"Gothika": REALIZATORZY
Aktor-scenarzysta-reżyser MATHIEU KASSOVITZ (reżyser) jest jednym z czołowych reżyserów francuskiego pochodzenia, którzy zaistnieli na międzynarodowym rynku w ciągu ostatnich 10 lat. Prawdopodobnie znany jest najlepiej jako twórca francuskiego dramatu Nienawiść (La Haine), który w 1995 roku zdobył nagrody Cezara za Najlepszy Scenariusz i Najlepszy Montaż, a sam Kassovitz otrzymał tytuł Najlepszego Reżysera na festiwalu filmowym w Cannes.
Kassovitz napisał, wyreżyserował i zagrał w swoim debiucie fabularnym Café Au Lait (Metisse). Kolejnymi jego filmami były - Assassin(s), w którym wystąpił u boku Michela Serrault oraz The Crimson Rivers z Jeanem Reno i Vincentem Cassellem. Ten ostatni film zarobił na całym świecie ponad 50 milionów USD.
Kassovitz odnosi także sukcesy jako aktor. Otrzymał nagrodę Cezara za rolę w filmie Jacquesa Audiarda Regarde les hommes tomber. Wystąpił również w kolejnym filmie Audiarda Un heros tres discret.
Ostatnio otrzymał nominację do Cezara dla Najlepszego Aktora za rolę księdza w dramacie Costa-Gravasa Amen. Inne filmy z jego udziałem to Piąty element (The Fifth Element) Luca Bessona; Jakob the Liar w reżyserii jego ojca Petera Kassovitza, Room for Tomorrow, Birthday Girl Jeza Butterwortha z Nicole Kidman oraz międzynarodowy przebój Amelie.
W ramach swojej firmy MNP, Kassovitz przygotowuje obecnie kilka nowych projektów zarówno na rynek francuski i amerykański. Jednym z nich jest angielskojęzyczny thriller Babylon Babies, w którym wystąpi często współpracujący z reżyserem Vincent Cassell.
Jeden z najbardziej płodnych producentów w historii współczesnego kina, JOEL SILVER (producent) wyprodukował ponad 40 filmów, które na całym świecie zarobiły blisko 5 miliardów USD (średnio 100 milionów USD na film).
Silver wyprodukował thriller Gothika, z nagrodzoną Oskarem Halle Berry oraz Robertem Downeyem Jr. i Penelope Cruz w ramach swojej firmy Dark Castle Entertainment. Utworzona przez Silvera i Roberta Zemeckisa firma wyprodukowała takie przeboje jak House on Haunted Hill (1999), Thirteen Ghosts (2001) oraz Ghost Ship (2002).
Produkcja Silvera z 1999 roku The Matrix zarobiła na całym świecie w pierwszych dniach po premierze ponad 456 milionów USD, zarabiając więcej niż jakikolwiek inny film w historii Warner Bros. Pictures. The Matrix zdobył cztery nagrody Akademii, łącznie z tą za Najlepsze Efekty Wizualne.
Druga część trylogii Matrix Reaktywacja (The Matrix Reloaded) zarobiła ponad 735 milionów USD na świecie i została największym przebojem roku 2003. Matrix Reaktywacja (Matrix Reloaded) ustanowił także rekord wpływów w pierwszym tygodniu wyświetlania - 158.2 milionów USD. Jest 10-tym najbardziej kasowym filmem w historii kina i pierwszym filmem, który zarobił ponad 100 milionów USD w weekend.
Poza wyprodukowaniem filmu Matrix Reaktywacja (The Matrix Reloaded) oraz ostatniej części sagi braci Wachowskich Matrix Rewolucje (The Matrix Revolutions), Silver wyprodukował grę video, Enter the Matrix, która zawiera godzinę dodatkowego materiału filmowego w reżyserii Wachowskich, i w której wystąpili Jada Pinkett Smith i Anthony Wong. Silver był także producentem wykonawczym The Animatrix – kolekcji dziewięciu filmów krótkometrażowych inspirowanych akcją filmów w serii The Matrix.
Równocześnie, Silver produkował takie filmy jak Cradle 2 the Grave z DMX i Jetem Li; Swordfish, z Johnem Travoltą, Hugh Jackmanem i Halle Berry; Exit Wounds, ze Stevenem Seagalem i DMX; oraz Romeo Must Die, z Jetem Li i Aaliyah.
Pracując dla Lawrence Gordon Productions, gdzie rozpoczynał karierę, Silver wyprodukował The Warriors oraz z Gordonem - 48 HRS., Streets of Fire i Brewster’s Millions.
W 1985 roku, Silver założył firmę produkcyjną Silver Pictures, w ramach której zrealizował przeboje Commando, Jumpin’ Jack Flash i Predator. Inne filmy w jego dorobku to cztery części Zabójczej broni (Lethal Weapon), Szklana pułapka (Die Hard), Szklana pułapka (Die Hard 2: Die Harder), The Last Boy Scout, Demolition Man, Richie Rich oraz Teoria spisku (Conspiracy Theory). Wspólnie z Richardem Donnerem, Davidem Gilerem, Walterem Hillem i Robertem Zemeckisem wyprodukował osiem sezonów serii HBO Tales From the Crypt, oraz dwa filmy Tales From the Crypt.
Jako student Columbia High School w Maplewood, New Jersey, w 1967 roku Silver wspólnie z grupą przyjaciół wynalazł grę Ultimate Frisbee. Ta gra zespołowy jest od tego czasu fenomenem, którego zawody odbywają się w 42 krajach. Gra wzięła udział w turnieju rozgrywanym w 2001 roku w Akita, Japonia. W 2003 roku, gracze reprezentujący 46 krajów rywalizowali ze sobą w Santa Cruz, Kalifornia.
ROBERT ZEMECKIS (producent) otrzymał nagrodę Akademii, Złoty Glob oraz nagrodę Gildii Reżyserów Amerykańskich za reżyserię filmu Forrest Gump. Wśród nagród dla filmu znalazł się także Oskar dla Najlepszego Aktora (Tom Hanks) i Najlepszego Filmu. Zemeckis ponownie zaangażował Toma Hanksa do współczesnego dramatu Cast Away, zdjęcia do którego podzielone były na dwa etapy. W międzyczasie reżyser zrealizował film Co kryje prawda (What Lies Beneath) z Harrisonem Fordem i Michelle Pfeiffer. Zemeckis i Hanks byli także producentami Cast Away, wspólnie ze Stevem Starkey i Jackiem Rapke. Zemeckis ponownie będzie reżyserowała Toma Hanksa w filmie The Polar Express – opartym na uwielbianej przez dzieci powieści Chrisa Van Allsburga. Film wejdzie na ekrany w listopadzie 2004 roku.
Wcześniej, Zemeckis napisał scenariusz (wraz z Bobem Gale) i wyreżyserował film Powrót do przyszłości (Back to the Future), który był największym przebojem kasowym 1985 roku, a Zemeckis otrzymał nominacje do Oskara i Złotego Globu za Najlepszy Scenariusz. Kolejnymi filmami Zemeckisa były Powrót do przyszłości II i III (Back to the Future Part II, Back to the Future Part III).
Inne filmy w dorobku Zemeckisa to Contact z Jodie Foster, komedia Ze śmiercią jej do twarzy (Death Becomes Her) z Meryl Streep, Goldie Hawn i Brucem Willisem, Kto wrobił królika Rogera? (Who Framed Roger Rabbit), Miłość, szmaragd i krokodyl (Romancing the Stone) z Michaelem Douglasem i Kathleen Turner; Used Cars oraz I Wanna Hold Your Hand.
Filmy, które Zemeckis wyprodukował to m.in. Ghost Ship, House on Haunted Hill, The Frighteners, The Public Eye i Trespass. Wspólnie z Bobem Gale napisał ponad to scenariusz do filmu 1941, dzięki któremu rozpoczęła się jego współpraca ze Stevenem Spielbergiem.
Zemeckis reżyserował także na potrzeby małego ekranu – film dokumentalny The Pursuit of Happiness poświęcony wpływowi narkotyków i alkoholu na społeczeństwo XX wieku, Spielberg’s Amazing Stories, oraz Tales from the Crypt HBO.
W 1998 roku, Zemeckis, Steve Starkey i Jack Rapke założyli firmę produkcyjną ImageMovers. Co kryje prawda (What Lies Beneath) i Cast Away to filmy wyprodukowane pod szyldem ImageMovers. Ostatnim filmem, który także zrealizowano ImageMovers był film Naciągacze (Matchstick Men) z Nicolasem Cage, Samem Rockwellem i Alison Lohman, w reżyserii trzykrotnie nominowanego do Oskara Ridleya Scotta.
W marcu 2001 roku na University of Southern California otwarto Centrum Sztuki Cyfrowej Roberta Zemeckisa. Nowoczesne centrum jest pierwszym tego rodzaju w Stanach Zjednoczonych. Studenci uczą się w nim cyfrowej obróbki obrazu, produkcji i post-produkcji. Centrum wyposażone jest w salę projekcyjną dla pięćdziesięciu osób. Mieści się w nim również prowadzona przez studentów stacja telewizyjna Trojan Vision.
SUSAN LEVIN (producent) rozpoczęła pracę dla Silver Pictures w 1999 roku, kiedy dołączyła do firmy jako wiceprezes d/s produkcji. W tym czasie nadzorowała realizację takich filmów jak Thirteen Ghosts i Swordfish. Kolejnymi wyprodukowanymi przez nią filmami są Ghost Ship oraz Cradle 2 The Grave. Obecnie zajmuje się przygotowaniem do realizacji takich projektów jak Wonder Woman, Superfly, oraz Speedracer. Dodatkowo nadzoruje prace produkcyjne w firmie Dark Castle Entertainment, założonej przez Joela Silvera i Roberta Zemeckisa.
Przed rozpoczęciem pracy dla Silver Pictures, Levin pracowała przy realizacji Mortal Kombat oraz Mortal Kombat: Annihilation, a także pełniła funkcję producenta stowarzyszonego filmu Beowulf dla Dimension Films.
Levin jest absolwentką Szkoły Filmowej University of Southern California.
SEBASTIAN GUTIERREZ (scenariusz) jest scenarzystą i reżyserem, którego dorobek filmowy obejmuje takie pozycje jak: The Big Bounce w reżyserii George’a Armitage z Owenem Wilsonem, Morganem Freemanem, Gary Sinise, Harry Deanem Stantonem i Charlie Sheenem, Mermaid Chronicles Part 1: She Creature oraz jego debiut reżyserski Judas Kiss z Emmą Thompson i Alanem Rickmanem.
STEVE RICHARDS (producent wykonawczy) rozpoczynał karierę jako kierownik produkcji w firmie Ridley Scotta i Tony’ego Scotta Scott Free, gdzie zajmował się między innymi pracę podczas realizacji filmu White Squall. W 1995 roku, po dołączeniu do Silver Pictures Joela Silvera, Richards pomagał w założeniu Decade Pictures i pracował podczas realizacji Double Tap oraz Made Men.
Kiedy Silver i Robert Zemeckis założyli w 1999 roku Dark Castle Entertainment, Richards zorganizował finansowanie i dystrybucję pierwszego filmu Dark Castle House on Haunted Hill w reżyserii Williama Castle.
Od tamtej pory, wyprodukował Jane Doe dla USA Networks oraz brał udział w realizacji Dungeons & Dragons, Thir13en Ghosts, Proximity, Ghost Ship, a także The Animatrix i Matrix Reaktywacja.
Jako producent i agent, GARY UNGAR (producent wykonawczy) połączył talenty aktorów i reżyserów z całego świata z amerykańskimi studiami filmowymi i niezależnymi instytucjami finansowymi. Był zaangażowany w produkcję filmów z udziałem takich gwiazd jak Jodie Foster, Robin Williams, Wesley Snipes, Halle Berry, Morgan Freeman i Mira Sorvino. Jego klienci pracują obecnie z różnymi studiami, producentami oraz instytucjami finansowymi.
Klientami Ungara byli między innymi Mathieu Kassovitz (Nienawiść, Crimson Rivers), Guillermo del Toro (Cronos, Devil’s Backbone, Blade II), Peter Kassovitz (Jakob the Liar), Reidar Jonsson (My Life As A Dog), Jan Kounen (Dobermann), Gregor Nicholas (Broken English) oraz Peter Flinth (Eye of the Eagle). Jego klienci i ich filmy zdobywali Złote Globy, nominacje do Oskara i nagrody na festiwalach filmowych w Cannes, Sundance, Wenecji i Berlinie. Zdobywali także ekwiwalenty nagród Akademii w Meksyku, Francji, Danii, Brazylii i Nowej Zelandii.
Poprzez swoją firmę, Exile Entertainment, Ungar jest zaangażowany jako producent w wiele różnorodnych projektów filmowych. Poza filmem Gothika, Ungar także producentem wykonawczym niezależnego filmu Modigliani, z Andy’m Garcia, w reżyserii Micka Davisa. Projekty będące teraz w przygotowaniu to Mississippi Mud, który wyprodukuje wraz z Martinem Scorsese i Barbarą DeFina; X-Trade z Mathieu Kassovitzem; Ubik z Janem Kounenem; Mephisto’s Bridge z Guillermo del Toro; oraz Cowboy Cupid z Michele Ohayon.
Po ukończeniu Dartmouth College i Szkoły Filmowej University of Southern California, Ungar spędził kilka lat pracując dla takich firm jak Orion Pictures, The Ladd Company i Warner Bros. W 1994 roku założył agencję talentów, a w 1997 własną firmę produkcyjną Exile Entertainment.
DON CARMODY (producent wykonawczy) zajmuje się produkcją filmową już od prawie 30 lat. Był wice prezesem d/s produkcji w kanadyjskiej firmie Cinepix (obecnie Lions Gate Films), gdzie był jednym z producentów wczesnych filmów Davida Cronenberga, They Came From Within i Rabid, as także popularnej komedii Meatballs.
Zakładając w 1980 roku własną firmę produkcyjną, Carmody zaczął produkować takie filmy jak Porky’s i Porky’s II, A Christmas Story, Spacehunter: Adventures In The Forbidden Zone, Whispers, The Big Town, Physical Evidence, Switching Channels oraz filmy z Chuckiem Norrisem, m.in. The Hitman i Sidekicks.
Z sukcesem powrócił następnie do komedii, produkując serię TV Weekend At Bernie oraz The Late Shift dla HBO, która to produkcja była nominowana do siedmiu nagród Emmy, trzech CableACE oraz nagrody Złotego Lauru przyznawanej przez Gildię Producentów Amerykańskich. The Late Shift przyniósł także nagrodę Złotego Globu dla aktorki Kathy Bates i nagrodę Gildii Reżyserów dla Betty Thomas.
Dorobek Carmody’ego obejmuje ponad to około 70 filmów, m.in. Johnny Mnemonic z Keanu Reevesem; The Mighty z Sharon Stone; Studio 54 z Mike Myersem; nominowany do nagrody Akademii Buntownik z wyboru (Good Will Hunting) z Mattem Damonem, Benem Affleckiem i Robinem Williamsem; In Too Deep z LL Cool J; The Boondock Saints z Willemem Dafoe; The Third Miracle z Edem Harrisem i Anne Heche; Get Carter z Sylvestrem Stallone; The Whole Nine Yards z Brucem Willisem i Matthew Perry; Obietnica (The Pledge) w reżyserii Seana Penna z Jackiem Nicholsonem; 3000 Miles to Graceland z Kevinem Costnerem i Courtney Cox; Caveman’s Valentine z Samuelem L. Jacksonem; Angel Eyes z Jennifer Lopez; Heist Davida Mameta z Gene Hackmanem i Danny’m DeVito; City By The Sea z Robertem DeNiro i Frances McDormand; oraz nagrodzony Oskarem musical Chicago, z Renée Zellweger, Catherine Zeta-Jones i Richardem Gere.
Carmody urodził się w Nowej Anglii i wyemigrował z rodzicami do Kanady, kiedy był chłopcem. Ukończył szkołę filmową w Montrealu i zaczął produkować filmy na całym świecie. Obecnie mieszka w Los Angeles.
RICHARD MIRISCH (koproducent) pracował ostatnio przy realizacji filmu Cradle 2 the Grave, z Jetem Li i DMX dla Silver Pictures oraz był koproducentem produkcji Dark Castle Ghost Ship i Thir13en Ghosts. Wcześniej był producentem stowarzyszonym filmu Warner Bros. Pictures The Matrix, oraz serii HBO Tales From the Crypt. Inne produkcje Silver Pictures, przy realizacji których pracował Mirisch to: Ricochet, The Last Boy Scout i Tales from the Crypt: Bordello of Blood.
Mirisch zaczynał w przemyśle rozrywkowym pracując dla The Avnet/Kerner Company, gdzie był asystentem reżysera Paula Brickmana podczas produkcji filmu Men Don’t Leave z Jessicą Lange.
JOHN OTTMAN (muzyka) ukończył Szkołę Filmową USC w 1988 roku, a w 1997 roku został umieszczony na liście 50 Najbardziej Obiecujących Ludzi Showbiznesu przygotowywanej przez Variety. Ottman znany jest w Hollywood, jako kompozytor, który jest także montażystą i reżyserem.
Otrzymał nagrodę Akademii Brytyjskiej za montaż filmu Podejrzani (The Usual Suspects), a także nagrodę Saturn za skomponowanie muzyki do tego filmu. Ostatnio pełnił funkcję zarówno kompozytora jak i montażysty filmu X-Men 2: X-Men United. Był także nominowany do nagrody Emmy za muzykę do Fantasy Island. Jego dorobek jako kompozytora obejmuje następujące tytuły - Halloween H20: 20 Years Later, Telemaniak (The Cable Guy), Apt Pupil, Bubble Boy, Eight Legged Freaks oraz Trapped.
MATTHEW LIBATIQUE, ASC (zdjęcia) jest absolwentem prestiżowego American Film Institute. Za zdjęcia do niezależnego filmu Darrena Aronofsky’ego Pi, Libatique otrzymał nominację do nagrody Independent Spirit w 1997 roku. Nagroda ta utwierdziła jego pozycję jako jednego z najbardziej utalentowanych, młodych autorów zdjęć. Po raz kolejny współpracowali nad filmem Requiem dla snu (Requiem for a Dream), za zdjęcia do którego Libatique otrzymał nagrodę Independent Spirit za Najlepsze Zdjęcia (2001).
Inne filmy w dorobku Libatique to dwa filmy w reżyserii Joela Schumachera - Tigerland i Telefon (Phone Booth), Abandon, Josie and the Pussycats, Saturn, a także Never Die Alone w reżyserii Ernesta Dickersona.
Rozpoczynał karierę jako autor zdjęć w przemyśle muzycznym i reklamowym. Realizował teledyski dla takich artystów jak Death In Vegas, Erykah Badu, Incubus, Tupac Shakur, Moby, Tracy Chapman, Snoop Dogg, Jay-Z oraz reklamy dla The United States Air Force, Sprite, Sunkist, The Gap i Major League Baseball. W 2002 roku, Libatique otrzymał nagrodę Music Video Production Association za pracę z Matchbox Twenty.
Libatique jest członkiem American Society of Cinematographers oraz Academy of Motion Picture Arts and Sciences.
GRAHAM “GRACE’’ WALKER (scenografia) jest jednym z najbardziej utalentowanych scenografów australijskich. Filmy, do których tworzył scenografię to m.in. Ghost Ship; Queen of the Damned; Pitch Black z Vinem Dieselem; Wyspa doktora Moreau (The Island of Dr. Moreau) w reżyserii Johna Frankenheimera z Marlonem Brando i Valem Kilmerem; Mad Max 2: The Road Warrior George.