"Daleka północ": PRODUKCJA
Dla Niki Caro bardzo ważne było w jakich miejscach realizowane będą zdjęcia do filmu. Traktowała lokacje jak pełnoprawnych bohaterów historii, dlatego też bardzo zależało jej, by „Daleka Północ” powstała w Północnej Dakocie – regionie charakteryzującym się unikalną geografią i niezwykle surową zimą.
„Niki zależało, żeby krajobraz współgrał z bohaterami” – tłumaczy producent Nick Wechsler. „Chciała być uczciwa wobec miejsc, w których rozegrały się wydarzenia, o których opowiada, dlatego też bardzo dużą część filmu zrealizowaliśmy nie w studiu, a w plenerach”.
„Dokładnie w ten sam sposób pracuję nad każdym moim filmem” – mówi Niki Caro. „Inspirują mnie prawdziwi ludzie i prawdziwe krajobrazy”.
Część zdjęć do „Dalekiej Północy” powstało w Silver City w Nowym Meksyku. Tam ekipa otrzymała dostęp do należącej do Phelps-Dodge Company zamkniętej kopalni miedzi. Miejsce to posłużyło nie tylko za plener, ale również umożliwiło członkom ekipy filmowej przejście specjalnego szkolenia przybliżającego im pracę górników, a Frances McDormand pozwoliło na opanowanie sztuki prowadzenia olbrzymiej ciężarówki – pojazdu, którym porusza się jej ekranowa bohaterka.
Niki Caro nie kryje, że jej celem było zrobienie filmu niezwykle atrakcyjnego wizualnie. „Chciałam zrobić film piękny, ale jednocześnie realistyczny, a to już prawdziwe wyzwanie” – tłumaczy reżyserka.
Nic więc dziwnego, że zdecydowała się na współpracę z cenionym, uhonorowanym dwoma Oscarami® Chrisem Mengesem – autorem pięknych zdjęć do „Trzech pogrzebów Melquiadesa Estrady” Toma Lee Jonesa. „Chris fotografuje ludzi i miejsca z wielkim uczuciem” – mówi Niki Caro. „W jego pracach jest niewiarygodne piękno, ale i wyjątkowa uczciwość”.
Chcąc uzyskać niezwykle naturalny efekt podczas prac nad „Daleką Północą” Chris Menges praktycznie zrezygnował ze sztucznego oświetlenia. Większość ujęć realizował dopasowując się do naturalnego światła. Kiedy nie było to możliwe, sporadycznie korzystał nie z olbrzymich halogenów, ale ze specjalnych tablic, w których osadzone były setki żarówek.
Z podobnych powodów scenograf Richard Hoover (nominowany do nagrody Emmy
za scenografię do filmu „Na żywo z Bagdadu”) tak często, jak to było możliwe, starał
się wykorzystywać autentyczne, istniejące już lokacje i obiekty. I tak dom głównej bohaterki nie został zbudowany w studio, ale został odnaleziony przez Hoovera podczas jednej z wypraw do Nowego Meksyku.
Film „Daleka Północ” wszedł na ekrany amerykańskich kin 21 października 2005 roku
w towarzystwie entuzjastycznych recenzji. Obraz zdobył dwie nominacje do Oscara®
w kategoriach: najlepsza aktorka (Charlize Theron) i najlepsza aktorka drugoplanowa (Frances McDormand) oraz, w analogicznych kategoriach, nominacje do nagród BAFTA, Złotych Globów oraz prestiżowych nagród przyznawanych przez Gildię Aktorów Ekranowych.