnem Richardsonem.
Hamilton przcuje w branży od 20 lat, brał udział w przeszło 40 produkcjach. Ostatnio pracował jako kierownik ekipy efektó specjalnych przy realizacji filmów Die Another Day; Tomb Raider; 102 Dalmatyńczyków; Mumia; Świat to za mało; Merlin; Jutro nie umiera nigdy; Firestorm; 101 Dalmatyńczyków; Golden Eye; Frankenstein; Mały Budda; Shipwreck; Under Suspicion; Map of a Human Heart; Ślicznotka z Memphis; Eric the Viking oraz Przygody barona Munchausena.
Hamilton uczył się w Royal Military College of Sciences/Institute of Explosive Engineers a następnie na planie wielu filmów, takich jak The Great Muppet Caper; Rocky Horror Picture Show; Mechaniczna pomarańcza, the Professionals oraz Pink Floyd’s The Wall.
Inne ważne projekty, nad którymi pracował jako starszy technik, to filmy: The House of the Spirits; Trzej muszkieterowie; Splitting Heirs; Shadowlands; Charlie; Prince of Thieves; Licencja na zabijanie; Roger Rabbit; Superman IV i Little Shop of Horrors.
TIM BURKE (kierownik ekipy do spraw efektów specjalnych)
Razem z Rogerem Guyettem pracował jako kierownik ekipy do spraw wizualnych efektów specjalnych na planie filmu Harry Potter i więzień Azkabanu. Wcześniej pracując dla Mill Film (której był współzałożycielem i prezesem) brał udział w tej samej roli w produkcji filmu Harry Potter i komnata tajemnic..
Burke ma szesnastoletnie doświadczenie przy realizacji komputerowych efektów specjalnych, nabył je podczas realizacji licznych produkcji filmowych i telewizyjnych. Pracował przy realizacji, między innymi, filmu Gladiator, za który otrzymał w 2001 roku Oskara w kategorii najlepszych wizualnych efektów specjalnych, w tej samej kategorii nominowano go także do nagrody BAFTA.
Inne ważne projekty, w których uczestniczył jako kierownik ekipy do spraw wizualnych efektów specjalnych, to: Helikopter w ogniu, Hannibal, Obłędny rycerz oraz Wróg publiczny, a także Babe 2 Świnka w mieście, Still Crazy, Mill on the Floss oraz My Life So Far.
Po ukończeniu studiów na kierunku projektowania graficznego, Burke rozpoczął karierę w firmie Cal Computer Graphics Co., a następnie przeniósł się do Cell Animation, gdzie zajmował się reklamami i produkcja telewizyjną. W tym czasie zdobył liczne nagrody, m.in.: D&AD Gold and Silver, Monitor Awards - Best Showreel 1992 i 1994, Creative Circle Gold, Cannes Lion, British Television Society Golden Arrow i Clio.