Reklama

"Fast Food Nation": TWÓRCY

RICHARD LINKLATER (Reżyseria, scenariusz)

Przed błyskotliwym i szybko zauważonym przez amerykańską krytykę „Slackerem” (1991) nakręcił na kamerze Super 8 swój fabularny debiut „It’s Impossible to Learn to Plow by Reading Books”. W jego dorobku znajdujemy zarówno dzieła niezależne, m.in. kultową „Uczniowską balangę”, „Przed wschodem słońca”, „Na przedmieściach”, „Życie świadome” i „Tape” i „Przed zachodem słońca” jak również wysokobudżetowe produkcje, takie jak western gangsterski „Bracia Newton” i komedię muzyczną „Szkoła Rocka”. W tym roku poza „Fast Food Nation” premierę miał inny jego projekt „Scanner Darkly”. Linklater jest również dyrektorem artystycznym Stowarzyszenia Filmowego Austin, które swoim honorowym wyróżnieniem nagrodziła Gildia Reżyserów Amerykańskich za wspieranie dystrybucji światowego kina.

Reklama

ERIC SCHLOSSER (Scenariusz, producent wykonawczy)

Autor dramatów, powieści i scenariuszy, dopiero jako 30-latek poświęcił się literaturze faktu. Swoje pierwsze artykuły pisał dla Atlantic Monthly. Za „Reefer Madness” i „Marijuana and the Law” otrzymał National Magazine Award. Po kolejnych wyróżnieniach posypały się propozycje od New York Timesa, The Nation i Vanity Fair. W 1998 roku Schlosser poświęcił swój artykuł w Rolling Stonie przemysłowi fast foodowemu, który dał początek książce „Kraina fast foodów”, goszczącej na prestiżowej liście New York Timesa przez ponad 2 lata. Przetłumaczona na 20 języków stała się bestsellerem także w Japonii, Wielkiej Brytanii i Kanadzie. Po kolejnych dziełach „Reefer Madness: Sex, Drugs and Cheap Labor in the American Black Market” oraz „Chew on This” Schlosser poświęci najbliższą książkę amerykańskiemu systemowi więziennemu.

JEREMY THOMAS (Produkcja)

Kino od zawsze leży w kręgu jego zainteresowań. Urodził się w rodzinie filmowców: jego ojciec Ralph i wuj Gerald byli reżyserami. Po ukończeniu nauki rozpoczął pracę w laboratoriach filmowych uczestniczył w produkcji takich tytułów jak „The Harder They Come”, „Życie rodzinne”, „Podróż Sinbada do Złotej Krainy”. Jako montażysta debiutował filmem Kena Loacha „Misfortune”. Wyprodukował uhonorowany nagrodą canneńskiego jury film Jerzego Skolimowskiego „Krzyk”, współpracował z Nicolasem Roegiem przy „Zmysłowej obsesji”, „Eurece” i „Z przymrużeniem oka”, Julianem Temple przy „The Great Rock’n’Roll Swindle”, Nagisą Oshimą przy „Wesołych Świąt pułkowniku Lawrence” i „Wykonać wyrok” Stephena Frearsa. Wyprodukowany przez Thomasa „Ostatni cesarz” Bernardo Bertolucciego okazał się ogromnym sukcesem artystycznym i komercyjnym, zdobywając aż 9 Oscarów, w tym za najlepszy film. Inne filmy w jego dorobku to „Wszyscy wygrywają”, „Pod osłoną nieba”, „Mały Budda”, „Ukryte pragnienia”, „Nagi lunch”, „Crash”, „Sexy Beast”, „Brother”, „Puchar Himalajów”, „Polowanie na króliki”, „Młody Adam”, „Marzyciele”, „Kraina traw” i „Nie wracaj w te strony”. Był prezesem Brytyjskiego Instytutu Filmowego w latach 1992-1997, przewodniczył też jury na festiwalach w Tokio, San Sebastian i Berlinie.

MALCOLM McLAREN (Produkcja)

Od 30 lat jeden z największych wizjonerów pop kultury, najbardziej znany z połączenia „wyglądu muzyki i dźwięku mody”. Początki jego kariery przypadają na wczesne lata 70., gdy otworzył w Londynie legendarny dziś sklep na King’s Road. Wraz ze swoją ówczesną partnerką stworzył styl, który później przyswoiła generacja „punk” i rzesze projektantów mody. McLaren założył też słynną grupę Sex Pistols, współpracował z takimi artystami jak Adam Ant, Boy George i Bow Wow Wow, a także z sukcesem rozwijał karierę solową. Jego film poświęcony Sex Pistols – „The Great Rock’n’Roll Swindle” – stał się klasykiem, a albumy „Duck Rock” (1981), „Fans” (1984), „Waltz Darling” (1989) i „Paris” uznano za przełomowe mieszanki hip hopu, opery, r’n’b i innych stylów. Jego piosenkę „About Her” można było niedawno usłyszeń na soundtracku do dzieła Quentina Tarantino „Kill Bill 2”.

W 1985 roku McLaren udał się do Hollywood, gdzie nadzorował produkcję nowych tytułów Columbia Pictures i Stevena Spielberga. W trakcie wyborów na mera Londynu w 1999 roku otrzymał 10% głosów.

LEE DANIEL (Zdjęcia)

Mieszkający w Austin w stanie Teksas stały współpracownik Richarda Linklatera, z którym nakręcił „Slackera”, „Uczniowską balangę”, „Przed wschodem słońca”, „Na przedmieściach” i „Przed zachodem słońca”. Debiutował jako drugi operator na planie remake’u „Zmarłego w chwili przybycia”, a w trakcie swojej 20-letniej kariery stworzył ponad 100 reklamówek i teledysków.

BRUCE CURTIS (Scenografia)

Wychowywał się na farmie w Ohio, studiował scenografię na uniwersytecie w Kent State,

był właścicielem kilku butików i galerii w Tampa i Minneapolis, a od 14 lat pracuje dla renomowanych fotografików i stylistów. Współtworzył teledyski Courtney Love, Dr Dre i Tupaca, a także reklamówki marek Levis, Wrangler i Tommy. Jego znajomość z Richardem Linklaterem zaowocowała pracą nad „Fast Food Nation” i „Scanner Darkly”.

SANDRA ADAIR (Montaż)

Jej 30-letni dorobek obejmuje seriale telewizyjne, filmy dokumentalne i fabularne. Doświadczenie zdobywała na początku lat 70.u czołowych montażystów. Po serii niskobudżetowych projektów w następnej dekadzie, współpracowała nad montażem „Wydziału wewnętrznego” w 1990 roku. Zmontowała większość filmów Richarda Linklatera, m.in. Uczniowską balangę”, „Przed wschodem słońca”, „Na przedmieściach”, „Braci Newtonów”, „Życie świadome”, „Szkołę Rocka”, „Przed zachodem słońca” i „Scanner Darkly”.

FRIENDS OF DEAN MARTINEZ (Muzyka)

Od 10 lat Bill Elm jest frontmanem grupy, wcześniej działającej pod nazwą Friends of Dean Martin. Mimo częstych zmian składu, zespół nadal gra muzykę charakteryzującą się twardym gitarowym brzmieniem. Ich debiutem była płyta „The Shadow of Your Smile”, nagrana dla Sub Pop. Kolejne albumy to „Aterdecer”, „A Place in the Sun” i „Under the Waves”.Obecny skład zespołu to Elm (gitara i keyboard), Mike Semple (gitary) i Andrew Gerfers (perkusja). Ostatnio Friends of Dean Martinez wsławił się kompozycjami do niemych klasyków „20 000 mil podwodnej żeglugi” i „Gabinet doktora Caligari”, wyświetlanych w kinach w Austin.

KERI PERKINS (Kostiumy)

Po raz pierwszy współpracowała z Richardem Linklaterem przy „Uczniowskiej balandze”, a niedawno zaprojektowała stroje do „Scanner Darkly”. Jej kostiumy możemy także podziwiać w „The Music of Erich Zann”, „Lewis&Clark&George” oraz „Return of the Chainsaw Massacre

LEE HANSAKER (Kostiumy)

Od 14 lat mieszka i pracuje w Austin, a „Fast Food Nation” jest jej czwartym wspólnym projektem z Richardem Linklaterem. Inne tytuły w jej dorobku to „The King”, „Come Early Morning”, „Night of the White Pants” i „Screen Door Jesus”.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Fast Food Nation
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy