"Bunt. Sprawa Litwinienki": O TWÓRCACH
ANDRIEJ NIEKRASOW (ur. w 1958r. w rodzinie naukowców) studiował w Państwowej Szkole Teatralno-Filmowej w rodzinnym Petersburgu. Następnie ukończył lingwistykę i filozofię na Uniwersytecie w Paryżu, gdzie otrzymał tytuł magistra. W 1985 roku asystował Andriejowi Tarkowskiemu przy zdjęciach i montażu jego ostatniego filmu Ofiarowanie. Następnie Niekrasow studiował reżyserię w szkole filmowej w Bristolu (RFT).
Niekrasow zrealizował szereg międzynarodowych koprodukcji dokumentalnych i autorskich programów telewizyjnych (A Russia of One's Own, Pasternak, The Prodigal Son, Children's Stories: Chechnya, itd.). Jego pierwszy film krótkometrażowy Springing Lenin (1993) zdobył nagrodę na festiwalu filmowym w Cannes w 1993 roku (sekcja "Tydzień Krytyki"), a w 1997 roku jego pełnometrażowy debiut Love is as Strong as Death otrzymał nagrodę FIPRESCI podczas festiwalu w Mannheim. Drugi film Niekrasowa, Lubov and other Nightmares (2001), był prezentowany w dwóch sekcjach w trakcie festiwalu filmowego w Sundance w 2002 roku i zdobył uznanie na wielu festiwalach na całym świecie (m.in. w Berlinie).
W 2004 roku Niekrasow ukończył swój słynny pełnometrażowy dokument Disbelief, który zdobył wiele nagród na różnych międzynarodowych festiwalach i był wiele razy pokazywany przez stacje telewizyjne m.in. w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.
Bunt. Sprawa Litwinienki - film, który zawiera sceny zbierane przez wiele lat, został ukończony tuż przez festiwalem w Cannes w 2007 roku i w ostatniej chwili zgłoszony do oficjalnej selekcji.
Andriej Niekrasow jest także dramatopisarzem i reżyserem teatralnym. Lista produkcji teatralnych jego własnych sztuk obejmuje: Koenigsberg (w którym główny bohater był inspirowany postacią Aleksandra Litwinienki) wystawiony w Volksbuehne Theatre w Berlinie (2003) oraz Der Spieler (The Gambler) wystawiony w Euro Theatre Central w Bonn (1999-2002). Jego książka The Next Revolution została wydana w Kijowie (2006) przez wydawnictwo Chas.
FILMOGRAFIA:
1993 SPRINGING LENIN, film krótkometrażowy
British Film Institute, 25 min.
1997 LOVE IS AS STRONG AS DEATH, film pełnometrażowy
RA Films we współpracy z Lenfilm, 100 min.
2001 LUBOV AND OTHER NIGHTMARES, film pełnometrażowy
Dreamscanner Productions w koprodukcji z Taunus Film International, 100 min.
2004 DISBELIEF, dokument pełnometrażowy
Dreamscanner Productions, 105 min.
2007 BUNT. SPRAWA LITWINIENKI (BUNT. Delo Litvinenko), film pełnometrażowy
Dreamscanner Productions, 110 min.
NAGRODY:
Najlepszy Dokument, MFF w Karachi (2004)
DISBELIEF, 2004
Najlepsza Główna Rola Kobieca, Festiwal Filmów Rosyjskich Kinotawr (2001)
LUBOV AND OTHER NIGHTMARES, 2001
Nagroda UNESCO na festiwalu filmowym w Cannes (1993)
SPRINGING LENIN, 1993
Nagroda FIPRESCI na festiwalu filmowym w Mannheim-Heidelberg (1997)
"Za ostre moralne i społeczne spojrzenie oraz mocny, ekspresyjny język, którym film opisuje współczesną rzeczywistość".
LOVE IS AS STRONG AS DEATH, 1997
Nagroda AMNESTY na Cop:dox - festiwalu filmowym w Kopenhadze
DISBELIEF, 2004
Specjalna Nagroda Jury, Festiwal Filmów Rosyjskich Kinotawr (1997)
LOVE IS AS STRONG AS DEATH, 1997
Specjalna Nagroda Jury, Festiwal Filmów Rosyjskich w Moskwie (2001)
"Za innowacyjny język filmowy".
LUBOV AND OTHER NIGHTMARES, 2001
Nominacja stacji Channel Four do nagrody Prix Italia
A RUSSIA OF ONE'S OWN, 1987
PROGRAM NIPKOW - Berlin, grant
KOENIGSBERG, 2004
NG ALL ROADS SEED GRANT, National Geographic
TUVA, MY FUTURE ANCESTORS, 2005
OPINIE MEDIÓW O INNYCH FILMACH NIEKRASOWA:
***
Znakomity, poruszający film.
Classical Music o The Prodigal Son
***
...dokument z dużo większą dawką suspensu i dramaturgii, niż większość hollywoodzkich filmów.
Paul Hansen, The Daily Camera o Disbelief
***
Godne podziwu. Piękne wykorzystanie filmów archiwalnych mądrze zmontowanych z muzyką.
Time Out o The Prodigal Son
***
Filmowane z nerwem i montowane z dowcipem. Poruszające dzieło, osiągające punkt szczytowy we wspaniałej wydłużonej sekwencji pełnej głębokich, kłębiących się emocji...
The independent o A Russia of one's own
***
Niekrasow, jeden z najbardziej utalentowanych reżyserów naszych czasów, dzięki wirtuozerskiemu montażowi osiąga efekt szoku. Archiwalne sceny, prowokujące kadry á la Godard i ścieżka dźwiękowa - wszystko wspaniale współgra w tym przejmującym koncercie.
XXL Moscow o Lubov and other Nightmares
***
Film ściskający za gardło.
Pat Aufderheide, Sundance Verite, AlterNet o Disbelief
***
Niesamowite w Disbelief jest to, że reżyser stosuje tu - zupełnie w amerykańskim stylu - reportaż śledczy, który jest rzadką formą w kraju, który cały czas musi walczyć o demokrację i wolność słowa.
Peter Howell, The Toronto Star o Disbelief
***
Jeden z najbardziej sugestywnych filmów festiwalu - mocne, bezpośrednie kino, mówiące o miłości, osobistych wspomnieniach i Nowej Rosji, które przyprawia o zawroty głowy.
The Daily Tiger o Lubov and other Nightmares
***
Andriej Niekrasow pokazuje intensywną i pięknie zmontowaną historię oraz portret miasta... Lubov and other Nightmares jest twardym cukierkiem, który będzie dostarczał przyjemności przez długi czas.
Sharri Frilott w katalogu festiwalu Sundance o Lubov and other Nightmares
***
Lubov jest filmem, jakiego przeciętny recenzet wsześniej nie widział. ...jego styl to dziki koktajl cyberpunka, thrillera, impresjonizmu, nihilizmu, i post-wszystkiego. A wszystko to seksy, filozoficzne, i w jakiś dziwny sposób współgrające ze sobą.
DB, Raindance, London o Lubov and other Nightmares
OLGA KONSKA urodziła się w 1964 roku w Leningradzie. Uczęszczała na słynny kurs teatralny w Moskiewskim Akademickim Teatrze Artystycznym, gdzie następnie pracowała. Zagrała w wielu produkcjach filmowych i telewizyjnych. W 2001 roku otrzymała prestiżową nagrodę dla najlepszej aktorki na Festiwalu Filmów Rosyjskich Kinotawr w Soczi. Olga Konskaya jest współzałożycielką Dreamscanner Productions, firmy, która jest odpowiedzialna za wiele głośnych produkcji kinowych i telewizyjnych.