"Dziewczyna z Jersey": OD SCENARIUSZA DO EKRANIZACJI
“Prace nad scenariuszem DZIEWCZYNY Z JERSEY rozpocząłem w 1999 roku” - mówi autor scenariusza/reżyser Kevin Smith, który pracował w tym czasie nad filmem Clerks- Sprzedawcy. Chciałem napisać “coś bardziej głębokiego” – wyjaśnia. “Moja córka miała 6 miesięcy i nasza trójka (żona, córka i ja) mieszkaliśmy przez parę miesięcy w wynajmowanym mieszkaniu. Myślałem o córce [i obowiązkach rodzicielskich] poszedłem do pokoju i po prostu zacząłem pisać. Po około 2 godzinach miałem już pierwszych pięćdziesiąt stron „DZIEWCZYNY Z JERSEY.” Kontynuuje: “Te pierwsze sceny naprawdę nie zmieniły się od tamtego czasu. Były w moim komputerze około 2 lat do momentu, kiedy byłem na przyjęciu w domu Bena Afflecka. Nalegał, abym napisał coś w klimacie W pogoni za Amy (Chasing Amy). Powiedziałem mu o tym, co już napisałem i mu przesłałem, a po ich przeczytaniu powiedział ‘dokończ scenariusz – tym właśnie powinniśmy się zająć w następnej kolejności.’ Od tego momentu zacząłem istotnie pracować nad scenariuszem i rolą Ollie dla Bena, a w styczniu 2002 roku gotowa była już pierwsza wersja scenariusza.”
Kreatywny scenarzysta, którego praca obejmuje swoim zasięgiem film, telewizję i komiksy - Smith jest najprawdopodobniej najbardziej znany za stworzenie postaci Jay i Cichego Boba, którzy rozpoczeli swoją filmową przygodę w filmie Smitha Clerks- Sprzedawcy, entuzjastycznie przyjętym na festiwalu w Sundance a zakończyli swoją podróż w ostatnim odcinku serii Jay i Cichy Bob Kontratakują (Jay and Silent Bob Strike Back). Lecz „DZIEWCZYNA Z JERSEY” jest czymś nowym dla filmowca. Tak kontynuuje: “Po pierwsze, pięć pierwszych filmów było ze sobą powiązanych, po drugie DZIEWCZYNA Z JERSEY nie opowiada o parze młodych ludzi rozprawiających o pop-kulturze i komiksach. To bardzo prawdziwa i ludzka opowieść. Mimo, że film rozpoczyna się od tragicznych wydarzeń, nasycony jest humorem tak jak to bywa w życiowych, bolesnych sytuacjach."
Affleck wspomina: “Scenariusz spodobał mi się zaraz po przeczytaniu pierwszych stron, które przesłał mi Kevin. To piękny scenariusz i w pewien sposób bardzo klasyczny. Lecz, jest w nim też wrażliwości Kevina, która daje pewną perspektywę jego wyjątkowego świata.”
Dla Bena Affleck, ponowna współpraca z Kevinem Smith [DZIEWCZYNA Z JERSEY jest ich piątym, wspólnym projektem, zrobionym wraz z producentem Scottem Mosier] była intrygująca i jednocześnie pewna. “Ekscytującym była praca z Kevinem i patrzenie jak się rozwija,” mówi Affleck. “Chciałem być włączony w ten proces. W pewien sposób jest w tym jakaś kontynuacja, chociażby poprzez fakt, że wraz z Kevinem współpracowaliśmy wcześniej parokrotnie. Lecz, z drugiej strony to całkiem nowe doświadczenie. To jest tak jakby jechać na wycieczkę w nieznane miejsce z dobrym przyjacielem”.
Scott Mosier - producent, który współpracował z Kevinem od momentu ich spotkania w szkole filmowej ponad 10 lat temu, przyznaje: „Gdy zaczynaliśmy byliśmy bardzo młodzi i myślę, że w przypadku trzech czy czterech filmów mieliśmy poczucie stąpania po niepewnym gruncie. Przy tym filmie mamy poczucie bazowania na solidnym fundamencie.” Na temat współpracy ze Smithem [to jest szósty film tego duetu pod szyldem View Askew Productions], Mosier mówi: “Byliśmy bardzo dobrymi przyjaciółmi i wiedzieliśmy, że musimy to podtrzymać. Jesteśmy inni, ale staramy się tę inność rekompensować poprzez podkreślanie naszych mocnych stron i niwelowanie słabych. Lecz to on jest reżyserem i ważne jest, aby otrzymał to, co jego zdaniem jest niezbędne do filmu.”