Reklama

"Eragon": WIZJA I TRYUMF CHRISTOPHERA PAOLINI:PRZENOSZENIE „ERAGONA” NA EKRAN

Już pierwsze wydanie (w twardej oprawie) powieści „Eragon” (wydawnictwo Knopf, sierpień 2003) okazało się światowym fenomenem wydawniczym. Powieść stała się bestsellerem i przez 87 tygodni nie schodziła z listy przebojów „The New York Timesa” oraz przez 21 miesięcy z publikowanej przez „Publisher’s Weekly” listy bestsellerów dla młodzieży, będąc przez 9 miesięcy pozycją numer 1. Tylko w Ameryce Północnej sprzedano ponad 2,5 mln egzemplarzy powieści, wydanej również w 38 innych krajach.

„Eragon” to pierwsza powieść z trylogii, której drugi tom, „Najstarszy”, wydany w USA i Kanadzie w sierpniu 2005, szybko stał się bestsellerem. Sprzedano ponad milion egzemplarzy powieści, która okazała się przebojem listy dziecięcych bestsellerów „The New York Timesa”, listy Top-50 gazety „USA Today” oraz laureatem Quill Book Award 2006.

Reklama

W momencie premiery filmu ERAGON zainteresowanie oboma powieściami znacznie wzrosło: książki wróciły na listy bestsellerów, co wiązać należy również z akcją promocyjną filmu.

Podobnie fantastyczna jest historia autora obu powieści. Pierwsze wydanie „Eragona” ukazało się sumptem rodziny Christophera Paoliniego. Po roku książka trafiła do doświadczonego wydawcy Alfreda A. Knopfa, który wydał ją w nakładzie stosownym do jej wartości.

Paolini, obecnie 22-letni, wychowywał się w Paradise Valley, w stanie Montanie – miejscu, które zainspirowało większość fantastycznych plenerów jego historii. Obie powieści przekazują jego osobiste doświadczenia dorastania w dolinie Beartooth Mountains w Montanie, jakże podobnej do doliny, która była domem Eragona.

Peter Buchman, w którego dorobku jest m.in. „Jurassic Park III”, napisał scenariusz. Buchman, wielbiciel literatury i filmu science fiction i fantasy, przyznaje, że by zaskoczony młodym wiekiem autora w świetle jego maestrii prowadzenia narracji i kreślenia postaci, nie mówiąc o zdolności wykreowania kilku całkowicie zamkniętych światów. Buchman poświęcił wiele wysiłku, by w trakcie pisania scenariusza zachować bogactwo fabuły i postaci Paoliniego – zarówno z myślą o milionach fanów powieści, jak i nowych odbiorcach, którzy wraz z filmem odkryją świat ERAGONA.

W centrum zarówno powieści jak i filmu jest więź łącząca Eragona i Saphirę. „Christopher miał świetny pomysł, by młodzieniec zaprzyjaźnił się ze smokiem – mówi Buchman. – Ta relacja jest jądrem powieści, więc musieliśmy zachować ją na ekranie”.

Scenariusz Buchmana zwrócił uwagę Stefena Fangmeiera. „To była fascynująca lektura – mówi reżyser. – Zważywszy fantastyczny aspekt powieści, ludzie będą patrzeć na mnie przede wszystkim jako na specjalistę od efektów specjalnych. Ale moje pierwsze wrażenia skupiały się na emocjonalnej stronie fabuły”.

ERAGON przekazuje mitologię, zgodnie z którą Smoczy Jeźdźcy przynieśli pokój i dobrobyt do krainy Alagaësia. Smoki ofiarowały swoim jeźdźcom magiczną siłę, a nawet nieśmiertelność. Nikt nie był zdolny ich pokonać do chwili, kiedy jeden z nich, Galbatorix, nie zechciał przejąć władzy i zaczął zabijać innych Smoczych Jeźdźców. Ale kiedy Eragon odnalazł iskrzące światłem szafirowe jajo, z którego wykluła się Saphira, era Smoczych Jeźdźców powróciła.

Poznawszy swoje przeznaczenie Smoczego Jeźdźca, dzięki pomocy swego mentora Broma, Eragon pragnie przywrócić złoty wiek sprawiedliwości, z której kiedyś znany był jego kraj – o ile uda mu się uniknąć knowań króla Galbatoriksa. Rzucony w świat magii i mocy Eragon staje się prawdziwym bohaterem i ostatnią nadzieją ludu Alagaësii.

Rola tytułowa przypadła 18-letniemu debiutantowi Edowi Speleersowi w wyniku międzynarodowego castingu, zorganizowanego przez Twentieth Century Fox. Do rywalizacji stanęły tysiące potencjalnych Harrych Potterów, uczestniczących w setkach przesłuchań i kilkunastu sesjach zdjęć próbnych.

W filmie występują także: laureat Oscara Jeremy Irons jako Brom – dawny Smoczy Jeździec, a obecnie mentor Eragona; nominowany do Oscara John Malkovich jako potężny i zły król Galbatorix; laureat nagrody BAFTA Robert Carlyle jako potężny czarownik Durza; nomiwany do Oscara Djimon Hounsou jako Ajihad, przywódca zbuntowanego Vardenu; Sienna Guillory jako piękna wojowniczka Arya oraz Garrett Hedlund jako młodzieniec z przeszłością.

Aby uhonorować królewskie pochodzenie Saphiry, głosu smokowi użyczyła jedna z najlepszych dziś aktorek, laureatka Oscara Rachel Weisz. Kreacja Weisz urzeczywistniła jeden z najlepszych pomysłów powieści Christophera Paoliniego: sposób, w jaki Spahira porozumiewa się z Eragonem. Saphira nie mówi, jej wargi nie poruszają się jak w przypadku innych postaci wykreowanych cyfrowo. Smok porozumiewa się ze swoim Jeźdźcem telepatycznie, co sprawia, że emocjonalne relacje między nimi stają się wręcz duchowe.

ERAGONA reżyseruje Stefen Fangmeier – jeden ze współczesnych geniuszy efektów specjalnych. Kiedy pracował w Industrial Light & Magic, Fangmeier zajmował się efektami do takich filmów jak „Szeregowiec Ryan”, „Twister”, „Gniew oceanu” i „Pan i władca: na krańcu świata”. Był czterokrotnie nominowany do Oscara, jest trzykrotnym laureatem nagrody BAFTA.

Na potrzeby ERAGONA, specjaliści od efektów pod okiem Fangmeiera wykorzystali najnowsze osiągnięcia techniki komputerowej, aby stworzyć Saphirę oraz przenieść widza w magiczny, ponadczasowy świat Alagaësii. Reżyserowany przez Fangmeiera, ze zdjęciami Hugh Johnsona, w scenografii Wolf Kroegera i z kostiumami Kym Barrett – film oferuje wszystko, na co dziś stać technikę filmową.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Eragon
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy