"Dracula 2000": TWÓRCY FILMU
Patrick Lussier (reżyser)
Patrick Lussier został reżyserem filmowym po udanej karierze montażysty. Wieloletnia współpraca z Wesem Cravenem, mistrzem horrorów, rozpoczęła się podczas kręcenia serialu telewizyjnego “Nightmare Café”. Potem był montaż “Wes Craven’s New Nightmare”, reinterpretacja „Elm Street” i praca montażysty przy pozostałych filmach Cravena, włączając w to całą trylogię „Krzyku” i nominowanego do Oscara filmu “Music of the Heart”.
Lussier współpracował też z innymi reżyserami przy filmach takich jak “Halloween H2O: Twenty Years Later”, “Mimic”, “D3: The Mighty Ducks”, “Dr. Who: Enemy Within” oraz seriali telewizyjnych “MacGyver” i “Highlander”.
Lussier otrzymał dwukrotnie nominację do Gemini Award za najlepszy montaż, za filmy “Adrift” i “Heads”.
Jego debiutem reżyserskim był film “Prophesy III: The Ascent”, z Christopherem Walkenem, Vincentem Spano i Bradem Dourifem, dla wytwórni Dimension Films.
Wes Craven (producent wykonawczy)
Filmy Wesa Cravena widzowie znają już od 25 lat. W ciągu ostatnich trzech lat zrealizował trzy różne projekty, które wzbudziły wielkie uznanie: nakręcił swój pierwszy film dramatyczny „Music of the Heart”, ze zdobywczynią Oscara Meryl Streep w roli głównej; wyprodukował trylogię horrorów „Krzyk”; napisał książkę “Fountain Society” dla wydawnictwa Simon & Schuster.
Kariera Wesa Cravena jest pełna zarówno komercyjnych, jak i artystycznych osiągnięć. „Krzyk”, który na nowo zdefiniował horror jako gatunek filmowy i zdobył nagrodę MTV dla najlepszego filmu 1996 r., zarobił w samych Stanach Zjednoczonych ponad 100 mln dolarów. „Krzyk 2”, druga część trylogii, która zawierała żarty z faktu kręcenia drugich części filmu, również przekroczyła granicę 100 mln dol. „Krzyk 3” zarobił do tej pory ponad 90 mln dol.
Ten komercyjny sukces pozwolił Cravenowi na przebieranie w nowych projektach. Jego pierwszy film, który nie był horrorem, to „Music of the Heart”, oparty na prawdziwej historii nauczycielki muzyki z Harlemu, Robert Gaspari i jej uczniów.
Niedawno Craven i jego wieloletnia partnerka w produkcji filmów, Marianne Maddalena podpisali czteroletni kontrakt z wytwórnią Miramax i jej siostrzaną firmą Dimension Films. Przewiduje on, że Craven zostanie reżyserem dwóch filmów, a Maddalena ich producentem, dla Miramax/Dimension. Ponadto wyprodukują oni cztery horrory dla Dimension Films pod hasłem „Wes Craven prezentuje”. Craven będzie też kierował przenoszeniem na ekran jego pierwszej powieści, “Fountain Society”, dla wytwórni filmowej Dreamworks. Powieść ta to thriller fantastyczno-naukowy.
Craven przywrócił młodość gatunkowi filmowemu – horrorowi, w 1984 r., kiedy napisał scenariusz do filmu “A Nightmare on Elm Street”, którego był też reżyserem. Film uznano za klasykę gatunku.
Choć to nie Craven reżyserował pięć kolejnych części tego filmu, jego zasługą było 10 lat później dekonstrukcja konwencji horroru i pokazanie nowego oblicza tego gatunku. Film “Wes Craven’s New Nightmare”, uznany wręcz za zuchwały, został nominowany do Independent Spirit Awards jako najlepszy film 1985 r.
Craven był także reżyserem filmów: “Vampire in Brooklyn”, “The Serpent and the Rainbow” i “Deadly Friend”. Napisał scenariusz i wyreżyserował: “The People Under the Stairs”, “Shocker” i “Swamp Thing”. Napisał scenariusz, wyreżyserował i był montażystą “The Hills Have Eyes”.
Debiutem Cravena był film fabularny z 1972 r. - “The Hills Have Eyes”. Craven był jego reżyserem, scenarzystą i montażystą.
Craven współpracuje też z telewizją – pomógł stworzyć i wyprodukować serial “Nightmare Café” (NBC), był reżyserem filmów telewizyjnych: „Night Visions”, “A Stranger In Our House”, “Invitation To Hell”, “Chiller” i “Casebusters”, był także reżyserem siedmiu klasycznych już odcinków serialu “The Twilight Zone”.
Craven urodził się w Cleveland, w stanie Ohio. Studiował na Uniwersytecie im. Johna Hopkinsa w Baltimore, gdzie zrobił magisterium na wydziale filozofii.
Marianne Maddalena (producent wykonawczy)
Marianne Maddalena jest prezydentem firmy Craven/Maddalena Films i współpracuje z Wesem Cravenem już od 14 lat. Dołączyła do jego twórczego zespołu w 1987 r. podczas produkcji filmu “The Serpent and The Rainbow”, dla firmy Universal.
Niedawno Maddalena i Craven podpisali czteroletni kontrakt z wytwórnią Miramax i jego siostrzaną firmą Dimension Film.
Maddalena była producentem filmu “Vampire in Brooklyn”, z Eddiem Murphy i Angelą Bassett w rolach głównych, zrobionego dla wytwórni Paramount oraz filmów: “Wes Craven’s New Nightmare,” z Heather Langenkamp i Robertem Englundem, “The People Under the Stairs”, z Peterem Bergiem i Mitchem Pileggi i serialu “Nightmare Café” (NBC).
Maddalena stworzyła obsadę filmu “Music of the Heart” (1999 r., Miramax) – m.in. Meryl Streep, Gloria Estefan (debiut filmowy), Angela Bassett i Aidan Quinn.
Ostatnio wyprodukowała “Krzyk 3”, dla Dimension Films.
Joel Soisson (scenariusz/produkcja) i W.K. Border (produkcja)
Partnerzy w produkcji filmów – Joel Soisson i W.K. Border, spotkali się na podczas kręcenia “Bill and Ted’s Excellent Adventure”, dla Orion Pictures. Zaraz potem stworzyli wraz z Michaelem Leahym firmę produkującą filmy - Neo Motion Pictures. Od tamtej pory wyprodukowali ponad 30 filmów, włączając w to: “Infinity”, z Matthew Broderickiem i kultowy film “Trekkies”.
Ich współpraca z Dimension Films rozpoczęła się w 1995 r., od przeboju „The Prophecy”. Zrobili razem dwie kolejne części „The Prophecy” i inne filmy. Wes Craven Presents Dracula 2000 to ich dziewiąta i największa produkcja dla Dimension Films.
W 1998 r. Neo Motion Pictures zmieniło się na Neo Art. & Logic, co oddaje coraz bardziej zróżnicowany profil działalności firmy.
W.K. Border, przed produkcją „Draculi 2000”, wyprodukował i wyreżyserował prowokacyjny film dokumentalny “Sex, Death and Eyeliner”, opowiadający o gotyku i kulcie Drakuli, towarzyszącemu stuleciu istnienia słynnej powieści o wampirze.
Joel Soisson oprócz produkcji zajmuje się pisaniem scenariuszy. Jest twórcą scenariusza m.in. do „Mimic” i “Highlander: Endgame”.
Carol Spier (kierownik produkcji)
Carol Spier od ponad 20 lat pracuje jako scenograf dla filmu i telewizji. Jej dziełem jest scenografia do filmów takich jak: “Bless The Child”, “Mimic”, “The Santa Clause”, “Canadian Bacon”, “Joe’s Apartment”, “Consenting Adults” i “Renegades.”
Była kierownikiem artystycznym w 11 filmach Davida Cronenberga, zdobywając Canadian Genie Awards dla najlepszego kierownika artystycznego za “Naked Lunch” i “Dead Ringers”. Zdobyła też uznanie krytyki za swoją pracę dla “eXistenZ”, “Crash”, “M. Butterfly”, “The Fly”, “The Dead Zone”, “Videodrome”, “Scanners”, “The Brood” oraz “Fast Company.” Ponadto Spier była kierownikiem artystycznym na planie filmu Normana Jewisona “Agnes of God” i Johna Schlesingera “The Believers”.
Jej współpraca z telewizją obejmuje – filmy „Dash and Lily” i “Gotham” (Showtime), serial „Anne of Green Gables” (PBS/CBC), za który otrzymała Canadian Gemini Awards za Best Art Direction oraz
“Escape From Iran”, “Friday’s Curse”, “Scales of Justice” i “X-Rated”.
Peter Pau (zdjęcia)
Peter Pau pracował ostatnio z reżyserem Ronny Yu przy filmach: “The Bride With White Hair”, za co Pau otrzymał nagrodę Hong Kong Film za najlepsze zdjęcia, oraz „Warriors of Virtue”, którego był też współproducentem. Pau i Yu współpracowali też przy filmie “The Phantom Lover” .
Ostatnio pracował przy filmach: “Double Team”, z Jean-Claude Van Dammem i Anną Magdaleną oraz “Bride of Chucky”, z Jennifer Tilley i Bradem Dourifem.
Najnowszy film z jego zdjęciami, w reż. Anga Lee, “Crouching Tiger, Hidden Dragon”, miał premierę na Festiwalu Filmów Niezależnych w Sundance w 2000 r. i zdobył tam międzynarodowe uznanie.
Pau otrzymał dyplom operatora po studiach w San Francisco, a potem wrócił do Hong Kongu, skąd pochodzi. Stał się tam jednym z najbardziej cenionych i poszukiwanych operatorów w kinematografii azjatyckiej. Zrobił zdjęcia do ponad 25 filmów fabularnych i wielu reklam. Otrzymał nagrody za zdjęcia do „Saviour of the Soul” i “A Fishy Story” i zdobył duże uznanie za zdjęcia do filmów: „The Killer” Johna Woo, “Treasure Hunt”, “Justice My Foot”, “Bury Me High”, “Swordsman”, “A Terra Cotta Warrior”, “To Be Number One” oraz “The Legend of Wisely”.
Denise Cronenberg (kostiumy)
Denise Cronenberg projektowała kostiumy do takich filmów jak: “Bless the Child,” z Kim Basinger i Jimmy Smitsem, “Murder at 1600,” z Wesley Snipesem, Agnieszki Holland „Trzeci cud” (“The Third Miracle”), z Anne Heche, Edem Harrisem i Armandem Mueller-Stahlem, “A Cool, Dry Place”, “Moonlight and Valentino”, z Whoopi-Goldberg i Gwyneth Paltrow oraz “The Guardian”, w reż. Williama Friedkina.
Zaprojektowała też kostiumy do sześciu filmów Davida Cronenberga: “The Fly”, “Dead Ringers”, “Naked Lunch”, “M. Butterfly”, “Crash” i “eXistenZ.”
Jej współpraca z telewizją obejmuje: 3 filmy dla HBO - “Rebound”, z Donem Cheadle i Jamesem Earlem Jonesem, “Mistrial”, z Billem Pullmanem i Blair Underwood oraz “Sugartime”, z Johnem Turturro i Mary Louise Parker oraz film “Friends at Last”, z Kathleen Turner i Colmem Feore’em, serial “Murder Ordained” (CBS) “Scales of Justice” (CBS).