"Dom z piasku i mgły": TWÓRCY
VADIM PERELMAN (Scenariusz i reżyseria)
Debiutuje w roli reżysera filmów fabularnych. Będąc nastolatkiem Perelman wyemigrował ze Związku Radzieckiego i jako uchodźca tułał się wraz z matką po Europie. Żył na ulicy, z trudem zdobywając żywność i pieniądze, by utrzymać siebie i matkę. Wreszcie trafił do Kanady, gdzie ciężką pracą zapewnił sobie wstęp na studia. Studiował fizykę i dopiero na ostatnim roku zafascynowała go reżyseria, której uczył się w Ryerson Film Institute. Założył własną firmę produkującą wideoklipy i w ciągu paru lat zdobył sobie sławę twórcy niezwykle oryginalnego i pozycję najbardziej rozrywanego reżysera reklam i wideoklipów. Pracował dla największych firm: Microsoft, General Motors, Panasonic, Nike, Sony czy Mastercard. Zainteresował się filmem fabularnym tylko dzięki przypadkowemu spotkaniu z powieścią „Dom z piasku i mgły”, która zafrapowała go do tego stopnia, że postanowił przenieść ją na ekran. Aktualnie Perelman pracuje nad filmem „The Talisman”.
MICHAEL LONDON (Produkcja)
Zaczynał karierę jako dziennikarz w „Los Angeles Times”. Jednak zainteresowanie filmem przyniosło mu posadę wiceprezesa ds. produkcji wytwórni 20th Century Fox. Potem postanowił jednak zająć się produkcją filmów niezależnych i obecnie działa jako producent niezależny. Lubi zwłaszcza komedie, jego najbardziej znane produkcje to “40 dni i 40 nocy”, “Guru” i “Trzynastka”. Aktualnie pracuje nad filmem „Sideways”.
ROGER DEAKINS (Zdjęcia)
Należy do grona najwybitniejszych współczesnych autorów zdjęć filmowych. Czterokrotnie nominowany był do Oscara ("Skazani na Shawshank", 1994, "Fargo", 1996, "Kundun", 1997, "Bracie, gdzie jesteś?", 2000), wyróżniony został dwoma nominacjami do nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej, jest laureatem Brązowej Żaby oraz członkiem Amerykańskiego oraz Brytyjskiego Stowarzyszenia Operatorów. Pracował przy ponad 40 obrazach, ale sławę przyniosły mu głównie filmy, które zrealizował z braćmi Coen. Każdy jego projekt utrzymany jest w innej stylistyce. Początkowo pracował jako fotoreporter, ale szybko zaangażował się w realizację filmów dokumentalnych. Jako autor zdjęć do pełnometrażowego filmu fabularnego debiutował w 1982 r. Dwa lata później zrealizował "Rok 1984", a następnie. - "Białą intrygę". W latach 80-tych znakomicie została oceniona jego praca nad "Sidem i Nancy", a także "Burzliwym poniedziałkiem". Na planie filmu "Barton Fink" poznał i zaprzyjaźnił się z braćmi Coen, co otworzyło nowy etap w jego karierze. Po "Hudsucker Proxy" zrealizowali wspólnie "Fargo", za zdjęcia do którego Deakins został wyróżniony m.in., obok nominacji do Oscara, statuetką dla twórców niezależnych - Independent Spirit Award. Równie głośno było wokół ich następnych projektów: "Big Lebowski", "Bracie, gdzie jesteś?" oraz "Człowieka, którego nie było". Z równym powodzeniem Deakins realizuje filmy także z innymi reżyserami. Pochwały krytyki przyniosły mu zdjęcia do "Skazanych na Shawshank". Wyróżnienia zdobył także za "Kundun - Życie Dalaj Lamy" Martina Scorsese. Kilkakrotnie pracował z Edwardem Zwickiem ("Szalona odwaga", 1996; "Stan oblężenia", 1998). Jest także autorem zdjęć do "Przed egzekucją" (1995) Tima Robbinsa. Współpracował z Agnieszką Holland przy "Tajemniczym ogrodzie". Wśród jego najnowszych projektów znajdziemy film "Piękny umysł", „Okrucieństwo nie do przyjęcia”, „Ladykillers czyli zabójczy kwintet” oraz „Osada”.
JAMES HORNER (Muzyka)
Zaczął pisać muzykę do filmów pod koniec lat 70. Początkowo były to kompozycje do obrazów studentów Amerykańskiego Instytutu Filmowego, z czasem jednak jego talent docenili producenci wielkich produkcji. Pierwszy znaczący sukces odniósł w roku 1982. Skomponował wtedy muzykę do obrazu "Star Trek: Gniew Khana". Artysta zwrócił na siebie uwagę producentów i w bardzo krótkim czasie stał się jednym z najlepszych hollywoodzkich kompozytorów. W 1987 r. Horner otrzymał swoje pierwsze nominacje do Oscara za muzykę do obrazu "Obcy: Decydujące starcie" i piosenkę do filmu "Amerykańska opowieść". Obecnie współpracuje z najlepszymi muzykami na świecie i równie znanymi reżyserami: Georgem Lucasem, Stevenem Spielbergiem, Jamesem Cameronem, Oliverem Stone’em, czy Melem Gibsonem. Artysta jest również twórcą klasycznych utworów symfonicznych nie przeznaczonych do filmu. Wśród niemal 130-stu filmów, do których opracował muzykę, najsławniejsze to: „48 godzin”, „Garderobiany”, „Testament”, „Park Gorkiego”, „Commando”, „Obcy - decydujące starcie”, „Imię róży”, „Szklana pułapka”, „Willow”, „Wichry namiętności”, Czas patriotów”, „Raport Pelikana”, „Braveheart – Waleczne serce”, „Apollo 13”, „Titanic”, „Maska Zorro”, „Grinch – świąt nie będzie”, „Piękny umysł”, „Iris”, „Szyfry wojny”, „Zaginione” i „Troja”.