"Dziewczyna z tatuażem": O PRODUKCJI
"Dziewczyna z tatuażem" to pierwsza amerykańska adaptacja bestsellerowej trylogii autorstwa Stiega Larssona pt. "Millennium" - serii thrillerów, które zdobyły światową sławę, rzesze czytelników i 65.000.000 egzemplarzy sprzedanych w 46 krajach. Po raz pierwszy "Millenium" trafiło do księgarń w 2005 roku, krótko po śmierci autora. "W pierwszej części serii Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet czytelnicy wprowadzeni zostali w świat głównych bohaterów - tropiącego ciemne interesy finansjery dziennikarza śledczego Mikaela Blomkvista oraz niezwykle utalentowanej researcherki i hakerki Lisbeth Salander, wrażliwej szczególnie na kwestie przemocy wobec kobiet.
Wprowadzając do powieści postać Salander, Larsson stworzył bohaterkę, której nie było do tej pory w świecie kryminału - wybitnie utalentowanej dziewczyny w stylu punk, której wygląd sugeruje, żeby trzymać się od niej z daleka. Lisbeth jest osobą, która zasadniczo nie buduje 'normalnych' relacji z innymi. Mając własne trudne doświadczenia, jest niezwykle wyczulona na punkcie osób, które doznały przemocy. Między innymi to zbliża ją do współpracy z Mikaelem i podjęcia próby rozwikłania mrocznej tajemnicy rodziny Vanger, ze zniknięciem Harriet w tle. Jej poszukiwanie sprawiedliwości i przekonanie o nieuchronności słusznej kary zbliżają ją do Mikaela, a ich współpraca staje się centralnym punktem kolejnych części trylogii - Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet, Dziewczyna, która igrała z ogniem i Zamek z piasku, który runął.
Reżyser David Fincher i autor scenariusza Steven Zaillian w założeniu chcieli pozostać jak najbardziej wierni wizji Larssona i opisanej przez niego historii, której centralnym punktem jest rozpad norm korporacyjnych, społecznych i osobistych, których świadkami stają się Mikael i Lisbeth, próbując rozwiązać tajemnicę zniknięcia Harriet Vanger. Inspiracją dla Zailliana były po prostu zapisane na kartkach książek słowa Larssona. Jak mówi reżyser: "Scenariusz powstał wiernie na bazie powieści. My po prostu staraliśmy się przełożyć ten materiał na język filmu. Centralnym punktem produkcji były osoby Blomkvista i Salander, które tak naprawdę napędzały wszystkie trzy powieści."
Zaillian dodaje: "Lisbeth to nietypowa, niezwykle fascynująca postać. Myślę jednak, że gdyby powieść skupiała się tylko na niej nie dawałoby to takiej możliwości bogatej interakcji. Na swój sposób historia w filmie i książce jest zbudowana wokół relacji Lisbeth i Blomkvista. To waśnie sprawia, że jest tak intrygująca i ma taki pozytywny odbiór."
Fincher i Zaillian założyli również, że nie będą rezygnować z trudnych i brutalnych scen. Jak mówią: "Naszym założeniem było pokazanie w filmie przemocy wobec kobiet i w pewnym sensie degeneracji, jaka często towarzyszy mężczyznom w odniesieniu do drugiej płci. We współczesnym świecie nie sposób uniknąć takich trudnych tematów". Jednak, jak mówi Fincher: "Stało przed nami trudne zadanie, ponieważ z jednej strony musieliśmy wzbudzić w widzach poczucie, że opowiadają się za koniecznością zemsty, a z drugiej pokazać siłę napędową idei, na której ta zemsta bazuje. Tego typu połączenie było jak stąpanie po bardzo kruchym lodzie."
Tego typu założenie było zbieżne z tym, co Larsson stara się osiągnąć w swoich powieściach. W tle głównej historii znajdziemy bowiem bogatą sieć wątków dotykających kwestii korupcji władzy, mizoginii, braku tolerancji, fanatyzmu, globalizacji, systemu ochrony społecznej, sprawiedliwości i oceny moralnej ludzkich zachowań. A wszystko to poznajemy obserwując zwroty akcji w prowadzonym przez Mikaela i Lisbeth śledztwie. Jak mówi odtwórczyni roli Lisbeth - Rooney Mara: "Ludzie są zainteresowani tym, jak działają podskórne mechanizmy funkcjonowania społeczeństwa, chociaż nie zawsze są gotowi otwarcie to przyznać. Są zaintrygowani ciemnymi zakamarkami, które skrywają ludzie i społeczeństwa, a film "Dziewczyna z tatuażem" odpowiada właśnie taką historię."