Reklama

"Harry Potter i Czara Ognia": TWÓRCY

MIKE NEWELL (reżyser)

Znany brytyjski reżyser podjął się wyreżyserowania czwartej części przygód Harry’ego Pottera. Jest następcą Chrisa Columbusa, reżysera pierwszych dwóch części i Alfonso Cuaróna, reżysera trzeciej części. Newell jest pierwszym brytyjskim reżyserem, który stanął na czele ekipy realizacyjnej filmu z serii Harry Potter.

Ostatnim filmem Newella jest Uśmiech Mony Lizy gdzie zagrały Julia Roberts i Julia Stiles. Najbardziej znanym filmem w jego dorobku jest romantyczna komedia Cztery wesela i pogrzeb z 1994 roku, która zdobyła liczne nagrody, a także otrzymała dwie nominację do Oskara, w tym nominację dla najlepszego filmu. W ciągu ostatnich 40 lat Newell był reżyserm takich filmów jak: wysoko oceniany Czarowny kwiecień, który otrzymał trzy nominację do Oskara oraz nagrody Złotego Globu dla Mirandy Richardson i Joan Plowright; Into the West z Ellen Barkin i Gabrielem Byrne, z muzyką skomponowaną przez Patricka Doyle’a; oraz Dobry ojciec z Anthony Hopkinsem, który zdobyła nagrodę Prix Italia w 1985 roku.

Reklama

Inne filmy w dorobku Newella to między innymi Pushing Tin z Johnem Cusackiem, Billy Bobem Thorntonem i Angeliną Jolie, nominowanym do Oskara w kategorii najlepszy scenariusz adaptowany; Donnie Brasco z Alem Pacino i Johnny Deppem; An Awfully Big Adventure; a także Amazing Grace and Chuck i Soursweet.

Po ukończeniu studiów na uniwersytecie w Cambridge, Newell zaczął pracę w Granada Television, jako producent stażysta. Wkrótce jednak zwrócił się ku reżyserii. Wśród wielu filmów telewizyjnych w jego dorobku znajdują się: Them Down There, Ready When You Are, Mr. McGill, Destiny i The Melancholy Hussar, a także wiele angielsko-amerykańskich produkcji, między innymi Blood Feud i Common Ground zrealizowany dla stacji CBS.

Pierwszym filmem kinowym Newella był Człowiek w żelaznej masce z Louisem Jourdanem, Ralphem Richardsonem, Richardem Chamberlainem i Jenny Agutter z 1977 roku. W 1980 roku zadebiutował na rynku amerykańskim filmem Przebudzenie z Charltonem Hestonem i Susannah York. Kolejne produkcje reżysera to Bad Blood, film telewizyjny Birth of a Nation oraz Taniec z nieznajomym z Mirandą Richardson i Rupertem Everettem. Ten ostatni film przyniósł Newellowi międzynarodowe uznanie oraz nagrodę Prix de la Jeunessa na festiwalu w Cannes.

Poprzez swoją firmę, Dogstar Films, Newell był producentem wykonawczym Photographing Fairies z Benem Kingsleyem oraz Best Laid Plans. Newell był także producentem wykonawczym filmów Ripley’s Game z Johnem Malkovichem, 200 Cigarettes z Benem Affleckiem i Kate Hudson, Przeboje i podboje z Johnem Cusackiem i Jackiem Black, oraz Traffic Stevena Soderbergha zwycięzcy czterech Oskarów.

DAVID HEYMAN (producent)

Jest ponownie producentem, tym razem czwartej filmowej adaptacji książek J.K. Rowling o Harry'ego Pottera.

Spędziwszy wiele pracowitych lat w USA, w 1997 roku Heyman powrócił do Wielkiej Brytanii, z zamiarem założenia wytwórni Heyday Films, aby w oparciu o rozległe kontakty w Ameryce i Europie, produkować międzynarodowe filmy różnego rodzaju.

Po niezwykłym międzynarodowym sukcesie filmów Harry Potter i kamień filozoficzny oraz Harry Potter i komnata tajemnic, Heyday Films otworzyło biuro w Los Angeles i wypuściło swój pierwszy film, Złodziej życia, z udziałem Angeliny Jolie and Ethana Hawke. Heyman pracuje nad zróżnicowanymi projektami zarówno w Wielkiej Brytanii jak i w Stanach Zjednoczonych, między innymi The History of Love w reżyserii Alfonso Cuaróna; Yes Man, w którym zagrają Jack Black, Mike White i David Dobkin; filmową adaptacją komiksu The Exec, którego reżyserem będzie Christopher Nolan (Memento, Batman: Początek); adaptacja bestsellerowej powieści Het Curious Incident of the Dog in the Night-Time, którego scenarzystą i reżyserem będzie Steve Kloves.

W 2003 roku Heyman został wybrany Producentem Roku przez ShoWest, stając się pierwszym Anglikiem uhonorowanym tym wyróżnieniem.

Hayman kształcił się w Anglii i w USA, swoją karierę rozpoczął na stanowisku młodszego producenta, pracował przy realizacji filmu Ragtime Milosza Formana, a także A Passage to India Davida Leana. W 1986 roku Heyman przeprowadził się do Los Angeles gdzie otrzymał stanowisko kierownika kreatywnego wytwórni Warner Bros. Pictures. Pracował nad filmami, takimi jak Goryle we mgle i Chłopcy z ferajny. Pod koniec lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku przeniósł się do innego studia, został wiceprezesem United Artists. Jeszcze później został producentem niezależnym. Pierwszym filmem, jaki zrealizowała jego firma, był Juice w reżyserii Ernesta Dickensona, w którym wystąpili Tupac Shakur i Omar Epps. Heyman zrealizował wtedy kilka filmów, w tym takie klasyki niskobudżetowego kina, jak The Daytrippers, w reżyserii Grega Mottoli, w którym wystąpili Liev Schreiber, Parker Posey, Hope Davis, Stanley Tucci i Campbell Scott.

STEVE KLOVES (scenarzysta)

Jest autorem scenariuszy do wszystkich filmów z cyklu o Harrym Potterze.

Kloves rozpoczął swoją karierę w przemyśle filmowym w roku 1984, pisząc scenariusz do filmu Wyścig z księżycem opowiadającym o wchodzeniu w dorosłość w czasach wojny, wyreżyserowanego później przez Richarda Beniamina. W filmie wystąpili Sean Penn, Elizabeth McGovern i Nicholas Cage w jednej ze swych najwcześniejszych i jednocześnie najbardziej znaczących ról.

W roku 1989 Kloves zadebiutował jako reżyser, realizując komediodramat Wspaniali Baker Boys, z udziałem Jeffa Bridgesa, Beau Bridgesa i Michelle Pfeiffer. Film, do którego Kloves napisał także scenariusz, otrzymał cztery nominacje do nagrody Akademii, a Michelle Pfeiffer zdobyła za swą rolę nagrody Złotego Globu i BAFTA.

Cztery lata później Kloves napisał i wyreżyserował psychologiczny thriller Krew z krwi, kość z kości z udziałem Dennisa Quaida, Meg Ryan i Gwyneth Paltrow.

Kloves jest także autorem scenariusza do filmu Cudowni chłopcy, w którym wystąpili Michael Douglas, Tobey Maguire i Frances McDormand. Producentem i reżyserem filmu był Curtis Hanson. Kloves otrzymał nominację do Oskara w kategorii najlepszego scenariusza adaptowanego.

Kloves, jak już wspomnieliśmy, napisał też scenariusze do filmów Harry Potter i kamień filozoficzny i Harry Potter i komnata tajemnic.

Wkrótce napisze scenariusz i wyreżyseruje The Curious Incident of the Dog in the Night-Time, którego producentem będzie David Heyman.

DAVID BARRON (producent wykonawczy)

Ponownie dołącza do zespołu producentów w Harry Potter i Czara Ognia. Wcześniej był producentem wykonawczym Harry Potter i komnata tajemnic.

Barron rozpoczynał swoją karierę od produkcji reklamówek telewizyjnych, następnie zajął się produkcją projektów telewizyjnych i filmów fabularnych.

Ostatnio był współproducentem Sahara, w którym w rolach głównych wystąpili Matthew McConaughey i Penelope Cruz.

Barron pracuje w przemyśle filmowych od wielu lat. Był kierownikiem ds. plenerów lub asystentem reżysera przy realizacji filmów, takich jak: Kochanica Francuza i Pola śmierci. Barron został następnie szefem produkcji filmów Revolution; Legenda; The Princess Bride; The Lonely Passion of Judith Hearne; Hell Bound; Night Breed i Hamlet w reżyserii Franco Zeffirelli'ego.

W 1991 roku został kierownikiem do spraw produkcji ambitnego projektu telewizyjnego George'a Lucasa pt. Kroniki młodego Indiany Jonesa. Barron pracował następnie nad Opowieść wigilijna Muppetów a w 1993 roku dołączył do zespołu producenckiego Kennetha Branagha jako pomocnik producenta i kierownik planu przy realizacji Frankenstein. Film ten zapoczątkował okres nieformalnej współpracy między nimi, czego efektem były filmy In the Bleak Midwinter; Otello Olivera Parkera, Hamlet i Stracone zachody miłości.

Choć Barron nadal współpracuje z Branaghiem i jego Shakespeare Company, wiosną 1999 roku założył wraz z brytyjskim reżyserem Paulem Weilandem swoją własną firmę zajmującą się produkcją, Contagious Films.

TANYA SEGHATCHIAN (producent wykonawczy)

Była producentem wykonawczym w Harry Potter i Więzień Azkabanu i powraca w tej samej roli w Harry Potter i Czara Ognia. Seghatchian był także współproducentem w wyreżyserowanych przez Chrisa Columbusa Harry Potter i kamień filozoficzny i Harry Potter i komnata tajemnic.

Poza serią Harry Potter Seghatchian ostatnio była producentką wielokrotnie nagradzanego filmu niezależnego Lato miłości w reżyserii Pawła Pawlikowskiego. Film ten otrzymał nagrodę Michaela Powella dla najlepszego filmu brytyjskiego w 2004 roku, a także nagrodę BAFTA im. Alexandra Korda za najlepszy brytyjski film roku.

Seghatchian jest również uznaną dziennikarką, stworzyła i prowadzi wraz z laureatami Oscarów i nagród BAFTA kurs Orangeword Screenwriting Series.

Zanim wspólnie z Davidem Heymanem otworzyła firmę Heyday Films i odkryła znakomite książki J.K. Rowling, Seghatchian pracowała nad scenariuszami serialu produkcji BBC The Lakes, była także producentką i reżyserką kilku nominowanych do nagrody BAFTA filmów dokumentalnych zrealizowanych dla telewizji BBC..

Jest absolwentką uniwersytetu Cambridge, gdzie prowadziła legendarny Cambridge Footlights Theatre Company.

ROGER PRATT (zdjęcia)

Nominowany do Oscara i nagrody BAFTA jest autorem zdjęć do Harry Potter i Czara Ognia. Wcześniej pracował nad Troja Wolfganga Petersena i oczywiście nad Harry Potter i komnata tajemnic.

Pratt znany jest ze zdjęć do doskonałego filmu Iris, jak również do filmu Czekolada. Ten ostatni przyniósł mu nominacje do nagród BAFTA i British Society of Cinematographers.

Wśród licznych tytułów filmowych, nad którymi pracował, znajdują się jedne z najciekawszych filmów ostatnich lat. Są to, między innymi: Koniec romansu z udziałem Ralpha Fiennesa i Julianne Moore, za który nominowano go do Oskara; Dwanaście małp z udziałem Bruce'a Willisa; Cienista dolina, w którym wystąpił Anthony Hopkins oraz Fisher King z udziałem Jeffa Bridgesa i Robina Williamsa.

Inne znane filmy, do których Pratt nakręcił zdjęcia, to: Szara sowa z Piercem Brosnanem; Rewolwer i melonik z udziałem Ralpha Fiennesa; Miłość i wojna; Frankenstein w reżyserii i z udziałem Kennetha Branagha; Batman; High Hopes; Paris by Night; Mona Lisa; Dutch Girls; Brazil i The Crimson Permanent Assurance według Monty Pythona.

Roger Pratt jest także autorem zdjęć do kilku dużych seriali telewizyjnych i filmów, w tym: Król Lear (1999); Bernard and the Genie (1991); Storyteller: Greek Myths Jima Hensona (1990); Scoopb (1987); The Short and the Curlies (1987) i Meantime (1981).

STUART CRAIG (kierownik produkcji/scenografia)

Jest laureatem wielu nagród, które otrzymał za swoje wybitne osiągnięcia. Ostatnio przyznano mu nagrodę dla dyrektora artystycznego roku na festiwalu filmowym w Hollywood, którą wręczył mu Chris Columbus. British Film Academy nominowała także Craiga w kategorii najlepszego projektu filmu za trzy pierwsze części Harry Potter. Rewelacyjna scenografia do pierwszej części serii przyniosły mu nagrodę Evening Standard i nominacje do nagrody BAFTA.

Craig zdobywa rozliczne nagrody i wyróżnienia już od ponad 20 lat. W 1981 roku otrzymał pierwszego Oskara w kategorii najlepsza scenografia (i nominację do nagrody BAFTA) za film Richarda Attenborougha Ghandi, a BAFTA uhonorowała go nagrodą za film Davida Lyncha Człowiek słoń.

Kolejnego Oskara zdobył w 1988 roku, za film Stephena Frearsa Niebezpieczne związki (za niego również otrzymał nominację do nagrody BAFTA). Trzeciego Oskara otrzymał w 1996 roku za film Angielski pacjent Anthony'ego Minghella. Za pracę przy realizacji tego tytułu wyróżniono go także nominacją do nagrody BAFTA i nagrodą za specjalne osiągnięcia w realizacji filmowej Society of Motion Picture & Television Art Directors.

Craig otrzymał także dwie kolejne nominacje do Oskara: w 1986 roku za film Misja Rolanda Joffe'y i w 1991 roku za film Chaplin Richarda Attenborougha. Za pracę przy realizacji filmu Greystoke: Legenda Tarzana, Władcy Małp z roku 1982, w reżyserii Hugha Houstona, uhonorowano go nominacją do nagrody BAFTA.

Oprócz tych nagrodzonych filmów, artyzm Craiga można podziwiać w wielu innych filmach, między innymi: Cal (1983), którego był także producentem; Cry Freedom (1986); Ślicznotka z Memphis (1988); Tajemniczy ogród (1992); Cienista dolina (1993); Mary Reilly (1994); Miłość i wojna (1996); Rewolwer i melonik (1997) i - ostatnio - w Nazywał się Bagger Vance z roku 1999.

MICK AUDSLEY (montaż)

Jest obecnie jednym z najwybitniejszych montażystów w przemyśle filmowym. Pracował między innymi nad montażem filmów: Niebiezpieczne związki, za który otrzymał nominację do nagrody BAFTA; The Snapper w reżyserii Stephena Frearsa, za który otrzymał telewizyjną nagrodę BAFTA.

Ostatnio Audsley pracował przy filmie Johna Maddena Dowód, a także przy filmie Mike’a Newella Uśmiech MonY Lizy, Stephena Frearsa Niewidoczni, Przeboje i podboje i Kapitan Corelli.

Audsley był montażystą w filmach: Dwanaście małp, Wywiad z wampirem, Moja piękna pralnia i Taniec z nieznajomym (po raz kolejny z Mike’m Newellem). Inne filmy w jego filmografii to: Rewolwer i melonik, Pocałunek węża, The Van, Hero, The Angels, Naciągacze, Nie jesteśmy aniołami i Soursweet.

PETER MACDONALD (współproducent)

Po raz kolejny jest drugim reżyserem i jednym z producentów serii Harry Potter.

Macdonlad rozpoczynał swoją karierę w świecie filmu i telewizji jako operator. Był operatorem w takich filmach jak: Powrót Różowej Pantery, Morderstwo w Orient Ekspresie, O jeden most za daleko, Superman, Superman II i Kabaret.

Wkrótce zaczął pracować jako kierownik ekipy zdjęciowej a następnie drugi reżyser w wielu filmach, między innymi w Batman, Batman i Robin, Gwiezdne wojny: Imperium kontratakuje, Tango i Cash, Excalibur, Labyrinth, The Company of Wolves, Na ziemi wroga, Nowhere to Run, Dragonslayer, The Hound of the Baskervilles, Kleopatra i The Visitors. W filmach The Quest, Tango i Cash, Graffiti Bridge i oczywiście seria Harry Potter Macdonald pełnił funkcę producenta wykonawczego.

Macdonald był także reżyserem takich filmów jak: Więcej szmalu, Opowieści z krypty, Kroniki młodego Indiana Jonesa, Harbour Lights, Supply and Demand i Legionista.

JANY TEMIME (kostiumy)

Była projektantką kostiumów w Harry Potter i więzień Azkabanu i teraz pracuje nad Harry Potter i Czara Ognia. Pomiędzy tymi dwoma filmami Temime pracowała jako projektant kostiumów w Bridget Jones: W pogoni za rozumem.

W ciągu ostatnich dziesięciu lat kariera Temime kwitła, co przełożyło się na ponad dwadzieścia nagrodzonych filmów, przy których pracowała. Otrzymała walijską nagrodę BAFTA w kategorii najlepsze kostiumy za film Marca Evansa House of America, w którym zagrali Steven Mackintosh, Matthew Rhys i Sian Philips. W 1995 roku przyznano jej na festiwalu filmowym w Utrechcie nagrodę Złotego Cielaka za najlepsze kostiumy do zdobywcy Oskara (w kategorii najlepszy film zagraniczny) Antonia’s Line w reżyserii Marleen Gorris.

Inne filmy w jej filmografii to między innymi: High Heels and Low Lifes w reżyserii Mela Smitha, gdzie zagrały Minnie Driver i Mary McCormack, Ruch oporu Todda Komarnickiego, z Billem Paxtonem i Julią Ormond; Niezwyciężeni w reżyserii Wernera Herzoga z Timem Rothem; Obrona Łużyna Marleen Gorris, gdzie zagrali John Turturro i Emily Watson, oraz Gangster numer jeden z Davidem Thewlis, Malcolmem McDowellem i Paulem Bettany.

Kolejne jej filmy to: Kronika pewnego napadu Andy’ego Hursta, z Rhys Ifans i Johnem Hurtem; The Commisioner także z Johnem Hurtem; Charakter Mike’a van Diema, który otrzymał w 1998 roku Oskara dla najlepszego filmu zagranicznego; Crime Time George’a Sluizera; The New Mother Pauli van der Oest; The Last Call Fransa Weisz; Nieśmiertelny kochanek Ate de Jonga; Belle van Zuylun - Madame de Charriere Digna Sinke; oraz 1000 róż Theu Boermana, który otrzymał Złotego Cielaka dla najlepszego filmu na festiwalu filmowym w Utrechcie w 1994 roku.

Temime pracowała także w telewizji. Projektował kostiumy między innymi do: In the Name of the Queen Brama van Erkela; The Lighthouse Pietera Verhoeffa, który otrzymał nagrodę w kategorii najlepsze kostiumy na festiwalu filmów telewizyjnych w Nicei; a także The Partisans Theu Boermana, za który Temime otrzymała Złotego Cielaka za najlepsze kostiumy, a film otrzymał nagrodę dla najlepszego telewizyjnego filmu fabularnego, obie nagrody przyznano podczas festiwalu filmowego w Utrechcie w 1995 roku.

PATRICK DOYLE (kompozytor)

Jest wielce szanowanym kompozytorem, autorem ścieżki dźwiękowej do wielu filmów. W 1995 roku stowarzyszenie krytyków filmowych Los Angeles przyznało mu nagrodę w kategorii najlepsza muzyka filmowa za Mała księżniczka.

W jego dorobku znajdują się między innymi: Man to Man, Niania, Wakacje Waltera, Dziewczyny z kalendarza, Killing Me Softly, Gosford Park, Dziennik Bridget Jones, Dwa w jednym, Stracone zachody miłości, Wielkie nadzieje i Donnie Brasco Mike’a Newella.

Po ukończeniu Królewskiej Szkockiej Akademii Muzyki i Dramatu Doyle komponował muzykę dla produkcji telewizyjnych, między innymi do Charlie Endell dla szkockiej telewizji i The Butterfly Hoof dla BBC.

W 1987 roku został kompozytorem w zespole Renaissance Theater Company pod kierownictwem Kennetha Branagha. Zlecono mu między innymi napisanie muzyki do telewizyjnej wersji Noc trzech króli Szekspira.

Karierę w świecie filmu Doyle rozpoczął w 1989 roku, kiedy to poproszono go o skomponowanie muzyki do filmowej adaptacji Henryka V w reżyserii Branagha. Od tego czasu skomponował muzykę do wielu innych produkcji, między innymi: Hamlet, Jak wam się podoba, Dużo hałasu o nic, Król Lear i Sen nocy letniej.

NICK DUDMAN (projektant stworzeń i charakteryzacja)

Nick i kierowany przez niego zespół odpowiadają za efekty charakteryzatorskie i magiczne istoty animatroniczne we wszystkich częściach przygód Harry’ego Pottera. Praca nad Harry Potter i więzień Azkabanu przyniosła mu nominację do nagrody BAFTA.

Dudman rozpoczął pracę w przemyśle filmowym od Gwiezde wojny: Imperium kontratakuje, gdzie pracował nad mistrzem Jedi Yodą, jako stażysta brytyjskiego mistrza charakteryzacji Stuarta Freeborna.

Przez kolejne cztery lata pracował pod okiem Freeborna na planie filmów, takich jak Superman II i Top Secret!. Wkrótce został poproszony o kierowanie angielskim laboratorium charakteryzacji, wykorzystywanym podczas realizacji filmu Legenda Ridley'a Scotta. Od tego czasu artysta pracował nad filmami Mona Lisa, High Spirits, Wywiad z wamiprem, Batman i Sędzia Dredd.

Od 1995 roku zajmuje się także animatroniką i tworzeniem stworów w dużych rozmiarach dla potrzeb filmu - po raz pierwszy zajął się tym, gdy poproszono go o kierowanie zespołem 55 ludzi, pracujących nad filmem Luca Bessona Piąty element.

Od tego czasu Dudman kierował podobnymi zespołami przy realizacji kilku znanych tytułów, takich jak Gwiezdne Wojny Epizod I: Mroczne widmo, Mumia oraz Mumia powraca.

Firma należąca do Dudmana, Pigs Might Fly, produkuje i sprzedaje sztuczną krew i produkty wykorzystywane podczas realizacji filmów, zajmuje się także organizacją kursów charakteryzatorskich.

JIMMY MITCHELL (efekty wizualne)

Już wcześniej pracował jako kierownik ekipy do spraw efektów wizualnych na planie filmu Harry Potter i komnata tajemnic. Następnie pracował przy Piraci Karaibów.

Mitchell rozpoczął pracę w firmie Industrial Light and Magic (ILM) w roku 1990, gdzie zajmował się tworzeniem przełomowych efektów graficznych w filmach Park jurajski, Ze śmiercią jej do twarzy i Terminator 2: Dzień Sądu. Wszystkie te tytuły zdobyły Oskary w kategorii najlepszych efektów wizualnych.

Jako kierownik ekipy do spraw specjalnych efektów wizualnych pracował w ILM nad następującymi filmami: Park jurajski III; Jeździec bez głowy; Dogonić kosmos; Wielki Joe, które zdobyły nominacje do Oskora w kategorii najlepszych efektów wizualnych; Kontakt; Marsjanie atakują! i Egzekutor (przy realizacji tego ostatniego kierował ekipą wraz z drugą osobą).

Mitchell był także kierownikiem ekipy grafików komputerowych i modelarzem podczas produkcji filmu Jumanji z Robinem Williamsem, kierownikiem grafików komputerowych przy produkcji Maska; dyrektorem technicznym filmów Park jurajski i Ze śmiercią jej do twarzy; animatorem i dyrektorem technicznym przy realizacji filmu Star Trek VI i dyrektorem technicznym filmu Terminator 2: Dzień Sądu.

JOHN RICHARDSON (efekty specjalne)

Zdobywca Oscara i nagrody BAFTA był kierownikiem ekipy do spraw efektów specjalnych we wszystkich dotychczasowych częściach serii Harry Potter.

Richard zaczął pracować w przemyśle filmowym w 1962 roku, mając szesnaście lat. Pracował dla swojego ojca, Cliffa Richardsona, pioniera w dziedzinie efektów specjalnych, który zaczął karierę w świecie filmu w 1921 roku. Razem pracowali nad filmami: The Victors, Lord Jim, Bitwa o Wielką Brytanię, Help i wieloma innymi.

W 1967 roku Richardson objął stanowisko kierownika ekipy zajmującej się efektami specjalnymi. Pracował wtedy przy następujących filmach: The Devils, Straw Dogs, Young Winston i Omen. Jego praca zdobyła zasłużone uznanie, czego wyrazem były dwie nominacjami do Oskara za pracę nad filmem Na krawędzi (Richardson był odpowiedzialny zarówno za akcję, jak i nakręcenie sekwencji rozbicia samolotu) oraz za film Żołnierze kosmosu.

W 1976 roku Richardson pracował nad filmem O jeden most za daleko i od tego czasu był odpowiedzialny za efekty specjalne w ośmiu częściach o Bondzie, Ladyhawke Richarda Donnera, Willow Georga Lucasa oraz Za horyzontem Rona Howarda. Odkąd zamieszkał w Kalifornii pracował przy filmach Ghost in the Machine i Love Affair wyprodukowanych przez Warrena Beatty w reżyserii Glenna Gordona Carona. Następnie pracował przy Bushwacked, Prezydent – Miłość w Białym Domu oraz Tajna broń Johna Woo.

Richardson kierował ekipami zajmującymi się różnego rodzaju efektami specjalnymi, między innymi mechanicznymi, fizycznymi, pirotechnicznymi, materiałami wybuchowymi. Był także wielokrotnie drugim reżyserem. W ostatnich latach Richardson był odpowiedzialny za efekty specjalne w filmie Renny’ego Harlina oraz pracę z modelami w Świat to za mało i Family Man Bretta Ratnera. Przygotował także sekwencje z modelami w Śmierć nadejdzie jutro, najnowszej części przygód Jamesa Bonda.

materiały dystrybutora
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama