"Avatar": CZY TO ANIMACJA?
Gdyby spytać o to ludzi w z WETA Digital, odpowiedzieliby że Na'avi i avatary to animacja. Reżyser odparłby, że w postaci wcielili się aktorzy. Prawda leży po środku. Sprawienie, by stworzone przez animatorów postaci wykonywały każdy, nawet najmniejszy gest, wykonany przez aktorów wymagało dużo pracy. Mimo to nie lekceważono scen z udziałem aktorów; nie było żadnej taryfy ulgowej. Aktorzy napracowali się równie ciężko jak animatorzy i dali z siebie wszystko. Kluczem były emocje. Scena, w której Neytiri (Zoë Saldana) strzyże z wściekłości uszami jest równie przejmująca jak ta odegrana przez aktorkę.
"Aktorzy obawiali się ,że chcemy ich zastąpić komputerowymi postaciami. Przeciwnie - pragnęliśmy wyciągnąć z nich to co najlepsze i podkreślić to efektami komputerowymi. Za nic na świecie nie zrezygnowałbym z pracy z aktorami. Uwielbiam ją, przecież jestem reżyserem! Chcieliśmy tylko uniknąć wielogodzinnej charakteryzacji, której efekty są co prawda zniewalające, ale często uniemożliwiają aktorom swobodną grę." - mówi Cameron.
Saldana ma za sobą kilka miesięcy wyczerpujących treningów, dzięki którym nabrała siły i uzyskała sylwetkę wysportowanej Neytiri. Wiedziała, że rola w tym filmie to nie użyczanie głosu animowanej postaci tylko dużo więcej.
Cameron kręcił sceny z aktorami ponad rok. To była ciężka, żmudna praca w najczystszej formie : nie było scenografii, ani oświetlenia; tylko reżyser, aktorzy i ich gra. Nikt nie był do końca pewien efektów tej współpracy, ale kiedy specjaliści z WETA Digital pokazali reżyserowi i aktorom pierwsze sceny stworzone na podstawie dostarczonych im materiałów, wszyscy odetchnęli z ulgą i nabrali pewności co do tego, że film będzie rewolucyjny.
Najważniejsze było to, żeby postaci były z krwi i kości. "Aktorzy dali z siebie wszystko. Udało nam się odtworzyć najdrobniejszy gest czy drżenie mięśni. Dzięki temu postaci mają osobowość i nie są tylko komputerowym wytworem." - mówi reżyser.
Twórcy "Avatara" stworzyli fotorealistyczny świat. Każda roślina, drzewo czy skała została poddana procesowi renderowania, za który odpowiada ekipa WETA Digital. Zastosowano przełomowe rozwiązana w kwestii oświetlenia i cieniowania; wszystko to złożyło się na wytworzony komputerowo świat, który wygląda bardzo realistycznie i naturalnie. Powstał ponad jeden petabajt materiałów, który przetworzyli spece z WETA Digital. Dla porównania : żeby odtworzyć zatapianie "Titanica" i śmierć tysięcy pasażerów użyto dwa terabajty.
Film nakręcono techniką stereoskopowego 3D. WETA Digital nie tylko tworzyło sceny w 3D; również sceny live-action musiały powstać w 3D. Cameron użył Fusion Camera System, który stworzył z Vince'em Pace'em. Zajęło im to siedem lat - to najbardziej zaawansowany system kamer stereoskopowych na świecie. Użycie go sprawiło, że sceny live-action świetnie współgrają z grafiką komputerową.
Do nakręcenia "Avatara" użyto najbardziej zaawansowanej technologii. To najtrudniejszy film jaki kiedykolwiek przyszło Cameronowi nakręcić. Zanim padł pierwszy klaps twórcy mieli za sobą osiemnaście miesięcy wstępnych prac nad "Avatarem".
"Zawsze lubiłem wyzwania. "Avatar" był ogromnym wyzwaniem. Czułem się jakbym skoczył ze spadochronem zapominając o?spadochronie." - mówi reżyser.
Cameron podkreśla, że zaawansowana technika to tylko narzędzie, którym posługuje się przy opowiadaniu pełnej emocji historii. Jak dodaje producent, Jon Landau: "Efekty zrobią na widzach ogromne wrażenie, ale to co naprawdę zapiera dech w piersiach to opowiadana historia i przeżywający ją bohaterowie."
"Po każdym nakręconym filmie zadaję sobie pytanie : czy to była dobra historia? W tym przypadku liczy się to czy opowieść o konflikcie ludzi i obcych była wiarygodna." - dodaje Cameron.
Landau porównuje "Avatara" do "Titanica" : "Wtedy Jim zastosował technikę, aby przybliżyć ludziom historię sprzed lat. Tym razem pozwala nam zerknąć w przyszłość."
"Użyliśmy technik, które są tak zaawansowane, że oglądając film mamy wrażenie, że to magia, a nie efekty? Widzowie poczują się jakby odwiedzili wykreowany przez nas świat." - dodaje reżyser.