"Człowiek-Pies": FILMOGRAFIA
LOUIS LETERRIER (Reżyser)
Jego wrażliwość na tematykę kina wzięła się między innymi z wychowania rodziców – jego matka była kostiumologiem, a ojciec reżyserem. O wyborze drogi życiowej zadecydowało zwycięstwo w konkursie na film krótkometrażowy. Po zdobyciu niemałego doświadczenia w reklamie, 18-letni Leterrier udał się na studia do Stanów Zjednoczonych, gdzie poznał tajniki wszystkich zawodów związanych z filmem. Przed powrotem do ojczyzny pracował z Jean-Pierrem Jeunetem nad „Obcym: Przebudzenie”.
We Francji został asystentem Luca Bessona przy „Joannie d’Arc”, a następnie przy reklamach Club Internet oraz l’Oreal. Ostatnim filmem, przy którym był prawą ręką reżysera był „Asterix i Obelix: Misja Kleopatra” Alaina Chabat.
W 2002 roku zadebiutował jako reżyser filmem akcji „Transporter” z Jasonem Strathamem, Shu Qi, Mattem Schulzem, François Berléanem i Rickiem Young. Po nakręceniu „Człowieka psa” przystąpił do realizacji „Transportera 2”.
LUC BESSON (Producent, współscenarzysta)
Urodzony w 1959 roku syn instruktorów nurkowania, który w wyniku wypadku przeżytego w wieku 17 lat porzucił zainteresowanie biologią na rzecz telewizji i kina. W wieku 19 lat wyjechał do Hollywood, którego wpływ do dziś wielu krytyków wskazuje w jego filmach. W 1980 roku został asystentem reżysera, nakręcił kilka teledysków. Na podstawie jednego z nich nakręcił w 1983 roku swój debiut pełnometrażowy, dramat science fiction „Le Dernier Combat”, uhonorowany nominacją do Cezara. Jednocześnie otworzył własną firmę produkcyjną „Films of the Wolf”.
Jego kolejny film „Subway” (1985), z udziałem Christophe’a Lamberta i Isabelle Adjani szybko zdobył miano kultowego. Jeszcze większym uznaniem cieszył się „Wielki błękit” (1988), obrazujący fascynację reżysera postacią nurka Jacquesa Mayola. Pasmo przebojów kasowych po obu stronach Atlantyku kontynuowała „Nikita” (1990), w której Anne Parillaud, u boku Jeanne Moreau i Jeana Reno, zagrała kobietę wynajętą jako zabójczynię przez służby specjalne. W 1991 roku premierę ma podwodny dokument „Atlantis”, w 1994 roku powstaje wielki przebój, także polskich kin, „Leon zawodowiec” z popisowymi rolami Jeana Reno, Gary’ego Oldmana i debiutującej na pierwszym planie Natalie Portman.
Największym sukcesem kasowym reżysera okazało się widowisko science fiction „Piąty element” (1997), w którym zagrali Bruce Willis, Milla Jovovich i Gary Oldman. W 1999 roku Besson wyreżyserował najdroższą produkcję w historii europejskiej kinematografii – „Joannę d’Arc” z Millą Jovovich w tytułowej roli. W ostatnich latach Besson koncentruje się na produkcji, polscy widzowie mieli okazję podziwiać popularną serię komedii sensacyjnych „Taxi”, ale także filmy nowej firmy reżysera Europacorp takie jak „Pocałunek smoka” czy „Transporter”. Wyprodukowany przez Bessona debiut reżyserski Gary’ego Oldmana „Nic doustnie” przyniósł mu nagrodę Brytyjskiej Akademii Filmowej. Twórca „Wielkiego błękitu” coraz częściej tworzy scenariusze, przed „Człowiekiem psem” napisał m.in. sequel do „Purpurowych rzek” – „Aniołowie apokalipsy”.
ROBERT MARK KAMEN (Współscenarzysta)
2005 – Bandidas
2005 – Człowiek-pies
2002 – Transporter (The Transporter)
2001 – Pocałunek smoka (Kiss of the Dragon)
1997 – Piąty element (The Fifth Element)
1995 – Spacer w chmurach (A Walk in the Clouds)
1994 – Karate Kid IV (The Next Karate Kid)
1992 – Gladiator
1992 – Zabójcza broń 3 (Lethal Weapon 3)
1989 – Karate Kid III (The Karate Kid Part III)
1986 – Karate Kid II
1981 – Szkoła kadetów (Taps)
STEVE CHASMAN (Producent wykonawczy)
2005 – Człowiek-pies
2002 – Transporter (The Transporter)
2001 – Tylko jeden (The One)
2001 – Pocałunek smoka (Kiss of the Dragon)
PIERRE ANGE LEPOGAM (Producent)
2005 – Człowiek-pies
2003 – Najlepszy z najlepszych (Michel Vaillant)
PIERRE MOREL (Zdjęcia)
2005 – Człowiek-pies
2004 – L’Américain
2002 – Transporter (The Transporter)
JACQUES BUFNOIR (Scenografia)
2005 – Człowiek-pies
2003 – Taxi 3
2003 – Fanfan Tulipan (Fanfan la tulipe)
2003 – Rozwód po francusku (Le Divorce)
2002 – Wasabi – Hubert zawodowiec (Wasabi)
2001 – Pocałunek smoka (Kiss of the Dragon)
1998 – Córka żołnierza nie płacze (A Soldier’s Daughter Never Cries)
1995 – Nędznicy (Les Misérables)
1992 – Indochiny (Indochine)
1986 – Kobieta i mężczyzna: 20 lat później (Un homme et une femme, 20 ans déjà)
1981 – Pechowiec (La Chèvre)
1980 – Prywatka (La Boum)
OLIVIER BERIOT (Kostiumy)
2005 – Bandidas
2005 – Człowiek-pies
2004 – RRRrrrr!
2003 – Fanfan Tulipan (Fanfan la tulipe)
2002 – Femme Fatale
2001 - Yamakasi
2000 – Król tańczy (Le Roi danse)
NICOLAS TREMBASIEWICZ (Montaż)
2005 – Człowiek-pies
2003 – Fanfan Tulipan (Fanfan la tulipe)
2002 – Transporter (The Transporter)
YUEN WO PING (Choreografia scen walk)
2005 – Człowiek-pies
2004 – Kill Bill: Vol 2
2003 – Matrix Rewolucje (The Matrix Revolutions)
2003 – Kill Bill: Vol 1
2003 – Matrix Reaktywacja (The Matrix Reloaded)
1999 – Matrix (The Matrix)
MASSIVE ATTACK (Muzyka)
Założona w 1988 roku przez pochodzących z Bristolu Roberta „3D” del Naja, Grant „Daddy G” Marshalla (vel Tricky Kid) oraz Adriana „Mushroom” Vowlesa, formacja uważana jest za pionierów i najważniejszych przedstawicieli Trip-hopu (mieszanki soulu, hip-hopu, reggae, dubu, rapu i rocka, innymi przedstawicielami tego stylu są Portishead, Tricky i Morcheeba).
Najważniejszy album zespołu to „Blue Lines” z 1991 roku, przy którym współpracowali z Neneh Cherry, Sarah Nelson i gwiazdą reggea Horacem Andy, który odtąd związał się z zespołem. Największymi przebojami z tego albumu stały się „Safe from Harm”, „Daydreaming” a zwłaszcza „Unfinished Sympathy”. W 1994 roku ukazał się równie dobrze przyjęta płyta „Protection” z gościnnym udziałem Tracy Thorn. Najpopularniejszymi przebojami okazały się tytułowy singiel oraz utwór „Karma koma”.
Po wydaniu podsumowującej dotychczasowy dorobek grupy „No Protection”, członkowie Massive Attack założyli przy wsparciu Virgin własną wytwórnię – Melankolik, która patronowała nowym przedsięwzięciom takich artystów jak Craig Armstrong, Ariel, Garbage i Madonna.
W 1988 roku ukazała się płyta „Mezzanine”, na której zaśpiewały Elizabeth Frazer i Sara Jay, oraz kompilacja najpopularniejszych tytułów zespołu „Singles 90/98”. Po odejściu z zespołu Adriana Vowlesa Massive Attack nie zawiesiło jednak działalności, o czym świadczy bardzo dobrze przyjęty album „100th Window” (2003, na wokalu m.in. Sinead O’Connor i Damon Albarn) oraz ścieżka dźwiękowa do „Człowieka psa”.