"Duża ryba": POKUSY ALABAMY, ZIEMI RZEK
Duża Ryba rozgrywa się w Alabamie, ale ekipa produkcyjna szukała odpowiednich lokalizacji na całym Południu Stanów Zjednoczonych. Musiały one bowiem spełnić szczególne wymagania historii opowiedzianej w filmie, która rozgrywa się w różnorodnych krajobrazach i na przestrzeni 50 lat. Tym właśnie zajął się nagrodzony Oskarem® scenograf Dennis Gassner (Bugsy).
Jak na ironię idealnym miejscem okazała się Alabama, w pobliżu Montgomery – blisko miejsca, w którym rozegrała się akcja powieści Wallace’a.
Po dokładnym przyjrzeniu się sześciu stanom, Gassner znalazł wszystko, czego potrzebował w Wetumpka, sennym miasteczku, które nie zmieniło się od lat 50-tych. Właśnie wtedy zaczyna się bowiem akcja filmu.
Ale to głównie rzeki Alabamy skłoniły Gassnera i Burtona do wybrania jako lokalizację tego właśnie stanu. “Nie można robić filmu o rybie bez wody,” mówi Burton. “W scenariuszu było kilka kluczowych scen, które wymagały wejścia do rzeki, brzegu rzeki czy widoku rzeki. W Alabamie jest mnóstwo rzek i realizowaliśmy zdjęcia nad kilkoma z nich - Tallapoosa, Coosa.”
Kontynuuje, “Woda jest bardzo ważna w tym filmie. Jest prawie w każdej scenie. Mówi się, że woda zatrzymuje w sobie dźwięk przez wiele, wiele lat. W pewien dziwny sposób jest w niej magia, tajemnica i smutek.”
Ale rzeka może też być trudną do opanowania siłą. Gassner mówi, że ekipa realizacyjna zawarła porozumienia z kilkoma lokalnymi operatorami tam wodnych, którzy mieli kontrolować bieg rzeki w scenie, w której Edward idzie porozmawiać z olbrzymem. Scena wymagała pokazania prehistorycznie wyglądających formacji skalnych znajdujących się nad brzegiem rzeki.
Duża Ryba to pierwszy film, podczas realizacji, którego Gassner współpracuje z Burtonem. Ale ponieważ we wczesnym etapie kariery Burton pracował dla Disneya, łatwo mu było przekazać swoją wizję Gassnerowi. “Tim potrafił powiedzieć, ‘Właśnie o tym myślę,’ i narysować w ciągu 30 sekund szkic na kopercie. Bardzo szybko powstało między nami porozumienie.”
Dla Gassnera, mieszanka realizmu i fantazji stworzyła zupełnie nowe możliwości scenograficzne. “To był bardzo wymagający projekt. Nigdy wcześniej nie zaprojektowałem takiej liczby dekoracji.”
Na pagórku w centrum Wetumpka (w filmie miejscowość nazywa się Ashton), Gassner zbudował dom rodzinny Blooma. Trzypiętrową, drewnianą konstrukcję, którą Edward kupuje dla rodziny i w której mieszka przez kolejne 40 lat swojego życia.
Podobny do klejnotu dom, w którym mieszka Jenny (Bonham Carter), druga kobieta w życiu Edwarda, został skonstruowany nad rzeką. W każdym jego oknie wdać przepływającą rzekę. Przez lata winorośl porosła cały dom, powoli wciągając go w otaczające bagna.
Olbrzymi las, do którego Edward wchodzi, kiedy po raz pierwszy opuszcza dom, musiał zostać stworzony, drzewo po drzewie, aby spełnić wymagania scenariusza. Tak mówi Gassner, “Powstał bardzo piękny, przerażający las. Kiedy nasz bohater wkracza do ciemnego lasu, widzi z oddala światła idealnego miasta Spectre. Przywodzi to na myśl Czarnoksiężnika z Oz.”
Spectre jest wyidealizowanym miejscem. Każdy dom i sklep na głównej ulicy odpowiada rzeczywistości małego amerykańskiego miasta z lat 50-tych, jakich było mnóstwo na Południu. Wszystkie elementy scenografii odzwierciedlają tradycyjną architekturę Południa. Mieszkańcy Spectre są nie mniej niezwykli. Chociażby z jednego powodu, wszyscy chodzą boso.