Reklama

"Blade: Mroczna Trójca": EKIPA REALIZACYJNA

David Goyer (reżyser/scenarzysta/producent)

Światy fantasty i rzeczywisty rzadko się przenikają, jednak nie jest to problemem dla wyobraźni scenarzysty i reżysera Davida S. Goyera. Jest on od dawna miłośnikiem inteligentnych, undergroundowych komiksów, znany jest też z adaptowania dla potrzeb filmów przygód superbohaterów. To właśnie jego autorstwa są scenariusze do filmów Blade, Kruk: Miasto Aniołów oraz Mroczne miasto. Ten ostatni Roger Bert uznał za najlepszy film 1998 r.

Goyer zadebiutował w roli reżysera w zupełnie innym gatunku filmowym: thrillerze pt. ZigZag, Jest to inteligentna opowieść o rabunku, której dwaj bohaterzy walczą o to, komu przypadnie łup. W filmie występują Wesley Snipes, John Leguizamo, Oliver Platt, Natasha Lyonne i Sam Jones III. Scenariusz ZigZag, oparty na podstawie znanej powieści Landona Napoleona, jest również autorstwa Goyera.

Reklama

Odkąd pamięta, Goyer chciał pisać komiksy, co w końcu doprowadziło go do przenoszenia ich na duży ekran. Swój pierwszy scenariusz Goyer sprzedał będąc jeszcze studentem w wieku 22 lat. Na jego podstawie zrealizowano film pt. Wykonać wyrok z udziałem Jeana Claude’a Van Damme’a. Goyer jest także autorem scenariuszy do horrorów (Puppetmasters), filmów o sztukach walki (Kickboxer 2), był też producentem filmu Misja na Marsa i telewizyjnego serialu Sleepwalker.

Momentem przełomowym dla Goyera był film Blade, oparty na komiksie wydawnictwa Marvel Comics, opowiadający o legendarnym łowcy wampirów. W głównych rolach wystąpili Wesley Snipes i Kris Kristofferson. Film znany jest z doskonałej akcji i humoru. Jest to jeden z najchętniej oglądanych obrazów o superbohaterach, jaki wyprodukowano w Hollywood. Goyer był także scenarzystą (oraz producentem wykonawczym) Blade II wyreżyserowanego przez Guillermo Del Toro, z Wesley’em Snapesem w roli łowcy wampirów. W filmie ponownie zagrał Kris Kristofferson powracając jako Whistrler, a także Luke Goss, Tcheky Karyo i Ron Perlman.

W międzyczasie Goyer był współscenarzystą długo oczekiwanego Barman – Początek w reżyserii Christophera Nolana, który bada początki legendy Barmana i pojawienia się Ciemnego Rycerza w roli siły dobra w mieście Gotham. W następstwie brutalnego morderstwa rodziców pozbawiony iluzji dziedzic ogromnej fortuny, Bruce Wayne, wybiera się w podróż po świecie w poszukiwaniu środków, dzięki którym będzie mógł zwalczać niesprawiedliwość, a ciemiężyciele bezbronnych zaczną drżeć ze strachu. Wayne powraca do Gotham i ujawnia Barmana – swoje alter-ego – zamaskowanego wojownika, który używając swojej siły, intelektu oraz szerokiej gamy najnowocześniejszej broni zwalcza siły zła zagrażające miastu.

Goyer niedawno podpisał roczny kontrakt na stanowisko scenarzysty, producenta i reżysera w studio Warner Bros. Wśród innych jego projektów znajdują się między innymi adaptacja książki Jeffrey’a Konga pt. Descent dla studia DreamWorks, wyprodukowanie historii o duchach pt. Alone dla New Line Cinema, Ciemna także komiksu pt. Y: The Last Man także dla New Line Cinema, które produkuje razem z Benderspink.

Poza projektami filmowymi, Goyer powraca do telewizji wraz z serialem dla CBS w roli producenta wykonawczego, obok Dawida Heymana (Harry Poter) i Bragi Schut zatytułowanym wstępnie Threshold. Niedawno producenci zapowiedzieli realizacje godzinnego pilotowego odcinka współczesnego serialu dramatycznego science fiction o reakcji rządu na groźby kosmitów. Produkcją tego serialu zajmie się Paramount Network Television. Goyer ma wyreżyserować odcinek pilotowy.

Peter Frankfurt (producent)

Oprócz serii Blade Peter Frankfurt wyprodukował między innymi Boys z udziałem Winony Ryder i Juice w reżyserii Ernesta Dickersona. Był także producentem wykonawczym w The Last Minute, który był kontynuacją Blade.

Frankfurt jest dyrektorem kreatywnym i współzałożycielem Imaginary Forces (IF), wiodącej na rynku firmy zajmującej się opracowywaniem projektów. Założył ją w 1996 roku wraz z Kylem Cooperem i Chipem Houghtonem. Do projektów Frankfurta w IF należy między innymi nagrodzona sekwencja tytułowa i kampania marketingowa do filmów takich jak Siedem, obie część Facetów w czerni oraz Spiderman, a także wizje sekwencji tytułowej dla Raportu Mniejszości Stevena Spielberga. Frankfurt i Imaginary Forces są głównymi udziałowcami United Architects, konsorcjum zajmującego się projektami i nowoczesną architekturą, finalisty konkursu na projekt nowego World Trade Center.

Lynn Harris (producent)

Ostatnim filmem, który wyprodukowała Lynn Harris (wraz z Markiem Johnsonem) jest romans pt. Pamiętnik.

Przez dziesięć lat pracowała jako prezes ds. produkcji dla New Line Cinema. Była producentem wykonawczym filmów takich jak Blade, Blade II, Siedem, Boogie Nights, Magnolia, Usłane różami, Body Shots, Romanssidło, Life as a House, Living Out Loud oraz Simone. Była także producentem wykonawczym Był sobie chłopiec dla studia Universal.

Przed podjęciem pracy dla New Line Cinema, Harris prowadziła Lynda Obst Productions, gdzie pracowała nad takimi projektami jak Kontakt.

Obecnie Harris jest wice prezesem ds. produkcji w studiu Warner Brothers.

Gabriel Beristain, ASC/BSC (zdjęcia)

Gabriel Beristain sfilmował takie hity kasowe jak Blade II czy S.W.A.T. Ostatnio ukończył zdjęcia do drugiej części thrillera The Ring.

Gabriel Beristein urodził się w Meksyku. Jest synem Luisa Beristaina, popularnego aktora meksykańskiego, którego ostatnim nakręconym filmem fabularnym był obraz Luisa Bunuela Exterminating Angel. Zainteresowanie Gabriela sztuką filmową miało miejsce już we wczesnej młodości, kiedy to związał się z meksykańskim niezależnym ruchem filmowym.

Beristain wyemigrował do Europy, gdzie pracował jako kamerzysta przy filmach dokumentalnych i kronikach filmowych, rejestrujących ważne wydarzenia polityczne, społeczne i związane z ekologią. Po pewnym czasie Beristain osiadł w Anglii, uczęszczając w tym czasie do prestiżowej National Film and Television School.

W 1987 roku uhonorowany został Srebrnym Niedźwiedziem na Festiwalu Filmowym w Berlinie za zdjęcia do filmu Dereka Jarmana Caravaggio. W filmografii Beristaina są takie tytuły jak: Blade II, Hiszpański więzień, Dolores Claiborne, K2 i Aria. Beristain przeniósł się do Los Angeles w 1991 roku i mieszka tutaj do dziś. Jest członkiem AMPAS i BAFTA (Brytyjskiej Akademii Filmowej i Telewizyjnej).

Chris Gorak (kierownik produkcji/scenografia)

Ostatnio Chris był kierownikiem produkcji w Lords of Dogtown dla Sony Pictures, Rozrachunek dla Fox Searchlight oraz mini serialu Taken dla Dreamoworks.

Wcześniej Chris był dyrektorem artystycznym i miał okazję współpracować z najbardziej znanymi kierownikami produkcji i reżyserami. Był on dyrektorem artystycznym w filmach takich jak Raport Mniejszości Stevena Spielberga, Podziemny krąg Dawida Finchera, Fear & Loathing In Las Vegas Terry’ego Gilliama, Człowiek, którego nie było braci Coen oraz Rosewood Johna Singletona.

Nauka pod troskliwym okiem kierowników produkcji takich jak Alex McDowell, Dennis Gassner (nagrodzony Oskarem za Bugsy) i Paul Sylbert (nagrodzony Oskarem za Niebiosa mogą zaczekać) okazała się dla Chrisa nieocenionym doświadczeniem.

Chris ukończył wydział architektury na uniwersytecie w Tulane i piął się po szczeblach kariery działu artystycznego od samego dołu, asystując, projektując plany filmowe i ilustracje do filmów takich jak Kosiarz umysłów, Hudsucker Proxy, Tombstone i Tank Girl.

Howard E. Smith (montaż)

Howard E. Smith pracował przy realizacji licznych filmów w tym: Torque. Jazda na krawędzi w reżyserii Josepha Kahna; Incident at Loch Ness Zaka Penna; Sonny, Nicolasa Cage’a; Miasta duchów Matta Dillona; Góra Dantego Rogera Donaldsona, z Piercem Brosnanem i Lindą Hamilton w rolach głównych. Był odpowiedzialny za montaż w kilku filmach w reżyserii Jamesa Foley’a: Glengarry Glen Ross, w którym zagrali Jack Lemmon, Al Pacino, Ed Harris i Alec Baldwin; Corruptor z Chow Yun-Fat i Markiem Wahlbergim w rolach głównych; Po zmroku, kochanie, w którym zagrali Jason Patric, Rachel Ward i Bruce Dern; oraz W swoim kręgu z Seanem Pennem i Christopherem Walkenem.

 

W jego filmografii znajdują się także filmy w reżyserii Tima Huntera: The Saint of Fort Washington z udziałem Danny’ego Glovera i Matta Dillona; River's Edge, w którym zagrali Keanu Reeves, Dennis Hopper i Crispin Glover; Tex z Mattem Dillonem i Meg Tilly; a także  Dziwne Dni w reżyserii Kathryn Bigelow z Ralphem Fiennesem i Angelą Bassett w rolach głównych; Na fali Kathryn Bigelow z udziałem Keanu Reeves i Patricka Swayze; Near Dark także w reżyserii Kathryn Bigelow, w którym zagrali Adrian Pasdar, Jenny Wright i Bill Paxton.  

Smith był także drugim montażystą w filmie Otchłań Jamesa Camerona, z Edem Harrisem i Mary Elizabeth Mastantonio. Pracował także przy realizacji odcinka serialu Strefa Mroku pt. Film z Johnem Lithgowem.

Smith był także współproducentem i montażystą programów dla ABC-TV Oscar’s Best Actors i Oscar’s Best Movies. Pracował przy realizacji sześciu transmisji z ceremonii rozdania Oskarów, odpowiadał za przygotowanie i montaż fragmentów pokazywanych filmów. Smith był także kierownikiem montażu dwuczęściowego programu dla ABC pt. The Movies.

Smith był operatorem podczas realizacji filmu telewizyjnego He Wants Her Back, wyreżyserowanego przez Stantona Kaye’a, a także wielu innych filmów AFI, w tym Devil’s Bargain Tima Huntera. 

Podczas studiów Smith zrealizował ponad 80 filmów. Zanim sam został członkiem American Film Institute's Center for Advanced Film Studies w Los Angeles otrzymał jeden z pierwszych prestiżowych stypendiów przyznawanych przez tę organizację. Dzięki temu stypendium zrealizował później nagrodzony film pt. Still.

Laura Jean Shannon (kostiumy)

Obecnie Laura Jean Shannon projektuje kostiumy do Zathura w reżyserii Jona Favreau, przygodowego filmu, którego akcja rozgrywa się w kosmosie. Zaprojektowała także kostiumy do hitu kasowego pt. Elf. Jeden z jej kostiumów z tego filmu jest obecnie wystawiany w Academy Of Motion Picture Arts and Sciences w ramach wystawy „50 Projektantów, 50 Projektów”. Shannon brała także udział w realizacji ostatniego filmu Woody’ego Allena Życie i cała reszta. Ta nowatorska projektantka stworzyła także kostiumy do wyróżniających się filmów niezależnych, takich jak Requiem dla snu Darrena Aronofsky’ego, The Safety of Objects Rose Troche, Made Jona Favereau, Claire Dolan Lodge’a Kerrigana, Niagara Niagara Boba Gosse’a i wielu innych.

Początki kariery Shannon w branży filmowej sięgają roku 1991, kiedy to była asystentką projektantki kostiumów do filmu Zapach kobiety. Szybko awansowała po szczeblach kariery pracując zarówno przy filmach kasowych jak i niezależnych, między innymi Życie Carlita, The Myth of Fingerprints i Moja miłość. Po raz pierwszy pracowała jako projektantka kostiumów w 1995 roku przy filmie Drop Dead Rock.

Shannon mieszka w Nowym Jorku z ukochanym psem Hunterem.

 

Ramin Djawadi (muzyka)

Kompozytor Ramin Djawadi zaczął swoją muzyczną karierę od grania na gitarze w licznych zespołach w Niemczech. W 1995 roku zdecydował się przeprowadzić do Ameryki i zdobyć tam tytuł licencjata z zakresu muzyki filmowej i gry na gitarze w prestiżowym Berkele College of Music. W 2000 r. Ramin przeprowadził się do Kalifornii i przyłączył do Media Ventures, macierzystej firmy zdobywcy Oskara Hansa Zimmermana. Zaowocowało to współpracą z Klausem Badeltem i Halsem Zimmerem nad muzyką do filmów takich jak Lepiej późno niż później, letniego hitu kasowego Piraci Karaibów Jerry’ego Bruckheimera i Thunderbirds.

RZA (muzyka)

RZA, znany także jako the Abbot lub Bobby Digital. Człowiek wielu pseudonimów i jeszcze większej ilości talentów. Jest sercem, duszą i mózgiem jedynej prawdziwej formacji rapowej Wu-Tang Clan. W 1993 r. RZA w pojedynkę zmienił obliczę hip-hopu wydając płytę „Enter The Wu-Tang: 36 Chambers.”

Surowe i ostre rytmy miały wpływ praktycznie na każdego muzyka, który podążył za jego śladem. Jego talent chcieli wykorzystać wszyscy, począwszy od Snop Doggy Dogg, poprzez U2, na Bjork skończywszy.

RZA stworzył także precedens w branży muzycznej podpisując z grupą umowę, która umożliwiała każdemu z jej członków zawierać umowy na płyty solowe z innymi wytwórniami płytowymi. Kariery solowe Metod Mana, Ol’ Dirty Bastard, Raekwon, GZA i Ghostface przyniosły im złote, jeśli nie platynowe płyty. Drugi album formacji „Wu-Tang Forever”, sprzedał się w ponad 600.000 kopii w pierwszym tygodniu sprzedaży. O zmyśle do interesów RZA rozpisywano się na pierwszych stronach sekcji biznesowej New York Times’a, kiedy to zróżnicował swoje zainteresowania biznesowe na własną linię ubrań, studio nagraniowe oraz firmę produkującą filmy, żeby wymienić tylko kilka z nich.

Nie tylko muzyka wyróżnia RZA spośród innych producentów, ale także jego społeczne, duchowe i polityczne zapatrywania, które odzwierciedlają się w jego muzyce. RZA jest samoukiem: zagłębił zagadnienia z dziedziny nauki, filozofii, humanistyki, muzyki i wschodnich sztuk walki. Potrafi cytować Koran, Biblię i Sun Tzu.

W 1999 r. RZA przeszedł do historii, dając pierwszy rapowy koncert w 1500 letnim Klasztorze Shaolin w Chinach. Podczas tej podróży, odbył także pielgrzymkę do Góry Wu-Tang w Prowincji Hebei, gdzie spotkał się z innym Abbotem Wu-Tangu, który podarował mu specjalną muzykę z tego klasztoru.

W następnym roku reżyser Jim Jarmusch poprosił RZA o skomponowanie ścieżki dźwiękowej do jego filmu Ghost Dog, współczesnego filmu samurajskiego. To był dobry wybór. Podczas gdy wielu inny hip-hopowych producentów mogłoby po prostu wrzucić próbki i breakbity do filmu, RZA należycie przyłożył się do tego zadania. Rezultatem było coś, co tylko on mógł osiągnąć: eteryczny dźwiękowy krajobraz, w którym subtelnie przeplatały się akcenty antycznego wschodu ze współczesną wrażliwością zachodniego wojownika.

Dla fanów RZA, muzyka do Ghost Dog nie była żadnym zaskoczeniem, gdyż jego muzyka jest z natury obrazowa. Piosenek Wu-Tang nie słyszy się, je się po prostu widzi. Wydawało się więc być naturalną koleją rzeczy kiedy RZA, entuzjasta filmów i fanatyk filmów wschodnich sztuk walki, zwrócił swe zainteresowania w stronę reżyserii. Zaczął od teledysków takich jak „Tragedia”, będącej mini filmem kung fu nakręconym w Hong Kongu. Następnie wyreżyserował trzy filmy: Bobby Digital: Bobby Did It, Bobby Digital: Digital Bulle – oba skupione wokół jego alter-ego, oraz Przemoc domowa będąca poruszającym spojrzeniem na ten fenomen. W końcu, w 2002 r. RZA wyprodukował pełnometrażowy film kung fu pt. Z Chronicles, w którym, by dodać mu autentyczności, zagrali znani aktorzy z Tajwanu i Hong Kongu.

W 2003 r. RZA skomponował muzykę do Kill Bill Vol.1 Quentina Tarantino, za którą dostał nominację do BAFTA. W pierwszej połowie 2004 r. współkomponował ścieżkę dźwiękową do takich filmów jak Barbershop 2, Soul Plane i Kill Bill Volume 2.

RZA zagrał także gościnnie w Ghost Dog, Straszny film 3, Kawa i papierosy, a także dwukrotnie w „The Chappelle Show”.

Nie ważne, na czym akurat skupi swoją energię, RZA zawsze okazuje w tej dziedzinie mistrzostwo, używając swej wiedzy i doświadczenia do stworzenia unikalnych dzieł. A świat z zapartym tchem oczekuje na jego kolejne przedsięwzięcia.

materiały dystrybutora
Dowiedz się więcej na temat: Blade: Mroczna Trójca
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy