"Facet z ogłoszenia": FILMOWCY
GARY DAVID GOLDBERG (Reżyser/Producent/Scenarzysta)
Urodził się w Brooklynie, w Nowym Jorku, 25 czerwca 1944 roku. Przez długi okres studiował, początkowo na Brandeis University (od roku 1962), edukację zakończył na Uniwersytecie Stanowym San Diego w 1975 (w międzyczasie uczył się w rozmaitych innych szkołach). Przeniósł się potem do Hollywood, gdzie chciał spróbować swoich sił jako scenarzysta.
W 1976 roku otrzymał swoją pierwszą, prawdziwą pracę w MTM, został scenarzystą The Bob Newhart Show. Nadal pracując dla MTM objął posadę korektora fabuły, a potem producenta serialu Tony Randall Show, a potem producentem Lou Grant. W 1980 był producentem wykonawczym i reżyserem filmu The Last Resort.
W 1981 roku Goldberg opuścił MTM, aby założyć swoją własną firmę UBU Productions. Pod jej egidą zrealizowano dziewięć seriali telewizyjnych, w tym niesamowicie popularny Family Ties, który stacja NBC nadawała nieprzerwanie od 1982 do 1989 roku, a także doceniony przez krytykę Brooklyn Bridge, nadawany przez CBS w latach 1991-1993. We współpracy z DreamWorks UBU wyprodukowała także serial Spin City, który gościł na ekranach stacji ABC przez sześć sezonów.
Goldberg jest laureatem licznych nagród, takich jak nagroda Emmy przyznana mu za współprodukcję serialu Lou Grant, czy Emmy za scenariusz do odcinka Family Ties, A,’My Name is Alex; uzyskał także pięć kolejnych nominacji do Emmy za seriale Lou Grant oraz Family Ties; jest laureatem nagrody Peabody za Lou Grant; przyznano mu dwie nagrody Gildii Scenarzystów, jedną za odcinek serialu M*A*S*H*, drugą za „A,’My Name is Alex” z Family Ties; otrzymał pięć nominacji do tej samej nagrody za odcinki seriali Lou Grant, Making the Grade, Family Ties; pięć nagród Humanitas za seriale Lou Grant i Family Ties, a także pięć kolejnych nominacji do tej nagrody. Przyznano mu nagrodę Gildii Producentów w roku 1991, jest też laureatem nagrody Valentine Davies, przyznanej mu za wkład do przemysłu rozrywkowego. W 1992 ukazał się w Sali Sław Broadcasting Magazine.
Nagradzano także serial Brooklyn Bridge– Złotym Globem w kategorii najlepszego serialu komediowego, nagrodą Humanitas Prize a także nominacją do tej nagrody. Serial otrzymał także nagrodę Christopher, dwie nagrody widzów dla najlepszej komedii, oraz osiem nominacji do Emmy.
W 1989, Goldberg wyprodukował i wyreżyserował swój pierwszy film fabularny dla wytwórni Universal Pictures Tato, w rolach głównych wystąpili w nim Jack Lemmon, Tedy Danson oraz Olympia Dukakis. Goldberg jest także autorem scenariusza do tego filmu, napisanego na podstawie ksiązki Williama Whartona pod tym samym tytułem. Kolenym filmem reżysera był Bye Bye Love, z udziałem Paula Reisera, Matthew Modine’a oraz Randy’ego Quaida, występującymi w rolach trzech rozwiedzonych ojców, spędzających weekend, podczas gdy ich dzieci odbywaja karę aresztu domowego.
Goldberg jest żonaty z doktor Dianą Meehan. Razem wychowują dwójkę dzieci, Shana i Cailin.
SUZANNE I JENNIFER TODD (producentki)
Prowadzą spółkę producentką Team Todd, mającą umowę pierwokupu z firmą Revolution Studios. Przed założeniem własnej firmy obie siostry uczęszczały do renomowanej szkoły filmowej Uniwersytetu Stanu Kalifornia, pracowały także wraz z Joelem Silverem w wytwórni Warner Bros. Pictures. Wyprodukowały tam filmy Now and Then i G.I. Jane, a także najbardziej oglądany w historii HBO film If These Walls Could Talk.
Kierując Team Todd Jennifer Suzanne wyprodukowały film Austin Powers, który zarobił na całym świecie ponad pół miliarda dolarów brutto; Boiler Room, dramat o Wall Street, w którym wystąpili Giovanni Ribisi oraz Ben Affleck, nominowany w 2001 roku do nagrody Independent Spirit Award jako najlepszy film fabularny oraz za najlepszy scenariusz; Memento, doskonale oceniany film niezależny, który zdobył w 2000 roku nagrodę Independent Spirit Award dla najlepszego filmu obyczajowego. Za kolejną cześć filmu stacji HBO, If These Walls Could Talk 2, Vanessa Redgrave otrzymała wszystkie ważniejsze nagrody aktorskie włącznie z Emmy, Złotym Globem oraz Nagrodą SAG Award.
Kolejnym filmem w planach Team Todd jest komedia romantyczna Prima, w której wystąpią Maryl Streep oraz Uma Thurman. Film wszedł na ekrany amerykańskich kin 28 października 2005. Niezwykle pracowite siostry pracują obecnie nad filmem Untitled Julie Taymor Project, musicalem opowiedzianym za pomocą piosenek Beatlesów oraz nad projektem Zoom, familijną komedią przygodową opartą na komiksie Zoom’a Academy for the Super Gifted, gdzie w rolach głównych występują Tim Allen oraz Courtey Cox. Oba filmy wejdą na ekrany w 2006 roku.
CLAIRE COOK (autorka powieści)
Jest autorką trzech bestsellerowych powieści, Multiple Choice, Must love dogs oraz Ready to Fall. Była jedną z jurorek Thurber Prize for American Humor oraz członkinią fakultetu Cape Cod Writer Center. Mieszka na Południowym Wybrzeżu Massachussetts z mężem, dwójką nastoletnich dzieci oraz psem. Pracuje obecnie nad swoją czwartą powieścią, która – być może – także zostanie wykorzystana przez Hollywood.
Multiple Choice, trzecia powieść Cook, znalazła się na drugim miejscu bestsellerów według BookSense latem 2005 roku. Została także hitem BookSense w kategorii książek w twardej oprawie, a także przebojem klubu książkowego BarnesandNoble.com, More Magazine Don’t Miss, oraz klubów książkowych Book-of-The-Month i Literary Guild. Ekranizacja Multiple Choice pojawi się na ekranach dzięki firmie Working Title.
Książka Must Love Dogs z 2002 roku, na podstawie, której zrealizowano film Facet z ogłoszenia, była przebojem Barnes & Noble oraz BookSense, zarówno w wersji w twardejm jak i miękkiej okładce. Rekomendowały ją także kluby książkowe Book-Of-The-Month Club i Literary Guild.
Cook pisała swoją pierwszą powieść, Ready to Fall (2000) w samochodzie, w fordzie Windstar, czekając na powrót córki z pływalni, zwykle o piątej rano. Szczęśliwie, udało jej się opuścić minivan i obecnie pisze w swoim domowym gabinecie. Autorka ma doświadczenie w wielu zawodach. Była nauczycielką wychowania fizycznego (włączając pływanie w morzu), kreatywnego pisania, oraz kierowniczką montażu w stacji radiowej. Zainteresowani mogą odwiedzić jej stronę internetową www.clairecook.com.
BRAD HALL (producent wykonawczy)
Jest długoletnim współpracownikiem Gary’ego Davida Golberga. Ich wspólna praca zaowocowała nagrodzonym serialem stacji CBS Brooklyn Bridge, w którym Hall występił w roli scenarzysty, producenta oraz reżysera jednego odcinka; wspólnym dziełem obu filmowców jest także komedia obyczajowa Bye Bye Live. Hall pisał scenariusze, reżyserował i występował w serialach telewizyjnych stacji NBC,ABC oraz CBS, pojawiał się jako aktor lub scenarzysta w odcinkach programów Saturday Night Live, Frasier (scenarzysta), Watching Ellie (twórca/scenarzysta/producent). Wystąpił w niewielkiej rólce aktora w filmie Facet z Ogłoszenia.
RONALD. G. SMITH (producent wykonawczy)
Rozpoczął swoją karierę jako asystent produkcji w pierwszym filmie Stevena Spielberga The Sugarland Express. Od tamtej pory pracował jako kierownik produkcji filmów takich jak Loosing Isaiah, The Glimmer Man, Złoto pustyni, Kod dostępu and Looney Tunes: Back In Action.
Smith był także producentem lub producentem wykonawczym filmó Fire Down Below i Gods and Generals, a także serialu telewizyjnego Scarecrow and Mrs.King. Piastował stanowisko wiceprezesa do spraw produkcji wytwórni Warner Bros. Picture, nadzorował realizację filmów Tango i Cash, Batman, Zabójcza Broń 2 i innych. Niedawno Smith wyprodukował film Around the Bend, w którym w rolach głównych wystąpili Christopher Walken i Michael Caine.
JOHN BAILEY (zdjęcia)
Jest jednym z najbardziej znanych i cenionych operatorów amerykańskich, współpracował z szeregiem znanych reżyserów, takich jak Paul Schrader, Lawrence Kasdan, Michael Apted, John Schlesinger, Robert Redford, Herbert Ross, Wolfgang Petersen, Jonathan Demme, Robert Benton, James Brooks oraz Sam Raimi.
Ostatnie filmy, nad którymi pracował Bailey, są: The Producers: The Movie Musical, The Sisterhood of Traveling Plants, Incident at Loch Ness, How to Loose A Guy In 10 Days, The Kid Stays in the Picture, Boskie sekrety siostrzanego stowarzyszenia Ya-Ya oraz Party na słodko.
W swojej karierze Bailey zajmował się realizacją zdjęć do hollywoodzkich filmów należących do głównego nurtu, takich jak The Big Chill, Ordinary People, The Accidental Tourist oraz Lepiej być nie może, lecz również autorskich, niekomercyjnych filmów, takich jak dzieło Normana Millera Tough Guys Don’t Dance czy film Jasona Millera The Championship Season, a także obrazów nietypowych dla swojego gatunku jak Swimming to Cambodia czy Krótka historia czasu.
Ukoronowaniem pracy Bailey’a jest wyjątkowa nagroda Artistic Achievement Award, którą otrzymał na Festiwalu Filmowym w Cannes za pracę nad filmem Paula Schradera Mishima: A Life In Four Chapters.
Bailey jest żonaty z montażystką filmową Carol Littleton. Obydwoje należą do Rady Uczelnianej Academy of Motion Picture Arts and Sciences. On sam przez kilka semestrów był wiceprezesem Amerykańskiego Stowarzyszenia Filmowców.
NAOMI SHOHAN (kierowniczka produkcji)
Udowodniła niedawno, że posiada talent do kierowania produkcją przy okazji realizacji filmu Constantine dla wytwórni Warner Bros. Pictures. W roli tytułowej w tym filmie wystąpił Keanu Reeves. Wcześniej Shohan odpowiedzialna była za kierowanie planem podczas realizacji filmu wojennego Antoine Fuqua Łzy słońca, z Brucem Willisem w roli głównej, pracowała także na planie dramatu tego samego reżysera Dzień próby, w którym wystąpiły gwiazdy takie jak zdobywca Oskara Denzel Washington oraz nominowany do tej nagrody Ethan Hawke. Shohan kierowała produkcją nagrodzonego w 1999 roku Oskarem dla najlepszego filmu obrazu American Beauty, z Kevinem Spacey’em oraz Annette Bening w rolach głównych.
Constantine był jej trzecim filmem, na planie, którego pracowała z Keanu Reevesem. Wcześniej spotkali się podczas realizacji dramatu Słodki listopad i Feeling Minnesota. W rolach głównych w tym drugim filmie wystąpili Keanu Reeves oraz Cameron Diaz. Shohan kierowała ponadto produkcją dreszczowca Teaching Mrs. Single, z Helen Mirren i Katie Holmes; thrillerem akcji Zabójczy układ(również w reżyserii Antoine Fuqua); Playing God, White Man’s Burden, z Johnem Travoltą; oraz Zebrahead, w reżyserii Anthony’ego Drazana.
ERIC SEARS (montażysta)
Zakończył niedawno prace nad filmami Komórka oraz Destination 2, oba filmy wyreżyserował David Ellis. Montażysta pracował wcześniej nad filmami On the Line; Grzech pierworodny; Cheaters, za który nominowano go do nagrody Gildii Montażystów Filmowych; Body Shots oraz The Rat Pack dla HBO, które nominowano do nagród Emmy oraz Gildii Montażystów Filmowych. Sears zdobył zarówno Emmy jak i nagrodę Gildii Montażystów Filmowych za pracę nad filmem Gia, zrealizowanym dla stacji HBO, w roli głównej w filmie tym wystąpiła Angelina Jolie.
Pozostałe osiągnięcia Searsa to The Sixth Man, Szklanką po łapkach, Houseguest, The Positively True Adventures of the Alleged Texas Cheerleader Murdering Mom, za który nominowano go do nagrody Gildii Montażystów Filmowych, Encino Man, Tato oraz Wired. Był również współmontażystą Mighty Ducks II oraz Hot Shots!.
Na potrzeby małego ekranu Sear zmontował pilota serialów Karen Sisco, The Boys, The Court Martial of Jackie Robinson, za ten ostatni otrzymał nominację zarówno do nagrody Emmy, jak i do nagrody Gildii Montażystów Filmowych. Do jego pozostałych osiągnięc telewizyjnych należa Baby M, Queenie, Into Thin Air oraz Północ i południe II, za wszystkie cztery seriale otrzymał nominacje do nagród Gildii Montażystów Filmowych. Sears pracował też nad bardzo popularnym serialem Miami Vice.
ROGER BONDELLI (montażysta)
Ostatnio pracował nad filmem obyczajowym Man of the House dla reżysera Stephena Hereka. Jego wcześniejszym dziełem jest montaż filmu Eurotrip, wyprodukowanego przez Ivana Retmana na podstawie scenariusza Aleca Berga, Davida Mandela oraz Jaffa Schaffera. Jeszcze wcześniej Bondelli zmontował film Dickie Roberts: Farmer Child Star, wyreżyserowany przez Sama Weismana. Był to już trzeci film, który montował dla tego reżysera, wcześniejsze dwa to George of the Jungle oraz Bye Bye Love. Montażysta pracował także przy realizacji filmów Snow Dogs, w reżyserii Briana Levanta, wyprodukowanego przez Jordana Kernera; Anna i król; Ever After, Fools Rush In; Czy to ty, czy to ja?; Who is Cletis Tout?, był także współmontażystą Duch i Mrok.
Na robiącej duże wrażenia liście osiągnięc telewizyjnych Bondelli’ego znajdują się dwa sezony popularnego serialu Moonlighting, za który nominowano go do nagrody Emmy w 1986 roku. Nagrodę tę montażysta otrzymał w 1987. Zmontował jeden sezon serialu Designing Women, za który otrzymał kolejną nominację; jego dziełęm jest montaż jednego sezon serialu Midnight Caller (kolejna nominacja do Emmy); dwa sezony Brooklyn Bridge, za które otrzymał dwukrotnie nagrodę Gildii montażystów Filmowych oraz kolejną nominację do Emmy w roku 1992.
Bondelli rozpoczął swoją karierę rozwożąc pocztę w stacji telewizyjnej w Los Angeles, był wtedy jeszcze uczniem szkoły średniej. Udało mu się uzyskać przeniesienie do działu filmowego, pracę tam rozpoczął jeszcze na studiach. Potem, w charakterze praktykanta zatrudnił się w firmie Spelling-Goldberg Productions, później zaś awansował na asystenta montażu, którym był przez kolejne pięć lat, pracując na potrzeby wielu seriali telewizyjnych, pilotów oraz Filmów Tygodnia, zanim został w pełni wykwalifikowanym montażystą.
CRAIG ARMSTRONG (muzyka)
Nie wie, co to bariery. Nie ma znaczenia, czy komponuje muzykę klasyczną, filmową, czy też nagrywa własne albumy solowe, współpracując z takimi wykonawcami jak Madonna, Massive Attack czy U2 – jedyne, co się liczy, to muzyka.
Armstrong jest absolwentem klas skrzypiec i kompozycji Royal Academy, po ukończeniu szkoły muzycznej związał się z teatrem, został kompozytorem rezydentem w Tron Theatre w Glasgow. Napisane przez niego kompozycje sceniczne wykorzystuje także Royal Shakespeare Company.
W licznych opracowanych przez niego tematach znajdują się dźwiękowe ilustracje Romeo and Juliet Baza Luhrmanna, za które otrzymał nagrodę BAFTA; Moulin Rouge, nagrodzony Emmy i nagrodą imienia Igora Novello, a także wyróżnieniem Amerykańskiego Instytutu Filmowego. Kolejną nagrodę imienia Igora Novello kompozytor otrzymał za muzykę skomponowaną do The Quiet American Luchino Viscontiego, jest też autorem muzyki do filmów Kolekcjoner kości oraz nagrodzonego Oskarem One Day in September.
Jego dzieła klasyczne to opera skomponowana specjalnie z okazji festiwalu w Edynburgu, hołd dla Luchino Viscontiego, a także inne liczne utwory na orkiestrę dla Northern Sinfonietta, The Scottish Chamber Orchestra, BT Ensemble oraz Royal Scottish National Orchestra.
W świecie muzyki pop stał się jednym z najbardziej poszukiwanych kompozytorów i aranżerów. Jego współpraca z Massive Attack nad ich albumem Protection sprawiła, że nagrali z nim płytę solową jako Melankolic. Kompozytor nagrał następnie solowe płyty The Space Between Us oraz As If to Nothing, w ramach, których współpracował z Evanem Dando nad subtelnym Wake Up In New York oraz Davidem McAlmont’em, by wymienić tylko dwa znane nazwiska.
Kiedy grupa Melankolic rozpadła się, Armstrong postanowił wydać trzeci album solowy Piano Works. Album jest radykalnie inny, przeplatany pięknymi partiami fortepianu z jego tematów filmowych oraz utworów, które skomponował dla Massive Attack. Na płycie zawarte są także zupełnie nowe utwory. Album Piano Works ukaże się wraz z filmem noszącym ten sam tytuł, który reżyser David Bernard nakręcił w Paryżu.
Również jeszcze w tym roku Armstrong wyda album Film Works, zawierający jego najlepsze utwory.
Niedawno Armstrong zagrał dwa wyjątkowe koncerty w Ameryce. Wystąpił w Weil Recital Hall w Carnegie Hall, po którym dał wspaniały koncert na Sudance Film Festival w stanie Utah.