"Duża ryba": O OBSADZIE
EWAN McGREGOR (młody Edward Bloom) zagrał ostatnio z Renée Zellweger w produkcji Dana Jinksa/Bruce’a Cohena Do diabła z miłością (Down With Love). Po raz pierwszy wystąpiła przed publicznością amerykańską jako gwiazda szkockiego filmu Danny’ego Boyle’a Trainspotting. Widzowie na całym świecie zobaczyli go w roli Obi Wan Kenobi w produkcjach George’a Lucasa Gwiezdne wojny: Mroczne Widmo (Star Wars Episode I: The Phantom Menace), Gwiezdne wojny: Atak Klonów (Star Wars Episode II: Attack of the Clones) oraz w filmie Baza Luhrmanna Moulin Rouge. Za rolę młodego pisarza zakochanego w kurtyzanie, McGregor otrzymał nominację do Złotego Globu oraz nagrodę londyńskich krytyków, nagrodę Golden Satellite i nagrodę festiwalu filmowego w Hollywood.
Urodzony w Crieff, Perthshire, Szkocja, McGregor uczęszczał do Guidhall School of Music and Drama, a pierwsze doświadczenia teatralne zdobywał na deskach Perth Repertory Theatre. Zanim wystąpił w pierwszym filmie Boyle’a Płytki grób (Shallow Grave) w 1994, zagrał w filmie Billa Forsytha Being Human. Inne filmy z jego udziałem to The Pillow Book Petera Greenawaya, Emma, Orkiestra (Brassed Off), The Serpent’s Kiss, A Life Less Ordinary z Cameron Diaz, Nightwatch, Idol (Velvet Goldmine), Rogue Trader, Little Voice, Eye of the Beholder, Nora (który także wyprodukował), oraz Helikopter w ogniu (Black Hawk Down). McGregor ostatnio ukończył zdjęcia do filmu Young Adam z Tildą Swinton, a obecnie pracuje nad trzecim filmem z serii Gwiezdne wojny (Star Wars Episode III). Wystąpi także z Naomi Watts w Stay.
Dorobek telewizyjny McGregora obejmuje “Lipstick on Your Collar,” “Scarlet and Black,” “Kavanagh QC,” “Doggin’ Around,” “Cold War – Tales from the Crypt,” “Polar Bears in the Wild” i “Trips Money Can’t Buy.” W 1997 roku otrzymał nagrodę Emmy za gościnny występ w serialu „Ostry dyżur” (“ER”).
Na deskach teatralnych można go było ostatnio oglądać w sztuce Davida Halliwella “Little Malcolm and his Struggle Against the Eunuchs” w reżyserii Denisa Lawsona (Hampstead Theatre).
ALBERT FINNEY (Edward Bloom) został uhonorowany nominacjami do pięciu nagród Akademii® w trakcie trwania swojej 40-letniej kariery. Został nominowany za role w filmach Tom Jones, Murder on the Orient Express, Garderobiany (The Dresser) i Pod wulkanem (Under the Volcano). Za rolę adwokata Edwarda Masry w Erin Brockovich, otrzymał nominację dla Najlepszego Aktora w Roli Drugoplanowej. Dodatkowo otrzymał nagrodę Emmy i Złoty Glob za rolę w filmie HBO “The Gathering Storm” – rola Winstona Churchilla.
Inne nagrody aktora to Złoty Glob za Scrooge, nagroda na festiwalu w Berlinie za Garderobianego (The Dresser), nagroda na festiwalu w Wenecji za Toma Jonesa. Otrzymał także nominacje do Złotego Globu za Pod wulkanem (Under the Volcano), Garderobianego (The Dresser) i Shoot the Moon.
Finney zadebiutował u boku Laurence Oliviera w The Entertainer. Kolejną rolą była rola w Saturday Night, Sunday Morning. Inne filmy w dorobku Finneya to Annie, Miller's Crossing, The Playboy, Rich in Love, Washington Square, The Run of the Country, Wersja Browninga (The Browning Version), Orphans, Wolfen, Charlie Bubbles oraz Two for the Road.
Ostatnio Finney zagrał u boku Bruce’a Willisa i Nicka Nolte w ekranowej adaptacji powieści Kurta Vonneguta z 1973 roku Śniadanie mistrzów (Breakfast of Champions) oraz w adaptacji sztuki Sama Sheparda Simpatico.
Urodzony w Salford, Anglia Finney został przyjęty do Royal Academy of Dramatic Arts w wieku 17 lat. Jako dwudziestolatek zadebiutował na scenie w Birmingham Repertory Company w sztuce “Juliusz Cezar.” Zagrał w tym czasie także w “Makbecie” oraz “Henryku V.”
Po debiucie na West Endzie u boku Charlesa Laughtona i Elsy Lanchester w “The Party,” Finney pojawił się w produkcjach Royal Shakespeare w Stratford-on-Avon.
W 1960 roku, Finney rozpoczął wieloletnią współpracę z Royal Court Theatre - “The Lily White Boys”, a w 1965 roku dołączył do National Theatre Company - “Wiele hałasu o nic” (Much Ado About Nothing), “The Country Wife” i “Wiśniowy sad” (The Cherry Orchard). Jego dorobek teatralny obejmuje także - “Billy Liar,” “Armstrong's Last Goodnight,” “Love for Love,” “Miss Julie,” “Black Comedy,” “Alpha Beta,” “Krapp’s Last Tape,” “Cromwell,” “Tamburlaine The Great,” “Another Time” oraz ostatnio “Art.”
Na małym ekranie Finney zagrał w wielu pamiętnych produkcjach – mini-seria “Karaoke”, “Cold Lazarus”, “Nostromo.” Otrzymał nominację do nagrody Emmy za rolę w filmie “The Image”. Inne produkcje TV z jego udziałem to “The Green Man,” “View Friendship and Marriage,” “The Miser,” “Picasso Summer,” “Alpha Beta,” “The Biko Inquest,” “The Endless Game” oraz tytułowa rola w “Pope John Paul II.” Ostatnio wystąpił wspólnie z Tomem Courtneyem i Joanną Lumley w produkcji BBC “A Rather English Marriage.”
Finney jest także, wspólnie z Michaelem Medwinem, założycielem firmy Memorial Enterprises, która wyprodukowała takie filmy jak If ... i O Lucky Man, oba w reżyserii Lindsaya Andersona i z Malcolmem McDowellem w roli głównej. Memorial wyprodukowało także Gumshoe w reżyserii Stephena Frearsa oraz A Day in the Death of Joe Egg. Finney wyreżyserował film Charlie Bubbles.
BILLY CRUDUP (Will) wystąpił w Charlotte Gray z Cate Blanchett oraz w World Traveler z Julianne Moore. Zagrał także w uznanym przez krytyków filmie Jesus’ Son z Samanthą Morton, Holly Hunter i Denisem Leary. Z rolę w tym filmie otrzymał nagrodę dla Najlepszego Aktora na festiwalu filmowym w Paryżu oraz nominację do nagrody Independent Spirit. Można go było także oglądać w filmie Camerona Crowe U progu sławy (Almost Famous) z Frances McDormand i Kate Hudson, oraz w Waking the Dead z Jennifer Connelly.
Crudup zagrał w tytułowej roli w obrazie Without Limits, historii legendarnego biegacza Stevena Prefontaine. Za tę rolę otrzymał nagrodę National Board of Review. Aktor zadebiutował w filmie Barry’ego Levinsona Uśpieni (Sleepers), a następnie został zaangażowany przez Woody’ego Allena do roli w Wszyscy mówią, kocham cię (Everyone Says I Love You). Zagrał też u reżysera Pata O’Connora w Inventing the Abbotts.
Wkrótce na ekrany wejdą filmy Compleat Female Stage Beauty z Claire Danes i The Adventurer.
W teatrze, Crudup wystąpił w “The Elephant Man” u boku Ruperta Gravesa i Kate Burton. Za swoją pracę został nominowany do nagrody Tony. Na Broadwayu zadebiutował w sztuce Toma Stopparda “Arcadia” w reżyserii Trevora Nunna – nagrody Outer Critics Circle oraz Theater World (1995). Inne produkcje teatralne z jego udziałem to “Bus Stop” Williama Inge z Mary Louise Parker, “Three Sisters” – nominacja do nagrody Drama Desk, “Oedipus” z Frances McDormand, “Measure for Measure” w Delacorte Theater w Central Parku w Nowym Jorku, “The Resistible Rise of Arturo Ui” z Alem Pacino i Steve’m Buscemi.
Crudup ukończył New York University na wydziale sztuki oraz uczęszczał na University of North Carolina w Chapel Hill. Mieszka w Nowym Jorku.
JESSICA LANGE (Sandra) zbudowała swoją karierę portretując silne i niezależne kobiety, co przyniosło jej sześć nominacji do nagród Akademii® i dwa Oskary®. Aktorka dorastała w Minnesocie, a następnie przeniosła się do Nowego Jorku, gdzie pracowała jako modelka i studiowała aktorstwo. Dzięki pracy modelki została zaangażowana do swojego pierwszego filmu King Kong. Dwa lata później zagrała Anioła Śmierci w filmie Boba Fosse Cały ten jazz (All That Jazz) oraz w swojej pierwszej roli komediowej How to Beat the High Cost of Living.
Lange otrzymała uznanie krytyki dzięki roli w filmie w reżyserii Boba Rafelsona Listonosz zawsze dzwoni dwa razy (The Postman Always Rings Twice) u boku Jacka Nicholsona. Za rolę w następnym filmie z 1983 Frances otrzymała pierwszą nominację do nagrody Akademii®. Film opowiadał dramatyczną historię życia Frances Farmer. Tego samego roku wystąpiła w klasycznej komedii Tootsie, u boku Dustina Hoffmana - Oskar® dla Najlepszej Aktorki w Roli Drugoplanowej. Po raz pierwszy od 25 lat, aktor został nominowany do dwóch Oskarów® tego samego roku. Aktorka wystąpiła wkrótce potem w Country u boku Sama Sheparda, oraz w Sweet Dreams z Edem Harrisem. Za role w obu tych filmach otrzymała nominacje do nagród dla Najlepszej Aktorki.
Dorobek Lange obejmuje następujące pozycje - Crimes of the Heart Bruce’a Beresforda z Sissy Spacek i Diane Keaton, Far North w reżyserii (także scenariusz) Sama Sheparda, Everybody’s All-American z Dennisem Quaidem, Music Box Costy-Gavrasa – kolejna nominacja do nagrody Akademii®, Night and the City, Przylądek strachu (Cape Fear) Martina Scorsese – oba filmy z Robertem De Niro, Rob Roy z Liamem Neesonem, Losing Isaiah z Halle Berry i Men Don’t Leave.
Lange zadebiutowała na Broadwayu w 1992 roku w roli Blanche Dubois w sztuce Tennessee Williamsa “Tramwaj zwany pożądaniem” (A Street Car Named Desire) i powtórzyła tę rolę w Londynie w 1996 roku. Lange pojawiła się także jako Blanche w CBS u boku Aleca Baldwina i Johna Goodmana.
Rok 1995 był dla aktorki wyjątkowy. Zdobyła nagrodę Akademii® i Złoty Glob za rolę w Blue Sky u boku Tommy Lee Jonesa.
Lange po raz kolejny zdobyła uznanie krytyki za role w A Thousand Acres z Michelle Pfeiffer i Jennifer Jason Leigh oraz w thrillerze psychologicznym Hush z Gwyneth Paltrow. Lange zagrała ostatnio królową Tamora w filmie Julie Taymor Titus z Anthony Hopkinsem i Alanem Cummingsem.
Aktorka niedawno pojawiła się w filmie HBO „Normal” u boku Toma Wilkinsona. Za tę rolę otrzymała nominację do nagrody Emmy. Wystąpiła też w Prozac Nation z Christiną Ricci i w Masked and Anonymous z Bobem Dylanem.
HELENA BONHAM CARTER (Jenny i Wiedźma) wystąpiła ostatnio w Till Human Voices Wake Us z Guyem Pearce oraz w filmie HBO “Live from Baghdad,” za który została nominowana do nagrody Emmy i Złotego Globu. Inne filmy z jej udziałem to między innymi Novocaine ze Stevem Martinem, The Heart of Me, Podziemny krąg (Fight Club) z Bradem Pittem i Planeta małp (Planet of the Apes) Tima Burtona.
Za rolę w Wings of the Dove, otrzymała nominację do nagrody Akademii®, Złotego Globu i nagrody Screen Actors Guild. Rola w Margaret’s Museum przyniosła jej kanadyjską nagrodę Genie, a praca w mini-serii Merlin – nominację do Emmy.
W ostatnim dniu zdjęć do jej kinowego debiutu Lady Jane, James Ivory zaproponował jej rolę w Pokoju z widokiem (A Room with a View). To była pierwsza z jej ról w adaptacjach powieści E.M. Forstera - Where Angels Fear to Tread oraz Howard’s End. Aktorka zagrała Ofelię w Hamlecie Franco Zeffirelliego u boku Mela Gibsona oraz Elizabeth w Mary Shelley’s Frankenstein w reżyserii Kennetha Branagha. Pojawiła się także w roli żony Woody’ego Allena w filmie Jej wysokość Afrodyta (Mighty Aphrodite).
Dorobek telewizyjny Bonham Carter obejmuje takie produkcje jak “Getting It Right,” “Dancing Queen”, “Fatal Deception.” Jej role teatralne, to role w “Woman in White,” “The Chalk Garden,” “House of Bernarda Alba” oraz “Trelawny of the Wells.”
STEVE BUSCEMI (Norther Winslow) otrzymał ostatnio nagrody Independent Spirit, New York Film Critics i został nominowany do Złotego Globu za rolę w Ghost World w reżyserii Terry’ego Zwigoffa z Thorą Birch i Scarlett Johansson. Był także nominowany do Emmy i DGA za wyreżyserowanie jednego z odcinków serii HBO „Rodzina Soprano” (The Sopranos).
Ostatnie filmy Buscemi'ego to Mr. Deeds, Spy Kids 2: The Island of Lost Dreams, The Grey Zone, Love in the Time of Money, oraz The Laramie Project. Aktor podkładał także głos w takich filmach animowanych jak Potwory i spólka (Monsters, Inc) i Final Fantasy.
Inne filmy w jego dorobku to Mystery Train Jima Jarmuscha – nominacja do nagrody IFP Spirit, In the Soup Alexandre’a Rockwella, New York Stories Martina Scorcese, Barton Fink, nagrodzone Oskarem® Fargo i The Big Lebowski (wszystkie trzy w reżyserii braci Coen), The Imposters Stanleya Tucci, Con Air, Armageddon, Living in Oblivion Toma DiCillo, Ucieczka z Los Angeles (Escape From L.A.), Desperado, Domestic Disturbance, Rzeczy, które robisz w Denver będąc martwym (Things To Do in Denver When You’re Dead), Somebody to Love, Kansas City Roberta Altmana i Wściekłe psy (Reservoir Dogs) Quentina Tarantino.
Buscemi zadebiutował jako reżyser filmem Trees Lounge, do którego także napisał scenariusz. Film, w którym wystąpili także Chloe Sevigny, Sam Jackson i Anthony La Pagalia, miał swoją premierę na festiwalu filmowym w Cannes w 1996 roku. Drugim filmem Buscemi'ego jako reżysera był Animal Factory, z Willemem Dafoe i Edwardem Furlongiem. Obecnie aktor pracuje nad adaptacją powieści Williama Burroughsa Queer, do której scenariusz napisał Oren Moverman (Jesus’s Son).
Buscemi wystąpi wkrótce w filmach The Sky is Green i Romance & Cigarettes.
DANNY DeVITO (Amos Calloway), błyskotliwy, zabawny człowiek, wspaniały gawędziarz, jest jednym z najbardziej lubianych ludzi w Hollywood. Jako aktor, producent i reżyser jest jednym z najbardziej wszechstronnych graczy w całym przemyśle rozrywkowym.
Mając już za sobą kilka filmów krótkometrażowych, w 1987 roku DeVito wyreżyserował swój pierwszy film kinowy Throw Momma from the Train. Potem nastąpiły takie projekty jak The War of the Roses, Hoffa i Matilda. DeVito pojawił się także i wyreżyserował film Death to Smoochy, z Robinem Williamsem i Edwardem Nortonem. Ostatnio zrealizował Duplex z Drew Barrymore i Benem Stillerem, pojawił się w Anything Else, a obecnie produkuje film “Karen Sisco” poprzez swoją firmę Jersey TV.
W 1992 roku, DeVito założył firmę produkcyjną Jersey Films, która wyprodukowała do tej pory 18 filmów, łącznie z Erin Brockovich, Man on the Moon, Pulp Fiction, Co z oczu to z serca (Out of Sight), Dorwać małego (Get Shorty), Hoffa, Matilda, Living Out Loud oraz Drowning Mona.
Dwa filmy, w których wystąpił DeVito zdobyły nagrody Akademii® dla Najlepszego Filmu (Lot nad kukułczym gniazdem i Czułe słówka), ale to rola Louie De Palmy w “Taxi” przyniosła mu sławę. W 1999 roku czytelnicy TV Guide, uznali granego przez DeVito Louie’go De Palmę za numer 1 na liście “Pięćdziesięciu Najwspanialszych Postaci Telewizyjnych.”
Po “Taxi,” DeVito zagrał w następujących filmach Powrót Batmana (Batman Returns), Twins, Miłość, szmaragd i krokodyl (Romancing the Stone), Klejnot Nilu (Jewel of the Nile), Ruthless People, Tin Men, Tajemnice Los Angeles (L.A. Confidential), The Big Kahuna, The Virgin Suicides, Heist, Renaissance Man, The Rainmaker, Jack the Bear i Junior.
DeVito dorastał w Summit, New Jersey. Po ukończeniu szkoły, uczęszczał do American Academy of Dramatic Arts w Nowym Jorku. Kiedy zdobył doświadczenie na nowojorskich scenach, został zaangażowany do produkcji teatralnej “One Flew Over the Cuckoo’s Nest”. Rolę w tym przedstawieniu powtórzył potem na dużym ekranie.
W 1975 roku, przy pomocy American Film Institute, DeVito i jego żona, aktorka Rhea Perlman, napisali i wyprodukowali film Minestrone, który był dwukrotnie pokazywany na festiwalu filmowym w Cannes i został przetłumaczony na pięć języków. Nieco później zrealizowali czarno biały film na taśmie 16mm The Sound Sleeper, który zdobył pierwszą nagrodę w konkursie Brooklyn Arts and Cultural Association.
ALISON LOHMAN (młoda Sandra) po raz pierwszy została zauważona dzięki roli w filmie Biały oleander (White Oleander), w którym wystąpiła u boku Michelle Pfeiffer, Renée Zellweger i Robin Wright Penn. Ostatnio uzyskała świetne recenzje za rolę w obrazie Ridleya Scotta Naciągacze (Matchstick Men), gdzie zagrała z Nicolasem Cage i Samem Rockwellem. Aktorka została uhonorowana tytułem Gwiazdy Jutra na ShoWest 2003, a ostatnio magazyn Movieline nazwał ją Super Gwiazdą Jutra.
Przed rozpoczęciem produkcji filmu Duża Ryba, aktorka wystąpiła z Kieranem Culkinem i Colinem Hanksem w produkcji londyńskiego West Endu "This is Our Youth."
ROBERT GUILLAUME (dr Bennett) znany jest głównie dzięki swoim rolom telewizyjnym, za które otrzymał dwie nagrody Emmy oraz cztery nagrody NAACP Image - "Soap" i "Benson". Inne filmy TV w jego dorobku to "Isaac Jaffe", "Sports Night", "John Grin's Christmas," "The Penthouse," "The Kid with the Broken Halo," "The Kid With the 200 IQ," "Greyhounds," "Children of the Dust," "Panic in the Skies," "His Bodyguard" oraz "Silicon Towers."
Guillaume wystąpił także w kilku filmach kinowych - Meteor Man, Wanted: Dead or Alive, Seems Like Old Times, Lean on Me oraz Death Warrant. Jego praca na scenie obejmuje role w następujących sztukach teatralnych: "Phantom of the Opera," "Kwamina," "Bambouche," "Tambourines to Glory," "Othello," "Porgy and Bess," "Apple Pie," "Jacques Brel," "Purlie," "Golden Boy" i "Guys and Dolls" – nominacja do nagrody Tony za rolę Nathana Detroit.
Jako piosenkarz występował na scenach całych Stanów Zjednoczonych. Został uhonorowany nagrodą Grammy Award za nagranie książki The Lion King. Specjalna edycja DVD z filmem Król Lew została wydana 7paŸdziernika 2003 roku.
Guillaume wydał ostatnio swoją autobiografię Guillaume: A Life, która szczegółowo opisuje jego pięćdziesięcioletnie doświadczenie w przemyśle rozrywkowym. Dodatkowo Smithsonian Institute w Waszyngtonie poświęcił wystawę życiu Guillaume.
Guillaume mieszka w Los Angeles.
MARION COTILLARD (Josephine) debiutuje na amerykańskim rynku właśnie filmem Duża Ryba. Cotillard została nominowana do francuskiego Cezara za rolę w przeboju Taxi, komedii akcji napisanej i wyprodukowanej przez Luca Bessona. Taxi 2 i Taxi 3 okazały się być równie popularne.
Córka aktorki teatralnej, Marion Cotillard rozpoczęła karierę aktorską w wieku 16 lat. Zadebiutowała w filmir L’Histoire du garcon qui voulait qu’on l’embrasse.
W 2001 roku zagrała tytułową rolę w filmie Lisa. Kolejną nominację do Cezara otrzymała za Les Jolies Choises. Ostatnio wystąpiła w obrazie Une Affaire Privee. Cotillard mieszka w Paryżu.