"Bitwa o Ziemię": EFEKTY SPECJALNE
O pomoc w opracowaniu skomplikowanych efektów specjalnych Roger Christian zwrócił się do Erika Henry'ego, który zyskał uznanie dzięki takim filmom jak "Otchłań", "Powrót Batmana", "Obcy: Przebudzenie" czy "Z archiwum X". Reżyser mówi: W "Bitwie o Ziemię" jest 200 ujęć z obrazami generowanymi komputerowo. W wielu scenach korzystaliśmy jednak z bardziej tradycyjnych metod, zależało nam bowiem, by nasz film miał w sobie coś organicznego.
Erik Henry korzystał z efektów komputerowych, malowanych zastawek i miniaturowych modeli. Jak mówi: Rozwój technik komputerowych sprawił, że bardziej tradycyjne metody odeszły w zapomnienie, my jednak powróciliśmy do nich, bo wydawało nam się, że przydadzą naszemu filmowi tego, na czym nam szczególnie zależało - realizmu.
Za sekwencje teleportacji odpowiedzialni byli specjaliści z Image Savant z Hollywood. Trójwymiarowe zastawki przedstawiające planetę Psyklopów przygotował z kolei Robert Stromberg z Moving Target z Santa Monica. Kopuła otaczająca ziemską kwaterę najeźdźców była dziełem specjalistów z Rhytm and Hues z Playa del Ray. Korzystali oni z nakręconych w Montrealu ujęć z wykorzystaniem miniaturowego modelu. Efekty pirotechniczne wykreował Joe Viskocil, laureat Oscara za "Dzień Niepodległości". 42 ujęcia statku Psyklopów Mark II i odrzutowców typu Harrier do finałowej bitwy przygotowano w Hybrid Technologies w Montrealu.
Prace przedprodukcyjne rozpoczęły się 15 marca 1999 w Montrealu, zdjęcia - 5 lipca w majestatycznej scenerii Chicoutimi i Saguenay w prowincji Quebec. Ekipa pracowała także w atelier w Montrealu. Nieocenioną pomocą służyły im władze miasta, a zwłaszcza burmistrz Pierre Bourque i przewodniczący rady miejskiej Solly Zadjie.