"Flintstones: Niech żyje Rock Vegas": TWÓRCY FILMU
BRIAN LEVANT (Reżyseria)
Od ponad dwadziestu lat Brian Levant stale bawi publiczność, z jednej strony jako scenarzysta i producent takich popularnych seriali jak „Happy Days” i „Mork & Mindy”, z drugiej jako reżyser cieszących się niezwykłą popularnością filmów „Beethoven”, „The Flintstons” i „Jingle All The Way”.
Urodzony i wychowany w Chicago, Levant rozpoczynał swoją karierę w 1977 roku jako story editor przy filmie „Happy Days”. Następnie zajął się produkcją „The Bad News Bears” i „Mork & Mindy”, po czym wrócił na dwa ostatnie sezony do „Happy Days” już w charakterze producenta nadzorującego.
W 1982 roku napisał sztukę telewizyjną, na podstawie której nakręcono wyświetlany cotygodniowo serial „Still The Beaver”. Został on oceniony jako jeden z najlepszych seriali roku produkcji CBS. Był to początek kontynuowanej później w latach 1984-1989 cieszącej się ogromnym powodzeniem serii „New Leave it to Beaver”. Przy tym projekcie Levant pracował w charakterze producenta wykonawczego, w związku z nim został też wyróżniony nagrodą CableACE.
Przez ostatnie sześć lat Brian Levant zdecydowanie skierował swoje zainteresowanie w stronę filmu fabularnego (pisania scenariuszy i reżyserii). Oprócz wspomnianych już wcześniej tytułów („Beethoven”, „The Flintstons”, „Problem Child 2” i „Jingle All The Way”) napisał wiele scenariuszy, w tym do „Friday Night Lights”, „Leave it to Beaver”, „I Raised a Teenager” oraz najnowszy - „Bad Circuit” produkcji Propaganda Films.
Reżyser jest absolwentem Uniwersytetu Nowego Meksyku. Obecnie z żoną Allison i trójką dzieci mieszka na przedmieściach Los Angeles.
BRUCE COHEN (Producent)
Wraz ze swoim partnerem Danem Jinksem, Bruce Cohen zajął się produkcją jednego z najbardziej uznanych przebojów kinowych 1999 roku - „American Beauty”. W nagrodzonym pięcioma Oscarami filmie (w tym dla najlepszego obrazu) zagrali Kevin Spacey i Annette Bening.
Inne z projektów producenckich Cohena to: wcześniejsza część „ The Flintstonów” (1997) nakręcona przy współpracy Amblin Entertainment, przebój komediowy „Polowanie na mysz”, „Alive” w reżyserii Franka Marshalla, „Thanks for Everything” oraz „Julie Newmar”.
Cohen urodził się i wychowywał w Falls Church w stanie Virginia. Studiował na prestiżowym Uniwersytecie Yale. Swoją karierę w przemyśle rozrywkowym rozpoczynał jako stażysta w Warner Bros. Współpracował między innymi przy filmie „Kolor purpury” Stevena Spielberga, później awansował na drugiego asystenta reżysera przy „Batteries Not Included” oraz „Always” Spielberga. W charakterze pierwszego asystenta reżysera nakręcił „Aranchofobię”, został też współproducentem filmu „Hook”.
DEBORAH KAPLAN i HARRY ELFONT (Współtwórcy scenariusza)
Deborah Kaplan wraz z Harry Elfontem napisali ostatnio scenariusz i wspólnie wyreżyserowali komedię „Can’t Hardly Wait” z udziałem Jennifer Love-Hewitt. Są również autorami „A Very Brady Sequel”. Wspólnie pracują obecnie nad reżyserią filmu „Jossie and the Pussycat” dla Universal Pictures, który powstał na podstawie ich własnego scenariusza.
JIM CASH i JACK EPPS, JR. (Współtwórcy scenariusza)
Jim Cash i Jack Epps, Jr. są współautorami scenariuszy wielu przebojów kinowych ostatnich lat. Ich filmografia to między innymi: „Orły Temidy” z udziałem Roberta Redforda i Debry Winger, „Top Gun” z Tomem Cruisem i Meg Ryan, „The Secret of My Success” z Michaelem J. Foxem, „Turner & Hooch”, „Dick Tracy” z Dickiem Tracy i Madonną oraz „Anaconda”, w której zagrali Jennifer Lopez, Eric Stoltz i Jon Voight.
Tandem Cash-Epps jest prawdopodobnie jednym z najbardziej osobliwych zespołów autorskich w historii Hollywood. Cash mieszka na stałe w East Lansing w stanie Michigan, zaś Epps w Santa Monica w Kalifornii. Przez ostatnie 20 lat współpracują ze sobą porozumiewając się jedynie za pomocą komputera i widując raczej sporadycznie. Panowie poznali się kiedy Epps studiował jeszcze na Uniwersytecie Michigan, a Cash był jego profesorem sztuki scenopisarskiej. Później Epps wyjechał do Kalifornii i rozpoczął karierę w telewizji. Wrócił jednak do pisania scenariuszy i w ten sposób powstał pierwszy wspólny projekt zespołu Cash-Epps, który zresztą udało się bardzo korzystnie sprzedać. Oprócz stałej współpracy prowadzonej na odległość Cash nadal wykłada historię kina na Uniwersytecie Stanowym Michigan, zaś Epps w wolnych chwilach zajmuje się szkoleniem drużyny futbolowej w Santa Monica.
WILLIAM HANNA i JOSEPH BARBERA (Kierownictwo produkcji)
William Hanna i Joseph Barbera po raz pierwszy spotkali się w 1937 roku w studio animacyjnym MGM. Obaj pracowali w tym czasie jako animatorzy, Hanna dla Looney Tunes and Merrie Melodies, Barbera dla Terrytoons. Wkrótce doszli też do wniosku, że powinni połączyć swoje siły twórcze, pracując w dwuosobowym zespole. Tandem ten był znakomitą kombinacją komediowego i organizacyjnego zmysłu Hanny oraz perfekcyjnych zdolności rysunkowych i animacyjnych Barbery. Już pierwszym swoim wspólnym przedsięwzięciem „Tom i Jerry” dowiedli, jak doskonałym i twórczym są zespołem. Pracując jeszcze dla MGM zdobyli siedem Nagród Amerykańskiej Akademii Filmowej.
W 1957 roku Hanna i Barbera utworzyli własną firmę producencką, która miała się zajmować wykonywaniem oryginalnych projektów animacyjnych dla telewizji. W swojej wieloletniej historii studio producenckie Hanna-Barbera stało się miejscem narodzin ponad 3.500 tysięcy półgodzinnych programów animowanych oraz ponad 350 różnorodnych seriali, występów okolicznościowych, przedstawień, filmów telewizyjnych i kinowych. W 1958 roku powstał pierwszy, animowany serial telewizyjny o przygodach psa Huckelberry. Film ten przyniósł jego autorom pierwsze nagrody Emmy, jak również pierwsze wyróżnienia dla ich filmu animowanego. Wkrótce potem przyszła seria „Quick Draw McGraw”. W 1961 roku nastąpiły narodziny misia Yogi, zaś rok wcześniej na świat przyszła cała prehistoryczna rodzina Flintstones. Do innych wyjątkowo udanych przedsięwzięć animacyjnych należą również „The Jetsons”, „Top Cat” oraz „The Adventures of Johnny Quest”. Hanna i Barbera są twórcami najdłużej wyświetlanego serialu animowanego „Scooby-Doo”, który z niezmiennym powodzeniem oglądany był przez 17 sezonów. W 1981 roku dziecięcą, i nie tylko, wyobraźnią zawładnęły Smurfy, które wyświetlane przez dziewięć lat dwukrotnie zdobyły nagrodę Emmy.
W uznaniu wyjątkowych osiągnięć twórczych i wytrwałej pracy przez ponad 50 lat, Hanna i Barbera uhonorowani zostali prestiżową Nagrodą Akademii Sztuki Telewizyjnej i Nauk (Academy of Television Arts and Sciences Governor’s Award).
JAMIE ANDERSON (Zdjęcia)
Filmografia Jamie Andersona jako autorka zdjęć obejmuje między innymi takie tytuły jak: „Grosse Point Blank”, „The Juror”, „What’s Love Got To Do With It”, „The Odd Couple II” oraz „Unlawful Entry”. Ostatnio zakończył on pracę nad nowym projektem filmowym reżysera Sama Raimi - „The Gift”.
Anderson pracował wcześniej jako operator kamery. W tym charakterze wystąpił przy takich produkcjach jak: „Tequila Sunrise”, „Tucker: The Man and His Dream”,”Ferris Bueller’s Day Off”, „Six Weeks” i innych.
CHRISTOPHER BURIAN-MOHR (Scenografia)
Prezentowana obecnie część „The Flintstones: Niech żyje Rock Vegas” jest pierwszym projektem Burian-Mohra w charakterze scenografa. Wcześniej pracował on jako art director, między innymi przy takich produkcjach jak: „On The Sixth Day”, „The Story of Us”, „Amistad”, „Tin Cup”, „Ghosts of Mississippi”, „Batman Forever”, „The Flintstones”, „Fearless”, „The Rocketeer” oraz „Aranchofobia”.
ROBERT TURTURICE (Projekty kostiumów)
Robert Turturice za swoje projekty kostiumów do filmów i przedstawień teatralnych wielokrotnie był wyróżniamy nagrodami. Ostatnio jego kreacje mogliśmy podziwiać w filmie Joela Schumachera „Batman & Robin”. Inne tytuły, które ma na swoim koncie to: „Big Top Pee-Wee”, „Say Anything”, „Turbulence”, „Clean and Sober” oraz „Like Father, Like Son”. Za pracę przy serialu „Moonlighting” otrzymał nagrodę Emmy (oraz trzy kolejne nominacje).
DAVID NEWMAN (Muzyka)
David Newman jest autorem oryginalnych tematów muzycznych takich przebojów filmowych ostatnich lat jak: „Kariera Bowfingera”, „Ten pierwszy raz”, „Anastasia”, „Out to Sea”. Oprócz tego skomponował muzykę do: „Matildy”, „Szalonego profesora”, „The Phantom”, „The Flintstones”, „Boys on the Side”, „The Cowboy Way”, „The War of the Roses” i wielu innych.
Newman pochodzi z wyjątkowo muzykalnej rodziny - jego nieżyjący już ojciec, Alfred Newman, 60 razy nominowany był do Oscara, zdobywając tę prestiżową nagrodę 9 razy. Wujek kompozytora jest dyrygentem i kierownikiem muzycznym, siostra Maria gra na skrzypcach, zaś brat Tom trudni się tą samą profesją - pisze muzykę do filmów.
JIM HENSON’S CREATURE SHOP (Efekty lalkarskie)
Założone w 1979 roku studio lalkarskie Jima Hensona działa obecnie w Londynie i Los Angeles. Jest to uznany na całym świecie zespół pracujący w dziedzinie animacji, wykonania lalek, modelarstwa, opracowania projektów lalkarskich, projektowania kostiumów oraz działalności art direction. Co roku wykonuje on setki projektów dla filmów kinowych, telewizyjnych, reklamowych, ostatnio zaś zaczął specjalizować się również w trójwymiarowej grafice komputerowej.
Efekty działalności studia widzowie mogli podziwiać między innymi w takich filmach jak: „The Dark Crystal”, „Labyrinth”, „Teenage Mutant Ninja Turtles”, „Pinokio”, „Babe, świnka z klasą”, „Dr. Dolittle”, „ Folwark zwierzęcy”, „101 dalmatyńczyków” i wielu innych. Creature Shop jest pionierem w dziedzinie animatroniki, a w szeregach osób pracujących w nim są najzdolniejsi i najlepsi specjaliści w tej branży.
Zespół Creature Shop wyróżniony został w 1992 roku Oscarem za osiągnięcia techniczne, dzięki wprowadzeniu komputerowego systemu kontroli wykonania - Henson Performance Control System. Został on zastosowany między innymi przy filmach: „The Bear”, „The Phantom”, „Angielski pacjent”, „Merlin”, „Zagubieni w kosmosie” oraz telewizyjnym show science-fiction „Farscape”.