"Angelus": TWÓRCY FILMU
LECH MAJEWSKI
Absolwent PWSFTviT w Łodzi, od 1981 roku mieszka w Stanach Zjednoczonych. Jeszcze przed wyjazdem z Polski reżyseruje na podstawie własnych scenariuszy dwa filmy fabularne: ZWIASTOWANIE (1978) i RYCERZA (1980), który spotyka się w USA z dużym zainteresowaniem. Po amerykańskiej premierze, Janet Maslin w "New York Times" pisze o nim: "fascynująca przypowieść w surowym stylu, wyreżyserowana pewną ręką".
Jest autorem pięciu zbiorów wierszy: BAŚNIE Z TYSIˇCA NOCY I JEDNEGO MIASTA (1978), POSZUKIWANIE RAJU (1979), MIESZKANIE (1981), MUZEUM MOJEJ NĘDZY (1997), ŚW. SEBASTIAN (1998), powieści: KASZTANAJA (1981), SZCZURY MANHATTANU (1993), PIELGRZYMKA DO GROBU BRIGITTE BARDOT CUDOWNEJ (1996), a także zbiorów esejów: ASA NISI MASA - MAGIA W "OSIEM I PÓŁ" FELLINIEGO (1994), OFICJALNE CENTRUM ŚWIATA (1998) oraz komiksu katastroficznego AUTOBUS NA GOLGOTĘ (1997).
W roku 1982 na Tamizie w Londynie inscenizuje ODYSEJĘ Homera. Przedstawienie zdobywa uznanie krytyk i publiczności. "Times" określa je jako "potężny teatr". Rok później na podstawie KASZTANAJA powstaje scenariusz LOTU ŚWIERKOWEJ GĘSI ("Flight of the Spruce Goose"), będącego amerykańskim debiutem Majewskiego. Produkuje go Michael Hausman, producent m.in. "Amadeusza" Milosza Formana.
W 1986 r. Majewski wyjeżdża do Rio de Janerio, by napisać scenariusz wspólnie z ukrywającym się tam Ronaldem Biggsem, "mózgiem" słynnego napadu stulecia. WIĘZIEŃ RIO ("Prisoner of Rio"), ukończony w 1988 r. w Pinewood Studios pod Londynem ma w obsadzie Florindę Bolkan, Petera Firtha oraz Breno Mello (pamiętnego odtwórcę "Czarnego Orfeusza"). Majewski jest zarazem reżyserem, jak i producentem filmu.
W 1990 r. przenosi się do Hollywood, gdzie rozpoczyna współpracę ze studiem Davida Lyncha, realizując EWANGELIĘ WEDŁUG HARRY'EGO ("Desert Lunch"), opartą na własnym scenariuszu. "Imponujący film - pisze o nim Piers Handling, dyrektor Toronto Film Festival - w którym autonomiczna wizja reżysera kreuje metaforę naszych czasów".
W 1993 r. zajmuje się operą, reżyserując polską prapremierę KRÓLA UBU Krzysztofa Pendereckiego w Teatrze Wielkim w Łodzi, uhonorowaną Złotą Maską za najlepszy spektakl sezonu oraz Złotym Orfeuszem Warszawskiej Jesieni 1994. Jego inscenizacja THE BLACK RIDER Boba Wilsona, Toma Waitsa i Williama Burroughsa w Heilbronn w Niemczech otrzymuje nagrodę Kilianpreis za najlepszą reżyserię w sezonie 1994/95. O tym kultowym spektaklu krytyka niemiecka pisze, iż jest stworzony z "mistrzowską wirtuozerią" ("Stuttgarter Zeitung") , zaś jego "wspaniałe obrazy wywołują hipnotyczny nastrój" ("Stimme") i "porywają jak jazda w otchłań" ("Rundblick").
W 1995 r. współprodukuje w Nowym Jorku film BASQUIAT, w którym grają Gary Oldman, Willem Dafoe, Dennis Hopper i David Bowie jako Andy Warhol. Tego samego roku Teatr Wielki w Warszawie otwiera nowy sezon jego inscenizacją CARMEN Georgesa Bizeta, transmitowaną na żywo przez CANAL +. Francuski miesięcznik "Opera International" zalicza ją do jednej z najważniejszych inscenizacji w 1995 roku na świecie, podkreślając jej "niezwykłą potęgę dramatycznego wyrazu".
W 1996 r. debiutuje jako kompozytor, pisząc muzykę (wspólnie z Józefem Skrzekiem) oraz libretto do opery autobiograficznej POKÓJ SAREN, której prapremiera odbywa się 31 marca w Operze Śląskiej. Zaraz potem Polygram Records wydaje podwójną płytę CD w wykonaniu Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Międzynarodowy Instytut Teatru ((ITI) wybiera POKÓJ SAREN (pośród przeszło pięciuset zgłoszeń z całego świata) do grona dwunastu najlepszych oper współczesnych powstałych w latach 1995-98 i prezentuje ją podczas warsztatów teoretycznych w grudniu 1998 r. w Düsseldorfie. Opera ta, uhonorowana także Złotą Maską, staje się kanwą filmu pod tym samym tytułem. "Wizyjny poemat muzyczny. Głęboki, subtelny i bardzo oryginalny" - pisze o nim Claude Chamberlain, dyrektor festiwalu w Montrealu, zaś Ruben Guzman z Muzeum Sztuk Pięknych w Buenos Aires określa film jako "arcydzieło współczesnej sztuki wizualnej" i zamieszcza go w zbiorach muzeum.
W styczniu 1997 r. Majewski powraca do Heilbronn, aby wystawić i sfilmować własną adaptację SNU NOCY LETNIEJ Shakespeara. Rok później produkuje w Polsce serię płyt z muzyką współczesną m. in. Henryka Mikołaja Góreckiego; realizuje spektakl eksperymentalny TRAMWAJ; film fabularny WOJACZEK (zdobywca nagród: Don Quijote na Festiwalu Filmów Niezależnych w Barcelonie w 2000 r.; European na Festiwalu Filmów Europejskich w Corato w 2000 r.; Grand Prix na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Kłajpedzie w 2000 r.; Golden Key za najlepszą reżyserię, Golden Key za najlepsze zdjęcia na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Artystycznych w Trencianske Teplice w 2000 r.; nominacja do nagrody Europejskiej Akademii Filmowej dla najlepszego aktora w 2000 r.; pokazywany na festiwalach w Rotterdamie, Berlinie, Jerozolimie, Rio De Janeiro, Nowym Jorku, Montrealu, Denver, Strasburgu, Buenos Aires, Istambule, Sao Paolo), a także w katowickim BWA ma wystawę indywidualną, instalację performance zatytułowaną WYPADEK.
POEZJA
BAŚNIE Z TYSIˇCA I JEDNEGO MIASTA (Śląsk, 1978)
POSZUKIWANIE RAJU (Czytelnik, 1979)
MIESZKANIE (Wydawnictwo Literackie, 1981)
MUZEUM MOJEJ NĘDZY (Wydawnictwo Literackie, 1997)
ŚW. SEBASTIAN (Wydawnictwo Św. Jacka, 1998)
PROZA
KASZTANAJA (Czytelnik, 1981)
ASZAN BLUES (Res Type, 1991)
SZCZURY MANHATTANU (NWP, 1993)
ASA NISI MASA - MAGIA W 81/2 FELLINIEGO (Videograf, 1994)
PIELGRZYMKA DO GROBU BGIGITTE BARDOT CUDOWNEJ (Universitas, 1996)
AUTOBUS NA GOLGOTĘ (Baran i Suszczyński, 1997)
BASQUIAT. NOWOJORSKA OPOWIEŚĆ FILMOWA (Rebis, 1997)
OFICJALNE CENTRUM ŚWIATA (Słowo/obraz terytoria, 1998)
FILM
ZWIASTOWANIE (Film Polski, 1978) scenarzysta/reżyser
RYCERZ (Film Polski, 1980) scenarzysta/reżyser
LOT ŚWIERKOWEJ GĘSI (SGF - USA, 1985) scenarzysta/reżyser/producenta
WIĘZIEŃ RIO (Columbia, TriStar, 1989) scenarzysta/reżyser/producent
EWANGELIA WEDŁUG HARRY'EGO (Propaganda Films - Hollywood
WFDiF Filmcontract, 1992) scenarzysta/reżyser/producent
BASQUIAT (Miramax, 1996) scenarzysta/producent
POKÓJ SAREN (TVP, 1997) scenarzysta/ kompozytor / scenograf/ reżyser / producent
WOJACZEK (Filmcontract, 1999) scenarzysta/montaż/ reżyser
NAGRODA ZA REŻYSERIĘ NA XXIV FPFF w GDYNI
TEATR
ODYSEJA (Londyn, 1982) dramaturg/reżyser
BLACK RIDER (Heilbronn, 1995) reżyser
SEN NOCY LETNIEJ (Heilbronn, 1997) choreograf / kompozytor/ reżyser
TRAMWAJ (Katowice, 1998) dramaturg / scenograf / reżyser
OPERA
UBUREX (Teatr Wielki, Łódź, 1993) reżyser
CARMEN (Opera Narodowa, 1995) reżyser/ producent (Canal + ,1996)
POKÓJ SAREN (Opera Śląska, 1996) choreograf/scenograf/reżyser/producent / kompozytor/autor/libretta (CD PolyGram 1997)
BRONISŁAW MAJ
Wykłada literaturę współczesną na Uniwersytecie Jagiellońskim; prowadzi warsztaty poetyckie w Studium Literacko-Artystycznym UJ. Wydał 9 książek (poezja i eseistyka), jego utwory tłumaczone na kilkanaście języków publikowane były w wielu krajach. Laureat prestiżowych nagród literackich (m.in. Kościelskich, 1984, Nagrody Kulturalnej: "Solidarności" 1983, 1984; Nagrody PEN-Clubu, 1995) Współzałożyciel teatru K.T.O., w którym pracował jako autor sceniczny i aktor.