"Dawca pamięci": TWÓRCY
Phillip Noyce (reżyseria) - ur. 29 kwietnia 1950 roku w Griffith w Australii. Jeden z najbardziej uznanych współczesnych filmowców, reżyser, scenarzysta, operator i okazjonalnie aktor. Laureat wielu nagród. Kinem zainteresował się już jako nastolatek. Swój pierwszy film, 15-minutowy "Better to Reign in Hell", nakręcił w wieku 18 lat. Już wtedy jego głowa pełna była mnóstwa oryginalnych pomysłów - finansowanie na film pozyskał... sprzedając role swoim przyjaciołom. W końcu zdecydował się na naukę w Narodowej Szkole Filmowej. W 1974 roku - za dokument "Castor and Pollux" - zdobył swoją pierwszą prestiżową nagrodę: statuetkę dla najlepszej australijskiej krótkometrażówki. Po realizacji średniometrażowego "God Knows Why, But It Works" rozpoczął pracę nad swoim pełnometrażowym debiutem - filmem drogi "Backroads" (1977). Jego kolejne dzieło, "Front nowin" (1978), nie tylko przyniosło mu Australijskie Nagrody Filmowe dla najlepszego reżysera, za najlepszy scenariusz (był jego współautorem) i dla najlepszej produkcji, ale i odniosło duży sukces komercyjny. Obraz pokazywany był też na wielu międzynarodowych festiwalach - w tym w Nowym Jorku i Londynie. Cztery lata później z filmem "Heatwave" Noyce pojechał do Cannes. Dzięki jego "Martwej ciszy" (1989) rumieńców nabrały kariery Nicole Kidman, Sama Neilla i Billy'ego Zane'a. Przed samym reżyserem thriller otworzył drzwi do Hollywood. W latach 90. był jednym z najbardziej rozchwytywanych filmowców świata. Kręcił hit za hitem - po "Czasie patriotów" przedstawił widzom "Silver", "Stan zagrożenia", "Świętego" i "Kolekcjonera kości". O pracę na jego planie ubiegać zaczęły się największe gwiazdy, w tym Denzel Washington czy Angelina Jolie. Dobrze radzi sobie nie tylko w sensacji, ale i w bardziej kameralnych opowieściach, jak np. "Polowanie na króliki" o trzech aborygeńskich dziewczynkach, które przemierzają australijską pustynię. Od czasu do czasu pracuje też dla telewizji. Głośno było o jego miniserialu "The Dismissal" (1983). Stanął także za kamerą pilotażowych odcinków "Prawdziwego powołania" (2003) i "Braterstwa" (2006). Ostatnia jego realizacja na potrzeby małego ekranu to thriller sensacyjny "Stan kryzysowy", w którym zagrała m.in. Gillian Anderson.
Wybrana filmografia:
2014 - "Dawca Pamięci"
2013 - "Mary i Marta"
2011 - "Amerykańska sielanka"
2010 - "Salt"
2006 - "Rozpalić ogień"
2002 - "Spokojny Amerykanin"
2002 - "Polowanie na króliki"
1999 - "Kolekcjoner kości"
1998 - "Święty"
1994 - "Stan zagrożenia"
1993 - "Silver"
1992 - "Czas patriotów"
1989 - "Martwa cisza"
1989 - "Ślepa furia"
1978 - "Front nowin"
Michael Mitnick (scenariusz) - jedno z najgorętszych młodych nazwisk Hollywood, dramaturg i scenarzysta, absolwent Yale School of Drama, na co dzień mieszkaniec nowojorskiego Brooklynu. Po raz pierwszy głośno zrobiło się o nim za sprawą scenariusza "The Current War", który trafił w 2011 roku na słynną czarną listę - najlepszych nowych pomysłów czekających na realizację. Materiał zainteresował The Weinstein Company. W 2012 twórca uhonorowany został statuetką Visionary Playwright Award. W 2013 magazyn "Variety" umieścił jego nazwisko w gronie 10 najciekawszych młodych scenarzystów, których karierę warto obserwować. Pisze zarówno na potrzeby sceny, kina, jak i telewizji. "Dawca" nie jest jego jedyną powieścią na warsztacie. Na potrzeby ekranu przerabia również "The Incredible Book Eating Boy".
Lois Lowry (autorka "Dawcy") - ur. 20 marca 1937 roku w Honolulu na Hawajach (USA) w wojskowej rodzinie. Wielokrotnie nagradzana i uwielbiana przez czytelników autorka. Powieści "Dawca" i "Number The Stars" przyniosły jej prestiżowe Medale Johna Newbery. "Jako dziecko byłam samotnicą. Żyłam w świecie książek i swojej wyobraźni" - mówi sama o sobie. Po dwóch latach studiów na uniwersytecie Browna wyszła za mąż za wojskowego, z którym doczekała się czworga dzieci. Małżeństwo jednak się rozpadło. Jako pisarka debiutowała w 1977 roku powieścią "A Summer To Die". Od tamtej pory spod jej pióra wyszło ponad 30 książek, na kartach których porusza często bardzo poważne tematy - rasizmu, Holocaustu, śmiertelnych chorób, żałoby, zbrodni. "Moje książki różnią się treścią i stylem. Wszystkie jednak poruszają jeden, bardziej ogólny temat: wagi ludzkich więzi" - komentuje.
Ross Emery (zdjęcia) - ur. w Sydney w Australii. Kino obecne było w jego życiu już od wczesnego dzieciństwa - jego ojciec realizował filmy dokumentalne w Afryce, Azji i Ameryce Południowej. W końcu sam zaczął kręcić własne dokumenty, by z czasem przejść do fabuły. Zainteresował się sztuką operatorską. Swoje pierwsze kroki w tej dziedzinie stawiał u boku największych mistrzów, w tym Dariusza Wolskiego i László Kovácsa. Jego talent szybko został dostrzeżony przez producentów. Zaufali mu twórcy "Matrixa", "Supermana: Powrotu" i "Anny i króla", którzy zaprosili go do objęcia stanowiska operatora w swoich drugich ekipach. Stąd już tylko krok dzielił go od pracy głównego reżysera zdjęć. Należy do tej grupy operatorów, którzy z ciekawością spoglądają na wszelkie nowinki techniczne i sprawnie wykorzystują je w swoich kolejnych dziełach. Znakomicie potrafi łączyć zdjęcia z efektami wizualnymi, dobrze czuje się w 3D. Pracuje nie tylko na dużych planach produkcji kinowych, ale i w telewizji.
Wybrana filmografia:
2014 - "Dawca Pamięci"
2014 - "Ja, Frankenstein"
2013 - "Wolverine"
2012 - "W szczękach rekina 3D"
2009 - "Underworld: Bunt Lykanów"
2007 - "Potępiony"
2005 - "Jaskinia"
2005 - "Historia zagubionych dusz"