Reklama

"Ewolucja": O TWÓRCACH

IVAN REITMAN (Reżyser/Producent)

Odpowiadał za wiele z najbardziej kasowych komedii ostatnich dwóch dziesięcioleci. Filmy reżyserowane i produkowane przez niego zarobiły ponad 2,5 miliarda dolarów i pomogły rozpocząć karierę wielu popularnym obecnie aktorom.

Pierwszymi hitami Reitmana jako reżysera były komedie „Meatballs” i „Stripes”, które wprowadziły Billa Murraya do czołowki światowych gwiazd kina. W 1984 roku Reitman i Murray znów rozpoczęli współpracę, odnosząc ogromny sukces filmem „Pogromcy Duchów”, w reżyserii i produkcji Reitmana i z obsadą, w której znaleźli się: Murray, Sigourney Weaver, Dan Akroyd, Harold Ramis, Ernie Hudson, Rick Moranis i Annie Potts. Pięć lat później gwiazdy spotkały się ponownie przy „Pogromcy Duchów II”, także w reżyserii i produkcji Reitmana.

Reklama

Tę samą rolę pełnił w filmie „Bliźniaki” który pokazał gwiazdora kina akcji, Arnolda Schwarzeneggera, w nowym, komediowym świetle, łącząc go na ekranie z Dannym De Vito. Reitman reżyserował i produkował kolejne komedie z udziałem Schwarzeneggera, „Gliniarz w Przedszkolu” i „Junior”; „Legal Eagles” z Robertem Redfordem i Darryl Hannah; „Dave” z Kevinem Kline’m i Sigourney Weaver; „Dzień Ojca” z Robinem Williamsem i Billym Crystalem, oraz „Sześć dni i Siedem Nocy”, w którym Harrison Ford zagrał z Anne Heche.

Wyprodukował też przełomową komedię "National Lampoon's Animal House", która uczyniła wielką gwiazdę z Johna Belushi’ego. Kierował też produkcją w hicie ostatniego lata „Road Trip”. Wśród innych producenckich dzieł Reitmana znajdują się między innymi „Kosmiczny mecz”, łączący film akcji, animację i Michaela Jordana; „Beethoven” i „Beethoven II”; „Części Intymne”, w których wystąpił „szokujący facet”, Howard Stern.

Reitman otrzymał nagrodę Emmy za swoją pracę jako kierownik produkcji w filmie telewizyjnym HBO „The Late Shift”. Jego praca w telewizji to między innymi seriale animowane „Beethoven” i nominowany do Emmy „The Real Ghostbusters”.

Na początku swojej kariery Reitman wyprodukował sztukę teatralną „Spellbound”, która zmieniła się później w długo nie schodzący z afisza musical „The Magic Show” z Dougiem Henningiem w roli głównej. Później wrócił na Broadway jako producent i reżyser popularnego musicalu „Merlin”, w którym również zagrał Henning. Za „Merlina” Reitman został nominowany do nagrody Tony w dwóch kategoriach: Najlepszy Musical i Najlepszy Reżyser.

Obecnie Reitman i Tom Pollock kierują Montecito Picture Company, który ma umowę pierwszeństwa z Dreamworks. „Ewolucja” jest drugim filmem wyprodukowanym na tych zasadach. Wkrótce wejdą na ekrany kolejne, między innymi, w drugiej połowie 2001 roku „Killing Me Softly”, którego produkcją kieruje Reitman.

DANIEL GOLDBERG (Producent)

Długoletni kolega Ivana Reitmana, ostatnio produkował komedię „Road Trip”. Poprzednio kierował produkcją w „Sześć dni, siedem nocy”, „Dniu Ojca” i „Częściach Intymnych”, był również producentem „Kosmicznego Meczu” i „Commandments”.

Ich współpraca rozpoczęła się w czasie, kiedy Goldberg pracował jako scenarzysta i producent w filmach Reitmana „Stripes” i „Meatballs”, następnie Goldberg pisał scenariusze do „Heavy Metal” i „Space Hunter: Adventures in the Forbidden Zone", oraz „Feds”, które również reżyserował. Pracował na stanowisku drugiego reżysera w drugiej cześci „Beethovena” i „Juniorze”, w którym również kierował produkcją.

W telewizji Goldberg był kierownikiem produkcji filmu HBO „The Late Shift”, za który otrzymał nominację do nagrody Emmy, a także sobotnich porannych kreskówek „Beethoven”, oraz „Mummies Alive”.

JOE MEDJUCK (Producent)

Ostatnio produkował wchodzący jesienią na ekrany „Killing Me Softly”, i zeszłoroczny hitu komediowy „Road Trip”, obie zrealizowane pod szyldem Montecito Pictures Company.

Medjuck 12 lat uczył na Uniwersytecie w Toronto, zanim we wczesnych latach siedemdziesiątych rozpoczął długoletnią współpracę z Ivanem Reitmanem przy produkcji musicalu broadwayowskiego „Merlin”. Następnie współprodukował hity komediowe Reitmana „Stripes” i „Pogromcy Duchów”. Medjuck był kierownikiem produkcji „Legal Eagles”, „Bliźniaków”, „Pogromcy duchów II”, „Gliniarz w Przedszkolu”, „Dave”, „Junior”, „Części intymne”, „Dzień Ojca” oraz „Sześć dni, siedem nocy. Produkował "Big Shots," „Beethovena", „Beethovena 2", „Commandments" i fabularno/animowany film akcji „Kosmiczny mecz” z Michaelem Jordanem i Królikiem Bugsem.

Medjuck otrzymał nominację do nagrody Emmy za pracę jako jeden z kierowników produkcji filmu HBO „The Late Shift”. Kierował też produkcją nominowanego do Emmy filmu dla dzieci „The Real Ghostbusters”, porannych kreskówek „Beethoven” oraz „Mummies Alive”.

DON JAKOBY (autor scenariusza i pomysłu)

Ostatnio napisał scenariusz i zajmował się kooprodukcją horroru Johna Carpentera „Vampires” z Jamesem Woodsem i Danielem Baldwinem. Inne filmy z jego scenariuszami to miedzy innymi „Double Team”, w którym także kierował produkcja, oraz „Arachnophobia” Franka Marshalla, gdzie zajmował się ko-produkcją.

Był autorem scenariusza do „Blue Thunder” Johna Badhama i do dwóch filmów Tobe’a Hoopera, „Invaders From Mars" oraz „Lifeforce”. Jest też odpowiedzialny za historię „The Philadelphia Experiment”.

DAVID DIAMOND i DAVID WEISSMAN (Scenarzyści)

Poprzednio wspólnie napisali scenariusz do chwalonego familijnego filmu fantasy „The Family Man”, który był ich pierwszym pełnometrażowym filmem. Nicolas Cage zagrał w nim człowieka, któremu dano szansę zobaczyć, jak mogło wyglądać jego życie, gdyby dokonał innych wyborów.

Najlepsi przyjaciele od czasów liceum w Filadelfii, Diamond i Weissman pisali wspólnie od 1992 roku. Obecnie trwają przygotowania do produkcji filmu na podstawie ich scenariusza, „Guam Goes to the Moon”, w reżyserii J.B. Rogers i produkcji braci Weitz. Mają też kilka innych projektów, które rozwijają w innych studiach.

TOM POLLOCK (Kierownictwo produkcji)

Obecnie jest partnerem Ivana Reitmana jako dyrektor Montecito Picture Company. Pollock kierował produkcją pierwszego filmu pełnometrażowego Metrocito, „Road Trip”. Ostatnio produkował też thriller „Killing Me Softly”, który wejdzie na ekrany w drugiej połowie 2001 roku, z Heather Graham i Josephem Fiennesem w rolach głównych.

Pierwsze uznanie Pollock zdobył jako jeden z najbardziej szanowanych prawników w przemyśle rozrywkowym, jako partner w firmie Pollock, Bloom and Dekom. W 1986 roku został wybrany na stanowisko zastępcy członka zarządu grupy filmowej MCA's, Universal Pictures, następnie, po opuszczeniu w 1995 roku stanowiska v-ce prezesa Seagrama, wszedł na jego miejsce.

W czasie jego kadencji Universal wprowadziło na ekrany ponad dwieście filmów, które zarobiły 10 miliardów dolarów, w tym uhonorowana Oscarem za najlepszy Film „Lista Schindlera” i kasowy hit „Jurassic Park”, oba w reżyserii Stevena Spielbierga. Inne filmy Universal, które pojawiły się w tym czasie, to nominowane do Najlepszego Filmu „Field of Dreams”, „Urodzony czwartego lipca”, „Zapach kobiety”, „W imię ojca”, „Apollo 13” oraz „Babe, świnka z klasą”. Studio wypuściło także takie filmy, jak „Jaskiniowcy”, „Powrót do przyszłości II i III”, „Parenthood”, „Przylądek Strachu”, „Bliźniaki”, „Casper”, „Ognisty Podmuch”, „Beethoven”, „Rób, co należy”, „Zmażone Zielone Pomidory” i „Sneakers”, oraz wiele innych.

Pollock jest obecnie prezesem stowarzyszenia reżyserów Amerykańskiego Instytutu Filmowego.

JEFF APPLE (Kierownictwo produkcji)

Poprzednio produkował thriller Wolfganga Petersena „Na linii ognia” z Clintem Eastwoodem i Rene Russo. Produkował też komedie „Zapped!” i „Zapped Again!”, kierował też produkcją "Where the Boys Are '84”.

Apple obecnie pracuje jako Chief Executive Officer w Anticipa, firmie multimedialnej, w której partneruje futuryście Alvinowi Tofflerowi. Ostatnio wyprodukowali razem pilota serialu telewizyjnego "Beyond Future Shock”.

Ukończywszy Instytut Filmu i Telewizji na uniwersytecie New York, Apple poprzednio prowadził swoją własną firmę produkcyjną w Los Angeles, Apple Productions, która specjalizowała się w pełnometrażowych filmach i kampaniach reklamowo-marketingowych. Pod tym szyldem wyprodukował i wyreżyserował ponad 1500 reklamówek telewizyjnych, a także stworzył i wyprodukował pierwszy program oferujący telezakupy, „The Shopping Channel”.

DAVID RODGERS (Kierownictwo produkcji)

Partnerował Donowi Jakoby od ponad dwudziestu lat. Z Jakobim pracował przy produkcji filmów takich, jak "Blue Thunder", "The Philadelphia Experiment”, "Lifeforce", "Arachnophobia" oraz "Vampires" Johna Carpentera.

Ostatnio Rodgers kierował produkcją thrillera akcji „Double Team” z Jean-Claude Van Damme’m, Dennisem Rodmanem i Mickey Rourke. Obecnie rozwija kilka projektów, niektóre autorstwa Dona Jakobiego.

PAUL DEASON (Ko-producent)

Wystąpił poprzednio w tej roli w „Trzynastu Dniach”, „End of Days" and "Small Soldiers", współpracował przy produkcji w „Amistad”, „Marsjanie Atakują”, „Congo” i „Casper”. Inne filmy, w których pracował jako unit production manager to między innymi „Jurassic Park”, „Ojciec panny młodej”, „Jaskiniowcy” oraz „Trzech mężczyzn i mała lady”. Był też asystentem reżysera w filmach takich, jak „The Big Picture”, „An Innocent Man” i „Weeds”.

Deason uczęszczał do szkoły filmowej na UCLA, i spędził następne dziesięć lat szukając przygód na całym świecie, pracując przy tworzeniu dokumentów dla „National Geographic”, „Survival Anglia” i wielu innych. Przechodząc do telewizji, pracował jako unit production manager lub pierwszy asystent reżysera w serialach takich, jak „Piękna i Bestia”, „Hill Street Blues” i „The Twilight Zone”, a także w długometrażowych projektach „First and Ten”, „Foreign Exchange”, „Ask Mask” i „Me and Mom”.

MICHAEL CHAPMAN (Kierownik zdjęć)

Dwukrotnie był nominowany do Oscara za Najlepsze Zdjęcia – za „Ściganego” Andrew Davisa oraz „Wściekły Byk” Martina Scorsese. Z tym ostatnim współpracował przy jednym z jego najważniejszych filmów – „Taksówkarzu”. Chapman poprzednio kierowal zdjęciami w filmach Ivana Reitmana „Sześć Dni, Siedem Nocy”, „Kosmiczny Mecz”, „Gliniarz w Przedszkolu” i „Pogromcy Duchów II”.

Inne filmy, przy których pracował Chapman, to między innymi „Lęk pierwotny”, „Rising Sun”, „Doktor Hollywood”, „Shoot to Kill”, „Scrooged”, „Straceni Chłopcy”, „Personal Best”, „The Wanderers”, „Inwazja Pożeraczy Ciał”, „The Front”, „The Last Detail” oraz „White Dawn”. Oprócz tego był reżyserem "The Clan of the Cave Bear" z Daryl Hannah, oraz "All the Right Moves" z Tomem Cruise.

J. MICHAEL RIVA (Scenografia)

Był nominowany do Oscara za pracę przy filmie Stevena Spielberga „Kolor Purpury”. Z reżyserem Ivanem Reitmanem współpracował przy „Sześć Dni, Siedem Nocy” oraz „Dave”. Ostatnio tworzył scenografię do ogromnego hitu „Aniołki Charliego” i filmu telewizyjnego „Tuesdays with Morrie”.

Inne filmy, przy których pracował, to między innymi pierwsza, druga i czwarta część „Zabójczej Broni”; „Hard Rain” „Congo” „Ludzie honoru”, „Tango i Cash”, „Scrooged”, „The Golden Child”, „The Slugger's Wife”, „The Goonies”, „The Adventures of Buckaroo Banzai”, „Bad Boys”, „Halloween II”, „Więzień Brubaker”, oraz nagrodzony Oscarem za Najlepszy Film „Zwykli ludzie” Roberta Redforda.

SHELDON KAHN (Montaż/współproducent)

Był dwukrotnie nominowany do nagrody Akademii, w tym za montaż filmu Milosa Formana „Lot nad kukułczym gniazdem”, za który otrzymał też nagrodę BAFTA, oraz „Pożegnanie z Afryką” Sydneya Pollacka. Współpracę z Reitmanem rozpoczął montując komediowy klasyk „Pogromcy Duchów”. Od tej pory opracował dla Reitmana, montując „Bliźniaków”, „Pogromców Duchów II”, „Dave”, „Gliniarza w Przedszkolu”, „Juniora”, „Dzień Ojca” i „Sześć Dni, Siedem Nocy”, „Road Trip”, „Kosmiczny Mecz”, „Beethoven”, „Beethoven II”, „Casual Sex?” i „Orły Temidy”.

Kahn ostatnio montował film Taylora Hackforda, „Dowód Życia”. Inne filmy, w których pracował, to między innymi „La Bamba”, „Unfaithfully Yours”, „Absence of Malice”, „Private Benjamin”, „The Electric Horseman” oraz „Same Time, Next Year”.

Przy „Sześć Dni, Siedem Nocy” i „Kosmiczny Mecz” pracował jako ko-producent, współprodukował „Road Trip”, „Dzień Ojca”, „Juniora”, „Beethovena”, „Beethovena II”, „Gliniarza w przedszkolu”, „Pogromców duchów II”, „Bliźniaki” i „Orły Temidy”.

WENDY GREENE BRICMONT (Montaż)

Wraz z Sheldonem Kahnem odpowiadała za montaż filmu Reitmana „Sześć Dni, Siedem Nocy”, „Dzień Ojca”, „Junior” i „Gliniarz w Przedszkolu”. Wcześniej Bricmont, wraz z Ralphem Rosenbloomem, otrzymała nagrodę BAFTA za najlepszy montaż w filmie Woody’ego Allena „Annie Hall”.

Inne filmy, przy których pracowała, to między innymi „My First Mister”, „Light It Up”, „The Rich Man’s Wife”, „Moja Dziewczyna” i „Moja Dziewczyna 2”, „Race the Sun”, „Calendar Girl," "License to Drive," "Surrender" oraz "The Clan of the Cave Bear". Dla telewizji Bricmont montowała film „Perfect Witness”, pracowała też przy kilku odcinkach serialu Stevena Spielberga „Niesamowite Historie”.

PHIL TIPPETT (Efekty wizualne)

Jest dwukrotnym laureatem Oscara za pracę przy legendarnych „Powrocie Jedi” i „Jurassic Park”. Był także nominowany do Oscara za efekty wizualne w „Starship Troopers”, „Dragonheart”, „Willow” oraz „Dragonslayer”. Za „The Ewok Adventure” otrzymał nagrodę Emmy. Ostatnio Tipett kieruje efektami wizualnymi w „The Haunting” oraz „My Favourite Martian”.

Filmowy samouk, w wieku siedemnastu lat Tippet pracował jako profesjonalny animator w przy reklamówkach telewizyjnych. W 1976 roku został zatrudniony przez George’a Lucasa przy „Gwiezdnych Wojnach”, gdzie pracował nad pamiętną, holograficzną grą w szachy R2-D2 i Chewbakki. Dwa lata później dołączył do działu animacji założonego przez Lucasa Industrial Light & Magic, aby pracować przy drugiej części „Gwiezdnych Wojen” – „Imperium Kontratakuje”. Do 1983 roku Tippet był w Lucasfilm głównym projektantem, rozwijając i konstruując postacie w „Powrocie Jedi”, za co zdobył swojego pierwszego Oscara; pracował też przy „Indiana Jones and the Temple of Doom” i wielu innych filmach.

Po założeniu własnej firmy, Tippett Studios, jednym z pierwszych zamówień, jakie Tippet otrzymał, było stworzenie scen z robotami w „RoboCopie” Paula Verhoevena, gdzie zajmował się też współprodukcją. Wraz z Tippett Studios tworzył efekty wizualne w takich filmach, jak druga i trzecia część „RoboCopa”, „Totalna Magia”, „Virus”, „Armageddon”, „Bicentennial Man”, „Misja na Marsa” i „Niewidzialny człowiek”, nominowany do Oscara za Najlepsze Efekty Wizualne.

AGGIE GUERARD RODGERS (Projektant kostiumów)

Uhonorowana została nominacją do Oscara za kostiumy do filmu Stevena Spielberga „Kolor Purpury”, które łączyły w sobie amerykańskie Południe i serce Afryki. Wielokrotnie współpracowała z tak znanymi reżyserami, jak Norman Jewison w „The Hurricane” i „In Country”; Francisem Fordem Coppolą w „Deszczowym Człowieku”, „Jacku” i „Rozmowie”, a także z Lawrence’m Kasdanem w „Grand Canyon” i „Kocham cię na zabój”.

Rodgers rozpoczęła karierę jako projektant kostiumów w filmie George’a Lucasa „American Graffiti”, współpracowała z nim też w legendarnych „Gwiezdnych Wojnach” – w części „Powrót Jedi”. Inne filmy, w których produkcji brala udział, to między innymi „Lot nad kukułczym gniazdem” Milosa Formana; „Inwazja pożeraczy ciał” Philipa Kaufmana; „Kokon” Rona Howarda; „Czarownice z Eastwick” George’a Millera; „Sok z żuka” Tima Burtona; „Wiecznie młody” Steve’a Minera; „Benny i Joon” Jeremiaha Chechika; „Ścigany” Andrew Davisa; „Something to Talk About” Lassego Halstroma; „Wings of Courage” Jeana-Jacquesa Annauda; „Mr. Holland’s Opus” i „Holy Man” Stephena Hereka, z którym ostatnio znów współpracuje przy „Rock Star”.

JOHN POWELL (Muzyka)

Poprzednio napisał ścieżkę dźwiękową do romantycznej komedii Dreamworks „Forces of Nature”, z Sandrą Bullock i Benem Affleckiem. Także dla Dreamworks, współpracował z Harrym Gregson-Williamsem przy tworzeniu muzyki do animowanych filmów „Shrek”, „Uciekające Kurczaki” oraz „Ants”; z Hansem Zimmerem przy animowanym musicalu „The Road to El Dorado”.

Powell zadebiutował jako kompozytor muzyki filmowej w thrillerze akcji Johna Woo „Bez Twarzy”, z Johnem Travoltą i Nicolasem Cage. Następnie połączył afrykańską, arabską i zachodnią muzykę w „Endurance”, filmie o olimpijskim zwycięzcy w biegach, Haile Gebrselassie. Inne filmy, przy których pracował, to „With Friends Like These”, „Just Visiting”, i wchodzący wkrotce na ekrany „Pluto Nash” z Eddiem Murphy’m, oraz „Eye See You” z Sylvestrem Stallone.

Z pochodzenia Anglik, Powell ukończył Trinity College of Music w Londynie. W 1988 roku rozpoczął pracę w londyńskim Air-Edel Music, komponując muzykę do reklamówek i do telewizji. Tam także pierwszy raz napisał dla filmu – asystując Patrickowi Doyle w „Into the West”, i pracował jako programista elektronicznej muzyki dla Hansa Zimmera w „Białym Kle”. Opuszczając Air-Edel w 1995, Powell i jego kolega ze studiów Gavin Greenaway założyli własne studio nagrań, gdzie komponowali dla ponad stu reklamówek i niezależnych filmów, między innymi do opery „An Englishman, Irishman and Frenchman”.

Po przeniesieniu się do Stanów Zjednoczonych Powell napisał muzykę do serialu telewizyjnego DreamWorks „High Incident” i pilota „For The People”. Dodatkowo, aranżował piosenki napisane przez Stephena Schwartza do animowanego filmu DreamWorks, „Książę Egiptu”.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Ewolucja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy