Reklama

"Grinch - Świąt nie będzie": TWÓRCY

RON HOWARD – Reżyser

Jest związany z kinem i telewizją jako scenarzysta, producent, aktor i reżyser. Urodził się w Duncan, w Oklahomie: gdy miał 1,5 roku zadebiutował w przedstawieniu “The Seven Year Itch” wystawianym przez jeden z teatrów w Baltimore. Na ekranie pojawił się po raz pierwszy w “Journey”, gdy miał cztery lata. Jako dziecko wystąpił ponadto w ‘The Music Man”, w wieloodcinkowym serialu telewizyjnym” The Andy Griffith Show”,w popularnym serialu “Happy Days” oraz w filmach ‘American Graffiti’ i “The Shootist”, zbierając za te dwie role pochlebne recenzje.

Reklama

W 1978 roku zadebiutował jako reżyser filmem “Grand Theft Auto”. Był to pierwszy z jego licznych przebojów realizowanych w tak różnej stylistyce jak komedia i science fiction/fantasy. Warto tu wymienić: “Night Shift” “Splash”, “Kokon”, “Gung Ho”, “Willow” i “Parenthood” – ósmy film na liście najbardziej kasowych tytułów roku 1989 (film ten ostatecznie przyniósł 100 mln. dolarów). W 1991 roku Howard wyreżyserował “Ognisty podmuch”, który był nie tylko sukcesem kasowym, ale i otrzymał cztery nominacje do nagrody akademii. W 1992 roku powstał “Za Horyzontem” z Tomem Cruisem i Nicole Kidman a dwa lata później “The Paper” z Michaelem Keatonem w roli głównej. Do jego filmografii zaliczamuy „Edtv” z Matthew McConaugheyem, Jenną Elfman i Woody Harrelsonem oraz Ranso z Melem Gibsonem, Rene Russo. W 1995 roku rezyserowal Apollo 13 z Tomem Hanksem , Kevinem Bacon . Ron Howard był nominowany dziewięć razy do Oscara i cztery razy do Złotych Globów.


BRIAN GRAZER – Producent

Dwukrotnie nominowany do Oscara za działalnosć producencką, Brian Grazer jest jednym z najbardziej prężnych specjalistów w swojej branży, siłą napędową wielu cieszących się niezwykłą popularnością przedsięwzięć filmowych. Spod jego ręki wyszły takie przeboje ostatnich lat jak komedia „Kłamca, kłamca”, „Okup” z Melem Gibsonem i naturalnie, pierwsza cześć „Grubego i chudszego”. Wspomniane tytuły zarobiły na całym świecie ponad 550 milionów dolarów. Grazer jest również prodecentem uznanego przez krytykę obrazu „Apollo 13”, wyreżyserowanego przez Rona Howarda. Film ten przyniósł Grazerowi tytuł producenta roku i wyróżnienie Producers Guild of America. Film nominowany był do Oscara w dziewięciu kategoriach, zdobył to zaszczytne wyróżnienie za montaż i najlepszy dźwięk.

W samym tylko 1998 roku Brian Grazer zdołał zebrać za swoją działalność imponującą liczbę nagród i wyróżnień, w tym : Nagrodę Emmy za miniserial produkcji HBO „From Earth to the Moon”, nagrodę Cubby R. Broccoli, przyznawaną co roku osobom wyróżniającym się kreatywnością i wizją. Został też przyjęty w poczet producentów ekskluzywnej organizacji Chamber of Commerce, którym przysługuje prawo do własnej gwiazdy na Hollywood Boulevard.

Pomimo wszystkich tych osiągnięć Grazer nie zwalnia tempa. W roku 1999 zrealizował rozległe plany, w tym produkcję takich projektów jak: „Life” z Eddiem Murphym i Martinem Lewrencem, „Curious George”, „EdTV” w reżyserii Rona Howarda, z Matthew McConaugheyem, Ellen DeGeneres, Woody Harrelsonem i Elizabeth Hurley, „Kariera Bowfingera” w reżyserii Franka Oz, ze Stevem Martinem i Eddiem Murphym, „Eye See You” w reżyserii Jima Gillespie, z Sylwestrem Stallone oraz „Sea Wolf’ w reżyserii Rona Howarda, z Nicholasem Cagem. Filmy wyprodukowane przez Grazera zarobiły łącznie ponad 3 miliardy dolarów na całym świecie. Patrząc na działalność Grazera od strony finansowej, niezaprzeczalnie jest to jedno wielkie pasmo sukcesów. Rozpoczął on swoją działalność jako producent, pracując wraz z Edgarem J. Sherickiem i Danielem Blattem przy projektach telewizyjnych. Podczas swojej dwuletniej kadencji w tym charakterze, wyprodukował wysoko notowane filmy fabularne dla NBC - „Zuma Beach” oraz „Thou Shalt Not Kill”. W 1980 roku podpisał umowę producencką z wytwórnią Paramount Pictures. To posunięcie wprowadziło go w świat produkcji wielkoekranowej. W tym czasie Grazer poznał Rona Howarda, który pracował przy cieszącym się ogromną popularnością serialu „Happy Days”.

Grazer i Howard połączyli swoje siły i pomysły w roku 1986, zakładając Imagine Films Entertainment Inc., państwową firmę, którą w 1993 roku przekształcili w prywatną - Imagine Entertainment. Od momentu założenia wytwórnia wypuściła takie filmy jak: „The Burbs”, „The Dream Team” (Michael Keaton) oraz „Parenthood”, który stał się przebojem kasowym i był nominowany do Oscara w dwóch kategoriach.

Obszerna filmografia Grazera obejmuje między innymi: „The Paper” (Michael Keaton, Glenn Close, Robert Duvall), „Moja dziewczyna” (Macauly Culkin i Anna Chlumsky), „Gliniarz w przedszkolu” (Arnold Schwarzenegger), „Backdraft” (Kurt Russell, Robert De Niro, reżyseria Ron Howard) film nominowany do Oscara w czterech kategoriach; „Clean and Sober” (Michael Keaton), „Szpiedzy tacy jak my” (Chevy Chase i Dan Aykroyd), „The Doors” (Val Kilmer, Meg Ryan, reżyseria Oliver Stone), „EdTV”, „Psychol” (reżyseria Gus Van Sant).

Brian Grazer odnosi również liczne sukcesy na małym ekranie, wśród jego produkcji są „Felicity” dla WB, komedia „Sports Night” dla NBC oraz „Paul Reubens - Untitled” dla tej samej stacji.


MICHAEL CORENBLITH – Scenografia

Chcąc otworzyć w studio ośrodek Kontroli Lotów w Houston, zrealizować zdjęcia na pokładzie Kc-135 oraz sfilmować statki kosmiczne, nawiązał współpracę z NASA oraz z Maxem Ary i Space Works.

Był scenografem “Cool World”, ‘The Gun in Betty Lou’s Handbag”, “Jego zdaniem jej zdaniem”, ”Zandalee”, “Hollywood Vice Squad”, “Private Resort”, “Prince Jack”. Pracował przy filmach Rona Howarda Ransom”; “Edtv”; “Apollo 13”


MICHAEL HILL I DANIEL HANLEY – Montaż

Współpracują z Ronem Howardem od późnych lat 70 tych, kiedy to asystowali przy montażu dwóch jego filmów: “Cotton Candy” i “Skyward”. Uczestniczyli ponadto w montażu takich filmów jak: “Night Shift”, “Splash”, “Kokon’ “Gung Ho”; ‘Willow”, “Parenthood, “Ognisty podmuch” , “Za Horyzontem”, “The Paper”, ‘Armed and Dangerous”, “Pet Semetary” i “Problem Child”. Hanley był również montażystą filmu “Półtora gliniarza” a Hill współpracował przy montażu “What,s Love Got To Do With It”.


RITA RYACK – Kostiumy

Bardzo często pracuje z Ronem Howardem przy jego filmach min.: „Ransom”; „Apollo 13”; The Paper”

i „ED tv”. Otrzymała nominacje do nagród Tony, Drama Desk oraz do nagrody krytyków Los Angeles za zaprojektowanie kostiumów do broadwayowskiej produkcjji “My One and Only”. W 1985 roku przyznano jej nagrodę obie za trwałe osiągnięcia w projektowaniu kostiumów. W jej dorobku teatralnym znajdują się projekty kostiumów do broadwayowskiej produkcji “The Human Comedy” oraz do off- broadwayowskich przedstawień: “a Lie of the Mind’, ‘the Foreigner” i “The Vampires”.

Wśród filmów z jej kostiumami znajdują się m.in. “The Paper”, “Casino”, “Przylądek strachu”, “Po Godzinach”, “Crossing Delancey”, “Class Action”, “The House on Carol street”, “Suspect”, “An Inocent Man”, “Dziewczyna gangstera”, “Mr.Jones” i ‘Prawo Bronxu”.


JAMES HORNER- Kompoztor

Jest autorem muzyki do wielu znanych filmów. Otrzymał dwa Oscary i dwa Złote Globy za muzykę do filmu „Titanic”.

Otrzymał pieć nominacji do Oscara i cztery nominacje do Złotych Globów oraz zdobył sześć nagród Grammy. Soundtrack do „Titanica” utrzymywał sie 16 tygodni na pierwszym miejscu listy Billboard Top 200 Album Chart.

Do jego filmografii zalicza się również „Bicentennial Man, „Gniew oceanu” /„The Perfect storm”/; „Maska Zorro”; Deep Impact, „The Devil,s Own, „Ransom”; „Courage under fire’; „Waleczne serce”; „Apollo 13”; „ Legends of the fall’; „ Patriot Games”; Field of dreams”, “Willow”; “Kokon”.


RICK BAKER - Efekty charakteryzatorskie

Rick Baker jest pięciokrotnym laureatem nagrody Amerykańskiej Akademii Filmowej. W ostatnim czasie zaangażowany był w opracowanie specjalnych efektów charakteryzatorskich dla Eddiego Murphy’ego, Martina Lawrence’a oraz obsady drugoplanowej filmu „Life”.

Baker zgromadził na swoim koncie imponującą listę tytułów, w tym: „Adwokat diabła”, „Wilk”, „Gremlinsy II: The New Batch”, „Goryle we mgle”, „Gwiezdne Wojny” (kontynuacja) oraz „The Rocketeer”. Za swój wkład w film „Faceci w czerni” otrzymał nagrodę Oscara. To prestiżowe wyróżnienie przyniosły mu również filmy: „Gruby i chudszy I”, „Ed Wood”, „Harry i Hendersonowie” oraz „An American Werewolf in London”. Nominowany był również prze Akademię Filmową za obrazy: „Mighty Joe Young”, „Coming to America”, „Greystoke: The Legend of Tarzan”.

Filmografia telewizyjna twórcy to między innymi: „Something is Out There”, „Piękna i bestia”, „Thriller” oraz „The Autobiography of Miss Jane Pittman”, za który otrzymał nagrodę Emmy.


KEVIN MACK -Efekty specjalne

Otrzymał w 1998 roku Oscara za efekty specjalne do filmu „Między piekłem a niebem”. Pracował nad efektami specjalnymi do filmu ”Fatalna namietność /”Red corner”/; „Podziemny krąg” /”Fight Club”/.

Swoją karierę rozpoczął w 1993 roku w Digital Domain jako dyrektor ds. artystycznych. Jego filmografia obejmuje min.: „Prawdziwe kłamstwa” /”True Lies”/; „Wywiad z wampirem” /”Interview with a Vampire”/. Był nominowany za pracę przy efektach specjalnych do filmu „Apollo13”.

materiały dystrybutora
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy