Reklama

"Doom": O FILMOWCACH

ANDRZEJ BARTKOWIAK (reżyseria)

Zanim został reżyserem, został uznany za jednego z najlepszych operatorów filmowych. Jego dorobek, jako autora zdjęć obejmuje takie filmy jak The Verdict (1982), Prince of the City (1981), Thirteen Days (2000), Zabójcza broń 4 (Lethal Weapon 4, 1998), Wydział pościgowy (U.S. Marshals, 1998), Adwokat diabła (The Devil’s Advocate, 1997), Dante’s Peak (1997), Miłość ma dwie twarze (The Mirror Has Two Faces, 1996), Jade (1995), Gatunek (Species, 1995), Speed (1994), Twins (1988), Honor Prizzich (Prizzi’s Honor, 1985), Czułe słówka (Terms of Endearment, 1983), Deathtrap (1982) i wiele innych.

Reklama

Urodzony w Łodzi, Bartkowiak zadebiutował jako reżyser w 2000 roku filmem Romeo musi umrzeć (Romeo Must Die). Inne jego filmy to Mroczna dzielnica (Exit Wounds, 2001), pilot serialu TV HRT (2001) oraz Od kołyski aż po grób (Cradle 2 the Grave, 2003).

DAVID CALLAHAM (scenariusz)

Zadebiutował filmem Doom. Callaham dorastał w Orinda, Kalifornia, i ukończył University of Michigan na wydziale literatury angielskiej. W 2002 roku, w wieku 24 lat, sprzedał swój pierwszy scenariusz Horsemen firmie Michael’a Bay’a Platinum Dunes.

WESLEY STRICK (scenariusz)

Ukończył U.C. Berkeley na wydziale literatury angielskiej w połowie lat 70-tych. W latach 70-tych i na początku lat 80-tych pracował jako krytyk muzyczny w pismach Rolling Stone, Circus i Creem.

Strick rozpoczął pisanie scenariuszy w połowie lat 80-tych. Jego debiutem filmowym był świetnie przyjęty dramat sądowy True Believer z Jamesem Woodsem i Robertem Downeyem, Jr. Wśród filmów, które powstały na podstawie jego scenariuszy znajdują się takie filmy jak Przylądek strachu (Cape Fear) Martina Scorsese, Wilk (Wolf) Mike’a Nicholsa.

Obecnie Strick pracuje nad scenariuszem do niezależnego filmu Love is the Drug oraz serialu HBO na podstawie kultowego filmu Davida Cronenberga Dead Ringers. Pierwsza powieść Strick’a, Out There in the Dark, zostanie opublikowana w lutym 2006 roku.

LORENZO di BONAVENTURA (produkcja)

Urodził się w Nowym Jorku. Jego ojciec Mario di Bonaventura jest dyrygentem o światowej sławie.

di Bonaventura ukończył studia na Harvardzie na wydziale historii oraz zdobył dyplom z zarządzania w Szkole Biznesu University of Pennsylvania. W jakiś czas po ukończeniu nauki rozpoczął pracę w dystrybucji i marketingu Columbia Pictures.

W lutym 1989 roku, di dołączył do Warner Bros. W tym czasie pracował podczas realizacji ponad 130 filmów. Były to m.in. Upadek (Falling Down, 1993), Czas zabijania (A Time to Kill, 1996), The Matrix (1999), Analyze This (2000), The Perfect Storm (2000), Ocean’s Eleven (2001), Harry Potter i kamień filozoficzny (Harry Potter and the Sorcerer’s Stone, 2001), Dzień próby (Training Day, 2001) i Scooby Doo (2002).

W styczniu 2003 roku di Bonaventura założył firmę produkcyjną związaną z Paramount Pictures. di Bonaventura Pictures wyprodukowała ostatnio przebój Czterej bracia (Four Brothers) z Markiem Wahlbergiem i Constantine z Keanu Reeves’em. Na etapie post-produkcji znajduje się film Derailed z Clivem Owenem i Jennifer Aniston.

JOHN WELLS (produkcja)

Jest jednym z najbardziej płodnych producentów, reżyserów i scenarzystów.

Wyprodukowane przez niego seriale telewizyjne - Ostry dyżur (ER) i Prezydencki poker (The West Wing) - zdobyły 203 nominacje do nagrody Emmy i 46 statuetek.

Filmy kinowe, jakie Wells i jego zespół wyprodukowali to m.in. Duma z Hope Davis i Campbellem Scottem; Biały oleander (White Oleander) Petera Kosminsky’ego z Alison Lohman, Robin Wright Penn, Michelle Pfeiffer i Renée Zellweger; The Good Thief Neila Jordana z Nickiem Nolte; A Million Little Pieces Jamesa Freya.

Firma John Wells Productions współpracuje ściśle z nowojorską Killer Films. Obie firmy wzięły udział w produkcji takich filmów jak Daleko od nieba (Far from Heaven), The Grey Zone, One Hour Photo, Camp, Party Monster, The Company Roberta Altman, A Dirty Shame, Mrs. Harris, The Notorious Bettie Page oraz I’m Not There: Suppositions on a Film Concerning Dylan Todda Haynes’a. Wells wyprodukował także ostatnio film At Home at the End of the World, który zostanie wprowadzony do kin przez Warner Independent Films.

Urodzony w Alexandrii, Virginia, i dorastający w Denver, Kolorado, Wells ukończył Carnegie-Mellon University w Pittsburghu, Pennsylvania oraz University of Southern California na wydzile filmu i telewizji. W przeszłości pełnił także funkcję przewodniczącego Gildii Scenarzystów Amerykańskich.

JOHNA D. SCHOFIELDA (produkcja wykonawcza)

W jego dorobku filmowym znajdują się takie filmy jak The Border (1979), Miłość, szmaragd i krokodyl (Romancing the Stone, 1984), Crazy People (1990), I’ll Do Anything (1994), Blood Tide (1982), Florida Straits (1986), Rent-a-Cop (1988), Yellow Pages (1988), Naga broń (The Naked Gun, 1988), Nothing But Trouble (1991), Naga broń 2 ½ (The Naked Gun 2 ½, 1991), Kocham kłopoty (I Love Trouble, 1994), Jerry Maguire (1996), Lepiej być nie może (As Good As It Gets, 1997), I Dream of Africa (2000), Wróg u bram (Enemy At the Gates, 2001), Ali (2001), Beyond Borders (2003), The Brothers Grimm (2004) oraz Forget About It.

TONY PIERCE-ROBERTS, BSC (zdjęcia)

Urodził się w Birkenhead, Anglia i mieszkał tam do ukończenia 11-ego roku życia, kiedy to jego rodzice przenieśli się do Afryki. Pod wpływem impulsu zostawił szkołę i dołączył do Central African Film Unit, gdzie współpracował m.in. z BBC.

Po pięciu latach, Pierce-Roberts wrócił do Londynu i zaczął pracę dla BBC jako asystent operatora. Został uhonorowany dwiema nagrodami BAFTA dla Najlepszego Autora Zdjęć - filmy Tinker, Tailor, Soldier, Spy oraz Caught on a Train. Filmy, do których zdjęcia są jego autorstwa to m.in. A Voyage Round My Father, The Good Soldier, Homeless, Moonlighting w reżyserii Jerzego Skoliomowskiego, P’tang Yang Kipperbang, A Private Function, A Tiger’s Tale, Out Cold, Pokój z widokiem (A Room With a View) - nagroda nowojorskich krytyków filmowych, nominacje do BAFTA i Oskara®, Slaves of New York, Biały kieł (White Fang), The Dark Half George’a Romero, Splitting Heirs Roberta Younga, Howards End - nominacje do Oskara®, BAFTA, Okruchy dnia (Remains of the Day) - nominacja do nagrody BAFTA, Klient (The Client) Joela Schumachera, Disclosure Barry’ego Levinsona, Jungle 2 Jungle, Paulie: A Parrot’s Tale Johna Robertsa, Haunted Lewisa Gilberta, Picasso - twórca i niszczyciel (Surviving Picasso) Jamesa Ivory, Astérix et Obélix contre César Claude’a Zidi’ego, Underworld Lena Wisemana, The Importance of Being Earnest Olivera Parkera, Dinotopia Marco Brambilla, The Trench for William Boyd, Kiss Kiss, Bang Bang Stewarta Sugga oraz The Golden Bowl Jamesa Ivory.

STEPHEN SCOTT (scenografia)

Jest synem uznanego scenografa Scotty’ego i zaczynał karierę w przemyśle filmowym jako rysownik w departamencie scenografii zanim został asystentem scenografa w filmie Indiana Jones i Świątynia Przeznaczenia (Indiana Jones and the Temple of Doom, 1984).

Filmy w jego dorobku to Kto wrobił Królika Rogera (Who Framed Roger Rabbit, 1988), Madame Sousatzka (1988), Indiana Jones i ostatnia krucjata (Indiana Jones and the Last Crusade, 1989), Afraid of the Dark (1991), First Knight (1995), Jutro nie umiera nigdy (Tomorrow Never Dies, 1997), Śmierć nadejdzie jutro (Die Another Day, 2002), Wywiad z wampirem (Interview With the Vampire, 1994) - asystent scenografa, Highlander: Endgame (2000), Hellboy (2004), kultowa seria telewizyjna BBC Dr. Who.

DEREK G. BRECHIN (montaż)

Pracował jako montażysta nad kilkoma z filmów Bartkowiaka - Od kołyski aż po grób (Cradle 2 the Grave), Mroczna dzielnica (Exit Wounds) i Romeo musi umrzeć (Romeo Must Die). Pozostałe filmy, które montował to 13 Ghosts, Piekielna głębia (Deep Blue Sea), Team America, Breakdown, Paycheck Johna Woo, Patriota (The Patriot), Cutthroat Island, Bohater ostatniej akcji (Last Action Hero), Cliffhanger, Nagi instynkt (Basic Instinct), Total Recall i Szklana pułapka (Die Hard).

JON FARHAT (efekty wizualne)

Pracował przy powstawaniu takich filmów jak: Blue Crush, Dragonfly, Gruby i chudszy II (Nutty Professor II: The Klumps), Doctor Doolittle, Kłamca, kłamca (Liar Liar), My Fellow Americans, Gruby i chudszy (The Nutty Professor), Dead Man, Maska (The Mask), Wielki Kanion (Grand Canyon) oraz Defending Your Life.

CARLO POGGIOLI (kostiumy)

Rozpoczynał pracę w przemyśle filmowym jako asystent kostiumografa w takich filmach jak Przygody Barona Munchausena (The Adventures of Baron Munchausen, 1988), Splendor (1989), La Voce della luna (1990), Indochine (1992), Per Amore, solo per Amore (1993), Occhio Pinocchio (1994), Szkarłatna litera (The Scarlet Letter, 1995), Angielski pacjent (The English Patient, 1996), Dangerous Beauty (1998), Les Misérables (1998), Sen nocy letniej (A Midsummer Night’s Dream, 1999) i Utalentowany pan Ripley (The Talented Mr. Ripley, 1999).

Filmy, do których kostiumy Poggioli zaprojektował już jako główny kostiumograf to Il Giardino dei Ciliegi (The Cherry Orchard – 1992), Il Lungo Silenzio (The Long Silence – 1993), Marquise (1997), Nina, o sia La pazza per amore (TV – 1999), Jason and the Argonauts (2000), The Mists of Avalon - nominacja do nagrody Emmy, Falstaff (2001), Wzgórze nadziei (Cold Mountain) - nominacja do BAFTA za Najlepsze Kostiumy, Van Helsing (2004), The Brothers Grimm (2005) i Laughing Water (2005).

CLINT MANSELL (muzyka)

The Fountain, Sahara, Trust the Man, Requiem dla snu (Requiem for a Dream), Suspect Zero, Abandon, Knockaround Guys i Murder by Numbers.

JOHN ROSENGRANT (efekty specjalne - modele)

Jest kluczowym członkiem zespołu specjalistów ze Stan Winston Studio. Brał udział przy przygotowaniu efektów specjalnych do takich filmów jak Terminator 3: bunt maszyn (Terminator 3: Rise of the Machines), Park jurajski III (Jurassic Park III), Pearl Harbor, End of Days, Szósty zmysł (The Sixth Sense), Zaginiony świat (The Lost World: Jurassic Park), Predator, Obcy (Aliens).

KIT WEST (efekty specjalne)

Poszukiwacze zaginionej arki (Raiders of the Lost Ark, 1981), Powrót Jedi (Star Wars: Episode VI – Return of the Jedi, 1983), Dune (1984), King David (1985), Young Sherlock Holmes (1985), Tai-Pan (1986), Imperium słońca (Empire of the Sun,), Taffin (1988), Ofiary wojny (Casualties of War, 1989), Uniwersalny żołnierz (Universal Soldier, 1992), 1492: Conquest of Paradise (1992), Shadow of the Wolf (1992), Dragonheart (1996), Daylight (1996), Kull the Conqueror (1997), Black Dog (1998), Wróg u bram (Enemy at the Gates, 2001), W 80 dni dookoła świata (Around the World in 80 Days, 2004) oraz Krucjata Bourne’a (The Bourne Supremacy, 2004).

id SOFTWARE ( twórcy DOOM)

Freudowska, pierwotna część ludzkiej psychiki i jedna z najpopularniejszych firm komputerowych na świecie, od 1991 roku podbija świat ze swojej siedziby w Mesquite, Teksas. Lider w przemyśle gier komputerowych, id Software wprowadziła na rynek takie tytuły jak WOLFENSTEIN 3D, DOOM, DOOM II, QUAKE, QUAKE II, QUAKE III ARENA i RETURN TO CASTLE WOLFENSTEIN. Przy wykorzystaniu intensywnej grafiki i niesamowitej akcji, gry id pomogły od nowa zdefiniować współczesny rynek gier, nieustannie podnosząc standardy technologiczne.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Doom
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy